Hvordan montere Victron MultiPlus 12V/3000W /16 A opplegg..?

Startet av Antlas, juli 25, 2013, 18:40:14

Antlas

8.) oppvaskmaskin:
Har nå forsøkt med både aggregatet og Multiplussen (3000w); maskinen gikk vel en time og trekvarter (35 grader); vasket, ble varm og tømte; oppvasken ble ren.

I forsøket har jeg koblet en kanne med vann over oppvaskmaskinen og koblet fra aquastop. Det var en ledning i slangen (rør i rør) og vel en slags bryter som reagerer på vann; om ledningen er koblet sammen synes vanntilførselen å være stengt i  maskinen. Tror dette funket greit og at maskinen verken fikk for mye vann eller led av for lavt trykk.

MEN; vannforbruket var omlag 70 liter! 

Maskinen er sikkert 10-15 år, (45 cm bred, Bosch); tilsvarende ny maskin er oppgitt å bruke 9 liter per sekvens. Hva er en sekvens; hvor mange sekvenser i en vask...; forvask, vask, skylling osv? På nettet står det gjerne at en nyere maskin skal bruke rundt 20 liter.
Bruker oppvaskmaskiner mer vann enn man tror?




Antlas

2), 3), 4) sikring, måler batteribank

Takker igjen for link ang batteribank; tredje løsning synes å passe opplegget med fem batterier best. Som en ser av først i linken, er batteriene plassert over hverandre: forsøkte så å plassere en "shunt" på hver side, ved midtre batteri: på negativ side for monitor og for sikring på positiv side. Da blir batterikablene 75cm lange, 50mm2 (noen er nå 85 cm; men kan kortes; skulle være viktig med lik lengde pga lik motstand). Videre går omtrent like lange kabler fra "shunt" til Multipluss; 2x70mm2.

Denne sikringen på 400 amp; må jo gi enorm motstand, sammenliknet med kablene.

En utfordring er å få alle fem batterikabler festet til en bolt..., om det nå er sikringsholderen (http://www.maritim.no/elektrisk/kopling-og-sikringer/sikringsholder-panel), eller "shunt" for monitor; Må ha en lenger 10mm bolt; men ser ut til at dette er kobber med en plank overflate eller noe.
Noen som vet hvor en finner tilsvarende bolter, M10, 40-50 mm lang..?


Røilern

Tingstad har kanskje det du søker etter av bolt, sannelig ikke sikker.

Ellers synes jeg sikringen fra Maritim ser puslete ut, disse her har jeg kjøpt litt ustyr fra, http://www.solar-electric.com/fb-400t.html

Synes det virker som om batterikoblingen din begynner å bli bra

Lykke til
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Antlas

Sitat fra: Røilern på august 10, 2013, 06:37:42
Tingstad har kanskje det du søker etter av bolt, sannelig ikke sikker.
Ellers synes jeg sikringen fra Maritim ser puslete ut, disse her har jeg kjøpt litt ustyr fra, http://www.solar-electric.com/fb-400t.html

Synes det virker som om batterikoblingen din begynner å bli bra
Lykke til

Der ja, fine greier! http://www.tingstad.no/default.asp?menu=114&view=cat/prod&NK=01012810

Så bra om batterioppsettet nå kan begynne å nærme seg noe. Bare disse grovere tingene kommer på plass, så er det tid for batteriregulatoren, fjernstyring osv. Forsøker å være på hytta minst en gang i måneden i snitt, så det setter også sine begrensninger, men nå er vel det som veier mye på plass før snøen kommer.

Antlas

Sitat fra: Antlas på august 03, 2013, 09:59:41
Sitat fra: Røilern på august 03, 2013, 07:16:45
Batteriovervåkingen får jeg via min Tristar MPPT-60 regulator. Den har egen innebygget webserver som viser live og historiske ladedata inklusive batterispenningen i flere varianter. Det jeg savner er en batterimonitor med en webserver. Jeg har en avansert monitor fra Victron som er koblet til et panel fra Victron men disse dataene sliter jeg med å avlese remote. Det er imidlertid ikke umulig og jeg har ikke gitt opp ennå. Kommer tibake til det.
Sitat fra: Røilern på august 03, 2013, 15:06:05
Sitat fra: Antlas på august 03, 2013, 09:59:41
Benytter du da batterimonitor BMV-600 eller 602?
Jeg har en som heter VE.Net monitor og et Blue Power Panel som viser data både fra batterimonitoren og Inverteren - ganske fancy greier

Da nærmer det seg vel tid for å snuse litt mer på dette... Hva skal man satse på her da, om en legger til grunn EM 5500 CXS som fjernstyres... og Wallas. Kanskje den gamle Hyttevokteren, batterimonitoren (ubrukt BMV-600) og regulatoren ryker ut...Har i dag et SIM-kort MtilM (maskin til maskin fra Telenor). Internett hadde vært fint; ikke billig å surfe på telefonen.

Kanskje en Tristar MPPT 45 eller 60 (med eller uten display inkorporert eller eksternt) hadde vært noe; tempsensor. Hva ville du gått for av el.komponenter nå da, om du skulle kjøpt inn på nytt både med tanke på pris og enkelt/oversiktlig bra system?







Røilern

Som nevt tidligere har jeg savnet Victrons manglende mulighet til å "se systemet" remote. Nå skal det nevnes at de lenge har hatt en tjeneste som heter vrm, men den har vært basert på SMS og var litt kostbar.

Nå har de laget en ny løsning som du kan lese mer om her, http://www.victronenerggy.com/panel-systems-remote-monitoring/colorcontrol/
jeg har faktisk vurdert og oppgradere mitt Blue Power Panel til Color panel GX.

Dette krever ethernettilgang f.eks over ICE. Men den behøver ikke være kontinuerlig. GX panelet lagrer dataene og laster de opp til vrm nettsiden når den kommer online.

Seøvom jeg liker godt Tristars MPPR regulator så hadde jeg vurdert Victrons MPPT fordi du får en integrert løsning med veldig fin oversikt via Victrons nettside.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amatøren

Man lærer så lenge man lever.

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

PerMarius

lurer veldi på å kjøpe Color Control GX panelet. Er det noen som har prøvd det? har en victron multiplus og victron bmv-600s som det e tenkt å brukes i lag med.

-PerMarius-
Victron Multiplus 3000/120/12
2x Victron SmartSolar Charger MPPT 100/50
4x 265w Solcellepanel
Marlec Rutland 910-4
Venus GX
BMV-712 Smart
Honda eu20i
2632ah Batteribank

Wallas 40cc
Cinderel

Røilern

Sitat fra: PerMarius på september 22, 2013, 12:40:55
lurer veldi på å kjøpe Color Control GX panelet. Er det noen som har prøvd det? har en victron multiplus og victron bmv-600s som det e tenkt å brukes i lag med.

-PerMarius-

Ditto - men  sist jeg sjekket var Victron utsolgt!
Kanskje det finnes noen tråder på noen internasjonale forum om dette
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Antlas

Sitat fra: Antlas på august 11, 2013, 12:10:39
Sitat fra: Røilern på august 10, 2013, 06:37:42
Tingstad har kanskje det du søker etter av bolt, sannelig ikke sikker.
Ellers synes jeg sikringen fra Maritim ser puslete ut, disse her har jeg kjøpt litt ustyr fra, http://www.solar-electric.com/fb-400t.html
Synes det virker som om batterikoblingen din begynner å bli bra
Lykke til
Der ja, fine greier! http://www.tingstad.no/default.asp?menu=114&view=cat/prod&NK=01012810
Så bra om batterioppsettet nå kan begynne å nærme seg noe. Bare disse grovere tingene kommer på plass, så er det tid for batteriregulatoren, fjernstyring osv. Forsøker å være på hytta minst en gang i måneden i snitt, så det setter også sine begrensninger, men nå er vel det som veier mye på plass før snøen kommer.
Fikk endelig tak i lang bolt i kobber; Zachariassen Jernvare på Torsov.
Dermed var anlegget oppe å gikk forrige helg for første gang med inverteren som både ladet (m/EU20) og ga strøm ; gøy!  

MEN nå er Honda eu20 aggregatet på vei ut, til fordel for et 65is! Og med det nye utfordringer med fjernstart osv...




erstokke

Jeg har 65is og det er kjempefint! Jeg fikk det levert med fjernkontroll med kontrollboks ferdig kablet. Det er også forberedet for automatisk fjernstart - som krever litt - men ikke veldig mye konfigurering.

En ting jeg oppdaget på den sure måten, er at fjernkontrollen (eller aggregatet i fjernkontrollmodus) trekker litt strøm. En gang jeg lot nøkkelen til aggregatet stå i "fjernkontrollposisjon", var startbatteriet på aggregatet gåent neste gang jeg kom på hytta. Heldigvis er EU64is greit å starte med snorstart, og nytt batteri kjøpte jeg billig på Biltema.

Røilern

Sitat fra: erstokke på desember 04, 2013, 13:51:18
En gang jeg lot nøkkelen til aggregatet stå i "fjernkontrollposisjon", var startbatteriet på aggregatet gåent neste gang jeg kom på hytta. Heldigvis er EU64is greit å starte med snorstart, og nytt batteri kjøpte jeg billig på Biltema.

Jeg har et Honda EM5500CXS, det har jeg nøkkelen stående på hele tiden. Passer snart året i disse dager.

Jeg har et bitte lite "trickle charger" panel koblet til start batteriet, 10x20cm. Det leverer ikke mye strøm, men det er kanskje nok til å holde elektronikken ved live.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Antlas

Sitat fra: Røilern på desember 04, 2013, 21:35:06
Sitat fra: erstokke på desember 04, 2013, 13:51:18
En gang jeg lot nøkkelen til aggregatet stå i "fjernkontrollposisjon", var startbatteriet på aggregatet gåent neste gang jeg kom på hytta. Heldigvis er EU64is greit å starte med snorstart, og nytt batteri kjøpte jeg billig på Biltema.
Jeg har et Honda EM5500CXS, det har jeg nøkkelen stående på hele tiden. Passer snart året i disse dager.

Jeg har et bitte lite "trickle charger" panel koblet til start batteriet, 10x20cm. Det leverer ikke mye strøm, men det er kanskje nok til å holde elektronikken ved live.
Du bruker ikke ladefunksjonen for startbatteri fra Victron-enheten; den står kanskje ikke på? Men bra tips!

Antlas

Sitat fra: erstokke på desember 04, 2013, 13:51:18
Jeg har 65is og det er kjempefint! Jeg fikk det levert med fjernkontroll med kontrollboks ferdig kablet. Det er også forberedet for automatisk fjernstart - som krever litt - men ikke veldig mye konfigurering.
Hvordan har du kobblet eksos og varmluft da; aggregatet står kanskje ute?

Fjernstyring får jeg nesten komme tilbake til.

Antlas

Sitat fra: Røilern på september 22, 2013, 16:20:22
Sitat fra: PerMarius på september 22, 2013, 12:40:55
lurer veldi på å kjøpe Color Control GX panelet. Er det noen som har prøvd det? har en victron multiplus og victron bmv-600s som det e tenkt å brukes i lag med.
-PerMarius-
Ditto - men  sist jeg sjekket var Victron utsolgt!
Kanskje det finnes noen tråder på noen internasjonale forum om dette
Har dere kommet noe lenger her da?
Jag må vel anskaffe en MPPT-lader også; burde en gå for Victron?
Kunne også tenke meg ICE, men vil helst ikke låse det til fjellhytta (3600,- i året), kjekt i bilen på veien også mv. Er det mulig å bruke SMS og hyttevokteren til å fjernstyre det hele? Om jeg sender den en SMS på kvelden, når solen er nede, får jeg nå at det er 12,9 v, mao fullt batteri(?). På solfylte dager er det høyere.

erstokke

Jeg fikk med eksos-sett med slangestuss på aggregatet og rustfri eksosslange gjennom veggen i uthuset. Eksos-slangen går gjennom en bit restisolasjon fra Wallas, og består at et rør med mineralullisolasjon i.

Hos meg går varmluften bare direkte ut i uthuset (utedo og vedbod) og gjør ikke noen stor nytte. Det fulgte også med slangestuss for varmluft, men den har jeg ikke montert.



Sitat fra: Antlas på desember 06, 2013, 20:28:40
Sitat fra: erstokke på desember 04, 2013, 13:51:18
Jeg har 65is og det er kjempefint! Jeg fikk det levert med fjernkontroll med kontrollboks ferdig kablet. Det er også forberedet for automatisk fjernstart - som krever litt - men ikke veldig mye konfigurering.
Hvordan har du kobblet eksos og varmluft da; aggregatet står kanskje ute?

Fjernstyring får jeg nesten komme tilbake til.

Røilern

Sitat fra: Antlas på desember 06, 2013, 20:26:35
Du bruker ikke ladefunksjonen for startbatteri fra Victron-enheten; den står kanskje ikke på? Men bra tips!

Nei, når aggregatet går så lades jo startbatteriet av aggregatet selv.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: Antlas på desember 06, 2013, 21:06:14

Jag må vel anskaffe en MPPT-lader også; burde en gå for Victron?

Kunne også tenke meg ICE, men vil helst ikke låse det til fjellhytta (3600,- i året), kjekt i bilen på veien også mv. Er det mulig å bruke SMS og hyttevokteren til å fjernstyre det hele? Om jeg sender den en SMS på kvelden, når solen er nede, får jeg nå at det er 12,9 v, mao fullt batteri(?). På solfylte dager er det høyere.

ice har vel et abonnement for maskin2maskin som er ganske billig.

Hvis du satser på GX fra Victron så er det fristende med deeres mppt regulator.

Jeg kjenner ikke hyttevokter funksjonaliteten, men selv har jeg mange styringsmuligheter og overvåking via ice og controlbyweb. Fire temp sensorer (maks 8) og 7 releer.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Antlas

Sitat fra: erstokke på desember 07, 2013, 21:37:40
Jeg fikk med eksos-sett med slangestuss på aggregatet og rustfri eksosslange gjennom veggen i uthuset. Eksos-slangen går gjennom en bit restisolasjon fra Wallas, og består at et rør med mineralullisolasjon i.

Hos meg går varmluften bare direkte ut i uthuset (utedo og vedbod) og gjør ikke noen stor nytte. Det fulgte også med slangestuss for varmluft, men den har jeg ikke montert.

Hadde vært kjekt å visst hvor "ren" varmluften er; det er kanskje oljedamp osv som man helst ikke skal puste inn. Også er det evt brannfare da.

Antlas

Sitat fra: Røilern på desember 09, 2013, 22:18:57
Sitat fra: Antlas på desember 06, 2013, 20:26:35
Du bruker ikke ladefunksjonen for startbatteri fra Victron-enheten; den står kanskje ikke på? Men bra tips!
Nei, når aggregatet går så lades jo startbatteriet av aggregatet selv.

Ja, ok, hat tatt inn batteriet og ser det er på hele 11,2 Ah og lades standard med 1,1A i 5-10 timer eller rapid med 5,5A i en time.

Antlas

Sitat fra: Røilern på desember 09, 2013, 22:32:08
Sitat fra: Antlas på desember 06, 2013, 21:06:14

Jag må vel anskaffe en MPPT-lader også; burde en gå for Victron?

Kunne også tenke meg ICE, men vil helst ikke låse det til fjellhytta (3600,- i året), kjekt i bilen på veien også mv. Er det mulig å bruke SMS og hyttevokteren til å fjernstyre det hele? Om jeg sender den en SMS på kvelden, når solen er nede, får jeg nå at det er 12,9 v, mao fullt batteri(?). På solfylte dager er det høyere.
ice har vel et abonnement for maskin2maskin som er ganske billig.

Hvis du satser på GX fra Victron så er det fristende med deeres mppt regulator.

Jeg kjenner ikke hyttevokter funksjonaliteten, men selv har jeg mange styringsmuligheter og overvåking via ice og controlbyweb. Fire temp sensorer (maks 8) og 7 releer.

Har Telenors maskin2maskin i dag; vil maskin2maskin være nok til å kunne benytte controlbyweb? Eller må en ha konstant bredbånd stående på hytta?
Fire temp sensorer vil man ha!

Røilern

Controlbyweb har bare ethernett tilkobling. Dvs den må ha nett, f.eks fra en ice ruter. Litt usikker på hva m2m fra Telenor er, hos ICE er det bare en abonnement type. Dvs samme hardware. Det er bare billigere pga mindre tilgjengelig Gb nedlastning.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Antlas

Sitat fra: Røilern på desember 09, 2013, 23:08:11
Controlbyweb har bare ethernett tilkobling. Dvs den må ha nett, f.eks fra en ice ruter. Litt usikker på hva m2m fra Telenor er, hos ICE er det bare en abonnement type. Dvs samme hardware. Det er bare billigere pga mindre tilgjengelig Gb nedlastning.

M2M fra Telenor er bare et SIM-kort slik jeg har det, som settes i hyttevokteren. Ringte ICE og der sier de at en får samme router (R90) med M2M; 69,- per måned for 10MB. Telenor foreslår heller Mobilt bredbånd 99,-/1GB mnd, meg en router (ZTE MF91).
Da blir vel spørsmålet om hvor mye mange megabyte controlbyweb og evt Victron trenger da.

nessie02

Hei
Har følgt litt med angående aggregat/Victron opplegg som det skrives om her.
Har hytte på 120m2 (totalt 176m2) i Vassfaret, med Honda eU65is, Victron Multiplus 12/3000/50.
Batteribank er 4 x 290Ah AGM, parallellkoblet. Alt strøm går i gjennom et sikringskap
med 4 16A kurser. (1 til hems, 3 til resten av hytte.) OV er på 40A. Alt er kombivern. Trukket 2,5mm2 rund baut. Alt lys er LED, og har gasskjøleskap og komfyr, samt vannvarmer. Har også "Ring hytta varm" fra Sikom/Defa. Fikk i går mail fra Defa at det var -7C og batteribanken var på 13,0V. Fjernstart aggregat har vi også.
Dette fungerer meget godt, og vi trenger ikke å starte aggregatet engang hvis vi er en helg på hytta og jeg ikke kjører sag eller annet krevende verktøy. Det eneste er at jeg ikke får startet aggregatet med fjernstarteren når jeg har koblet på de autonome startreleet på denne ledningen. Har gjort alt etter "boka" til Sunwind, men aggregatet bare så vidt drar rundt. Sunwind kan ikke svare.....


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod