Vindgenerator og Solcellepanel på fjellstøl

Startet av Trailman, august 21, 2013, 17:02:31

Trailman

Hei,

Har fulgt forumet en stund, og er snart der hvor jeg må til å få montert strømkilde på en rehabilitert fjellstøl. Den har kjøkken og stue, samt to små soverom, og er slik sett beskjeden etter moderne norsk hyttestandard.
Derfor er jeg ute etter å dimensjonere rett, forestiller meg derfor at et anlegg i området 2000W-3000W vil være tingen. Har en 2,5kW generator nå, dog uten fjernstart, og vil eventuelt kunne kjøre denne når jeg har større laster enn det anlegget er dimensjonert for.

Noen spørsmål:

1. Utfra andres erfaringer her ser jeg at enkelte liker å kjøre stekeovn over anleggene sine, dog med gassbluss på kokeplatene, og det høres attraktivt ut. Regner da med at jeg må nærmere 3000W i dimensjon?

2. Kikker på en Victron Phoenix Multipluss 12/2000/80. Har jeg forstått rett at denne fint vil takle bidrag fra vindgenerator i tillegg til solcellepanelene? Jeg har stabil vind vinterstid oppe på fjellet, og regner med å ha nytte av en vindgenerator i mørketiden.

3. Ser at ulike norske leverandører tilbyr vindgeneratorer, men ser også at prisene på samme er betydelig lavere i USA, blant annet? Noen med erfaringer fra kjøp av vindgenerator i utlandet?

4. Vurderer om jeg skal ha 6 2V batterier, men det kommer til å ta mye plass om jeg skal ha dem inne i stølen, så da må jeg sikkert bygge en bu til disse. Men det byr på utfordringer når det gjelder å ha bra arbeidstemperatur rundt batteriene. Forslag til andre batteriløsninger? Overdimensjonerer jeg med 6x2V i forhold til stølens størrelse?

5. Tips og råd mottas med takk. Ser at ulike har MPPT fra Morningstar, Phoecus, Victron o.a. Jeg kommer til å ha ICE nett på stølen, det er godt signal der, og ønsker et opplegg som jeg kan fjernstyre, spesielt i forhold til vindgeneratoren, som tidvis kan få mer vind enn ønskelig.

Som sagt har jeg lest i forumet, og linker derfra - men må tilstå at det snarere åpner valgmuligheter fremfor å snevre dem inn. Mange attraktive løsninger her.

Anlegget skal installeres i høst, så jeg skal holde tråden oppdatert etterhvert som valgene tas!


Endeli

Personlig ville jeg heller valgt å oppgradere aggregatet til et med selvstart.
Skal du kjøre stekeovn på annlegget dit vil Victron'en ikke levere nok fra batteri, og må ha tilskudd fra aggregat. Det kan fort bli mye styr, hvis du skal starte aggregatet manuelt.

Når det gjelder vind aggregat, så skal ikke denne gå via Victron (gjelder solcelle også) disse skal rett på batteri via regulator. Vind aggregatet må i tillegg ha dump last. Dette er i praksis en motstand som bruker overskuddsenergi og omgjør det til varme. Denne varmen kan brukes til feks å holde lunk i rommet med batteri. Om 6x2 V er overkill vil jo avhenge av forbruk og størrelsen på batteriene. Volt betyr lite det er Amper som avgjør hvor mye energi du kan lagre.

Så personlig ville jeg valg et Aggregat med selv start, 2x140 W panel og MPPT regulator og en Victron eller Studer inverter utfra behov.
For prisen du betaler for et komplett vindaggregat anlegg, får du et godt Honda aggregat med selvstart.
Batteri pakken må dimensjoneres utfra bruks tid og forbruk, så noe konkret råd er vanskelig å gi. Men skal du kjøre kjøleskap, TV lys og komfyr, så trenger du litt størrelse på batteri pakken, gjerne 1500-2000 At.

Røilern

Endelis råd her er gode, jeg er helt enig i forslaget om aggregat med selvstarter særlig med energikrevende saker som en stekeovn. Min IKEA ovn drar vel litt over 2Kw, det leverer Victronen greit i en kort periode inntil aggregatet har startet og har fått varmet seg opp litt - det tar gjerne et minutt.

Men så noen kommenterer til grunnrisset i  løsning din.

Det er et hovedspørsmål du må svare på før du gjør noe mer er -
"hvor mye strøm har du tenkt til å bruke?"
Med hvor mye mener jeg Watt timer. Det regnestykker må man ha en veldig klar oppfatning om før du kan dimensjonere anlegget, og det er de små forbrukskildene som står på hele tiden som er værstingene. 1 min stekeovn er teknisk sett bare 40Watt timer, men i praksis mer enn dobbelt så mye, men 100Wt er ikke mer enn 2 stk 10W halogen pærer som står på i 5 timer.

Et slik regnestykket kan i en hytte med litt lys, en LED TV, kanskje en dieselovn, et kjøleskap og en lap top eller to havne i området 500Wt - 1500Wt per døgn.

Endelis forslag om 2000At batteripakke er godt. En slik pakke inneholder 2000 x 12,5 x 50% =  12,5Kwt og det kan holde for en uke, kanskje sågård hele påsken.
Forøvrig er en batteribank bestående av 2V celler glimrende. Er det noe som ødelegger batteripakker så er det parallellkoblede batterier. Det bør man unngå.

Utfordringen med en så stor batteripakke er imidlertid solpanelene. 280W paneler leverer ikke mer enn 20A - da skal det mange timer med sol til før batteripakken er ladet opp. Ekspertene hevder at du bør ha 0.1C (10% x 2000 = 200A ) for at batteriene skal trives, men det er tilnærmet umulig i Norge. Til en slik pakke ville jeg iallefall hatt 4 x 140 watt, kanskje mer avhengig av hva du har av plass på veggen.

Har du vind, og aksepterer lyd og utseende så kan det være et godt tilskudd til solen. Men ikke mange billige vindmøller er laget for å tåle en skikkelig norsk vinterstorm.

Jeg ville også vurdert å gå for 24V, det gir mindre tap, tynnere ledninger, og du kan ha flere batterier i serie og unngår problemet med parallellkobling.


 



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Trailman

Takker for innspill.
Jeg var i USA, hos en bekjent som hadde gått "off grid," vha vindgenerator og solcellepaneler + generator. Sistnevnte kjørte han sjelden, fordi vindgeneratoren han brukte var så effektiv, sammen med solen. (Solrikt sted).
Da det er en del vind der stølen ligger syns jeg det er naturlig å vurdere vindgenerator - spesielt for bruk i vintermånedene.


@Røilern - jeg har også sett anbefalinger fra deg i andre tråder om 24V. Hva tror du om disse 400W  panelene som er i handelen nå. Tilgjengelige i både 12V og 24V - vindgeneratoren jeg vurderer er også tilgjengelig i 24V versjon.

Men jeg er nybegynner på dette og mest i ferd med å orientere meg. Ønsker å kombinere komponenter kjøpt fra utlandet med leveranser herfra. Skal sette meg inn i Phocos, som ser ut til å være et meget godt, utbyggbart system.

Amatøren

Ja kan anbefale Phocos sitt modulsystem. Er selv i startfase (har være det en stund....), men er meget fornøyd med det. Kanskje det var noe fra meg du leste?

Infomativ vide her:
Youtube video.

Hytteliv har startet en serie for "Alternativ Strøm". Blir spennende hvordan den utvikler seg eller om den bare blir overflatisk.
Man lærer så lenge man lever.

Endeli

Sitat fra: Trailman på august 22, 2013, 08:24:00
Takker for innspill.
Jeg var i USA, hos en bekjent som hadde gått "off grid," vha vindgenerator og solcellepaneler + generator. Sistnevnte kjørte han sjelden, fordi vindgeneratoren han brukte var så effektiv, sammen med solen. (Solrikt sted).
Da det er en del vind der stølen ligger syns jeg det er naturlig å vurdere vindgenerator - spesielt for bruk i vintermånedene.


Det jeg mente var at hvis du skal kjøre stekeovn på annlegget dit, så vil du uansett trenge tilskudd fra generatoren med en 2KW victron.
Hvis du da skal velge mellom den generatoren du har + vind turbin og generator med selvstart, ville jeg anbefalt selvstart. Har du budsjett til begge deler, så go for it. Men jeg vet av erfaring at det blir for mye styr i lengden, og et iritasjons moment hvis en må gjennom en hel oppstarts prosedyre for å varme seg en baguett :-)
Har du et budsjett å forholde deg til vil jeg startet med solcelle/batteri pakke utvidet med autonom generatordrift. Så kan du vurdere behovet for vind generator etter hvert En vind generator kommer fort på 15-20K med alt (regulator/dumplast,kabler,mast/bardun+++). Det er slett ikke sikkert du trernger denne i det hele tatt.

Røilern

Sitat fra: Trailman på august 22, 2013, 08:24:00

@Røilern - jeg har også sett anbefalinger fra deg i andre tråder om 24V. Hva tror du om disse 400W  panelene som er i handelen nå. Tilgjengelige i både 12V og 24V - vindgeneratoren jeg vurderer er også tilgjengelig i 24V versjon.

Jeg har ikke sett de panelene, men med en skikkelig MPPT regulator så er du tilnærmet uavhengig av panelstørrrelse. Jeg har koblet mine paneler 2 og 2 i serie for å få høyere spenning inn til regulatoren slik at ledningene kan være tynnere og tapet blir mindre. Jeg tror min regulator takler 170V inngående og den kan lade en 12V, 24V eller en 48v batteribank.

Hvis du besøker solarpaneltalk.com så vil du se at ekspertene mener at faktisk før 3Kw bør man gå opp til 24V. Da kan man jo lure på hvorfor Victron selger slike invertere?, men at det er max av hva du kan hente ut av en 12V batteripakke er nok sant.

3000W fra en 12V batteripakke er 240A, det er en heftige greier. Fra en 24V batteripakke ville det "bare" vært 120A, fra en 48V pakke bare 60A. Det har stor betydning for kabling, sikkerhet og effektivitet.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Trailman

Kontrollspørsmål:

Når man satser på 24V så begrenser man vel utvalget av 24V enheter (lamper, o.a.) som kan anvendes parallelt med 230V?

Men jeg forstår definitivt at det kan lønne seg å kjøre 24V. På Solarpaneltalk ser jeg at de også anbefaler 48V, men at dette ytterligere begrenser utvalget av tilgjengelige komponenter, samtidig som enhetsprisene også øker (invertere, osv.)

Jeg har et par måneder på meg før tingene skal være på plass. Kommer til å bestille en vindgenerator fra USA, tilsvarende den min bekjente der anvendte. Og kombinere dette med panel og bensindrevet generator. Likte resonnementet ditt, Røilern, når det gjaldt valg av Honda EM5500 CXS fremfor en Honda EU 65is eller 30is.
Hva kan man krangle seg til av pris på en EM5500 med fjernstart?






Røilern

12V utstyr kjører du via en 24V eller 48V  til 12V omformer, Victron har noen slike, men spørsmålet er jo hvorfor ha 12V/24V utstyr i det hele tatt? 220V LED lamper er langt å foretrekke.

Det høres ut som om du starter fra scratch - det er en kjempefordel. Da unngår du 12V "tabben" som alle vi andre har gått i.

Det er sikkert mulig å få noen tusen i rabatt, kontakt meg per melding så skal jeg sette deg i kontakt med min leverandør



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Trailman

Takker for det. Utfra vind/solprofilen for området skulle det være mye å hente med en vindgenerator i månedene der solen ikke kan bidra, så jeg syns det er verdt å ta vind med i kalkylene.
Alle hyttene i området har solpaneler, og noen få har vindgeneratorer. Jeg skal ta meg en snakk med eierne av disse, og hente inn et erfaringsgrunnlag. Liten grunn til å oppfinne hjulet på nytt.
De generatorene jeg har sett er av typen AirBreeze eller Air-X, som jeg mener er den typen som Sparelys har solgt i Norge. Som nevnt har jeg tenkt å hente inn en generator med større og flere rotorblad, som er laget for å motstå hard vind, men som begynner å bevege seg ved 2,3m/sek og som er så tung at dens inertia holder den i bevegelse om vinden er ujevn, slik at det ikke blir så mange stopp/start.

Stølen er sydvendt, uten vegetasjon som vil kunne kaste skygge, og med lang soldag - og det er god nordavind der vinterstid, noe man ser på trærne, som har fått litt fasong av dominerende vindretning.
Nedenforstående er gjennomsnitt for området.

Trailman

august 25, 2013, 18:40:15 #10 sist endret: august 25, 2013, 20:21:36 by Trailman
Det er bare å rette i notatene mine der det er feil.

Tre linjer til batteribank/fjellstøl.

1. Vindgenerator 24V > Laderegulator > Batteribank, med mulighet for Dump Load, der sistnevnte kan installeres i huset hvor man har batteriene, alternativt settes i hovedhuset, for oppvarming av dette.

2. Solcellepaneler 24V > MPPT Laderegulator > Batteribank

3. Generator, bensin > Inverter > batteribank/230-krets

Batteribank for 24V og 230V ut via Inverter.
Jeg ser det er mye å velge mellom på invertersiden, med ulike innbakte funksjoner. Hva lønner seg der?

Batterimonitor installeres.

Det hele konfigureres for ev. overvåkning via ICE-internett, som jeg alt har abo på.

Jeg ser at Victron tilbyr et godt overvåkningssystem der ulike komponenter samordnes og det gis real-time rapportering/styring. Er det et godt argument for å kjøpe "alt" fra dem?

Ellers merker jeg meg at Morningstar Tristar 60A ser ut til å være et godt bud på MPPT til mitt bruk.

Sparelys selger 200W paneler som jeg innbiller meg må være velegnet til et 24V anlegg? http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1102&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39

Når tiden nærmer seg for installasjon vil jeg selvsagt bruke godkjent elektriker, men det er fint å ha satt seg inn i hva som er klokt/uklokt innen den tid. Jeg skal i gang med å legge nytt gulv i tre av rommene i stølen, og vil benytte anledningen til å trekke opplegg for kabling ved samme anledning. Mest sannsynlig vil batteribanken havne i en benk jeg snekrer sammen på kjøkkenet - vi får se. Kanskje er det mest fornuftig å ha det i eget hus utenfor stølen.



Røilern

Sitat fra: Trailman på august 25, 2013, 18:40:15

1. Vindgenerator 24V > Laderegulator > Batteribank, med mulighet for Dump Load,


Jeg ser at Victron tilbyr et godt overvåkningssystem der ulike komponenter samordnes og det gis real-time rapportering/styring. Er det et godt argument for å kjøpe "alt" fra dem?


Ser ut som om du er på god vei.

Bare husk at dumplast til vindgenerator ikke er en opsjon. Vindmølleregulering foregår annerledes. Vindmøllen leverer alltid det den kan og for ikke å overlade batteriene må man "brenne" av overskuddenergien. Teknisk sett mener jeg vindmøllen er koblet rett på batteriet, mens regulatoren er koblet mellom batteriet og dumplasten.

Jeg har ikke erfaring med løsningen til Victron men den virker bra, jeg hadde nok valgt den hvis jeg ikke allerede hadde Tristar regulatoren.

Paneler er litt "smak og behag". Utseende, kvalitet watt/m2 -  osv.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: Trailman på august 24, 2013, 15:44:37
Takker for det. Utfra vind/solprofilen for området skulle det være mye å hente med en vindgenerator i månedene der solen ikke kan bidra, så jeg syns det er verdt å ta vind med i kalkylene.


Hvor fiikk du tak i vind/sol-dataene?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Trailman

Ja, jeg har forstått at Dump Load er påkrevd, men egentlig er det smart, siden ev. overskuddsenergi vil gå til oppvarming. Selv om det ikke er jevn oppvarming, burde det kunne gi et bidrag som kan gi et høyere startpunkt for oppvarming av stølen. Har sett dump load arrays med opp til tre enheter, montert for oppvarming av interiører.

Skriv inn land og postnummer her, så hentes data fra nærmeste værstasjon:

http://www.energymatters.com.au/climate-data/

Endeli

Victron eller Studer er vel de mest brukte/anbefalte inverterene.

Studer sine kan kobbles sammen med Tristar regulatoren.
http://www.studer-inno.com/?cat=sine_wave_inverter-chargers&id=432&aId=1462&tab=4

Og kan komunisere enten over LAN eller GSM
http://www.studer-inno.com/?cat=sine_wave_inverter-chargers&id=432&aId=1503&tab=4
Tristar 45A regulator kan og brukes med dumpload til vindgenerator
Sammen med MPPT regulatoren så kan alt logges via Studer Xcom-MS modulen.
Mulig du må bruke Tristar Meterhub for å få Tristar 45'en kobblet opp mot Xcom-MS
http://www.morningstarcorp.com/en/meterhub.

Victron sine regulatorer har jeg hørt en del negativt om, de er kina regulatorer som er rebrandet.(bortsett fra MPPT 150/70) leste jeg på et forum (finner ikke linken i farten)

Trailman

Takker for fine tips. Sparelys har ulike set-ups med Studer. Skal sjekke med dem vedr. en 24V kraftpakke - prisene deres er sympatiske.

Trailman

Har sikkert vært linket til denne ressursen tidligere, men HomePower er et stjernested med opplysninger om både solpaneler og vind.

http://www.homepower.com/articles/wind-power/equipment-products/anatomy-wind-turbine

Trailman

Vil man ha mer detaljerte sol- og vinddata, så er eklima.met.no et greit sted å hente disse. Man kan få ulike rapporter, inklusive vindroser, o.a. for hele landet.


www.eklima.met.no

Trailman

Begynner å få overblikk på enhetene jeg skal skaffe til mitt oppsett.

Vindgeneratoren blir med stor sannsynlighet fra Silent Wind. Disse gjør det godt på minimal støy og vibrasjon, og kommer med en egen hybrid laderegulator som har innebygd autobrems - styringen er så god at man ikke trenger dump load med disse, men det er dump output fra regulatoren, begrenset til 10A. Det burde være nok for at jeg kan kjøre overskudd til en resistor som kan gi litt varme til det isolerte rommet der batteriene skal stå.

Vurderer å ev. sette batteriene i en egen isolert benk, må finne ut av om denne bør ha en temperaturregulator, så det ikke blir for varmt. Alternativt kan resistor stå ute i rommet om det ikke er lett gjennomførbart å regulere temperaturen. Siden jeg kan velge om jeg vil ha dump output eller ikke fra hybrid-regulatoren, kan denne slås av om sommeren, så den kun er aktiv om vinteren.

Så gjelder det å dimensjonere rett til panelene.
Silent Wind regulatoren har også mulighet for tilkobling av paneler, så skulle jeg finne at jeg vil ha flere, kan jeg koble på to til gjennom denne. Men siden den ikke er MPPT, så ønsker jeg å ha et separat PV-oppsett gjennom en MPPT-regulator.
http://www.silentwindgenerator.com/en/wind-solar-hybrid-sets/630w-wind-solar-hybrid-set-24v

Jeg ser da for meg to solcellepanel koblet for 24V gjennom en Tristar 60A som et uavhengig bidrag utenom vindgeneratorkretsen.

Poenget med vindgenerator er, som nevnt, å få vindenergi spesielt vinterstid, noe det er grei tilgang til der fjellstølen ligger.

Nå gjelder det å finne riktige batterier til et 24V setup?
Jeg har ikke plass til 12x2V, og regner med at 4x6V og ~300At på hvert vil gi meg tilstrekkelig lagringskapasitet, men det må jeg finne ut mer om.
Lite info på norske leverandørers sider om 24V batteribanker. Skyldes vel at de primært satser på 12V anlegg. Jeg kan også serie/parallellkoble 12V-batterier, og ønsker ideelt sett å unngå å ha flere enn 4 batterier.

Har kikket på invertere fra Studer, og fått anbefalt XTM 3500-24.
Jeg kommer til å kable til forbruk gjennom 220V ledninger. Er ikke behov for mange koblingspunkt på stølen, og jeg kan gjøre opplegg for kabling under gulvet jeg er i ferd med å legge, så det blir ikke sjenerende ledningsstrekk.

Tar gjerne i mot ytterligere tips - både når det gjelder dimensjonering, solcellepaneler for 24V og hvor jeg skal kjøpe batterier.

Trailman

Tar gjerne mot tips om gode tilbud på spesielt batterier - og beste oppsett/kapasitet for 24V, med fire batterier.

Røilern

Du har landet på 24V - det er bra.

Nå er spørsmålet hvor mye energi ønsker du å kunne lagre i batteriene? Det kan være en litt vanskelig regnestykke.  Du må finne forbruk per dag, og bestemme deg for hvor mange dager uten sol batteribanken skal dekke

AGM batterier har typisk en maks størrelse på 60-65 kg, det gir ca 1kwt tilgjengelig energi ved 50% nedtapping av batteriene. Dette er uavhengig om det er 2V eller 12V
Fordelen med 24V er at du nå har mange muligheter.
12x2V = 12Kwt
2x12V = 2Kwt
4x6V = 4Kwt
Dette er ved maks batteri størrelse. Som du ser er 2Kwt maks av hva du kan oppnå ved 24V spenning hvis du skal unngå parallell kobling.



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Trailman


Røilern

Tekniske sett er det mulig, i praksis er det man gjør når man tar 2 stk 12 V batterier å kobler i parallell. 12V batteriene er jo allerede 6 x 2V koblet i serie.

Nå vil mange si at det er jo dette vi har gjort i Norske hytter siden vi startet med 12V for 35 år siden, og det er sant, men det er likevel feil fremgangsmåte.

Batterier koblet i parallell vil aldri bli belastet likt eller bli ladet likt, det er teknisk sett ikke mulig. En paralellkoblet batteripakke vil derfor ikke vare like lenge som en seriekoblet.

Når ditt 12v batteri ikke lenger er stort nok så er svaret ikke 2 x 12V koblet i parallell, men 2 x 6V koblet i serie hvor 6V batteriene er like tunge som de på 12V, og følgelig inneholder like mye energi.

Når dette ikke er nok så er de neste trinnene:
3 x 4V
6 x 2V

Og når 6 x 2V ikke er nok lagringsplass for deg må du gå til 24V

De aller største 2V cellene jeg har sett leveres av Rolls men er ikke AGM,  de veier borti 120Kg! Ikke så praktiske på en Norsk hytte

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Trailman


Røilern

september 01, 2013, 18:16:02 #24 sist endret: september 01, 2013, 20:07:25 by Røilern
Smartgauge er en bra side, der finner du den beste måten å koble batterier i parallell, men man bør forsatt unngå parallell kobling
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod