Spenningstap i kabel

Startet av Tiriltoppen, august 11, 2008, 18:57:55

Tiriltoppen

Jeg har tenkt å bygge et uthus fire-fem meter fra hytta for å plassere alt teknisk utstyr som dieselaggregat med eksos over tak.

To 11ks propanbeholdere, to batterier og regulator til solpanel. Solpanelet blir montert på uthusveggen. Hvor lange kan strømledningene inn til hytta være før det blir for stort tap? Skal kun bruke 12v til lys og en pumpe til Jets biotoalett.

Hvor tykk kabel bør jeg velge her?

Trekekr fort 10-15 ampere på det meste når tv står på med litt lys

OS

Hvis vi tar utgangspunkt i de "verste" tallene dine: 5 meter og 15A blir regnestykket som følger (antar 12V ved last):

5mm2 (0,0352 Ohm/m): last = 180W, tap = 7,92W (4,4%)
8mm2 (0,022 Ohm/m): last = 180W,  tap = 4,95W (2,8%)

Personlig ville jeg ha installert en inverter som gjør om fra 12V til 220V i uthuset og lagt PFSP jordkabel inn til hytta. Fordelen er da at du kan bruke vanlige apparater i hytta men ulempen er at du helst bør ha elektriker til å gjøre installasjonen.

Jeg har valgt den siste løsningen og har alt det tekniske i et vedskjul. Du kan se noen bilder her (Engelsk undertekst på bildene da de ble lagt ut for et annet publikum):
http://picasaweb.google.com/osaether/Cabin

Som du ser er dette en gammel hytte. Jeg holder for tiden på med å oppgradere den med varmt vann, dusj osv.

mvh,
OS
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod