Serie eller paralellkobling av solcellepaneler?

Startet av torn, mai 09, 2014, 21:24:59

torn

Vurderer å fleske til med 6 stk 200w solcellepaneler. Det står i spesifikasjonene at regulator må tåle spenningpp mot 50 volt. Regulatoren tåler innspenning på opp til 150 volt. Ut fra dette skulle det gå an å seriekoble 3 og 3 paneler for så å paralellkoble disse. Denne løsningen skulle gi 400w med opptil 150v spenning. Strømmen skal leveres til 12v batteribank på 2000ah. 2v 1000ah celler koblet i serie og paralell. Vil jeg med en slik løsning kunne bruke en 45a mppt regulator som tåler 600w panel og 150v spenning?

Eller må jeg paralellkoble alle panelene og benytte 80a regulator som kan håndtere 1250w panel?

Panelene skal stå langs takkanten mot sør, samme retning, uten skygge. Hva er mest fornuftig med tanke på energieffektivitet og kostnad?

Røilern

Hei

Starter du helt fra scratch eller har du noe utstyr allerede?

Du blander litt i sammen w,V og A her. 1200W paneler er 1200W uavhengig av V. Det er A og V som henger sammen. Dobble volten og A halveres, det er derfor vi har høyspenningsledninger.

Jo høyere spenning jo mindre tap, så enkelt er det. Men, med høyere spenning følger også elektriker regning mm.

Men det er på batterisiden at regulatoren setter begrensningen.  Det er nesten enda viktigere og seriekoble her. En 45A regulator takler bare 45*15V 675W'ish med paneler, helt uavhengig av hvordan du kobler panelene. Seriekobler du imidlertid alle batteriene dine til 24V så takler den samme regulatoren dobbelt så mye paneler.

Hvis du vurderer Tristar 45/60 så tåler de faktisk mer, men du får aldri levert mer strøm til batteriene enn hhv 45/60 A.

Jeg ville valgt en Tristar 60,  så har du noe å gå på. I tillegg får du en webserver så du kan følge med på hva som skjer.

Men aller først, batteribanken må være 24V eller 48V






Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

torn

Starter på scratch ja. Har et 120w panel og to 305at batterier som er noen år gammelt så jeg har ikke tenkt å bruke dette opp igjen ifbm større restaurering.

Om jeg skal ha batteribanken på 12 v, og bruke 6 stk 200w paneler skjønner jeg da at jeg trenger en 80a mppt regulator. Om jeg derimot kjører 24V batteribank klarerjeg meg med 40a regulator. Takk for oppklaring!

Grunnen til at jeg tenker på 12v batteribank er på grunn av wallas og annet 12v utstyr. Hva er fordelene med å øke spenningen på batteribanken?

Røilern

Fordeler
- Du unngår paralellkobling av batteriene, det er en kilde til ubalanse i en batteribank
- Tynnere ledninger mellom bank og inverter og Solpanel
- Lavere energitap
- Lavere strøm (Ampere), = sikrere (når jeg slår på komfyren så drar jeg 300A det er en alvorlig mengde med strøm, ved 24v ville det bare ha vært 150A
- Lettere å lage store batteribanker av 2v celler

Ulempen er at man må ha en omformer for å kjøre 12V utstyr. Men denne sikrer stabil 12V til utstyret og det er bra

Ta en titt på inverterne til Victron og Studer, så ser du at med en gang man passerer 3000w, så er det nesten bare 24v eller 48v utstyr å få kjøpt.

Ettersom spenningen stiger når batteriene bli mer fulladet så er det faktisk ved flate batterier at strømmen er størst. Da får faktisk 1200/12(eller enda mindre) og må opp i 100A eller mer Ettersom batteriene blir mer og mer fulladet så stiger spenningen (volt) strømmen synker, men det er hele tiden 1200watt. Først når batteriene nærmer seg fulladet og nekter å ta imot så mye energi vil watt'en reduseres.

Kvitt deg med alt 12V utstyr som ikke er absolutt nødvendig, skaff deg omformer 24/12 som håndterer det som er igjen Wallasen mm, og fjernstyr omformeren så du reduserer ditt energiforbruk

Lykke til.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

torn

Det er vel egentlig bare wallas og tenning av gasskomfyr jeg må ha 12v til. Samme omformer kan vel betjene begge? Selve omformeren bør vel står ved wallasen for å kunne kjøre på 24v med halve tverrsnittet på kabel frem?

Er det fjernstyring av 24-12v omformeren du snakker om? Hvordan fungerer det? Jeg har fjernstyring av wallasen og det må fortsatt fungere. 24-230v inverteren må skrus av når jeg ikke er på hytta.

Røilern

Sitat fra: torn på mai 11, 2014, 09:17:22
Samme omformer kan vel betjene begge? Selve omformeren bør vel står ved wallasen for å kunne kjøre på 24v med halve tverrsnittet på kabel frem?

Yes - god ide

Sitat fra: torn på mai 11, 2014, 09:17:22
Er det fjernstyring av 24-12v omformeren du snakker om? Hvordan fungerer det? Jeg har fjernstyring av wallasen og det må fortsatt fungere. 24-230v inverteren må skrus av når jeg ikke er på hytta.

Ja, da fungerer omformeren i praksis som et rele som man kan styre med en enkel bryter.

Ta en titt på disse fra Victron.

http://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Orion-DC-DC-converters-EN.pdf

Det ser ut som om det bare er de større modellene fra Victron som har fjernkontroll. De mindre modellene som er store nok for din Wallas trekker mindre enn 7mA og det er lite (12.5V x 7mA = 12.5V x .007 = <0.1W) De er så ubetydelig at det ikke er noe poeng i å slå den av.

12A eller 17A modellen er passe tenker jeg, 5% tap må du leve med.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod