Hvilken pumpe skal jeg velge?

Startet av Torny, mai 20, 2014, 22:20:56

Torny

Hei
Jeg har brønn på nye hytta mi, men er usikker på om det er nok vann gjennom sommeren. 100 meter fra hytta ligger et vann. Det er ca 8 meter stigning fra vannet og opp.
Er det noen som har tips om hvilken pumpe jeg bør velge? En som som står oppe ved hytta og suger vannet opp, eller en som er i/ved sjøen? Bensin eller elektrisk?. Og hvilken effekt må den ha?

Lmsafg

Skal pumpen bare brukes til å fylle brønnen? Og hvor ofte må det gjøres? Hvis man bare skal fylle brønnen en gang eller to i løpet av sommeren vil nok det letteste være en bensinpumpe. Pumpa må stå ved vannet, og 100m skjøteledning er jo litt plundrete og.

Torny

Hei
Regner med at jeg må fylle brønnen en tre fire ganger i løpet av sommeren når vi har mye besøk.

r-ling

Hei.
Jeg har lignende utfordring: har en brønn hvor det kommer opp "kildevann" hele året, men den rommer bare 100-150 liter. Det blir aldri nok til f.eks. badestamp. Så har jeg et vann ca. 70 meter fra hytta, som ligger 12-13 meter lavere enn hytta.
Jeg har kjøpt en Gebe PM 15/12 bensindrevet pumpe. Veil.pris noe over 3000, kampanjepriser ligger under 2500 (Mekk o.l.) Denne bør stå ved vannet, kan løfte vannet opp 21 meter (i teorien). Har ikke prøvd den ennå, mangler noen skjøtestykker til slangene. Inntaksslange kjøpt på JULA (38 mm sugeslange), fra pumpa og opp bruker jeg avtappingsslange fra Biltema.
Skal gi rapport når jeg har testa. Stor variasjon i pris på slanger...

dybis

Er i samme båt som siste innlegg. Har kjøpt bensinpumpe, men mangler noe slanger. Det jeg gjorde da jeg støpte fundament var å bruke trykkvannspumpa jeg kjøpte til vannsystemet på hytta. Den klarte å pumpe opp vann via to hageslanger som jeg koblet sammen. Den brukte noen timer på å fylle 600l. Den ble varm, men det er vel meningen. Jeg kjørte aggregatet til vannkanten og koblet pumpa på 12v. Dette er en ganske dyr pumpe.

Ser for meg at det blir litt styr med bensimpumpa og springe 50-60 meter opp og ned. Pakke sammen masse slanger osv.

Røilern

Jeg er ganske overbevist om at en bensindrevet pumpe er det eneste som duger til slike pumpejobber.

Jeg kjøpte en billig en på 2,5hk fra Biltema for å bruke til å tømme brønnen før vasking, og til å fylle den igjen etterpå. Jeg har ikke det store behovet for høydemeter, men ønsker at det går raskt. Det er med pumper som med så mye annet, Power does the trick, så enkelt er det. En 700W elektrisk pumpe kan ikke konkurrere med 2,5hk (med unntak av levetid - vil du ha levetid på en bensinpumpe så kjøper du selvfølgelig Honda)

Tror Biltema pumpen hevder 12m3 i timen, det er nok optimistisk, men den fyller iallefall et 200l fat på ett minutt eller to.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Lmsafg

Har man et aggregat og god tid kan man jo ha ei elpumpe som tusler og går for å slippe enda en motor som må vedlikeholdes.
Hvis man har muligheten kan man jo rulle ut en litt mer permanent slange og kanskje også såvidt grave ned  for å slippe og rulle inn og ut 100m.

Endeli

Maks teoretisk sugehøyde er 9.8 m. I praksis vil 6-7 m være grensen. Dette krever en stiv sugeslange som ikke kollapse under bruk.
Med den høydeforskjellen du har, kan du jo kompromisse, og plassere pumpen midtveis, bare sjekk pumpespec. Og få en med tilstrekkelig sugehøyde.

r-ling

Nå har jeg testa Gebe PM 15/12. Litt problemer i starten fordi jeg ikke hadde lest manualen godt nok. Sørg for at sugeslangen er helt fylt med vann og at pumpen gir full guffe ut, før du kobler på utgangsslangen. Sjekk at alle slangeklemmer er strammet til, slik at det ikke lekker hverken på utgang eller inngang. Hadde 75 meter slange fra pumpa og opp til 1000-liters tank oppe ved hytta (13 meter høyere). Tok ca 20-25 minutter å fylle 1000 liter.
Så har jeg kjøpt en 12V pumpe fra sparelys (17 liter/min), for å ha trykkvann mens vi blander betong, det funka flott. 2,8 bar holder fint for å spyle redskaper etter bruk.

OS

Som Endeli skriver ligger du nær den teoretiske maksgrensen for sugepumper så en pumpe ved hytta kan du glemme.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

dybis

r-ling, hvilke slanger brukte du fra pumpa? Brukte du slik utrullbar slange på ca 1.5"? Koblet sammen flere slike? Hvordan koblet du se sammen?

r-ling

Først av alt: google.no er flittig brukt.... disse dimensjonene er ikke lett å finne.

Slanger fra pumpa: 3 stk avtappingsslange 25654 fra Biltema, koblet sammen med slangeskjøt for 38mm vakuumslange - artikkel 1-1213 fra partnerline.no - slangeklemmer fra biltema (38-51mm).



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod