Drive hytta med Nissan Leaf batteripakke.

Startet av Offpist, september 13, 2014, 15:45:05

Offpist

Hei.
Jeg har bygget meg en 48V batteripakke ut av en Nissan Leaf batteripakke.

Nå bruker jeg dette til å drive huset mitt om natten, og lader på mitt 8,7 KW solcelle anlegg om dagen. Men det ville jo også være ypperlig for hytte om noen er gærne nok til å prøve.  En liten advarsel er nok på sin plass, for batteripakken er nesten 400V DC når den kommer ut av bilen, og det er naturlig nok svært dødelig.

Men delt opp i 48V, og kontrollert av en BMS så er det ganske trygt.


Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

Røilern

Herlig, den har jeg bare ventet på.

Men er deg ikke gunstigere  å fore strømmen tilbake på nettet?

Hva koster herligheten? Hvor mange kWh?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Offpist

Batteripakke fra en vraket Leaf 12 500 kr.
BMS med kontaktorer, Shunt, display software og sikring= ca 8000 kr.
Skapet koster egentlig 13 000 kr, men det fikk jeg billig via jobben.
6KW Inverteren koster omtrentlig 30 000 kr.

Så lønnsomt er det på ingen måte.
Det er bare for å vise at det kan gjøres..

I stedet for å selge 1KWH for 30 øre og så kjøpe den tilbake for 70 øre om kvelden så kan jeg nå heller bruke strømmen selv.

I tillegg så er jeg selvforsynt med strøm om det skulle slå til en ordentlig vinterstorm.

Kapasiteten er nå rundt 20KWH. Jeg bruker 42 av 48 celler som finnes i en leaf.
Det er plass i skapet til rundt 70 celler om jeg skulle snuble over en batteripakke til.. ;)
Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

Offpist

Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

Røilern

Sitat fra: Offpist på september 13, 2014, 19:23:49
I stedet for å selge 1KWH for 30 øre og så kjøpe den tilbake for 70 øre om kvelden så kan jeg nå heller bruke strømmen selv.

Og det er dette faktum som ødelegger for installasjon av solpaneler i norske hjem. Nettselskapet får fullt betalt for nettleie til tross for at overskuddsstrømmen du produserer ikke transporteres lengre enn til naboen. Landeveisrøveri tror jeg det heter.

Fordelen med Solpaneler når man er tilknyttet nett-strøm er jo nettopp at nettet fungerer som ditt batteri og gjør investeringen mye gunstigere.

Men hvordan fungerer dette i praksis, har du en spesiell måler i huset ditt fra E-verket som skiller mellom inn og ut strøm?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: Offpist på september 13, 2014, 19:23:49
Batteripakke fra en vraket Leaf 12 500 kr.
BMS med kontaktorer, Shunt, display software og sikring= ca 8000 kr.
Skapet koster egentlig 13 000 kr, men det fikk jeg billig via jobben.
6KW Inverteren koster omtrentlig 30 000 kr.

Fra et batteri-hytteperspektiv er det vel BMS og shunt som er viktig. Riktig?

Har du lyst til å dele utstyrslisten med oss?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Offpist

Ja jeg har en AMS måler som registrerer både import og eksport.
Dette sendes over til Hafslund hver time via GPRS. Så det sitter med andre ord et simkort i måleren. I fremtiden vil de bruke selve strømnettet til å sende data.

Mange land har netto debitering, blant annet Danmark og Sverige.
Hadde vi hatt det i Norge ville batteriløsning vært unødvendig.

Andre land har forskjellige tariffer på strømmen alt ettersom når på døgnet den kjøpes.
Det kan for eksempel være 4 ganger så billig å kjøpe strøm om natten i forhold til dagen.
Skulle noe slikt dukke opp kan jeg lade batteribanken om natten og være selvforsynt om dagen. Dette systemet støtter det også, med full automatikk.

Juli måned får jeg som regel en liten symbolsk sum utbetalt, for da eksporterer jeg 3 ganger så mye strøm som jeg kjøper.


Så tilbake til hardware.
Det er avgjørende å ha en BMS når man skal bygge en Lithium pakke.
Jeg brukte ganske lang tid på å bestemme meg for hvilken leverandør jeg skulle velge, for det er fryktelig mange som lager universale BMS systemer.

Et ufravikelig vilkår for meg var at den har støtte for CAN kommunikasjon mot SMA Sunny Island 6.0H inverter, som jeg bruker til å mate strømnettet med om natten. Den har også innebygget lader og kan lade med hele 5000W.

Der fant jeg faktisk bare et selskap som kunne bekrefte at de har testet dette.
http://www.rec-bms.com/BMS9R.html
Siden dette er i Slovenia så var prisen også ganske hyggelig sammenlignet med tilbudene jeg fikk fra USA, Danmark osv..
Servicen var helt upåklagelig, fikk fort svar på alt jeg lurte på og de satte opp alle innstillinger slik at det var bare plug`n play når pakken kom i posten.
Frakten tok 24 timer forøvrig.. ;)

Jeg kjøpte med en 48V kontaktor og en pre-charge unit.
Den lader sakte opp kondensatorene i inverteren over 4 sekunder før den aktiverer kontaktoren. Gjør at kontaktoren varer mye lengre.

Sikringen er på 200A.

Batteripakken for Leaf kan klare hele 90KW utlading og 50KW lading.. kontinuerlig!

Jeg har definert SOC (state of charge) mellom 3,2V og 4,12V på celle nivå.
Lithium batteriene kan egentlig lades mellom 3V og 4,2V uten store problemer, men ved å utnytte bare 90% så varer batteriet lengre.

BMS sender hele tiden tilbakemelding til inverteren.. Sånn som SOC, SOH, Celle spenning, Strømforbruk/lading, og eventuelt feilmeldinger.

Det kan være feilmelding om at battericellene er varme eller kalde, slik at den bare begrenser ladestrømmen.. BMS kontrollerer selv kontaktoren, så oppdager den noe er utenfor de gitte parameterene så kutter den strømmen og gir en feilmelding.

Inverteren vil så sende en beskjed via nettverket til Sunny Home manager som igjen sender meg en mail om hva som har skjedd.

Jeg kan når som helst se status på pc eller mobilen.

Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

Bidda

Tøft, dette er etter mitt hjerte  ;D
Masse duppedingser  8)

Røilern

Så, for 20' har du fått en 20kw Litium pakke som de kan hente ut 100% av. Det skulle tilsvare en agm pakke på 40kw. Det koster vel godt over 60.000,-
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Offpist

Stemmer omtrentlig det ja.
Men det er ikke så lett å oppdrive brukte Leaf batteripakker.

Drømmen er å få tak i en Tesla pakke ;) 84KWH.
Følger med en tråd på teslaforumet om en som driver og demonterer en tesla pakke, og skal bruke den i solcelle anlegg.
Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

frank2

Hei

Ja, det er ikke tvil om at dette er framtiden, blybatterier kan nok være historie om noen år.
Vil bare minne om at det finnes mange billige brukte biler med NiCd batterier, som man kan lage en enda billigere versjon av.
Vi har brukt nå i 5-6 år slike blokker, med godt resultat, og planlegger å lage en større pakke når resten av bilen takker for seg om et par år.
Da vil bilen være ca. 18 år og batteriene ca. 14 år, disse batteristrengene har ofte dårlig balanse, slik at det alltid vil kunne være noen gode blokker selv om noen er dårlig.

Offpist

Kjørt noen dager nå.. fungerer utmerket ;)



Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

Offpist

Har utvidet med ENDA en batteripakke.
Så nå er pakken på 35KW, hvorav 30KWH er utnyttbar.

Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

Røilern

Nice

Hvor får du tak i disse batteriene?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Offpist

Hei.
Har fått tak i TO batteripakker til.
Om noen er interessert i å kjøpe en nøkkelferdig Lithium batteripakke mellom 10 og 40KWH, send meg PM.

Kan bygge etter ønske/spesifikasjoner og være med på driftstart i østlands området.
Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

Endeli

Jeg hadde planer om dette selv og har gjort en del undersøkelser.
Men, så valgte vi å legge inn strøm da nettselskapet endelig la inn kabel i dalen.
Men for de som er interessert kan jeg opplyse om at Victron kan brukes, men er ikke   optimalt. Studer Inotec har en X-com modul som kan kommunisere med REC-BMS da den kan settes opp med samme protokoll som SMA de har også invertere og solcelleregulatorer på høyde med om ikke bedre en Victron.
Batterier kan du søke etter på Bildeler.no eller finndel.no men det er sjelden en finner pakker der, det beste er å sende en epost til en av opphuggerene, de ligger rundt 12-15 000,-

Amatøren

Artig lesing!

Hvor mange celler bruker du for 48 V spenning?

Lurer litt på det samme på hytten og hjemme, men da 24 V utstyr (i hvert fall på hytten). Har litt sammenheng med hvor mange paneler jeg kan seriekoble på hvert sted på hytten.
Man lærer så lenge man lever.

Knerten

Vi har et tilsvarende opplegg på hytten vår.


MEN, ikke begynn å lek med en El-bil batteri pakke om du ikke vet hva du hokder på med, 360V eller mer med likestøm er livsfarlig!

Vårt opplegg er med I-Miev batterier satt sammen til et 48V eller maks 56V system og 4 250w paneler som er koblet 2 i serie som så er paralell koblet dette gir 62 V innpå Tristar 45 MPPT regulatoren.
Dette gir oss ca. 16000Wh med strøm tilgjengelig, som fram til nå har vært plenty, tror ikke batteri pakken har vært under 75% av programert verdi, som er litt under max for å ikke stresse batteripakken.
Dette er koblet sammen med en SMA SI4.4M og REC BMS SI. disse to passer perfekt i sammen og slår hverandre av om feil i systemet skulle oppstå, ved feil slår også et hoved rele ut som isolerer batteripakken både ifra solcelleregulatoren og SMA'en.
Dette fungerer helt perfekt for vårt bruk.
Maks strøm vi kan trekke ut er 74A ved 4kW forbruk, deler en dette på 14 celler blir det under 6A noe som tilsier at varmgang i batteripakken er lik null, da et slikt forbruk kun er teoretisk, maks vi har hatt til nå er 2,8kW
Aggregatet har ikke vært brukt etter at systemet ble igangsatt.
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Amatøren

Har en viss erfaring med strøm, spenning og da effekter ved at jeg er utdannet radio- TV reparatør og påfyll av ingeniørhøgskole, teleteknisk linje.

JA, det er demonteringen som jeg i så fall vill kvie meg mest for på grunn av spenningen og for ikke snakke om effekten batteripakken kan levere på en "blunk"....

Skulle gjerne får tips på hva som trengs av utstyr for slikt.
Man lærer så lenge man lever.

Knerten

Bra da vet du at dette er farlig og har respekt for dette.

Dette er ikke noe en går igang med som en glad amatør.

Som du sier er det enorme krefter som frigjøres, jeg kortsluttet en celle på 4V med en 13mm fastnøkkel, den kunne jeg bare kaste etterpå, men ble beholdt som en advarsel og påminnelse.

Jeg har tenkt å lage en beskivelse på hvordan jeg gjorde det med henblikk på demontering av batteripakke og balasering av cellene før sammenbygging osv. Får se til vinteren når ute prosjektene avtar, men jeg er tilgjengelig på melding om det skulle være noe.

Fant en del informasjon her på forumet og fikk god hjelp av to av medlemmene her, som ga meg god hjelp.
Er utdannet innen feltet så jeg har respekten og kunnskapen.

En annen ting å tenke på er at et slikt anlegg må godkjennes av godkjent installatør pga effekten.
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Amatøren

Ja, det hadde vært flott med en steg for steg guide samlet med en må ha utstyrsliste.

Sikkert mye nytt (og brukte deler kan jo være utgått og ikke å få tak i) så type og anbefalte søkekriterier hadde vært fint!
Man lærer så lenge man lever.

Amatøren

Sitat fra: Knerten på september 03, 2017, 21:19:49
En annen ting å tenke på er at et slikt anlegg må godkjennes av godkjent installatør pga effekten.

Får man tak i elektrikere som gjør det?

Eventuelt hva med pris på slikt?
Man lærer så lenge man lever.

Knerten

Så lenge anlegget etter omformer skal være 230V så kreves dette at det uføres og godkjennes av et autorisert firma, på lik linje om du hadde bygget hytte med strøm ifra kabel.

Dette er en standard elektriker jobb, så det burde ikke være et problem.
Er det en omformer av kjent merke, skal det være samsvarserklæring med denne.

Vet ikke hvordan andre på forumet med lignende anlegg har løst dette, men det kunne vært interessant med litt informasjon om dette.
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

OS

Jeg har ikke et tilsvarende anlegg men jeg tror ikke en vanlig elektriker kan koble opp slike anlegg. Å koble 230V fra inverter og til sikringsskap er greit men å lage pakker fra brukte elbilbatterier ala det som vises i bildene her kreves det mer enn en vanlig elektriker. For å installere noe sånt må du være ganske kyndig på elektro selv.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Knerten

Sitat fra: OS på september 08, 2017, 06:44:08
Jeg har ikke et tilsvarende anlegg men jeg tror ikke en vanlig elektriker kan koble opp slike anlegg. Å koble 230V fra inverter og til sikringsskap er greit men å lage pakker fra brukte elbilbatterier ala det som vises i bildene her kreves det mer enn en vanlig elektriker. For å installere noe sånt må du være ganske kyndig på elektro selv.

Før omformer er en del, her kreves det litt over gjennomsnittet kunnskap angående styring av Lithium batteripakken, men regner med det kommer ettersom teknologien brer om seg.

Det er det som kommer etter på 230V delen, som er spørsmålet, hva gjøres her?

Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Amatøren

Sitat fra: Knerten på september 08, 2017, 09:36:02
Det er det som kommer etter på 230V delen, som er spørsmålet, hva gjøres her?

???
Man lærer så lenge man lever.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod