Sol og vind

Startet av Arne S, februar 02, 2015, 17:50:51

Arne S

Nå er eg lei av å sitte uten lys i hytta om vinteren. Sola er borte frå oktober og tilbake i februar. Mykje gråvær gjer ikkje ladinga bedre. Solcella er på 125w, batteriet er 350A agm og mppt-regulator. Forbruk er ca 5w til lys, lading av elverktøy, støvsuger og mobiler.
Vindmøller kan gi inntil 500w har eg lest. Er det bare å koble dette på batteriet og skru på lyset, eller ?
Takknemlig for andre sin erfaring med slik kombinasjon.

glamsland

Hei.Jeg hadde en vindgenerator som ladet med ca 35 A på max.
Denne måtte ha en batteribank på over 400 A for å ha nok "motstand" å jobbe mot.
Denne var innebygd regulator, og var i praksis bare å koble rett på batteriet.
Jeg byttet denne ut med solcelle pga ustabile vindforhold.

Det finnes flere mindre generatorer, bare ta en kikk på finn.no.
Søk på vindgenerator.

Runar
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Røilern

Vindmølle er et bra tilskudd til energiproduksjonen men det krever jo at det blåser endel. Jeg har ikke gått den veien rett og slett fordi det ikke blåser nok hos meg.

Det andre alternativet er aggregat og lader. Her er ulempen at en skikkelig lader som gir maks lading og redusert ladetid koster skjorta.

Et rimeligere men mer krevende alternativ er en motor og en kraftig 120A alternator. Her er det bare størrelsen på motor, antall alternators og tykkelsen på kabelen som er utfordringen.

Den siste og kanskje mest fremtidsrettede løsningen er en brenselcelle. Fortsatt litt kostbare, men utrolig så fristende å ha 100W kontinuerlig produksjon av strøm når solen er borte
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Arne S

Takk for svar.
Kom på hytta tirsdag og målte batteriet til 12,8V, lada mob og slo på lys 2w og etter 10 minutt gjekk regulatoren i svart. Målte batteriet til 9,9V nå og tok ut sikringen. Dagen etter steig det til 12,4V. Korleis sjekker ein om tørrbatteri er dødt? Det  er ca 6 vintrer ungt.
Vil nå prøve med vindgenerator. Rikeleg med vind her ytterst på Vestlandskysten. Flytter solcella ned på hyttetaket og auker til 225w + vindgeneratoren.
Har også ein våt draum om eit lite elektrisk kjøleskap. Kor mykje vil det kreve av batteribank og ladekapasitet?

Røilern

Når et batteri blir gammelt og slitent oppfører det seg som et mindre og mindre batteri.

Ditt 6 år gamle AGM batteri er ikke lenger på 350A,  mye tyder på det er mer et batteri 20A. Det vil ikke hjelpe med vindgenerator eller mer solpaneler.

Mest sannsynlig har ditt batteri tatt kvelden.

Husk at et AGM batteri ikke er et tørrbatteri, det er et batteri hvor syren ligger lagret i et porøst glassmateriale. Hvis man overlader et slikt batteri vil syren fordampe og den kan ikke erstattes. Det er bla annet derfor ladespenningen på AGM batterier er lavere enn på vanlige blysyre batterier. Hovedårsaken til at blybatterier mister sin kapasitet heter imidlertid sulfatering. Det kan til en hvis grad avhjelpes med spesiell ladeprosedyre, men hvis jeg forstå dette korrekt så fører denne prosessen til at blyplatene løses opp og at blyst havner som unyttig vekt i bunnen av batteriet.

Spørsmålet du må finne svar på før du kjøper et nytt batteri er hvorfor tok det gamle kvelden?
Det kan skyldes at det hadde nådd maks antall sykluser, eller det kan skyldes at det har hatt feil lading eller for mange for dype utladninger Eller mest sannsynlig en blanding av dette.






Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

r-ling

Jeg kjøpte en HY-400 vindgenerator direkte fra HY Energy i Kina. Den leverer maks 500 watt på 14-15 m/s vind. Regulator for vind og sol fulgte med. Kan håndtere inntil 180 w solcelle sammen med vindmølla. Under siste storm lada den 3,7 kWh på 3 dager (mao 300 Ah). Min batteribank er på 600 Ah, 4 stk 150 Ah AGM Deep Cycle batterier.
Må også nevne at vi monterte vindmølla i toppen av ei flaggstang på 10,3 meter. Det holdt fint helt til den siste stormen 30-35 m/s fra øst. Da bøyde stanga seg myyye...
Er nå tatt ned for vedlikehold, må kappe av en god del av den øverste seksjonen (43 mm diameter), den er for tynn for å være 3 meter lang...


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod