Høy hvilespenning

Startet av Arh, april 12, 2015, 19:52:20

Arh

Har skiftet et panel med 2 nye (2x140 w). Bruker regulator Vera PR2020. Begge panel vendt rett syd, har brukt 16 mm kabel til regulator (avstand ca 12 meter). Panelene er parallelkoblet da jeg ikke har regulator av type MPPT. Har 2 stk batterier av type AGM, 245 ah pr batteri (ca 2 år gamle). Avstand batteri-regulator < 1 meter (standard kabling)

Har vært på hytta 4-5 ganger etter at nye paneler ble montert. Det virker som hvilespenningen på batteriene er 12,8-13,0 V (avlest på regulator). Ved høy belastning (i mitt tilfelle ca 7-8 ampere) kommer jeg fortsatt ikke ned til 12,7 V, som jeg trudde man skulle. Dette er testet sene kveldstimer når det er mørkt ute (hytta er i Troms).

Noen som har forklaring på dette? Absolutt alt virker som det skal, bortsett fra at jeg ikke klarer å "forbruke" nok strøm slik at spenningen faller til 12,7 V og lavere. Var innom i dag, da var tilgangen fra panelet til regulator på 3,0 V. Inn på batteriene var det 0,1 V. Alt avlest på regulator.


OS

Første gang jeg leser om noen som er bekymret for for høy spenning på batteriene  :)

Det kan jo være at regulatoren din viser litt feil spenning. Forskjellen mellom 12,7V og 12,8V er jo bare 0,8%.

Og for å måle hvilespenning må batteriene være helt frakoblet noen timer.

En tabell som jeg har brukt mye som jeg syns er veldig nyttig er den på side 4 i dette dokumentet:
http://bogartengineering.com/sites/default/files/docs/UsingTriMet%20to%20maintainPart1-TM2020-May30,05.pdf
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Arh

Vel, så lenge var en viss person i paradis!
I helga var det slutt på 13,0 V - plutselig var jeg nede i 11,5 V og displayet blinket, noe som tyder på at regulatoren snart kutter forbrukskursen. Slo av en del lys og TV, da fikk jeg rundt 12,2 avlest på regulatoren. Koblet på 30A VERA batterilader (3 trinns), ble rimelig ovverrasket over at den ikke ladet, men slo seg på vedlikeholds lading. Dette skulle vel bety at jeg har nok spenning på batteriene?

Historien starter egentlig helgen før hvor jeg fikk feilmelding E13, som betyr at sikringen mellom regulator og batteri er defekt. Dette stemte, ble også overrasket over at denne bar preg av litt smelting på plastdelen (flatsikring). Dette var en 15A sikring, tiltross for at PR2020 har en innebygd 20A "sikring". Byttet sikringen med en ny 15A, deretter fikk jeg feilmelding E11, noe som indikerer kortslutning på forbruks kursen. Vet ikke om dette er en følgefeil, men har ikke hatt en slik alarm i ettertid, i tillegg skjedde dette på dagtid når vi var på jakt hele dagen. Ikke en sky på himmelen, panel vinkelrett på sola, trur årsaken til sikringa gikk var at mine paneler gir ca 15,5A maks, noe som kan forklare at sikringa var litt deformert. Har byttet denne til 20A.

Men - kan regulatoren være skadet etter dette, og derfor ikke klarer å gi rett indikasjon på batterispenningen, i og med at batteriladeren ikke vil lade? Det har de siste ukene vært knallvær, noe som skulle bety at batteriene burde være topp ladet!

Siste info, på grunn av anbefaling på hyttetorget.no, har jeg satt batteritype til LI og ikke gel. Ser i ettertid at dette er feil, og har nå endret dette. Kan dette ha skadet batteriene?

Røilern

Ikke så lett å gi råd her, men et batteri som ikke tar lading (det høres ut som om det er det som skjer) er ikke noe godt tegn.

Når gikk sikringen mellom panelene og regulatoren?

Har du noe forbruk som trekker strøm hele tiden?

Har batteriene mao stått uten lading og med litt forbruk?

Et godt og nøyaktig multimeter (voltmeter/ampmeter) kan være et godt råd for å sikre at man ikke lures av en regulator med feil.




Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Arh

Har ingen sikring mellom panel og regulator. Det var sikringen mellom regulator og panel som gikk, midt på dagen hvor alt av lys og ladere ikke var tilkoblet. Det eneste som kunne trekke strøm da var standby modus på TV og 2 propanvarslere. Tipper derfor sikringa gikk pga >15A fra panelene.

Uten unntak slår vi av forbruks strømmen på regulatoren når vi forlater hytta, slik at ingenting skal trekke strøm når vi forlater hytta etter helgebruk.

Ser også at et multimeter på anskaffes ifm feilsøk.
Hvordan strategi bør jeg ha ifm feilsøk med bruk av multimeter for å konstatere om det foreligger feil på panelene, regulator eller ett/begge batteriene?

Arh

Har nå fått feilsøkt med batteritester lånt av en mekaniker. I følge testeren er ett av batteriene i god stand, men det andre må byttes. Dette er samme tester som benyttes ifm reklamasjon på batterier på verkstedet.
Batteriene er nå snart 2,5 år gamle - har det noen hensikt å klage på dette til sunwind, eller må man forvente så kort levetid?

Røilern

Sitat fra: Arh på september 20, 2015, 19:23:07
Har ingen sikring mellom panel og regulator. Det var sikringen mellom regulator og panel som gikk, midt på dagen hvor alt av lys og ladere ikke var tilkoblet. Det eneste som kunne trekke strøm da var standby modus på TV og 2 propanvarslere. Tipper derfor sikringa gikk pga >15A fra panelene.

Ser også at et multimeter på anskaffes ifm feilsøk.
Hvordan strategi bør jeg ha ifm feilsøk med bruk av multimeter for å konstatere om det foreligger feil på panelene, regulator eller ett/begge batteriene?


Ok,
- hvor lenge var batteriene uten lading?
- Er TV og propanvarslere koblet via den samme sikringen eller rett til batteriet?

Husk at 5W kontinuerlig forbruk er 120Wh pr dag og 840Wh pr uke. Et vanlig 200ah batteri har bare 100ahx12v = 1200wh tilgjengelig

Et skikkelig instrument (tang ampermeter) kan du blant annet bruke til å måle hvor mye de små forbrukskildene drar - det er merkelig nok de som er værstingene
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: Arh på september 26, 2015, 14:59:09
Har nå fått feilsøkt med batteritester lånt av en mekaniker. I følge testeren er ett av batteriene i god stand, men det andre må byttes. Dette er samme tester som benyttes ifm reklamasjon på batterier på verkstedet.
Batteriene er nå snart 2,5 år gamle - har det noen hensikt å klage på dette til sunwind, eller må man forvente så kort levetid?

Jeg tror slike batteritestere er laget for startbatterier.

Beste måten å finne ut kapasiteten til et batteri er å belaste det med en kjent last, f.eks 5% av kapasiteten over 10 timer. Lad batteriet først, og la det hvile etterpå (6 timer).

Kontroller spenningen etter hviletid mot spesifikasjonene for batteriet.

Er batteriene forskjellig må du gjøre dette pr batteri.

Er hele løsningen levert av Sundwind kan det være en god ide å snakke med dem
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod