Råte bunnsvill

Startet av shakudu, mai 03, 2015, 09:20:41

shakudu

Fant ut hvorfor hytta mi er så skjev, det er en bunnsvill som det har gått råte i så den har sunket sammen 5 cm. Dette er i hjørnet av hytta.
Svillene hviler på steiner med ca 2 meters mellomrom som de er ankret fast i. Ser ut som den er 98x98. Hvordan kan jeg gå frem her?
Der er bare en liten del av hjørnet som er ødelagt.

Bidda

Kommer du til med jekk og kan jekke opp hjørnet så mye at du får byttets ut svilla?

shakudu

Får nok jekket opp hjørnet på et vis.
Man kan jeg bytte ut bare deler av svilla? Hvordan gjør jeg det i praksis? Bare skjøte den? Evnt hvor?

Og hvordan er alt over festet til svillen?
Må jeg rive innvendig for å finne ut av alt dette?

Er litt grønn på akkurat dette, har bare gjort inneprosjekter til nå :)

shakudu

Her er tegning av bunnsvillen, det er kun den ene som har råtnet. Så hytta har sunket ca 5 cm.

Bidda

Er langsidene bærevegger for taket eller er det bærebjelke i mønet. Det er litt avhengig av hvor du får inn kreftene for å finne ut hvor du kan løfte. Ville selv ha tatt av kledning utvendig  og fått er innblikk i hvordan ting er festet...heldig at du har liggende kledning så du slipper å rive hele veggen  ;D

Trailman

Ta en kikk her. Jeg brukte tid på å jekke opp en tømmerkasse en tid tilbake, og har beskrevet prosessen her.
Går fint med biljekker fra Biltema. Jekk opp litt av gangen, stemple av, og bytt ut i seksjoner.


http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1348.msg7809#msg7809

shakudu

Sitat fra: Bidda på mai 04, 2015, 14:09:35
Er langsidene bærevegger for taket eller er det bærebjelke i mønet. Det er litt avhengig av hvor du får inn kreftene for å finne ut hvor du kan løfte. Ville selv ha tatt av kledning utvendig  og fått er innblikk i hvordan ting er festet...heldig at du har liggende kledning så du slipper å rive hele veggen  ;D
Bæringen ligger i sideveggene. Hytta er 4*6 meter.
Liggende kledning så det er jo en smal sak å ta av litt for å se.

shakudu

Sitat fra: Trailman på mai 04, 2015, 18:01:13
Ta en kikk her. Jeg brukte tid på å jekke opp en tømmerkasse en tid tilbake, og har beskrevet prosessen her.
Går fint med biljekker fra Biltema. Jekk opp litt av gangen, stemple av, og bytt ut i seksjoner.
Bytte ut i seksjoner, vil det si at jeg skal skjøte fortløpende bortover til jeg har tatt hele lengden?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod