Teknisk opplegg på hytta

Startet av OS, august 16, 2015, 15:59:23

OS

Tok noen bilder av systemet jeg har på hytta i helga. Sikringsskapet er ett Midnite Solar Mini-DC og det er jeg meget fornøyd med men det begynner å bli fullt. Øverst ved siden av ladereguatoren er en ControlByWeb enhet med to releer og mulighet for logge 8 temperatursensorer. Den og laderegulatoren er koblet til internett med Chess mobilt bredbånd.

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Det lille kretskortet inni skapet er en 1A 24V til 12V DC/DC konverter som står på hele tiden. Den driver mobilt bredbånd og ControlByWeb.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Hvor mye strøm trekker det i forhold til den "store" 24V-12V omformeren som du bruker til ovnen mm?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Røilern på august 17, 2015, 12:09:14
Hvor mye strøm trekker det i forhold til den "store" 24V-12V omformeren som du bruker til ovnen mm?
Det avhenger av hvor mye som er tilkoblet. Jeg målte strømmen på begge når bare bredbåndsruteren var tilkoblet og da var strømmen 70mA mindre på den lille ved 24V. Ikke all verden men jeg hadde den liggende så da tok jeg like gjerne og koblet den til.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Noen andre som vil legge ut bilder av sitt system?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

jimmern

Hei

Legg ved bilder av anlegget som eg nettopp er ferdig å installere på hytta.
Alt utstyr er av merket Outback og kjøpt ferdig montert på veggbrakett.
Dei forskjellig komponentene er koblet inn på ein HUB og blir monitorert og programmert fra Mate 3.
Det er også montert inn Shunter for overvåking av lading / forbruk og denne historikken blir lagret på eit minnekort montert i Mate 3. Ein kan og overvåke utstyret via Internett da Mate 3 er koblet opp i nettverket og Outback tilbyr registrering av ustyret mot ein portal på internett med brukernavn og passord.
Som aggregat benytter eg meg av eit Honda EU30.

Røilern

Ryddig løsning, hva med litt tekniske detaljer?
-Panelkapasitet
-Batteri type og størrelse
-Inveret
-MPPT

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: jimmern på oktober 01, 2015, 11:57:34
Hei

Legg ved bilder av anlegget som eg nettopp er ferdig å installere på hytta.
Alt utstyr er av merket Outback og kjøpt ferdig montert på veggbrakett.
Dei forskjellig komponentene er koblet inn på ein HUB og blir monitorert og programmert fra Mate 3.
Det er også montert inn Shunter for overvåking av lading / forbruk og denne historikken blir lagret på eit minnekort montert i Mate 3. Ein kan og overvåke utstyret via Internett da Mate 3 er koblet opp i nettverket og Outback tilbyr registrering av ustyret mot ein portal på internett med brukernavn og passord.
Som aggregat benytter eg meg av eit Honda EU30.
Ser skikkelig profft ut!
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

jimmern

De tre panelene på taket er kvar for seg 200 Watt, desse har eg seriekoblet slik at
det går ca 120 Volt / 600 Watt til Regulatoren Outback FM 80. Denne har en ladekapasitet på 80A og tar imot ein maks spenning på 150 Volt.
Batteriene er seriekoblet 6 x 2 Volt celler med en kapasitet 1250At/10t, 1750 At/100t.
Koblet (95 mm2 kabel !) til ein inverter  med kapasitet 2,8 Kw. Systemet er koblet  i saman med eit Honda aggregat (3 KW), så når dette er igang så har eg programmert systemet til å lade batteriene med 1,1 Kw og resten er tilgjengelig til forbruk i hytta.
Panelet på veggen (140 W) er det som eg startet det heile med, dette er også koblet til batteriparken via eigen regulator. Denne har uttak for forbrukskurs som eg benytter til det einaste i hytta som går på 12 Volt (Sinderella Gasstoalett). Planen er å få skiftet ut denne med ein Outback FM60, koble denne mot ein shunt + eigen sikring deretter videre inn i saman med resten av systemet. Dette for å få Outback regulatorene til å "snakke" i saman mht lading.

Røilern

Her er noen bilder av min løsning

4 x 140W paneler montert mot syd på svingbart hengsel slik at de også kan peke mot vest.

+

2 x 140W Paneler liggende på taket om sommeren, men med lang kabel slik at de kan flyttes til "vintermontasje" - kanskje i nærmeste tre
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Batteribank

12 x 2V Getek AGM 1100Ah koblet i serie til 24V.
Alvorlig vekt slik at den måtte monteres ute.

Nå har den også fått isolert "hus"

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Inne i hytta har jeg et panel i "hyttestil" utenfor det tekniske skapet - Yes, BMV batterimonitoren kom til senere - ny planke må spikkes. Den andre måleren er til dieseltanken til Cami ovnen.

I skapet har jeg
En Tristar 60 MPPT'
Et 230V sikringsskap med 230V kabler til venstre i skapet
Et 12V DC sikringskap med DC strøm kablet til høyre
Nederst sitter Victroninverteren

De nederste bildene viser instrumentene når stekeovnen lager rundstykker til lunsj. 1.84 Kw trekkes fra batteriene, panelene produserer borti 500W, og
inverteren  belaster systemet med 94Amp for å produsere 9A 230V. Bemerk at i et 12V system ville inveteren trukket 188A, det er alvorlig mye DV strøm.

(Kan noen fortelle meg hvorfor noen bilder legges når man laster de opp)
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Einar_S

Det er fordi kameraet ditt har fortalt at slik skal det være.  ;)

Se klipp fra EXIF informasjonen i 2 av dine bilder.


Amatøren

Litt mer teknisk avsporing....

Har selv opplevet "feil vei syndromet" og kona ofte (veldig ofte  ;) )  hvis man bare tar opp telefonen og "knipser". Det unngås lettere med å holde telefonen riktig retning en liten stund ev. også riste litt på den da.

Neste problem er om forumer og nettsider tar høyde for om bildene er liggende eller stående. Opplevet at mange ikke tar hensyn og forutsetter at lengste side alltid skal være horisontalt.
Man lærer så lenge man lever.

OS

Veldig profft opplegg Røilern!

Artig med bilder! Keep them coming!
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Jeg monterte Wallas parafinkamin tidligere i høst men er ikke fornøyd med hvordan kontrollpanel og Sikom styringsenhet ser ut på veggen med tykke, sorte ledninger (trykk på bildene for å se de rette veien). Har bestilt lengre ledning til kontrollpanelet nå slik at jeg kan flytte de to enhetene nærmere hverandre. Det vil hjelpe litt.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Zappa

Det er veldig morsomt og inspirerende å se flotte installasjonene der ute. Dette blir litt som å hoppe etter Wirkola, men her er uansett noen bilder fra vår installasjon:

4x 255W paneler montert i tre
Victron MPPT og Inverter/lader
6x 2v Fuli AGM i serie til på 1100Ah og 12v

Jobber for tiden med nettopp ryddighet i installasjonen samt fjernovervåking via ColorControl GX.

Første bilde viser anlegget som står i aggregatboden som er i et separat eget bygg. Derfra går det 2 stk 230v kurser og en 12v kurs til sikringsskapet inne i hytta.

Andre bilde viser Victron boksene litt nærmere, her ser vi at det lades med 664 watt. Største topp jeg har registrert er på ca. 900 watt.

Tredje bilde viser solcelle panelene mellom to trær. Slik har de hengt i 18 måneder nå og det har fungert bra. Jeg har bevisst gått for vertikal montering for å unngå snø og heller valgt flere paneler fremfor at de dreier med solen. Jeg har tidligere hatt en slik løsning fra sparelys.no, men den ga seg etter 3-4 år.

Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Røilern

Hei Zappa

Du er på god vei her. Det er fint å ha utstyret i et eget hus - det er nok fremtiden.
Hvor langt er det fra panelene til regulatoren?
Hvilken produksjon(kwh) får du på en maksdag?

Fortell oss hvordan det går når du får GX'n opp å stå. Skal du ha den inne i huset?
Jeg har avventet å kjøpe en GX fordi jeg ønsker å kunne fjernstarte inverteren, og det tror jeg ikke er mulig.

PS
Tar jeg feil hvis jeg sier at det ser ut som om du har relativt tynn kabel fra panelet til MPPT regulatoren?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Zappa

Takk for det! 

Kabelen fra panel til regulator kan sees tynn ut på bildet, men det er en tørkesnor som henger og dingler :-)  Litt usikker på det ble 4 eller 6mm2 på denne kabelen, men brukte kabelkalkulator og tillot litt tap (1%) for at kabelen ikke skulle bli for dyr og tykk. Totalt kabelstrekk er kanskje 12-15 meter. Panelene er koblet to og to i serie som gir ca. 75v spenning og max 13A med strøm. Alle i serie gir akkurat over 150v på en kald dag, så det våger jeg ikke.

Maks total produksjon har jeg ikke notert meg, men jeg ser at på en god dag kan batteriene fylles ganske raskt, ifølge monitoren. Det er ca. 6kWh i tilgjengelig i batteripakken så svaret er kanskje i dette området?  Jeg skal følge nøyere med fremover.

Dette er en motivasjon for å se på ColorControl GX, at jeg får ut bedre statistikk på en enklere måte. Jeg har ikke kjøpt den ennå, men det nærmer seg et prosjekt på dette tenker jeg. Ønsker egentlig å ha GXene i sikringsskapet inne, men sliter litt med å finne en god løsning for å få kabel fra alle enhetene i boden og inn i huset (Multi, MPPT, BMV). Det kanskje enklest å la de stå i boden.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

verdenvilbedras

Holy shit, gutta. Jeg er dypt imponert.
Er dere elektrikere hele gjengen? Det der ser jo veldig komplisert ut.

Får dere mye feil og "mekking" med slike anlegg, eller virker de stabilt?

Røilern

Sitat fra: verdenvilbedras på oktober 07, 2015, 07:48:12
Holy shit, gutta. Jeg er dypt imponert.
Er dere elektrikere hele gjengen? Det der ser jo veldig komplisert ut.

Får dere mye feil og "mekking" med slike anlegg, eller virker de stabilt?

Neida, man kommer langt med selvstudie på nett. Det fine med DC strøm er jo at dette kan man gjøre selv(inntil spenningen blir for høy). Fra inverteren til sikringsskapet og videre må det en elektriker til som ved alle 230V installasjoner.

Forøvrig er det mye bra informasjon tilgjengelig på nett. Boken Energy Unlimited kan anbefales på det sterkeste. http://www.victronenergy.com/upload/documents/Book-Energy-Unlimited-EN.pdf

Jeg har også hatt mye glede av forumet solarpaneltalk.com

Stabiltet oppnår man ved å:

1) Dimensjonere anlegget korrekt
2) Velge utstyr fra anerkjente leverandører
3) Akseptere at batterier ikke varer evig

Jeg har god erfaring med amerikanske leverandører, "Off Grid" markedet i USA er mye mer velutviklet enn det Norske hyttemarkedet. Det er ikke mange hyttebutikker som selger 2V eller 6V batterier - gjør de det er det et godt tegn.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jimmern

Mange fine løsninger her, liker patenten med å kunne snu panelene etter sola (thumbs up) Enig med Røilern at pkt nr 1 er å dimensjonere anlegget riktig, og velge ein anerkjent leverandør. (snakker av erfaring  :-[).
Bestemte meg for selge unna alt eg hadde av utstyr fra forskjellige leverandører og satset alt på ein "hest". Det å satse på å seriekoble 2V batterier er og å anbefale iht min erfaringer med batterier. Eg hadde 4 stk 12 290Ah som var paralellkoblet og opplevde problemer med dette. Oppe i det heile må ein og tenke sikkerheit (sikringer / kortsluningsfare etc. kan bli store krefter i gang ..... ved slike kapasiteter)
Denne må gjerne ha eit forum som ein kan finne svar / stille spørsmål ein måtte ha, Outback Power har eit høgst oppegående forum/internettsider.

Vurderer å legge til ein vindgenerator til anlegget mitt. (Hytta ligg i ca 1100 moh,ein del vind, så strømproduksjon om natta/mørketider vil komme godt med).
Røilern : Har du erfaringer med dette ?

Victron er mykje brukt ser eg, har de strømaggregat i tillegg med autonom drift?
Drømmen min er å få skiftet ut Eu30 med eitt Honda Eu70 i eit slikt system med mulighet for trådløs start av dette i tillegg ...................... 8) Men de pengene de pengene  :D
 

Røilern

Sitat fra: jimmern på oktober 07, 2015, 19:00:56

Vurderer å legge til ein vindgenerator til anlegget mitt. (Hytta ligg i ca 1100 moh,ein del vind, så strømproduksjon om natta/mørketider vil komme godt med).
Røilern : Har du erfaringer med dette ?

Victron er mykje brukt ser eg, har de strømaggregat i tillegg med autonom drift?
Drømmen min er å få skiftet ut Eu30 med eitt Honda Eu70 i eit slikt system med mulighet for trådløs start av dette i tillegg ...................... 8) Men de pengene de pengene  :D
 

Outback er an av de store i USA ingen tvil om det

Vind:
Jeg har studert dette litt, men det blåser ikke så mye der jeg holder til. I tillegg så må jeg innrømme at jeg ikke liker lyden fra en vindmølle ei heller den "visuelle" støyen. Hvis jeg skulle gjort dette måtte det bitt en vertikalvindmølle høyt oppe i et tre. Disse skal gå veldig stille.

Aggregat:
Tror Victron selger stillegående aggregater som er godt egnet i båt, bl.a av merke Panda.

Jeg mener jo at Inverteraggregater er unødvendige dyre når man har en batteri/inverterløsning allerede. Når først aggregatet går ønsker du jo full lading og maks belastning med en gang, små ladning må du la sol eller vind ta seg av, og forbruk inntil "medium" skal inverteren ta seg av.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

arctic421

Sitat fra: jimmern på oktober 07, 2015, 19:00:56

Denne må gjerne ha eit forum som ein kan finne svar / stille spørsmål ein måtte ha, Outback Power har eit høgst oppegående forum/internettsider.


Hei, hvem forhandler Outback? Den ferdigmonterte løsningen så bra ut.

jimmern

Anlegget mitt kjøpte eg hjå Skjølberg Energiteknikk i Hundsvåg. John H Skjølberg tlf. 51861156, Outback Regulator fåes og kjøpt på sparelys.no

Balleløs

Sitat fra: Røilern på oktober 07, 2015, 17:57:31
Sitat fra: verdenvilbedras på oktober 07, 2015, 07:48:12
Holy shit, gutta. Jeg er dypt imponert.
Er dere elektrikere hele gjengen? Det der ser jo veldig komplisert ut.

Får dere mye feil og "mekking" med slike anlegg, eller virker de stabilt?

Neida, man kommer langt med selvstudie på nett. Det fine med DC strøm er jo at dette kan man gjøre selv(inntil spenningen blir for høy). Fra inverteren til sikringsskapet og videre må det en elektriker til som ved alle 230V installasjoner.

Forøvrig er det mye bra informasjon tilgjengelig på nett. Boken Energy Unlimited kan anbefales på det sterkeste. http://www.victronenergy.com/upload/documents/Book-Energy-Unlimited-EN.pdf

Jeg har også hatt mye glede av forumet solarpaneltalk.com

Stabiltet oppnår man ved å:

1) Dimensjonere anlegget korrekt
2) Velge utstyr fra anerkjente leverandører
3) Akseptere at batterier ikke varer evig

Jeg har god erfaring med amerikanske leverandører, "Off Grid" markedet i USA er mye mer velutviklet enn det Norske hyttemarkedet. Det er ikke mange hyttebutikker som selger 2V eller 6V batterier - gjør de det er det et godt tegn.

Mulig jeg blir upopulær nå, men så store lavvolt-anlegg som det vises fram her, er ikke noe ufaglærte har lov til å montere. Grensen går bl.a ved 200 VA...

OS

Sitat fra: Balleløs på desember 08, 2015, 21:28:00
Mulig jeg blir upopulær nå, men så store lavvolt-anlegg som det vises fram her, er ikke noe ufaglærte har lov til å montere. Grensen går bl.a ved 200 VA...
Hvilken lov er det du sikter til?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


OS

Sitat fra: Balleløs på desember 08, 2015, 22:09:16
Sitat fra: OS på desember 08, 2015, 21:34:25
Sitat fra: Balleløs på desember 08, 2015, 21:28:00
Mulig jeg blir upopulær nå, men så store lavvolt-anlegg som det vises fram her, er ikke noe ufaglærte har lov til å montere. Grensen går bl.a ved 200 VA...
Hvilken lov er det du sikter til?

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-11-06-1060
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739
http://www.dsb.no/nn/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/
Takker.

I første lenken står det: "Imidlertid tar forskriften hensyn til at eiere av private boliger og fritidshus ikke er omfattet av internkontrollforskriften fordi de ikke er å betrakte som virksomheter"

Andre lenken gjelder foretak.

Men uansett kan nok være lurt å bruke faglærte folk ja. Ser på meg selv som faglært så jeg tror nok skal greie meg.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Balleløs

Sitat fra: OS på desember 08, 2015, 22:23:00
Sitat fra: Balleløs på desember 08, 2015, 22:09:16
Sitat fra: OS på desember 08, 2015, 21:34:25
Sitat fra: Balleløs på desember 08, 2015, 21:28:00
Mulig jeg blir upopulær nå, men så store lavvolt-anlegg som det vises fram her, er ikke noe ufaglærte har lov til å montere. Grensen går bl.a ved 200 VA...
Hvilken lov er det du sikter til?

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-11-06-1060
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739
http://www.dsb.no/nn/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/
Takker.

I første lenken står det: "Imidlertid tar forskriften hensyn til at eiere av private boliger og fritidshus ikke er omfattet av internkontrollforskriften fordi de ikke er å betrakte som virksomheter"

Andre lenken gjelder foretak.

Men uansett kan nok være lurt å bruke faglærte folk ja. Ser på meg selv som faglært så jeg tror nok skal greie meg.
Ikke nok med at det er lurt å bruke fagfolk, det er faktisk påbudt :) Den dagen bare pipa står igjen, og det i verste fall har gått liv tapt, er det kjekt å ha en samsvarserklæring å vise fram til forsikringsselskap og påtalemyndighet...

stroller

Sitat fra: Balleløs på desember 09, 2015, 06:09:46
Ikke nok med at det er lurt å bruke fagfolk, det er faktisk påbudt :) Den dagen bare pipa står igjen, og det i verste fall har gått liv tapt, er det kjekt å ha en samsvarserklæring å vise fram til forsikringsselskap og påtalemyndighet...
Det gjelder vel bare om du har koplet feil på en slik måte at dette er årsaken til at brannen startet?

Balleløs

Sitat fra: stroller på desember 09, 2015, 15:03:56
Sitat fra: Balleløs på desember 09, 2015, 06:09:46
Ikke nok med at det er lurt å bruke fagfolk, det er faktisk påbudt :) Den dagen bare pipa står igjen, og det i verste fall har gått liv tapt, er det kjekt å ha en samsvarserklæring å vise fram til forsikringsselskap og påtalemyndighet...
Det gjelder vel bare om du har koplet feil på en slik måte at dette er årsaken til at brannen startet?
Tja, tipper all skyld blir lagt på den som har utført ulovlig arbeid, uavhengig om det skyldtes feil på materiell eller feil utførelse. Så lenge du ikke har dokumentasjon på at jobben er utført forskriftsmessig og av kvalifisert person(ell), har du et kjempeproblem hvis det går galt.
Vet du forøvrig kortslutningsstrømmen på klemmene på et vanlig 290 Ah AGM-batteri ved 25°C?

OS

Sitat fra: Balleløs på desember 09, 2015, 16:27:45
Tja, tipper all skyld blir lagt på den som har utført ulovlig arbeid, uavhengig om det skyldtes feil på materiell eller feil utførelse. Så lenge du ikke har dokumentasjon på at jobben er utført forskriftsmessig og av kvalifisert person(ell), har du et kjempeproblem hvis det går galt.
Vet du forøvrig kortslutningsstrømmen på klemmene på et vanlig 290 Ah AGM-batteri ved 25°C?
Den tror jeg er ganske høy! Jeg sto ganske nært da en kamerat av meg mistet en skiftenøkkel ned på et ganske stort batteri. Det gikk dårlig med skiftenøkkelen for å si det sånn!
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

stroller

Sitat fra: Balleløs på desember 09, 2015, 16:27:45
Tja, tipper all skyld blir lagt på den som har utført ulovlig arbeid, uavhengig om det skyldtes feil på materiell eller feil utførelse. Så lenge du ikke har dokumentasjon på at jobben er utført forskriftsmessig og av kvalifisert person(ell), har du et kjempeproblem hvis det går galt.
Enig i at du har et kjempeproblem om du gjør noe feil og det går galt. Men gjør du ikke noe galt står du sterkt. Så vidt jeg vet står prinsippet om at du er uskyldig inntil det motsatte er bevist ganske sterkt i norsk og internasjonal rett. Du kan ikke dømmes for om hytta brenner ned av lynnedslag eller at mus har gnagd over en ledning.
En annen ting er at en vanlig eletriker har svært lite greie på solcelleanlegg og 12 VDC anlegg generelt. For en tid siden mener jeg å ha lest en artikkel om at de som utførte slikt arbeid i hjemmet ofte gjorde en mye bedre jobb en en faglært.
Ang. batteri: Skal en videre tolke dette i strengeste måte, så har en alstå ikke lov å kople opp en vanlig bilbatteri heller, uten å måtte ringe trikkeren....

Røilern

Sitat fra: Balleløs på desember 09, 2015, 16:27:45
Vet du forøvrig kortslutningsstrømmen på klemmene på et vanlig 290 Ah AGM-batteri ved 25°C?

Det "typiske" norske hyttebatteriet på 290Ah kan levere borti 1000A i noen sekunder. Det er 12000W.

Mao, ingen må tro at likestrøm ikke kan være farlig.




Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Balleløs

Sitat fra: Røilern på desember 10, 2015, 21:11:09
Sitat fra: Balleløs på desember 09, 2015, 16:27:45
Vet du forøvrig kortslutningsstrømmen på klemmene på et vanlig 290 Ah AGM-batteri ved 25°C?

Det "typiske" norske hyttebatteriet på 290Ah kan levere borti 1000A i noen sekunder. Det er 12000W.

Mao, ingen må tro at likestrøm ikke kan være farlig.


Tror du har en liten kommafeil, et 290 Ah AGM ved 25°C kan yte over 13kA ved kortsluttning på klemmene. Har du to i parallell, øker det til 26 kA. Kortsluttningsstrømmen blir jo litt dempet pga. av resistansen i lederne fram til en evt. omformer, men likevel...Har vernet på lederne fram til omformeren din evne til å bryte en så stor strøm?





Balleløs

Sitat fra: Røilern på desember 10, 2015, 21:11:09
Sitat fra: Balleløs på desember 09, 2015, 16:27:45
Vet du forøvrig kortslutningsstrømmen på klemmene på et vanlig 290 Ah AGM-batteri ved 25°C?

Det "typiske" norske hyttebatteriet på 290Ah kan levere borti 1000A i noen sekunder. Det er 12000W.

Mao, ingen må tro at likestrøm ikke kan være farlig.

Forøvrig så regner man ikke kortsluttninger i W, men i I(A) eller I(A)2xt.






Røilern

Du får ha meg unnskyld Balleløs, men som fersking her på forumet synes jeg du er utrolig kverulerende.

Hvis du ønsker å diskutere hva man har lov til eller ikke lov til å gjøre så er det helt greit, men det sømmer seg å gjøre dette ved å starte en egen tråd, ikke å ødelegge en teknisk tråd med nyttig informasjon for brukerne.

Du kan velge hvilken enhet som helst for meg i ditt syn på kortslutninger. Det er et faktum at hvis et batteri på 12V er i stand til å levere 1000A så er det 12kW med energi. Det er så mye energi at selv fastnøkler eller 90mm2 kabler smelter.

Og ja, selvfølgelig har man en sikring som er istand til å håndtere slike mengder med strøm. Min sikring til mitt 24V batteri er på 400A og ser slik ut

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Balleløs

Sitat fra: Røilern på desember 11, 2015, 17:31:26
Du får ha meg unnskyld Balleløs, men som fersking her på forumet synes jeg du er utrolig kverulerende.

Hvis du ønsker å diskutere hva man har lov til eller ikke lov til å gjøre så er det helt greit, men det sømmer seg å gjøre dette ved å starte en egen tråd, ikke å ødelegge en teknisk tråd med nyttig informasjon for brukerne.

Du kan velge hvilken enhet som helst for meg i ditt syn på kortslutninger. Det er et faktum at hvis et batteri på 12V er i stand til å levere 1000A så er det 12kW med energi. Det er så mye energi at selv fastnøkler eller 90mm2 kabler smelter.

Og ja, selvfølgelig har man en sikring som er istand til å håndtere slike mengder med strøm.

Min sikring til mitt 24V batteri er på 400A og ser slik ut



Googler man dette nettstedet kommer dette opp:https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjOqtiHtNTJAhXk_HIKHcOhDQQQFggeMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.byggehytte.no%2F&usg=AFQjCNGwCe3jhM7jOFO6ZFPyddvw9UAp5A
Jeg er profesjonell, du er tydeligvis amatør. Hva en smeltesikring takler av overlast, har ingenting med hva den klarer å bryte ved en kortsluttning. Iflg. din mening så bør forumet bytte navn til : Amatører spør, og enda verre amatører svarer. vis du ikke tror på det jeg hevder, så utfordrer jeg deg til å kortlutte batteribanken din litt uti anlegget og se hva som skjer...

Røilern

Profesjonell eller amatør.  Hvis jeg har valgt feil sikring som ikke vil bryte kretsen ved en evt. kortslutning,  hvorfor forteller du ikke hvorfor den er feil, og hva som er riktig sikring?

Har du kunnskap og råd til hva slags sikringer som man bør ha mellom anlegget og batteripakken, lag en tråd om dette tema og del din kunnskap med oss.

Har du kunnskap om hva som er lov å gjøre selv og hva som må gjøres av fagfolk, lag en tråd om det også slik at vi kan hjelpe medlemmene på forumet.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Doof

Er vel lite info på sikringer til DC anlegg med ik max verdier. Men ved kortslutning ute i anlegget vil forhåpentligvis sikringen i fordelingen ryke.


Jeg har selv bare smeltesikring uten noe form for info på kortslutning verdi eller overlast faktor.Kun påstemlet 200 A. Har ikke annet tilkoblet på batteriene en inverter. På 230 siden er det KV før kabel inn i hytten så OV/HS
.

Normalt for AC verden er vel  på ik max 10 kA, noe som blir lite i DC verden.

Balleløs:  Har du info og leverandører som kan levere KV til slike DC løsninger som vanlige folk kan løse inn? Siden du tydeligvis sitter med en del info som du kanskje kan dele på en saklig måte.

Har ikke noe elektro bakgrunn, knapt nok gjennomført grunnskolen.

Christoffer



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod