Batterier - lading og tilstand

Startet av kristianh, desember 17, 2015, 12:12:23

kristianh

Hei,

Har 2 stk Sunwind AGM batterier (245 Ah@100h, 219 Ah@20h) i solcelleanlegget. Dette var installert i fjor. Det har vært mye byggeprosjekt etc. så batteriene har nok fått en del "juling" i form av bruk av verktøy via Victron Multiplus inverter etc.

Det jeg ser nå er at spenningen synker uforholdsmessig raskt ift SOC (fra Victron BMV) i forhold til det de gjorde i fjor. Så spørsmålet er om noen kjenner til noen triks å prøve før disse evt. må byttes. Litt skeptisk til å kjøre equalizing etc. da det er lite data tilgjengelig på disse batteriene. Har funnet et batteri som heter Haze HZB-EV12-200 som ser ut til å ha mer eller mindre identiske spesifikasjoner (men usikker på om det er samme). Her sier de noe om lading. Noen formeninger om det kan være lurt å prøve equalizing eller ikke?

Og ang. lading. På Sunwind-batteriet er det merket boost charge 14.22 volt og float charge 13.6 volt. Jeg har dermed stilt inn både Multiplus og Victron MPPT til å lade på dette. Men lurer på om spenningene her burde vært noe høyere?

Som et eksempel har jeg opplevd at spenningsvakten (kutter på 11.8 volt) kutter mens BMV viser 85% SOC f.eks. Og da uten høy belastning.

Nå var jeg sist oppe i oktober (vanskelig tilgjengelig på vinter) og ladet da med aggregat før jeg dro, til 100% SOC og spenningen var lenge på 12.8-12.9 volt etter at jeg dro.

Det som står på og trekker strøm er da:
- MPPT-regulator (<10 mA mener jeg)
- Spenningsvakt (2-4 mA)
- SMS-relé (7 mA)

Hadde kanskje en forhåpning om at dette skulle klare seg gjennom vinteren, men det ser ikke sånn ut. Per i dag ligger spenningen på 12.37 volt og SOC på 95%. Hadde Color Control GX på til å begynne med i høst (trekker 140 mA tror jeg), men den har jeg nå skrudd av med SMS-reléet.

Håper jeg får kommet meg innover en tur i romjula og da få kjørt litt aggregat og lading, setter pris på innspill ift ladespenning og equalizing etc.

Ang. lading så er det kun ett panel på 140 watt installert foreløpig, så det er jo selvfølgelig noe i minste laget. Men pga plass og en del andre forhold er det dessverre ikke mulig å få opp så mye mer, men håper på sikt å få opp et panel til. Og så evt. utvide med en vertikal vindmøllle eller brenselcelle (om dette blir rimeligere) på lengre sikt. Men håper i første omgang å få berget de batteriene jeg har slik at de kan leve noen år til :)

Røilern

Hei

Ikke så lett å gi råd i slike situasjoner som dette. men et godt startpunkt er å få tak i korrekt datablad på batteriene. Mine gamle Sunwind batterier fikk jeg jeg tilsendt datablad på fra Hyttetorget hvor jeg hadde kjøpt dem når jeg spurte.

Det er egentlig ganske håpløst at norske hyttebutikker "rebrander" batterier og deretter ikke legger ved et komplett datablad når de selges.

Vedlagt finner du det databladet jeg fikk på mine batterier.

Hvis du har kjørt de ofte ned under 50% SOC så kan du selvfølgelig å tatt livet av batteriene dine, men det kan også tenkes at de nå lider av for dårlig lading. Victron'en kompenserer dessverre ikke for batteritemp under 0 grader C og det betyr at du i praksis må korrigere for dette manuelt.

14.22V Høres lavt ut for meg, men dokumentasjonen vil avklare dette. Selv så lader jeg mine batterier på vinteren helt opp mot 30V (tilsvarende 15V for en 12V batteribank). Dette må til når batteriene er iskalde. Lader man ikke batteriene med spenning korrigert for riktig temperatur så blir de aldri fulladet om vinteren.

Hvis batteriene dine har fått en knekk så sliter BMV'en med å holde regnskapet. BMV gjør vel egentlig ikke noe annet enn å forsøke å holde regnskap med hvor mye energi som er tilført og tappet fra batteriene (kompensert for effekt tap) og hvis batteriene bare har 50% av opprinnelig effekt igjen så er de tomme når BMV'en tror SOC er 50%.

Husker jeg ikke feil å juster OS BMV'en om vinteren for å hensyn ta batterienes reduserte kapasitet i kulda.

Ønsker deg lykke til.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Hei!

Tror Victron temperaturkompensering stopper ved +10C så om vinteren vil du få alt for lav ladespenning hvis batteriene står i kulden når du lader.

Jeg har dette problemet og har logget meg på Victron og satt opp spenningen. Jeg bruker å lese av "Target voltage" på MPPT regulatoren og justerer Victron slik at den vil gi den spenningen med full temperaturkompensering. For eksempel i dag er temperaturen på batteriene mine 1C og da står target voltage på regulatoren 25,04V (15,02V i et 12V system)
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Sjekket manualen på min Victron Multiplus 2000/24 og tempkompensering stopper ved +10C. Se figur nedenfor.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Rettelse:
Sitat fra: OS på desember 18, 2015, 09:18:03
For eksempel i dag er temperaturen på batteriene mine 1C og da står target voltage på regulatoren 25,04V 30,04V (15,02V i et 12V system)
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Zappa

Dette er en svakhet med å bruke Victron på vinterstid. Jeg har forespurt Victron om råd og om de har planer om å endre dette med en firmwareoppdatering. Min Victron Blue Solar MPPT 150/70 kompenserer ned til 6 Celsius, som er litt bedre.

Er det noen som kjenner til en tabell man kan ta utgangspunkt i for å gjøre dette manuelt? Denne tabellen blir vel forskjellige fra batteri til batteri.

Kristianh: jeg har mange ganger observert hos meg at SOC ikke er i sync med batterispenning, dvs. at den ganske enkelt ikke er ajour. Vanligvis er SOC for høy. Det er derfor viktig å følge med på hvilespenningen, da man kan bli lurt til å bruke mer strøm enn det man bør.  Du bør stoppe før 12.3v som er 50% av kapasitet.  SOC går også for raskt til 100% etter min mening.

Kan du forresten dele noen erfaringer med CCGX?
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

OS

Sitat fra: Zappa på desember 20, 2015, 16:36:48
Er det noen som kjenner til en tabell man kan ta utgangspunkt i for å gjøre dette manuelt? Denne tabellen blir vel forskjellige fra batteri til batteri.
Det pleier å stå kompenseringsfaktor i databladet for batteriene. F.eks ladespenning 14,40V ved 25 C og tempkompensering -30mV/C

Ved 0C blir da ladespenningen 14,40 + 25*0,03 = 15,15V
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

arctic421

Hei OS. Har Victron 150/35 men har ikke koblet opp anlegget. Hvor viktig er dette? Er det slik at jeg bør bytte denne i en med orntlig temp regulering? Ev. hvilke har det? Eller er det slik at man godt kan justere og leve med den? Hytta blir nok lite brukt vinterstid, og jeg har også anledning til å dra å lade vha aggregat ved behov.

OS

Sitat fra: arctic421 på desember 21, 2015, 14:40:10
Hei OS. Har Victron 150/35 men har ikke koblet opp anlegget. Hvor viktig er dette? Er det slik at jeg bør bytte denne i en med orntlig temp regulering? Ev. hvilke har det? Eller er det slik at man godt kan justere og leve med den? Hytta blir nok lite brukt vinterstid, og jeg har også anledning til å dra å lade vha aggregat ved behov.
Jeg kjenner ikke til 150/35 men hvis batteri og regulator har samme temperatur er ikke ekstern sensor viktig.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

Takk for alle svar.

Beklager sein tilbakemelding, noe hektisk her i jula :)

Fikk også svar fra Sunwind at de kan lades med opp til 14,4 volt, så skal prøve å justere opp til det. De anbefalte ikke equalizing. Men de ville ikke gi ut datablad og det syns jeg er litt håpløst. Så vil ikke anbefale andre å kjøpe batterier der så lenge de ikke leverer med essensiell informasjon om det de selger.

Skal oppover nå i romjula og få ladet litt og sjekket litt mer, så kommer tilbake med noe mer tilbakemeldinger da.

Zappa: Er klar over at det SOC på BMV ikke nødvendigvis henger på greip i forhold til batterispenning, det er litt av problemet hos meg at spenningen synker uforholdsmessig fort. Men har passet på å ikke tappe batteriene nevneverdig under 12.4-12.5 volt på hvilespenning, men har som nevnt opplevd at spenningsvakten da kutter ved bare litt belastning. Etter det stiger spenningen igjen, slik at hvilespenning er en del høyere.

Ang. CCGX skal jeg komme med litt mer erfaringer når jeg rekker det, er stort sett fornøyd, men har et par vesentlige ankepunkt (for min del) ift logging og oppdatering av VRM

Røilern

Sitat fra: kristianh på desember 26, 2015, 20:29:17

Fikk også svar fra Sunwind.........
Men de ville ikke gi ut datablad og det syns jeg er litt håpløst. Så vil ikke anbefale andre å kjøpe batterier der så lenge de ikke leverer med essensiell informasjon om det de selger.


Fy Sunwind

Dette er dessverre helt uakseptabelt.

Man kan ikke selge slike batterier uten å gi tilstrekkelig dokumentasjon på hvordan de skal brukes for å sikre batteriets levetid. Gjør man det avslører man at enten har man ikke nødvendig kunnskap om produktet man selger, eller så ønske man ikke å sørge for at produktet oppnår maks levetid. Ingen av delene  er særlig bra.

Lærdommen må være:
1) Kjøp ikke batterier av noen som ikke fremlegger et komplett produktdatablad (typisk en tettskrevet side med flere diagrammer)
2) Har batteriene dine tatt kvelden etter kort tid, og du ikke fikk et slikt produktdatablad,  reklamer. Du har nemlig ikke fått tilstrekkelig med informasjon til å sikre levetiden til batteriene.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Røilern på desember 26, 2015, 22:52:21
Fy Sunwind

Dette er dessverre helt uakseptabelt.
Helt enig! Har selv hat batterier fra Sunwind med problemer og har kontaktet de flere ganger og svarene jeg har fått er ikke vært tilfredstillende.

Har også kontaktet de flere ganger i det siste om andre ting og har ikke fått svar så jeg har sluttet helt å handle derfra.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

Lovte litt erfaringer med CCGX. Er stort sett fornøyd men har ikke fått til alt det jeg ønsket å oppnå ift logging og grafer etc., så da har litt av poenget falt bort.
Logging fungerer sånn at du må velge å logge til SD-kort eller direkte til internett/VRM.
Til SD-kort: Loggen lagres i en sqlite-fil per måned på minnekortet. Jeg installerte CCGX i oktober og trodde at jeg kunne laste ned loggfilen med passende mellomrom og laste opp denne manuelt (har satt opp VPN slik at jeg kan hente fila hjemmefra). Gjorde dette noen dager ute i oktober og det fungerte greit. Etter et par uker til skulle jeg laste opp ny fil. Fikk da beskjed om at noen av dataene var duplisert slik at jeg ikke kunne laste opp den nye fila. Du kan sikkert redigere databasen og slette det som er duplikate data, men det har jeg ikke giddet ennå. Tenkte jeg fikk la den gå i hele november og så laste opp fila. Da desember da kom oppdaget jeg at loggfila var korruptert, så fikk ikke lastet opp for november heller. Nå skal jeg prøve å få lastet opp for desember, men da måtte jeg skru av CCGX mye pga den synkende spenningen på batteriet. Litt av poenget var som nevnt å få litt grafer og data etc. for å bli litt mer "kjent" med hvordan systemet oppfører seg, det har jeg ikke fått til så langt..
Logging til internett/VRM: Her opererer de med en buffer på 48 timer. Data eldre enn 48 timer overskrives. Kunne ønske at det lot seg gjøre at bufferen ble skrevet til minnekort og dermed kunne være større/lengre. Da kunne jeg f.eks. en gang i uka sendt en SMS til SMS-relé om å skru på internett-ruter for å få lastet opp data. Å gjøre dette annenhver dag for å få komplett logg blir litt for mye styr, samt mye å huske på. Driver og tenker på en timer som kan skru på internett-ruter en gang om dagen f.eks., alternativt bruke timeren innebygd i MPPT-regulatoren til dette formålet. Men ønsker å fortsatt ha mulighet for å aktivere "manuelt" med SMS, så må pønske ut en løsning der. Det ser ikke ut som Victron er villig til å endre hvordan loggingen gjøres.

Remote-styring: Brukte tidligere VNC for å kunne få opp grensesnittet på CCGX hjemmefra. Har en Raspberry Pi som er plugget inn i USB-porten på 4G-ruteren, denne kjører dynamisk DNS og VPN. I nyeste firmware som nettopp kom har de lansert remote-styring via lokalt nettverk eller VRM-portalen. Det ser ut til å fungere OK men opplevde at det var noe tregt og ustabilt på lokalt nettverk (fungerer sånn at du skriver inn IP-adressen til CCGX i nettleser), men antar de vil forbedre dette etter hvert.

Strømforbruk: Dette er relativt høyt som beskrevet ovenfor dessverre (tror det er 120-140 mA på 12 volt). Hadde håpet at det var tilstrekkelig lite til at den kunne stå på over vinteren, det ser ikke sånn ut. Kom meg opp en tur ved nyttår etter litt om og men (10-11 km å gå, så ikke bare bare) og fikk da koblet om sånn at den er normalt av men jeg kan skru den på med SMS-relé ved behov. Før dette var den koblet slik at den var normalt PÅ men jeg kunne skru den AV ved SMS-relé. Slik at selv om jeg da skrudde av CCGX med SMS-relé fikk jeg økt strømforbruk til reléet.

Tilkoblinger: Som beskrevet i manualen er det jo et vell av tilkoblinger og muligheter. Kommer nok til å bruke en brøkdel av disse. Da jeg installerte hadde jeg en VE.Direct-kabel for lite (trenger en til MPPT og en til BMV) så brukte midlertidig VE.Direct til USB (samme kabel som til konfigurering) for BMVen. Dette har vist seg å være noe ustabilt i mitt tilfelle, så skal få byttet til en VE.Direct kabel for denne også. Problemet blir om jeg skal utvide med ekstra solcellepanel i fremtiden (planen var da i tilfelle å installere en ekstra MPPT), da får jeg en VE.Direct-kontakt for lite. Ifølge manualen kan jeg tilkoble BMV via VE.Direct til VE.Can adapter, så mulig det er en bedre løsning enn USB.

Visning av lading fra MPPT: Her opplever jeg at det er feil i visningen på CCGX. Det kan f.eks. stå 60 watt på skjermen mens BMV viser 90 watt. Det ender da opp med å vise et DC-forbruk på -30 watt. Og jeg har ingenting der som kan produsere strøm (dessverre  :o). Misvisningen ser ut til å stemme noenlunde bra ift 18 volt på panel og 12 volt på batteri så mistenker at det er en omregning her som er feil. Har sendt en mail til Victron support uten å få noe godt svar, skal prøve en gang til på forumene, de virker litt mer engasjerte der supportmessig.

Men alt i alt - bortsett fra utfordringen med logging - er jeg fornøyd og det er høyt tempo på utviklingen og ny firmware. Blant annet er det nå mulighet for å konfigurere Multiplus etc. over internett/CCGX. Det er også kommet mulighet for å fjernstyre reléet i CCGX og en masse innstillinger for fjernstart av aggregat. Sammen med ovennevnte fjernstyring av CCGX burde dette åpne for en god del muligheter. Usikker på om du kan fjernstyre reléet i Multiplus også på denne måten, men skal ikke forundre meg om dette lar seg gjøre.


Over til batterier og lading:
Var som nevnt oppe en tur ved nyttår. Kom da opp til 12.2 volt hvilespenning (første gang batteriene har vært så lavt) og SOC på 92%. Fikk oppdatert innstillingene på Multiplus til hhv 14.4 volt og 13.8 volt på ladingen. Fyrte opp aggregatet og det ladet med 720 watt en veldig kort stund før ladestrømmen sank raskt. At batteriene går fort opp og fort ned tyder vel på at de ikke har det så bra.. Observerte da at Multiplus gikk veldig fort over i storage mode og at ladestrømmen da ble veldig lav. Deaktiverte så storage mode og ladet litt mer, da holdt den en høyere ladestrøm. Prøvde å lese litt på det, men ble ikke veldig klok på om storage mode bør være av eller på i et sånt oppsett, noen innspill?
Ladet til 98% SOC første dag, og med moderat forbruk gjennom natta våknet jeg til 95% SOC og 12.4 volt, som ikke høres spesielt bra ut.
Dag to røk jeg startsnora på aggregatet så det gikk dessverre en del tid til å reparere den, og var avhengig av dagslys for hjemturen, men fikk ladet ca. 2,5 time dag to også. Siden det så har batteriet ligget stabilt på 12.83 volt på kveldstid, så har vel ihvertfall fått ladet nok til at det ikke blir mere skadet nå som det meste av forbruk er koblet vekk.

Fikk desverre ikke oppdatert innstillingene på MPPT da jeg selvfølgelig hadde glemt av å ta med en USB-overgang som jeg trodde var på hytta. Så det får bli neste gang..

OS

Hei kristianh: Du nevner "laste opp" flere ganger. Kan du beskrive hva du mener? Laste opp til hva?

Har kjøpt CCGX og BMV-702 selv men har ikke koblet opp enda.

Hvilken temperatur var det på batteriene når du kjørte aggregatet sist? Victron temperaturkompensering stopper på +10C så du må inn å justere opp spenningen når temperaturen er under det. Jeg har satt min til 14,7V på vinteren. Da blir den litt over 15V ved 0C
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

Ang. opplasting: Gjelder å få data fra CCGX til Victrons VRM-portal. Står litt i manualen til CCGX også. Du må også velge enten eller her, logging til minnekort (med manuell opplasting) eller direkte til internett/VRM-portalen.

Hadde 4-5 grader da jeg var oppe og kjørte aggregat nå, så jeg justerte ikke noe mer utover å øke fra 14.22 til 14.4 volt i Multiplus. Burde/kunne kanskje økt noe mer, men er litt skeptisk når jeg ikke har data på batteriene..  >:( Du sier du lader med litt over 15 volt på vinteren ved 0C, er normal ladespenning hos deg 14.4 volt? Da får du en temperaturkompensering på litt mer enn 24 mV/C. Er dette et tall å anbefale å bruke på standard AGM-batteri i mangel av noe bedre data?

Usikker på om Victron MPPT temperaturkompensering også stopper på 10C, det står ikke beskrevet i datablad eller manual. Det ser ut til at jeg kan justere fra -21 til +21 mV/C på MPPT.
På Multiplus er det jo mange muligheter for justering av lading ift BatterySafe, storage mode, ladekurver etc. men ikke så godt å vite hva som blir mest korrekt  :-\

OS

Hei!

Jeg har hatt en del kontakt per e-mail med Victron og spurte hvorfor de stopper på +6C i MPPT regulatorene når f.eks Morningstar stopper ved -30C. Fikk svar i dag:

Sitat
This is clear now, and there is no reason for it to stop at +6C. So we change it, so that it stops at -30C. And also we will make the mV / C configurable.

Timeline for this is the coming few months. I don't have any more exact data yet.

Thanks for the question!
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Zappa

Dette er gode nyheter!  Da har vi jobbet i parallell  :)  Jeg har også spurt om det samme via blog'en og fikk følgende svar i går ang. koeffisienten for temperatur kompensasjon:

"at this moment we have a fixed temperature compensation rate. So there is not a setting to fine-tune this.
In the future this setting will come available though, So for this you need to have patience for several months i am afraid."

Mitt spørsmål gjaldt både Multiplus og MPPT regulatorene, så det er å håpe at svaret gjelder begge
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

OS

Sitat fra: Zappa på januar 19, 2016, 11:43:42
Mitt spørsmål gjaldt både Multiplus og MPPT regulatorene, så det er å håpe at svaret gjelder begge

Svaret jeg fikk gjelder begge.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Zappa

Jeg fikk en oppdatering på epost i dag:

"I got an answer from the R&D , they are planning to implement this future in a few months  ( end February or march)."

Dette er veldig positivt, men vi må også passe på hvor høy spenning vi faktisk får.  Vi som også bruker noe 12v i hytta må passe på at utstyret og pærene tåler spenningen.  Mine Fuli batterier krever faktisk 15,6V ved -15°C. Det går bra med Multiplus, LED pærene og CAMI ovnen som er "beskyttet" av en 12V DC-DC konverter, men det er utenfor spec til f.eks. Cinderella Gas toalettet.

Er det noen som har erfaring med oppgradering av firmware på Victron produkter?
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

OS

Sitat fra: Zappa på januar 20, 2016, 12:14:10

Er det noen som har erfaring med oppgradering av firmware på Victron produkter?

Ja jeg har erfaring med oppgradering av FW på Victron. Gjorde det på min Multiplus i høst. Jeg brukte en Victron "dongle" for å koble til PC.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

anmo

Sitat fra: OS på januar 20, 2016, 12:24:50
Sitat fra: Zappa på januar 20, 2016, 12:14:10

Er det noen som har erfaring med oppgradering av firmware på Victron produkter?

Ja jeg har erfaring med oppgradering av FW på Victron. Gjorde det på min Multiplus i høst. Jeg brukte en Victron "dongle" for å koble til PC.

Jeg også oppdaterte Multipluss'en i helgen. Brukte Interface MK2-USB. Gikk smertefritt.

kristianh

Hei igjen,

Har vært oppe nå 5 dager i vinterferien. Spenningen synker fortsatt uforholdsmessig raskt, men er vel kanskje ikke helt på bærtur ift forbruk og temperatur.

Men det jeg ikke får til å stemme i det hele tatt er SOC på BMV. Synkroniserte denne på 100% da jeg kom. Siden det har den talt 120 Ah forbruk og SOC viser da 84,5%. Kapasiteten er stilt til 438 Ah. I mitt hode burde dette blitt (438-120)/438=72,6%
Er det noe jeg har misset eller innstillinger på BMV som burde vært sjekket?
Se vedlegg

OS

Sitat fra: kristianh på februar 25, 2016, 16:52:06
Hei igjen,

Har vært oppe nå 5 dager i vinterferien. Spenningen synker fortsatt uforholdsmessig raskt, men er vel kanskje ikke helt på bærtur ift forbruk og temperatur.

Men det jeg ikke får til å stemme i det hele tatt er SOC på BMV. Synkroniserte denne på 100% da jeg kom. Siden det har den talt 120 Ah forbruk og SOC viser da 84,5%. Kapasiteten er stilt til 438 Ah. I mitt hode burde dette blitt (438-120)/438=72,6%
Er det noe jeg har misset eller innstillinger på BMV som burde vært sjekket?
Se vedlegg

Nullstilte du forbruk samtidig som du satte SOC til 100%? Hvis ja tipper jeg det er Peukert eksponenten som lurer deg. Den brukes til beregning av SOC men ikke til å beregne forbruk. Du kan sette den til 1 for å disable den. Se i manualen.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

Ja ser i loggen at consumed amphours var 0 og soc 100%. Deretter sank det jevnt og trutt til 104 ah og 86,3%. Så kjørte jeg aggregat en stund til 78 ah og 90 %. Etter det er det nå altså 120 ah og 84,5%. Så får ikke forholdet mellom forbrukte Ah og SOC til å stemme i det hele tatt.

OS

Da er det Peukert. Med Peukert forskjellig fra 1 vil batterikapasiteten som brukes av BMV avhenge av hvor stor strøm du trekker. Som nevnt ovenfor, sett den til 1 og SOC vil stemme med brukt strøm men BMV gir da et feilaktig bilde av hvor mye som er igjen.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

Hei igjen, ser du la til noe om peukerts eksponent. Den er stilt til 1,25. Kan forsøke å endre denne men jeg ville trodd det ga motsatt virkning ut i fra det jeg har forstått i manualen. Altså at SOC skulle være mindre ift forbruk, ikke større?

OS

Sitat fra: kristianh på februar 25, 2016, 17:16:15
Hei igjen, ser du la til noe om peukerts eksponent. Den er stilt til 1,25. Kan forsøke å endre denne men jeg ville trodd det ga motsatt virkning ut i fra det jeg har forstått i manualen. Altså at SOC skulle være mindre ift forbruk, ikke større?
Tror den virker begge veier. Bruker du mindre strøm enn 20h strømmen justeres kapasiteten opp og ned hvis du bruker mer strøm.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

Hmm ja når du sier det gir det jo mening :) regnet ut peukert til 1,07 på batteriene en gang, men tenkte at å endre det i innstillingene på bmv kun ville gjøre forskjellen større. Men skal gi det et forsøk, så ser vi hvordan det oppfører seg neste gang jeg er her, blir vel fort påske :)

arctic421

Hei,

Skal snart i gang med å koble opp mitt system. Men nå ble jeg litt i tvil her. Hadde i utganspunktet tenkt å fjernstarte aggregat (tec 29) via releet i multiplus men med de nye funksjonene til CCGX virker det som det er mye enklere å å bruke releet på den? (lettere oppsett)

https://www.victronenergy.com/live/ccgx:generator_start_stop

Så derfor spør jeg dere som bruker multiplus til dette, virker dette enklere? Jeg må vel bruke et biltema relee i tillegg siden Tec 29 har on/start/stop funksjon. Mener jeg har sett en tidligere post om dette.


Røilern

Hei Artic421

TEC29 aggregatet har vel (i motsetning til honda) en 2-leder fjernstartfunksjon. Mao, det er skreddersydd for Victron. Kobler man de 2 lederne sammen starter aggregatet, bryter man kretsen stopper det. Perfekt, du trenger ikke noe mellomrele slik som på Honda.

Uten å kjenne Color Control Gx til Victron inngående så vil jeg tro at det er enklere få til der,  men du må sjekke  om funksjonen med å starte aggregatet ved høyt forbruk er tilgjengelig,  den er vesentlig.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kristianh

Sitat fra: Røilern på februar 26, 2016, 04:03:06
Uten å kjenne Color Control Gx til Victron inngående så vil jeg tro at det er enklere få til der,  men du må sjekke  om funksjonen med å starte aggregatet ved høyt forbruk er tilgjengelig,  den er vesentlig.

Den er definitivt der:
https://www.victronenergy.com/live/ccgx:generator_start_stop
Du kan til og med definere et høyere forbruk før aggregatet skal starte innenfor det man definerer som "quiet hours". Virker ganske så fleksibelt og bra.

kristianh

Da er vinterferien avsluttet og har forsket litt videre på batterier og lading etc.

For de som måtte ha interesse av å gå litt i dybden har jeg lagt et utdrag data fra en ladesekvens her  ;)

For å oppsummere litt:

  • Dette er etter ca. 5 dager forbruk, har ladet én gang tidligere med aggregat
  • Spenning er nede på 12,36V, SOC er 80,6% før lading, det er tappet 151,3 Ah (totalt 438 Ah)
  • Etter OS's forslag endret jeg Peukert fra 1,25 til 1,07 undervegs i ladingen, se rad 10. SOC ble da 69,1% noe som virker mye mer riktig
  • I mitt hode skulle batteriene være relativt "tomme" da jeg startet denne ladingen kl 16:01. Men det som skjer er som dere kan se at den bulk-lader i ca. 30 sekunder før den switcher over på absorption i 13-14 minutter før den går over på float. Dette virker ikke riktig i det hele tatt spør du meg?
  • Prøvde deretter å endre innstillinger og ladekurver etc. for å få Multiplus'en til helst å bulk-lade, ihvertfall absorption lenger, det er derfor den har hoppet frem og tilbake mellom lademodus. Men hver gang har den ladet i absorption i en kort periode før den går til float.
  • Lot den derfor lade en stund på float (kl 17-18) og da gikk den videre over til storage. Deaktiverte deretter storage-lading i innstillingene, etter dette ladet den ihvertfall en times tid i absorption


Absorption-spenning er innstilt til 14,4V og float til 13,8V. Prøvde undervegs å øke absorption-spenning til 14,7V for å se om den ville lade mere på bulk, men det gikk heller ikke. Prøvde også forskjellige ladekurver (adaptive, adaptive+batterysafe, fixed) uten at det så ut til å ha mye innvirkning.

Kan dere komme på noen andre triks for å få Multi'en til å bulk-lade lenger enn 30 sekunder? Her har jeg altså kjørt aggregat i nærmere 5 timer og fått ladet omtrent 100 Ah på denne tiden. Mens Multiplusen skal kunne lade med 70A. Så syns det burde vært mulig å fremtvunget en litt raskere lading her, eller hva?

Røilern

Ved første øyekast ser jeg ingen batteri temperaturer.
Har du installert tempsensor?
Hvor kalde ar batteriene dine?
Hvor stor batteribank har du?
Hva er det som gjør at du sier at batteribanken er tom ved en spenning på 12,36V?
Jeg antar at 12,36V ikke er hvilspenning etter 6 timer uten forbruk og/eller lading?





Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kristianh

Tempsensoren som medfølger Multiplus er installert på batteripol. Denne kan ikke leses av og logges ikke av CCGX dessverre, så blir ikke med i data. Men vil anta batteritemp var rundt 0-3 grader her. Som nevnt er absorption ladespenning innstilt på 14,4V og den har ladet på ca. 14,6-14,7V pga temperaturkompensering antageligvis.

Batteribanken er 2x219 Ah ved C20, dvs 438 Ah. Når jeg skriver tom mente jeg såpass utladet at laderen burde gått på bulk/absorption-lading i stedet for å hoppe mer eller mindre rett på float, er du ikke enig?

Legger ved graf på spenning og strøm fra samme dag. Som du ser har forbruk vært tilnærmet null før jeg begynte lading, så vil nok anta at denne spenningen er rimelig nær hvilespenning.

Mye mulig dette er normalt, men hadde håpet det var mulig å få litt mere Amp ut av Multiplus-laderen for å redusere nødvendig aggregat-tid.

Røilern

Grunnen til at jeg spør om temperatur kompensering er at  med "helgens vær" så har min mppt regulator ligget i overkant av 30V, dette tilsvarer i overkant av 15V for din 12v batteribank, og da blir 14,7V i underkant av hva som skal til.

Enig i din vurdering av "Burde vært lenger i Bulk"

Jeg synes å kunne kjenne meg igjen i din opplevelse av at den går ut av bulk for tidlig, samtidig som jeg ikke har dette problemet idag. Kan det tenkes at Multiplus'en lærer seg litt om batteribanken og tilpasser seg ethvert. OS: Syn på dette?

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Røilern på februar 29, 2016, 16:38:03
Grunnen til at jeg spør om temperatur kompensering er at  med "helgens vær" så har min mppt regulator ligget i overkant av 30V, dette tilsvarer i overkant av 15V for din 12v batteribank, og da blir 14,7V i underkant av hva som skal til.

Enig i din vurdering av "Burde vært lenger i Bulk"

Jeg synes å kunne kjenne meg igjen i din opplevelse av at den går ut av bulk for tidlig, samtidig som jeg ikke har dette problemet idag. Kan det tenkes at Multiplus'en lærer seg litt om batteribanken og tilpasser seg ethvert. OS: Syn på dette?

Jeg er enig. Jeg hadde også problemer med at Victron gikk ut av bulk tidlig (men ikke etter 30s som TS opplever) og i de kaldeste månedene har jeg logget meg på og justert opp spenningen noe.

Når det er sagt så tror jeg ikke batteriene dine var nært tomme når spenningen var 12,36V.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

Takker for svar Røilern og OS.

Som nevnt prøvde jeg en periode å justere ladespenningen på absorption fra 14,4V til 14,7V for å se om det kunne hjelpe på. Syns ikke det gjorde noen forskjell, så justerte tilbake, men mulig jeg skulle prøvd litt lenger innstilt på høyere spenning.

Har lest en del på Victron nå og blitt litt klokere på adaptive ladekurvene til Victron osv. Det som sies er at absorption varighet er 5x bulk-tid. Dvs at når den hopper såpass raskt ut av bulk forklarer da at den går såpass fort over på float. Men som jeg  tolker beskrivelsene er "fixed" ladekurve satt opp med fast varighet på absorption-fasen, så fixed ladekurve er kanskje en mulighet å teste litt mer. Syns det var en OK beskrivelse her:
http://forum.solar-electric.com/discussion/20643/best-way-to-determine-battery-soc-at-the-end-of-bulk-charge

Denne innstillingen (SOC at the end of bulk) var en av de jeg eksperimenterte litt med i MultiPlusen, og syns at de gangene jeg senket denne innstillingen holdt den lenger i absorption-fasen, så kanskje verdt å teste litt mere på den.

Var nok noe overdrevet at batteriene var "tomme" ved 12,36 V ja, mente vel mest at de var såpass utladet at de burde ladet lenger i bulk

Menmen, blir stadig klokere. Neste gang opp blir vel påska, så får bare forske videre :)

Er ihvertfall lærerikt og gøy å kunne tracke hva som foregår med CCGX. Fikk satt opp timer-program på MPPT-regulatoren nå i vinterferien, slik at 4G-ruter skrur seg på 30 minutter ved solnedgang hver dag, så da får jeg oppdaterte grafer hver kveld  :o Som jeg skrev lenger opp i tråden fungerte logging til minnekort bare sånn halvvegs på CCGX, så har mer tro på en slik løsning.

kristianh


IAD

Hei,

Jeg har før påske installert Victron MultiPluss 12/300/12-16 og BlueSolar MPPT100/50. Batterier 2x350 AGM fra 2009 og solcellepaneler 2x130W, er som før. Jeg opplever samme problem som nevnt over her. Multiplussen går fra Bulk til Absorption etter ca 30 sek, uavhengig av spenningen på batteriene. Lengden på Absorption varierer fra ca 1 time til over 3 timer, da skrudde jeg av aggregatet de det ble sent på kvelden. Spenningen på Absorption er 14,6-14,7V temperatur var +/- 0 grader. Jeg trodde kanskje at BlueSolar og Multiplussen påvirket hverandre, men dette problemet var også på kvelden. Jeg har ladet hver kveld i ca 3 timer, I morges var spenningen bare 10,5V og ikke noe lading fra sola grunnet tåke, så batteriene burde være ganske tomme, allikevel koblet Bulk modusen ut etter ca 30 sek. Kan det være at batteriene har tatt kvelden?

OS

Sitat fra: IAD på mars 27, 2016, 21:37:16
Hei,

Jeg har før påske installert Victron MultiPluss 12/300/12-16 og BlueSolar MPPT100/50. Batterier 2x350 AGM fra 2009 og solcellepaneler 2x130W, er som før. Jeg opplever samme problem som nevnt over her. Multiplussen går fra Bulk til Absorption etter ca 30 sek, uavhengig av spenningen på batteriene. Lengden på Absorption varierer fra ca 1 time til over 3 timer, da skrudde jeg av aggregatet de det ble sent på kvelden. Spenningen på Absorption er 14,6-14,7V temperatur var +/- 0 grader. Jeg trodde kanskje at BlueSolar og Multiplussen påvirket hverandre, men dette problemet var også på kvelden. Jeg har ladet hver kveld i ca 3 timer, I morges var spenningen bare 10,5V og ikke noe lading fra sola grunnet tåke, så batteriene burde være ganske tomme, allikevel koblet Bulk modusen ut etter ca 30 sek. Kan det være at batteriene har tatt kvelden?

Antar det er Multiplus 12/3000/120-16 du har.

Lyser absorbtion LED på Multiplus kontinuerlig eller blinker den? Er det andre LED's som lyser/blinker?

Hva har du satt maks ladestrøm til? 120A er i meste laget for din batteribank. Her fra manualen til Multiplus:

Problem: The battery is not completely charged.
Cause: Charging current excessively high, causing premature absorption phase.
Solution: Set the charging current to a level between 0.1 and 0.2 times the battery capacity

Jeg ville skrudd strømmen ned til 0,1 x batterikapasitet - litt til siden batteriene er gamle. F.eks 50A
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

IAD

Hei,
Ja det er 12/3000/120-16 jeg har. Absorption lyser. Jeg har ikke gjort noen endringer på Multiplussen enda, jeg ville se litt hvordan den virker og bli kjent med den først.

Takker for svar! jeg leste manualen på nytt tidligere i kveld, men var nok litt for fokusert på batteriene, til å lese svaret på den måten. Fint å få innspill fra andre.

Røilern

Sitat fra: IAD på mars 27, 2016, 21:37:16
....I morges var spenningen bare 10,5V og ikke noe lading fra sola grunnet tåke, så batteriene burde være ganske tomme, allikevel koblet Bulk modusen ut etter ca 30 sek. Kan det være at batteriene har tatt kvelden?

10.5V er flatt batteri og ikke  noe godt tegn. SOC (State of Charge) = 0%

Det som er vanskelig å vurdere er hvor mye du faktisk har fått ladet batteriet ditt. I bulk så er det "full gass", mens gjennom Absorption fasen så synker strømmen hele tiden basert på hvor mye batteriet er istand til å ta til seg. Mao, om du har fått  3 timer med 50A, eller 3 timer med 5A vet du ikke. Med mindre du har et måleinstrument.

Har du en batterimonitor eller et tangampermeter?

Batterikjemi er vanskelige greier, alderen tatt i betraktning så er det grunn til å tro at dine batterier begynner å nærme seg slutten. Hvis noen lader greier å "vekke de til live" så er det Multipluss'en. Følg rådene fra OS og se hva som skjer, følg med på strømmen (A) og send oss dine observasjoner så skal vi hjelpe deg med å konkludere.

Det kan også hjelpe å følge med på spenningen(V) etter at du stopper ladingen. Faller den som en stein eller holder den seg oppe (12,5V) i begynnelsen?

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

IAD

Hei,

Jeg har tangampermeter og Victron MPPT Control, den siste har jeg akkurat fått koblet opp, så den har jeg ikke blitt kjent med enda.

Med tangamperemeter målte jeg 22-23 A pr kabelpar (1 par til hvert batteri) Altså ca 45A  like etter oppstart av aggregat, litt vanskelig å si om det var i bulk eller absorption, da den skiftet så fort. Da jeg målte en stund senere, var det betydelig lavere, husker ikke helt hvor mye, men det var godt under 10A. Nå har jeg fått gode innspill på hva jeg skal gjøre for å komme videre med saken.

Ting kan kanskje tyde på at det er MultiPlussen jeg må se nærmere på, etter disse innspillene og den erfaringen jeg gjorde meg. Da jeg var på hytta palmehelgen med mye sol, var jeg kjempefornøyd med det nye opplegget, batteriene var aldri under 12,5 V uansett hvor mye strøm jeg brukte, det fungerte også fint skjærtorsdag da jeg kom på hytte igjen, men ble dårligere i løpet av påsken hvor sola stort sett var fraværende, det kan kanskje tyde på at batteriene ikke fikk den ladingen de skulle ha. En annen ting er at BlueSolaren gikk rett i bulk, og ble der resten av dagen når jeg stoppet aggregatet i dagslys.

Jeg er klar over at jeg nok snart må bytte batterier, men hadde håpet å holde liv i dem til neste sommer, da jeg ønsker en større batteribank hvis jeg først skal bytte batteri, men da må jeg bygge litt om på hytta for å få plass til det.

Røilern

Sitat fra: IAD på mars 28, 2016, 09:47:46
Jeg har tangampermeter og Victron MPPT Control, den siste har jeg akkurat fått koblet opp, så den har jeg ikke blitt kjent med enda.

Da har du det utstyret du trenger

Sitat fra: IAD på mars 28, 2016, 09:47:46
Med tangamperemeter målte jeg 22-23 A pr kabelpar (1 par til hvert batteri) Altså ca 45A  like etter oppstart av aggregat, litt vanskelig å si om det var i bulk eller absorption, da den skiftet så fort. Da jeg målte en stund senere, var det betydelig lavere, husker ikke helt hvor mye, men det var godt under 10A. Nå har jeg fått gode innspill på hva jeg skal gjøre for å komme videre med saken.

Du skriver "pr kabelpar",  Hvordan har du koblet batteriene til Multiplus'en? Det er vel bare en tilkobling for hovedbatteri, den andre er vel til et startbatteri.

Hvis den faller ned mot 10A (eller 2 x 10A?) iløpet av kort tid så tyder det på stor indre motstand i batteriet.

Vi hører gjerne fra deg om hvordan det går, lykke til.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

IAD

Jeg har koblet 2 par 50mm2 kabler fra Multiplussen til batteribanken, i instruksjonsboken stod det at det skal bruke 2x50mm2 kabler, da jeg har to batterier i batteribanken tenkte jeg det var mest fornuftig å koble hvert par til hvert batteri så det ble jevn fordeling av strømmen til batteriene.

Nå har jeg fått innspill på hva jeg skal teste ut neste gang jeg er på hytta, så får vi se hva som kommer ut av det.

ivarw

Er det sånn at du kjører et 12 V-anlegg med batteriene parallellkoblet?
I så fall, ville jeg kjørt ett sett med kabler fra laderen som går til pluss på det ene batteriet og minus på det andre. Med kabeldimensjon på 50 mm2 er det ingen grunn til to sett (med mindre det er svært langt strekk fra lader til bank).
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

IAD

Da har jeg vært en rask tur på hytta i dag. Muliplussen var innstilt på 90A lading og batteri på 200AT. Jeg endret dette til 50A. Lading og 700AT batteri. Da fungerte ting som de skulle. Hvis jeg tolker batteridataene riktig skal lademottakligheten være 75A på batteriene. Jeg skal eksperimentere mer neste gang. Men takket være hjelp herfra ser det ut til at jeg er på rett spor  :)

kristianh

Ref post i denne tråden. Da ser det ut som om Sunwind har fått på plass datablad og jeg har fått bekreftet min mistanke (første post i denne tråden) om at det er snakk om Haze batterier (Electric vehicle-serien).

På siden til Haze battery anbefaler de equalizing i dokumentet kalt Cyclic charging, så da skal jeg prøve det og se om det hjelper.

Forrige gang jeg spurte Sunwind om datablad fikk jeg følgende svar (men ikke datablad):
SitatUtjevning (boost, equalization) bør unngås da batteriene lett kan tørke ut.

ca119

Skjøøner ikke at du mister spenningen på batteri når du kun har MPPT-regulator (<10 mA mener jeg),  Spenningsvakt (2-4 mA)og - SMS-relé (7 mA)???

Kan vel bare koble på et multimeter og se hvor mye strøm det suger når ingenting er påslått.  Og med 140W Solar har du vel litt ladning? Eller mangler du sol?
Eller tar dine 2x219AH batterier så mye i tap? Selvutladning?

På hytta mi har jeg et 50W Solpanel som nesten ikke få sol (kanskje 2 timer) og et Sønack Nautilus 110AH ..... gikk vel opp i september/oktober og fant ut at spenninga var bare 10V :(   .... jaja ... da var det bare å koble fra Arduino-dataloggerne +++ som tar sikkert 0,1A - 24/7 og ta det med til ladning.
Med kun laderegler montert går det som regel greit.

Og batterier .... en bil lader de opp til 14.4V .....
Og når batteriespenning FRAKOBLET er over 12.6V, sies det at batterie er 99% fullt

PerMarius

Trekker opp en gammeltråd her. Fikk dere noen forklaring hvorfor multiplusen omtrent hoppet over bulk modus? Har akkurat det samme .
Victron Multiplus 3000/120/12
2x Victron SmartSolar Charger MPPT 100/50
4x 265w Solcellepanel
Marlec Rutland 910-4
Venus GX
BMV-712 Smart
Honda eu20i
2632ah Batteribank

Wallas 40cc
Cinderel

Røilern

Dette kan være mange ting, men som utgangspunkt tror jeg det er riktig å si at det er liten sannsynlighet for at det er noe feil på Multiplus'en.

Mest sannsynlig tror Multiplus'en batteriene er mer ladet enn de faktisk er.
Det kan skyldes innstillingene på Multiplus eller mangel på tilgang til faktisk batterispenning på batteriet. Som en del av denne problemstillingen kan det skyldes kablingen mellom Multiplus og batteriene.

Har du målt spenning ut fra Multiplus og inn på batteriene og sammenlignet?

Alternativtivet er mindre hyggelige -  batteriene er i så dårlig stand at det når absorpsjon spenning svært raskt.




 

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

PerMarius

Batteriene "føles" bra ut, men man kan jo ikke være 100 sikker. Bulk fungere svært godt på mppt fra victron. Skal ut og måle om det er noen forskjell på multien til batteri når jeg slukker aggregat senere.  Ps har tappet 900 ah uten problem, og brukt den siden i vår uten problem.

Pss har en hytte nabo med samme batteri som har dårlige battri på halve banken (48v ca 10% feil mellom sidene) har samme multiplus bare 48v selfølgelig. Han ladet sist helg å hadde bulk i noen timer.
Victron Multiplus 3000/120/12
2x Victron SmartSolar Charger MPPT 100/50
4x 265w Solcellepanel
Marlec Rutland 910-4
Venus GX
BMV-712 Smart
Honda eu20i
2632ah Batteribank

Wallas 40cc
Cinderel

Røilern

Sitat fra: PerMarius på oktober 27, 2018, 16:08:25
Bulk fungere svært godt på mppt fra victron. Skal ut og måle om det er noen forskjell på multien til batteri når jeg slukker aggregat senere.

Kan du beskrive anlegget ditt? Har du CCGX, hvordan har enhetene tilgang på korrekt batterispenning? Er ladeinstilling for Multi og MPPT den samme, hvordan har de tilgang til korrekt temp?

Du må måle mens aggeragtet går, det er spenningsstap når Multien lader vi er ute etter
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

PerMarius

Har: multiplus 12/3000/120 - 16
Bluesolar 100/50 x2
Venus gx
Bmv 712

Vindmølle med regulator

Vil tru den vise rett spenning. Er det samme på alle enheter.
Victron Multiplus 3000/120/12
2x Victron SmartSolar Charger MPPT 100/50
4x 265w Solcellepanel
Marlec Rutland 910-4
Venus GX
BMV-712 Smart
Honda eu20i
2632ah Batteribank

Wallas 40cc
Cinderel

PerMarius

Eg likte ikke spenningstapet som va der. Trur eg skal ordne meg volt sensor kabel. Spenning tap på 0.02V men det burde jo bare være å stille opp volten på multi charger. Men der fungerte ikke.
Victron Multiplus 3000/120/12
2x Victron SmartSolar Charger MPPT 100/50
4x 265w Solcellepanel
Marlec Rutland 910-4
Venus GX
BMV-712 Smart
Honda eu20i
2632ah Batteribank

Wallas 40cc
Cinderel

Røilern

Sitat fra: PerMarius på oktober 27, 2018, 17:52:07
Eg likte ikke spenningstapet som va der. Trur eg skal ordne meg volt sensor kabel. Spenning tap på 0.02V men det burde jo bare være å stille opp volten på multi charger. Men der fungerte ikke.

Volt sensor kabel er et must
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

etsvends

Er dette den kabelen nevnt som TR-charge quick guide monteringsanvisning?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Røilern

Nja  - her må du lese den fulle bruksanvisningen:

"Battery voltage sense
In order to compensate for voltage loss due to cable resistance the MultiPlus is
provided with a voltage sense facility so that the battery always receives the correct
charge voltage."

Du bør også montere temperatur sensor
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

etsvends

Sitat fra: Røilern på oktober 28, 2018, 18:54:52
Nja  - her må du lese den fulle bruksanvisningen:

"Battery voltage sense
In order to compensate for voltage loss due to cable resistance the MultiPlus is
provided with a voltage sense facility so that the battery always receives the correct
charge voltage."

Du bør også montere temperatur sensor

For min compact 12/2000 finner jeg ikke full installasjonsmanual, kun hurtigguide
Men ser at kabel som heter V-Sense er nevnt i 12/3000, men står ingen ting om denne i 12/2000 hurtigguide.
Begge har en kabel TR-charge som ekstrautstyr , men finner ikke mer info om denne.
Tempsensor har jeg montert.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

kristianh

Opplever det samme med svært kort bulk-fase på MultiPlus. Jeg har fjernet volt sense etter jeg opplevde dette:
Multiplus er koblet med bryter på den positive kabelen fra batteriet. Opplevde at MultiPlus skrudde seg på i inverter-modus med denne bryteren av, og den eneste vegen den da kan hente strøm er via den tynne volt sense-kabelen. Dette var riktignok ifbm en omkabling og det var også en bug i CCGX firmware. Fikk aldri noe svar fra Victron på dette, og har ikke prøvd det på et par år, så kan være verdt å teste igjen om man faktisk kan skru på MultiPlus når positiv kabel er brutt, med volt sense-kabel innkoblet.
https://disqus.com/home/discussion/victronenergyblog/color_control_gx_v170/#comment-2843854013

ThomasR

Jeg skriver ikke dette for å "skremme", men bare som et tips på noe man bør være obs på og kanskje undersøke med jevne mellomrom:

Da jeg hadde AGM-batterier (2 stk á 305ah) koblet i parallell, så opplevde jeg også at bulkfasen til Multiplus var overraskende kort. Siden batteriene likevel tok til seg godt med strøm også i absorpsjonsfasen, så slo jeg meg til ro med dette..

Da jeg så et par år senere koblet batteriene om til en 24V-konfigurasjon, altså koblet om fra parallell til serie, så viste det seg at det ene batteriet var helt ødelagt. Sannsynligvis fullstendig sulfatert. Da var det for sent å redde det.

Veldig hurtig bulkfase, særlig hvis den plutselig eller gradvis går fortere enn man kan huske tidligere, er et signal om at noe ikke er helt bra. Og hvis man har batterier i parallell, så er det ikke så lett å oppdage om det ene er i ferd med å bli dårlig (kan f. eks skyldes at det ene batteriet systematisk tar til seg noe mindre lading enn det andre).

Så lurt å av og til koble de fra hverandre og topplade de hver for seg.

Jeg aner ikke om det er dette som skjer hos dere, men ville nå iallfall bare nevne den litt dyrkjøpte erfaringen jeg gjorde.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

OS

Sitat fra: ThomasR på oktober 30, 2018, 16:13:03
Jeg skriver ikke dette for å "skremme", men bare som et tips på noe man bør være obs på og kanskje undersøke med jevne mellomrom:

Da jeg hadde AGM-batterier (2 stk á 305ah) koblet i parallell, så opplevde jeg også at bulkfasen til Multiplus var overraskende kort. Siden batteriene likevel tok til seg godt med strøm også i absorpsjonsfasen, så slo jeg meg til ro med dette..

Da jeg så et par år senere koblet batteriene om til en 24V-konfigurasjon, altså koblet om fra parallell til serie, så viste det seg at det ene batteriet var helt ødelagt. Sannsynligvis fullstendig sulfatert. Da var det for sent å redde det.

Veldig hurtig bulkfase, særlig hvis den plutselig eller gradvis går fortere enn man kan huske tidligere, er et signal om at noe ikke er helt bra. Og hvis man har batterier i parallell, så er det ikke så lett å oppdage om det ene er i ferd med å bli dårlig (kan f. eks skyldes at det ene batteriet systematisk tar til seg noe mindre lading enn det andre).

Så lurt å av og til koble de fra hverandre og topplade de hver for seg.

Jeg aner ikke om det er dette som skjer hos dere, men ville nå iallfall bare nevne den litt dyrkjøpte erfaringen jeg gjorde.
Jeg opplevde eksakt det samme med mine Concorde 305Ah. Koblet de om fra 12V til 24V etter noen år. Til batterienes forsvar så skal en aldri koble to ulike batteri i serie. Det betyr en sikker død da det gode batteriet vil overlade det dårlige og motsatt.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Henrikhes

Det første jeg ville gjordt er å koble dem fra hverandre. Så kan du lade hvert og et alene. Deretter kan du teste dem med feks. en lyskaster som står på i x antall tid.

Gjør helt lik prosedyre på alle batteriene . Da vil du etterhvert se om noen skiller seg ut, og ødelegger for de andre.

Det kan godt være alle er generelt utslitt.

Du får dessverre ikke etterfylt væske på noen av dem.



Det kan godt være at 13v vil forandre seg når du splitter opp batteripakka.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod