Alternativer til gasskjøleskap

Startet av hrac, desember 29, 2015, 21:57:58

hrac

Hei, kjøpt hytte uten strøm/vann, der stod det et gasskjøleskap. Har prøvd dette noen ganger, og er ikke så happy med avgassene som kommer rett ut i rommet, samt at brenneren er såpass lett tilgjengelig og åpen bak kjøleskapet.

Finnes det noen smarte alternativer til gasskjøleskap der ute?

Jeg har : store ny batteribank, honda i20 + bra batterilader + solcelle.

Takk for svar!


Røilern

I min verden er alternativ 1 et vanlig men supereffektivt 230V skap.
Det finnes noen tråder her allerede som omtaler dette. http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1387.0

Alternativ 2 hvis du ikke vil gå via inverter og 230V er DC kjøleskap for båt. Jeg tror selv at det ikke blir billigere til slutt
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

dybis

Jeg kastet ut gasskjøleskapet av samme grunner og satte inn et lite båtkjøleskap som jeg etterissolerte samt satte kompressoren i en bod (hvor det er litt kaldere). Dermed, lydløst kjøleskap som trekker relativt lite strøm. Bruker vel litt strøm hvis man setter inn varm mat og lar mat stå fremme. Jeg bruker ikke aggregat med mindre det er desember/januar. Kjøleskapet er lite men det fungerer greit. Men hvis man vil ha det akkurat som hjemme er det kanskje ikke løsningen.

hrac

Takk for spennende svar! 230V virker jo helt rått, men mulig det holder med et båtkjøleskap altså. Leste den andre tråden; oppvaskmaskin på solcelle, er det mulig!! Her finnes det mange løsninger skjønner jeg!

Hvordan er det med støynivå på et båtkjøleskap? Tenker en viss størrelse, gjerne 80-100L.

dybis

Det båtkjøleskapet jeg har fungerer på samme måte som et vanlig kjøleskap, og bråker derfor ganske likt. Men siden hytta er langt fra folk høres lyder ekstra godt.

Fordelen med med 12v kompressor vs 230v er at en kompressor har ofte kraftig startstrøm slik at man må ha et kraftig omformer for å dra det i gang. En kraftig omformer trekker en del strøm selv ved liten belastning, og derfor droppet jeg det. Et blybatter klarer lett en kraftig startstrøm.

Røilern

Sitat fra: dybis på januar 02, 2016, 22:37:42
Fordelen med med 12v kompressor vs 230v er at en kompressor har ofte kraftig startstrøm slik at man må ha et kraftig omformer for å dra det i gang. En kraftig omformer trekker en del strøm selv ved liten belastning, og derfor droppet jeg det. Et blybatter klarer lett en kraftig startstrøm.


Jeg tror mitt kjøleskap trekker borti 100A 12V (50Ah 24V) i startøyeblikket. Det krever en skikkelig inverter.

Hva angår standby forbruket til en inverter så varierer det med størrelse og design.
Multiplus'ene til Victron bruker 8-24W avhengig av størrelse uten å bruke sparemodus, og 2-6W i den mest effektive sparemodusen.

I tillegg er det et effekttap på 8-5% (Større inverter har mindre effekttap, og mindre effekttap på 24V versus 12V), men når det er sagt så er ikke effekttapet på 12V 0% heller, med litt kabelstrekk og "tynne" ledninger kan det bli ganske betydelig. Jeg tror at med en god inverter så er det samlede effekttapet i forhold til et 12V anlegg begrenset, særlig hvis du har noen DC enheter som bruker mye strøm (Vannpumpe etc).

Den kanskje største fordelen med inverter og 230V skap er bl.a at du kan gå på "Elkjøp" og kjøpe et rimelig skap, som både er energieffektivt og støysvakt.




Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

dybis

Kompressoren trekker ca 4 amp når den går, jeg dimmensjonerte ledningene til å ha tap på godt under 1%. I utgangspunktet trekker kjøleskapet 0.65 amp/12 v i snitt. Ved å sette kompressoren et kaldere sted samt å ekstra isolere kjøleskapet vil jeg tro at jeg havner på ca 0.5 amp på 12.6 v.

Det medfører at jeg kan kjøre på solcelle hele våren, sommeren og høsten. På svarteste vinter hvis det er kaldt, legger jeg en flaske vann ute som kjøleelement. Hvis det er bare litt kaldt har jeg maten ute eller i gangen.

Spekken på kompressoren er her http://www.novakool.com/support/bd35f_compressor_data.pdf  Skapet kan kjøle helt ned til ca -18c, men har ikke prøvd det enda (dvs kan brukes som fryseskap).

Man kan også "pimpe" kjøleskapet ved å kjøre kompressor mer når sola skinner: http://www.seatronic.no/pdf/isotherm/Smart%20Energy%20Control%20Manual_12_en.pdf, men jeg har ikke gjort det.

erstokke

Noen båtkjøleskap er beregnet på lagring av kulde når motoren går for så å bruke oppmagasinert kulde mens man ligger stille. Det er ikke det man ønsker på en hytte, med mindre man satser på å bruke aggregat når man ankommer hytta for å få kjøleren i gang. Når man reiser fra hytta vil kjøleskapet holde seg kaldt i lang tid, noe man heller ikke har noen glede av.

Hvis man går for 12v båtkjøleskap er det altså ingen grunn til å betale ekstra for et med kuldemagasin.

Båtkjøleskap er veldig dyre, regn med 6-7 tusen vs mitt 230v Ikea for kr 990 i billigkroken.

Jeg har 2000w Victron og anbefaler alle som har hytte "off grid" å gå for en løsning med 230v. Jeg har lys på 12v fordi det er greit å legge opp selv og fordi jeg tenkte det kunne være bra å kunne slå av Victron uten at lyset ble borte. I ettertid viser det seg at Victron står på hele tiden, så jeg kunne like gjerne hatt alt på 230v. Og gjerne en litt større Victron.


dybis

Båtting er helt klart dyre. Men det er noen "skulte" kostnader med å kjøre 230v:
* Mer aggregat kjøring; bensin, olje, vedlikehold
* Kraftigere inverter, men bruker man det til andre ting er det vel i praksis gratis, men man må vel dimmensjonere for at kjøleskapet kan slå inn sammen med at andre ting står og går.
* Mer slitasje på batteri/større batteribank, muligens kortere levetid på batteri, avhenger sikkert av mange andre faktorer
* Krever litt mer solcelle-panel, mindre strøm til andre ting (hvis man ikke har plass til store nok paneler)

Det koker vel kanskje ned til hvor stor el-anlegg man vil ha; som igjen kanskje er avhengig av hvor stor hytte man har, og hvor mye folk man er i hytta.

Røilern

Sitat fra: dybis på januar 03, 2016, 10:56:46
Båtting er helt klart dyre. Men det er noen "skulte" kostnader med å kjøre 230v:
* Mer aggregat kjøring; bensin, olje, vedlikehold

Energi som ikke kommer fra sola må nødvendigvis komme fra en annen kilde. Når det gjelder antall timer aggregatet kjøring ble det flere timer når jeg ikke hadde inverter. Dette fordi sammen med en skikkelig inverter får man også en heftig lader som reduserer kjøretiden til aggregatet

Sitat fra: dybis på januar 03, 2016, 10:56:46
* Kraftigere inverter, men bruker man det til andre ting er det vel i praksis gratis, men man må vel dimmensjonere for at kjøleskapet kan slå inn sammen med at andre ting står og går.

Skikkelige invertere tåler typisk dobbel belastning i noen sekunder, nok til å "dra igang" kjøleskapet

Sitat fra: dybis på januar 03, 2016, 10:56:46
* Mer slitasje på batteri/større batteribank, muligens kortere levetid på batteri, avhenger sikkert av mange andre faktorer
* Krever litt mer solcelle-panel, mindre strøm til andre ting (hvis man ikke har plass til store nok paneler)

Det koker vel kanskje ned til hvor stor el-anlegg man vil ha; som igjen kanskje er avhengig av hvor stor hytte man har, og hvor mye folk man er i hytta.

Det hele er egentlig bare et energiforbruks spørsmål. Hvor mye har man tenkt å benytte hver dag og hvor mye av dette "må" komme fra batteriene eller kan komme fra andre kilder. Paneler, aggregat, eller brenselceller.

Tommelfinger regelen når det gjelder effektiviteten i et solcelle anlegg er at du må gange ønsket forbrukt energi med 1,5 for å finne ut hvor mye solpaneler du vil ha. Denne faktoren økes til 1,6 hvis du bruker en inverter.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Brusebua

Jeg har Isotherm 12v båtkjøleskap (Støy som et "vanlig" kjøleskap, ingen ekstra isolering) . billig anlegg fra sparelys bestående av: 3 x 140 ah AGM batteribank, ett stk 120 W solpanel.
kjører kjøleskap (hele året), Ice router, Wallas med fjernstyrer, belysning i hele hytta, vifte på toalett (går kontenuerlig), 1000 w inverter for støvsuger o.l (ved behov) og  lading av div padder, telefoner og dippedutter som belaster anlegget.
Aldri hatt behov for å kjøre aggregate, kun til motor varmer på bilen om vinteren (hytta ligger på hardangervidda)

Isotherm kjøleskapet er den beste investeringen jeg har gjort, de få ekstra lappene det kostet er en forsvinnende liten promille av totalen

Det enkle er ofte beste!

hrac

Tusen takk for mange flotte tips! Det skal bli godt å bli kvitt gasskjøleskapet og få seg et Isoterm 12V istedet:)

hrac

Hei igjen hvordan er 12V utgangen til kjøleskapet? Jeg har bare en sånn "bil" 12V kontakt i veggen.

Amatøren

Hvis du har den som ligner på sigaretttenner kontakt så er den "OK" til små strømtrekk som mobillading o.l. men for slikt som trekker mer strøm bør du gå for spesialkontakt for DC kontakt (ja, det vil si bytte/montere i tillegg) som har en tykk og en tynn pinne for å sikre riktig polaritet. De er for opp til 48V og mener de er for opp til 16A  - med FORBEHOLD om at jeg husker riktig.

Sigaretttenner kontaktene er så liten anleggsflate på senter (+)  og sklir lett litt ut hvis man kommer borti at kontakten blir dårlig med tilhørende varmgang ved store strømmer.
Man lærer så lenge man lever.

Brusebua

Husk tversnitt på 1mm2 pr meter kabelstrekk til kjøleskapet, pga spenningstapet

stroller

Spesialkontaktne for DC er veldig fine å bruke. De er på 10A.

glamsland

Hei. Jeg kunne også tenke meg å kvitte meg med gasskjøleskapet mitt.  Har hele hytte på 230v Jeg har nok av batterikapasitet, men jeg har for øyeblikket en for liten inverter.
Hvis jeg går for et "underbenken" kjøleskap i energiklasse A++++ , hva bør minsteeffekten på en inverter være?

En annen ide' ,- hva med kjøleboks? Finnes det kvalitetsmodeller av disse? Disse er jo superenergi gjerrige pga at kulda ikke renner ut av skapet som i kjøleskap?
Da bør det være i kvalitet bedre enn biltema plastikk...
Denne kunne jo være montert under benken på hjul, og bare å trekke frem når det trengs.

Runar

80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Røilern

Hei Runar

Hvor stor er inverteren du har idag,  og hva slags merke er det?

Jeg tror en 1000W inverter som takler 2000W i noen sekunder gjør susen, men jeg har ikke prøvd det. Min minste inverter har vært på 3000W

Du kan jo forsøke å spørre Victron, de burde kunne svare på spørsmålet
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

glamsland

Jeg har bare en 500 w. "Billig inverter" . Pure sinus.
Trenger ikke mere til daglig forbruk. Har i dag et gasskjøleskap, men ønsker å bytte det ut pga tanken på gass lekkasje og at det faktisk brenner en flamme bak hele døgnet... Sjeldent det skjer ulykker men alikevel..

Tenkte da på en inverter på 1000/1500watt, med en peak effekt på det dobbelte.
Hadde vært flott med en victron, men dette er en prisklesse jeg ikke har mulighet for å komme borti, så får prøve å finne best mulig kvalitet til en billig penge på ebay..

Har 600 A i agm batterier, og 300w autokjørte paneler i en mppt regulator. I tilleg et aggregat som er koblet opp til battbanken via en egen lader. Har aldri vært nødvendig å starte..
Det er nok på det mørkeste på vinteren som blir utfordringen, må nok starte aggregatet en gang ila uka da. På sommeren har jeg til nå aldri vært under 90% av kapasiteten.

80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Røilern

Ok

Jeg er ikke sikker på om du kommer i havn med et slikt regnestykket.
Hva med Ebay?, jeg kjøpte min første Victron brukt på den Nederlandske "Marktplaats.nl" for ca 10.000,-


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

HEL

Hva er det mest energieffektive benkekjøleskapet som finnes?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Seatronic sjekket litt for meg.

Her er vinnern:

Når man tar ut fryseboksen synker forbruket ytterligere 30%

https://seatronic.no/dometic-cre-80-kjoleskap-solvfarget-front


925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Har dobbeltsjekket med Dometic og de sier at det er dataene de har men at det faktisk kan se ut som at Isotherm bruker minst? Men det står ikke i oversikten Seatronic skaffet meg?

https://seatronic.no/isotherm-cruise-classic-85l-kjoleskap-med-gra-front-12-24v?gclid=Cj0KCQjwkZiFBhD9ARIsAGxFX8AyLjbq5URav9m7UaSkTgQRcMd83-QqD9Kk6DeCIhdHmm8W9a97PscaAjlWEALw_wcB

Isotherm Cruise 85 med 8L fryserom med luke. Pga skapets dype dør, to flyttbare trådhyller og hjørnemontert kompressor, rommer kjøleskapet mye mat og drikke. Her er det plass til både liggende og stående PET-flasker og melkekartonger. Den hjørnemonterte kompressoren gir slett ryggside.

Spesifikasjoner
Kjølevolum: 85 liter
Fryservolum: 8 liter (-6 °C)
Hyller: 3 stk
Dimensjoner HxBxD (mm): 625x475x515
Vekt: 20 kg
Strømforbruk gjennomsnitt/maks (12V): 0,8/5,0A
Danfoss kompressortype: BD35F


Men i manualen står det 368W på 85EL

Når det er sagt er det kjekt å kunne fjerne fryseboksen som på Dometic?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

Det er sikkert kurante saker det. 12V direkte uten bruk av inverter gjør jo ting litt enklere.

Merk at fryseren på det skapet og andre du har linket til, ikke går ned til -18C. Så er vel best egnet til kortvarig frysing. Skapet er heller ikke fullt like stort som et vanlig "under benken" skap. Det kan potensielt bli ganske fullt hvis dere er flere folk. Men som regel vil man nok klare å stable inn alt kritisk hvis viljen er der.

Hva som menes med de 368W vet jeg ikke. Hvor står det, i hvilken sammenheng?
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Jeg har forstått det sånn at et snittforbruk for et +/- 100 liters kvalitets 12 Volt skap med kompressor bruker ca 380 Watt.

Og at bør droppe kjøleboks.
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

Jeg ville stolt mer på det som står i manualen fra produsenten, enn det de oppgir på nettsiden.

368Wh/døgn blir 16W i gjennomsnitt.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Og det er vel det gjengse for sånne skap

Kan vel likegjerne kjøpe Sunwind sitt?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

Godt mulig. Røilern hadde et poeng om at 12V skap ikke nødvendigvis er laget for å konkurrere om å være verdens mest energieffektive skap offgrid sammenheng, men mer for å dekke behovet i campingvogner, båter m.m. hvor det må være 12V (og strøm kan komme fra dynamoen). Konkurransen om energieffektivitet er nok større på 230V siden.


Det er vel bare å velge seg en løsning. Det er sikkert ingen konkret fasit på hva som blir det beste valget mtp skap, inverter, størrelse på anlegget osv. Løsningen kan være alt fra å kjøpe flere batterier og drive et mindre effektivt, men billig skap. Til å spare på å kjøpe færre batterier, men kjøpe et dyrere og mer energieffektivt skap.
Du må nesten bare ta frem skriveblokken, kalkulatoren og regne.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Går for 200W panel + 2x350Ah AGM.

Bruker lite strøm ellers. Lys, mobil og litt musikk.

Kjøper en god 50-60 Ah lader, dealer med en brukt Victron nå
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Røilern

Forbruket til et kjøleskap er avhengig av 3 ting

1) Hvor effektivt er skapet. Dvs hvor godt isolert er det og hvor effektiv er motoren.

2) Hvor varmt er det der det står

3) Hva du putter inn i det.


Victron boken energy unlimited tar for seg særlig  problemstilling nr 3) anbefales
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1713.msg19474#msg19474



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

HEL

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Book-Energy-Unlimited-EN.pdf


6.3.3. The refrigerator and freezer in practice
When running, the average compressor motor of a refrigerator or freezer takes about 50 W, or 4.2 A from a 12 V battery. The compressor motor is controlled by a thermostat that switches it on when the temperature increases to a pre-set value, and switches it of again after the temperature has been brought down to a few degrees below the pre-set value. The on / off ratio is called the duty cycle.
A duty cycle of 100 % results in a daily capacity drain from a battery of 4.2 A x 24 h = 101 Ah. A nightmare!
A duty cycle of 50% results in 50 Ah daily consumption and a duty cycle of 25 % translates to 25 Ah daily consumption.
What we want is low energy consumption. How can this be achieved?

1) Improve the CoP, either by decreasing the temperature difference between the evaporator and the condenser, or by increasing the efficiency of the compressor.
If for example the temperature of the condenser were to be reduced by outside water cooling to 20°C (this requires a high quality water cooled condenser), instead of the 45°C which is not uncommon when the evaporator sits in the cupboard under the sink, then we would have:
CoP = 0.25 x 268 / (293 – 268) = 2.68
So, now only 1 / 2.68 = 0.37 kWh is needed per kWh of heat leakage. In other words: 50 % less electricity needed!
Further improvement would be achievable by increasing the surface of the evaporator in the refrigerator so that a temperature of a few degrees above 0 cools the fridge to the same temperature as the -5°C in our example.
And then the efficiency of the compressor and motor could be improved. This is a difficult one, as all small compressors have similar specifications.

2) Improve insulation
Let us first look at how much energy is needed to cool down food or drinks in a refrigerator.
It is important to know here that the specific heat of water is 1.16 Wh per °C.
The specific heat of other drinks and food is similar. This means that to cool down 1 litre of water or other drinks, or 1 kg of food, by 1°C, 1.16 Wh of heat has to be removed.
So, if you were to put 5 litres of mineral water, warmed up in the sun to 35°C, into the refrigerator and allow it to cool to 10°C, then 5 x (35 - 10) x 1.16 = 0.145 kWh of heat must be drawn from the refrigerator.
At a CoP of 1.34, the amount of electrical energy needed is 0.145 / 1.34 = 0.108 kWh, i.e.
0.108 / 12 = 9 Ah out of a 12 V battery. Not to bad, 9 Ah, even though we have assumed a very low CoP.

Conclusion:
It is bad insulation and / or a bad CoP, and not cooling down the drinks and food that are the reason for high power consumption of the refrigerator and freezer on board.
Therefore: insulate!
The benchmark for energy consumption is standard household equipment, which nowadays has excellent insulation:
The yearly energy consumption of a modern refrigerator is about 100 kWh, which translates to
100 / 365 = 0.27 kWh per day, or 0.27 x 1000 / 24 = 11 W (!) average power consumption. If fitted with a 12V DC compressor, Ah consumption would be 0.27 x 1000 / 12 = 23 Ah per day from a 12 V battery. The yearly energy consumption of a modern freezer is about twice as high, and would take 46 Ah per day from a 12 V battery.
If permanent AC power from an inverter is available anyway (see chapter 8) it is certainly advisable to install a standard household refrigerator and freezer
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

Nå har jeg vært borte fra hytten en stund og kom tilbake i går. Sjekket historikken på MPPT kontrolleren i VictronConnect appen, og det ser ut som at tomgangsforbruk på Multiplus II 48/3000 + kjøleskapet og selvutlading og ineffektivitet på batteriene, ender på omtrent 800Wh yield per døgn i snitt. Noen dager litt høyere, andre lavere. Vil tro det har litt å gjøre med hvor kraftig solen er og når ladekontrolleren bestemmer seg for å gå over i float. Men 800Wh/døgn med lading fra panelene er vel det man realistisk sett må regne med for å ha et lite 230V skap med inverter kjørende 24/7.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Da tror jeg at et 12 volt kjøleskap blir hipp som happ
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

ThomasR

Når jeg ser i loggen, så ligger døgnforbruket hos meg på ca 1,3kWt når vi ikke er på hytta. Da står følgende på 24/7:

* Victron MP 24/3000
* Trådløs GSM ruter
* Cerbo GX
* To utelamper (når det er mørkt, har lyssensor)
* Gassalarm
* Kjøleskap

På de aller varmeste dagene litt mer, da kjøleskapet sviver oftere. Utover høsten, med lavere temperatur inne i hytta, litt mindre.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

HiperTypeR

Jeg var ikke på hytta i juli, og hadde da et døgnforbruk på 433wt selv med ganske temperaturer.
Da var følgende tilkoblet:
Point A++ kjøleskap (92kWt årsforbruk)
Victron 350VA inverter
Victron Cerbo
Wallas 40
Teletonika 4g modem

Ser ut til at jeg sparer en del tomgangsfobruk med å slå av Multiplus, og drifte kjøleskapet på egen liten inverter.
SmartSolar MPPT 150/35
525W – panel
4.8kWh Sunwind/Heter LiFePO4 batterier
Victron Multi 2000W/80A 12V
2kW "Kina" aggregat
Wallas 40CC

ThomasR

Sitat fra: HiperTypeR på august 24, 2021, 18:41:28
Jeg var ikke på hytta i juli, og hadde da et døgnforbruk på 433wt selv med ganske temperaturer.
Da var følgende tilkoblet:
Point A++ kjøleskap (92kWt årsforbruk)
Victron 350VA inverter
Victron Cerbo
Wallas 40
Teletonika 4g modem

Ser ut til at jeg sparer en del tomgangsfobruk med å slå av Multiplus, og drifte kjøleskapet på egen liten inverter.

Det har du nok rett i. Jeg antar rundt halvparten av døgnforbruket mitt når hytta står tom er Multiplus' egetforbruk.
Men hos meg går det helt greit pga beliggenhet (solforhold) og relativt bra med paneler.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod