Aggregat til lading av AGM batteri

Startet av Goosewater, januar 25, 2016, 14:14:19

Goosewater

Etter et besøk på hytta i helga har jeg konkludert med at solcellene trenger litt hjelp til å fylle opp batteribanken om vinteren...

Er derfor ute etter gode tips til aggregat / lader.

Anlegget består av 2x290 AGM 12v batteri og et 140 W panel fra Sparelys.

Jeg har ikke tenkt fjernstyring på dette, kun kjøring av aggregat når jeg selv er på hytta. Det må være flyttbart, vil koble det til batteribanken bare når jeg ønsker å lade. Har kikket litt på Kipor IG 2600. Er den kurant? Trenger jeg egen batterilader i tillegg?

Ygnastølen

Hei

Du trenger nok minimum 60 A batterilader, den på aggregat blir for liten.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Røilern

Sitat fra: Ygnastølen på januar 25, 2016, 14:21:20
...den på aggregat blir for liten.

Aggregatenes innebygde lader er kun egnet ti å lade opp et lite startbatteri. Den er typisk kun på 4A.

Et 580Ah AGM batteri trenger i nærheten av 0,1C dvs 58A som Ygnastølen skriver., men de tåler mye mer, iallefall 0,3C.

Dette løser du med en egen lader, men de er dessverre ikke billige. en 60A 12V lader trenger  typisk et aggregat med dobbel effekt (kontinuerlig) 60*15V (maks ladespenning) x 2 = 1,8Kw. Bemerk at ikke alle aggregatet er istand til å levere det de hevder, særlig ikke kontinuerlig. Jeg ville tro at et  at 2,6kwh klarer dette, men heller ikke mer.

Aggregatet plasserer du så langt unna at du ikke plages av lyden
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


kristianh

Har hatt Kipor IG 2600 i to år uten problemer annet enn at startsnora røyk. Det har da vært to år med byggeprosjekt, ca 12 uker jobbing hvert av årene, så det har blitt brukt en del. Tror det leverer 2,3 kW kontinuerlig ifølge spec.

Har dratt følgende verktøy uten problem, og en del av disse har ganske høy startstrøm:
Elektrisk motorsag stihl 1800 watt
Kapp/gjærsag 1600 watt
Sirkel og dykksag 1400 watt
Håndoverfres 1400 watt

Hadde egentlig ikke trodd alt dette skulle gå, men det har ikke knelt en eneste gang, så er positivt overrasket.

Lader batteriene med 70A fra aggregatet via inverter.

OS

Jag har hatt Kipor IG 2000 siden 2007 og er meget fornøyd.

Ang lader så bør må du passe på at det har temperaturføler hvis du skal lade batteriene i kulden. Hvis ikke får du aldri toppladet dem.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Goosewater

Det virker som om Kipor ig 2600 vil dekke mine behov for lading og bruk ellers til diverse utstyr. Når det gjelder lader så har jeg også kikket på batterilader 60A, Victron Centaur Charger 12/60 (3). Denne er en del dyrere enn forrige forslag, men har blant annet temperaturføler. Er den verdt de ekstra kronene? Dobler prisen fra 2400 til 4800.

Røilern

Sitat fra: Goosewater på januar 26, 2016, 08:54:20
Det virker som om Kipor ig 2600 vil dekke mine behov for lading og bruk ellers til diverse utstyr. Når det gjelder lader så har jeg også kikket på batterilader 60A, Victron Centaur Charger 12/60 (3). Denne er en del dyrere enn forrige forslag, men har blant annet temperaturføler. Er den verdt de ekstra kronene? Dobler prisen fra 2400 til 4800.

Definitivt!
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Goosewater

Da er aggregat (Kipor IG 2600) og batterilader (Victron Centaur Charger 12/60) i hus. Har planlagt tur til hytta helga som kommer, og det skal bli spennende å se om utstyret fungerer som tiltenkt.

Røilern

Gratulerer

Husk grove (og korte) kabler mellom lader og batterier. et tang ampermeter og et godt voltmeter gjør det morsomt å følge med  på hva som skjer.

Har du nøyaktig spesifikasjon på hva slags lading batteriene dine skal ha?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Goosewater

Kjøpte 25 mm2 strømkabel for kobling til batteriene. Tok også med en automatsikring for på en enkel måte å koble ut laderen uten å ta av kablene. Batteriene er AGM Solar 290 fra Sparelys. Datablad:http://www.sparelys.no/filer/Agmsolar290.pdf

Har vel ikke annet måleutstyr tilgjengelig enn laderegulatoren. Her skal jeg tilføye at jeg har kjøpt ny regulator også. Det er Victron BlueSolar MPPT 75/15 pluss Victron MPPT Control eksternt display. Fort gjort å kjøpe litt ekstra gitt...

Indremedisiner

Sitat fra: Goosewater på februar 08, 2016, 21:35:21
Kjøpte 25 mm2 strømkabel for kobling til batteriene. Tok også med en automatsikring for på en enkel måte å koble ut laderen uten å ta av kablene. Batteriene er AGM Solar 290 fra Sparelys. Datablad:http://www.sparelys.no/filer/Agmsolar290.pdf

Har vel ikke annet måleutstyr tilgjengelig enn laderegulatoren. Her skal jeg tilføye at jeg har kjøpt ny regulator også. Det er Victron BlueSolar MPPT 75/15 pluss Victron MPPT Control eksternt display. Fort gjort å kjøpe litt ekstra gitt...
.    Hvordan gikk prosjektet ?

Goosewater

Sitat fra: Indremedisiner på april 06, 2016, 17:21:43Hvordan gikk prosjektet ?

Godt fornøyd så langt med aggregat og andre nyinnkjøp. Batterimonitor ble montert i påska, og det er nok nødvendig for å kunne ha god kontroll på lading, spenning og øvrig status.

Indremedisiner

Jeg har kippor IG 2600 og Victron Centaur 12/60 og er veldig fornøyd med dette. Skal oppgradere solcelleanlegget fra pwm lader til mppt og vurderer Victron men ep solar tracer er billigere alternativ og mindre montering, usikker på hva skal velge. Veldig fornøyd med Victron Centaur så heller litt mot Victron løsning..


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod