Kraftstasjon på hytta?

Startet av Amorine, februar 10, 2016, 14:41:43

Amorine

Vi skal straks  i gang å restaurere hytta. Den er ligger 40 m fra vannet, er ca. 55 kvm, og uten strøm og vann. Vi ønsker jo å øke bekvemmeligheten fra hvordan den er i dag, med snurredass uten ventilasjon og et solcelleanlegg som er underdimensjonert og sjelden virker....
Jeg har hatt mye glede av å lese her på forumet, men har fortsatt et stykke igjen å gå før jeg greier å skjønne alt.
Vi ønsker et stabilt solcelleanlegg, som må kunne drifte belysning, kjøleskap, stekeovn, ventilasjon til Separett Villa og avtrekk kjøkken. Den må tåle støvsuger og lading av mobiler. Den bør også tåle varmekabel til avløp på vinterstid, ved behov. Usikker på vannoppvarming og pumpe, men greit om det er dimensjonert for det også, om vi ikke setter det inn i første omgang. Vi ønsker oss også Wallas varmeovn og SolarVenti, som vel krever 12v.
Vi tenker et teknisk rom under gulvet, i grunnmuren (rommet blir 80-90cm høyt) med plass til batteribank og oljetank. Batteriene må derfor tåle å stå kaldt.
Vi ønsker helst ikke aggregat, i alle fall ikke i første omgang.
Jeg kom over denne ( http://www.hyttemessen.no/med-denne-lille-kraftsstasjonen-ordner-sola-stroem-til-alle-dine-230-voltsapparater-ogsaa.5838598-285337.html ) artikkelen, om kraftstasjon, og at dette vil kunne øke energimengden.
Mitt spørsmål er da, om noen her har erfaring med denne eller tilsvarende kraftstasjoner? Eller om dere har noen gode tips og råd til meg i denne fasen der vi skal beslutte hvilke "kraftpakke"  vi går for?
Takker stort for innspill :)


OS

Sikkert fin den dingsen du lenket til men jeg la merke til dette i teksten:

"Med et 270 watts solcellepanel er et uttappet litiumbatteri på topp igjen etter ca-....... Og har det hast med å få fullt batteri, ja så kan man jo plugge i kabelen og effektivt lade opp."

Som du ser nederst i artikkelen varer den ca. 50 minutt når du trekker 1000W fra den. En komfyr vil trekke minst det dobbelte så da vil du kunne bruke komfyren under en halv time før batteriet er flatt.

Uansett hvilke batteritype du har så må energien du tapper ut erstattes med ny energi og i mørketia gir solceller lite effekt. Skal du bruke energikrevende utstyr som stekeovn, støvsuger osv som du skriver tror jeg ikke du kommer utenom aggregat vinterstid. For ikke å snakke om vannvarming. Det er veldig energikrevende.

Jeg anbefaler at du tar kontakt med Sunwind, Sparelys eller andre. De har kraftpakker som dekker alle behov og de kan hjelpe deg med dimensjoneringen.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Amorine

Ok, takk for svar. Skjønner at det kanskje er like greit å holde seg til solcellepanel og batteripakke. Ser også at jeg kanskje bør revurdere el-stekeovnen, og heller gå for en ren gasskomfyr. Men kjøleskap ønsker jeg å kjøre på 12 volt, alternativt 230.
Nå får jeg dykke litt i hvilke solceller som er best, og helst en type som har svart ramme... Har noen her på forumet anbefalinger her?

Endeli

A+++ kjøleskap kan fint kjøres på 230V, Komfyr kan også kjøres på batteri/inverter, men du må dimensjonere anlegget deretter. Det kan bli uforholdsmessig dyrt med så stor batteri pakke.
En fornuftig dimensjonert batteri pakke i kombinasjon med kombi inverter/lader og aggregat er den eneste fornuftige løsningen. Da kjører du normalt på batteri, men når det trengs ekstra strøm (varmekabel/stekeovn) kobles aggregatet inn og drifter dette samtidig som overskuddet brukes til å lade batteri. Honda eler Dometic aggregat er stillegående og kan leveres med selvstart slik at du ikke trenger passe på dette selv.

IAD

Hei, jeg har i flere år brukt 220v kjøleskap på solcelleanlegg med 2x130w solcelle panel og 2x350At AGM batterier, samt inverter. Dette har fungert greit i flere år, men nå tror jeg inverteren har tatt kvelden, så nå sksl jeg kjøpe en bedre inverter. Det har vært nok strøm til kjøleskap og lys, samt TV. Jeg har komfyr på gass. På mørkeste vinteren blir det knapt med lading siden hytta ligger i skogen, men fra midten av februar fungerer det fint. Til tyngre ting bruker jeg aggregat. Skal du bruke hytta om vinteren kan det være greit å ha aggregat i bakhånd og hjelpelade batteriene. Varme er nok vanskelig å gå til på solcelle om vinteren pga få soltimer.

Amorine

Takker for svar :) Jeg ser nå at vi nok kommer til å la komfyren og vannvarmer gå på gass. Jeg har dog ikke lyst på gasskjøleskap, så der går vi nok for 12v eller 220. Jeg er blitt anbefalt 12 v, for å slippe å bruke inverteren hele tiden, siden den også trekker en del strøm. Er usikker på hva jeg bør gjøre her.
Ellers ser det nå ut til at det blir 6 stk 400Ah Litium batterier, og 2stk 180Watt Sacred Solar (Sunpower) solcellepanel og Victron Multi-Plus 12-230/3000/120 inverter lader. Høres dette ut som et anlegg som vil kunne drifte det vi ønsker av "fasiliteter"....? :)

Røilern

Har du regnet ut forbruket ditt? Jeg la ut en link til et regneark i en annen tråd.

Jeg må innrømme at jeg hadde akkurat samme dilemma som deg for noen år siden.
Istedenfor å bruke en liten formue på en skikkelig propankomfyr (må være skikkelig hvis stekeovnen skal være bra) så kjøpte jeg 230V stekeovn og gass steketopper fra IKEA.  Halv pris, minst.

Pengene jeg sparte sammen med det jeg sparte på 230V kjøleskap brukte jeg på batterier
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

februar 23, 2016, 09:18:19 #7 sist endret: februar 23, 2016, 10:55:38 by Røilern
....slettet
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amorine

Takk Røilern. Jeg har prøvd å regne ut, eller dvs jeg har overlatt litt av dette til elektrikeren som skal gjøre selve innstallasjonen.
Jeg er jo veldig fristet til å ha 230 både komfyr og kjøleskap, men det er flere som fraråder meg å ha inverteren stående på hele tiden. Med stekeovn trenger jeg jo ikke det, men med kjøleskap må den jo det. I dag får vi jo veldig energieffektive kjøleskap. Vil forbruket av det pluss en inverter, trekke mer strøm enn et 12v kjøleskap? Vi tenker i utgangspunktet på et lite kjøleskap under benk, høyde ca. 85 cm høy. Bør det være frittstående, eller bør det integreres? Eller spiller det ingen rolle? Jeg tenker at et integrert kanskje isolerer bedre og ikke blir så påvirket av temperaturen i hytta, men samtidig får vel ikke motoren så mye luft, så kanskje det er bedre med et frittstående? Ønsker uansett å ha benkeplate over og vange på siden...

Røilern

Det er ikke spesielt lett dette, men jeg ville nok ikke overlatt energiforbruksregnestykket til elektrikeren. De har begrenset med kunnskap om denne type marginal beregninger vi driver med på solcelledrevne hytter.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1anb9pKSes_EX314TWyqWVp5PZbTx2Zgufo-Es57YYwY/pubhtml

Har du satt tallene dine inn i regnearket mitt? Det vil hjelpe deg med å få oversikt, det er ikke spesielt vanskelig. Du blir overrasket over hvor lite energi som går med til å steke rundstykker, og hvor mye som går med il å lade PC'er eller drive en gammeldags lyspære.

Jeg har min inverter stående på uten sparemodus, (se regneark) da trekker den 25Wh i timen 600Wh i døgnet. Det er endel, men den samme inverteren kan du kjøre i sparemodus på 5W i timen, da vil den ligge å hvile til kjøleskapet ditt slår inn.
Du kan stille inn ved hvilket forbruk den skal våkne opp.

Selve kjøleskapet mitt regner jeg med at bruker ca 250Wh i døgnet, det er akseptabelt tenker jeg.

Fordelen med å "konvertere til " 230V er at etterhvert som tiden går og du får større batteribank og mer solpaneler så blir det mindre og mindre aggregatkjøring. Samtidig så er fordelen med en stor inverter at den lader batteriene maksimalt når aggregatet først går og det gjør at antall timer aggregatkjøring blir mindre.

Lykke til med beslutningen

PS Når det gjelder kjøleskapforbruket så er jeg ganske trygg på at regnestykket som ligger til grunn for energiberegningen til de store seriøse aktærene er korrekt. Kjøp så energieffektivt skap som du har råd til. tror mitt er A++, men det finnes også A+++ skap. Det er oppgitt til 91kwh pr år, del på 365 så får du svaret





Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Tidligere var kjøleskap av merket Liebherr de mest energigjerrige. De ble bla. anbefalt av Naturvernforbundet. Du kan jo sjekke det merket.

En annen ting å legge merke til ved kjøp av kjøleskap er jo bedre energiklasse dess tykkere vegger på skapet og dermed mindre volum.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Amorine

Takk for tips OS :)
Ja, jeg har funnet et Liebherr 8 http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap/TP1410/liebherr-kjoleskap-tp-1410-85-cm#tab-specs ) som kan være aktuelt. Alternativt dette ( http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90282298/ ) fra Ikea, som er for innebygging.
Hvis jeg bestemmer meg for et 12 v, har jeg funnet  dette båtkjøleskapet ( http://www.seatronic.no/kjoleskap-kjolebokser-c-236_78/isotherm-kjoleskap-130l-p-2693?gclid=CjwKEAiA9JW2BRDxtaq2ruDg22oSJACgtTxc3OxZMCcN-QradWIBYZK7Mez-hX9kP3mNArWSPWIpfRoCAuHw_wcB ) som også har en bitteliten fryser. Kan jo være kjekt :)  Her står forbruket på en annen måte enn de på 230, så jeg greier ikke helt å se forskjellen...
Skal se litt på det med regnestykket Røilern, og jeg skjønner hva du mener med "hyttekunnskap" hos elektrikeren. Jeg vet han sender videre og spør Sunwind.

OS

Det siste kjøleskapet oppgit 1,2A i snitt og det tilsvarer 1,2*12 = 14,4 W som gir 346Wh/døgn og 126 kWh/år som er ca 36% mer enn det fra Liebherr.

Liebherr:    93 kWh/år
Ikea:         94 kWh/år
Isotherm: 126 kWh/år

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Amorine

Aha, takk for oppklaring :)
Så da kommer det kanskje litt an på hva en inverter bruker i året, for å se om det vil lønne seg med 12v eller 230 v...? Hvor mye vil en inverter bruke i året, om den står på hele tiden (som den jo må gjøre hvis vi tar kjøleskpet på 230v).

OS

Skal du ha kjøleskapet på kontinuerlig hele året da?

En 1200 VA Victron inverter bruker ca. 6W. Finnes sikkert de som bruker mindre.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Amorine

Tenker at vi bruker den kun når vi er der. Iallefall på vinteren. Kan jo være at den står på kontinuerlig fra mai - september, hvis det er hensiktsmessig ifht batteribanken.

OS

Du kan jo bruke pengene du sparer på å kjøpe det fra Ikea til en inverter+større batteribank?

Jeg har selv brukt inverter til alt siden 2007 og angrer ikke et sekund. Det er så mye enklere! Bla slipper du de tykke, stygge 12V kablene overalt. I de fleste anlegg vil jeg påstå at tapet i 12V ledninger mer enn spiser opp tapet i en inverter.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Amorine

Takk for kjappe svar OS! :)
Så du har 230 på alt? Eller har du deler av anlegget på 12v. Valg av inverter avhenger vel hvor mye som går på 230?
Jeg tenker at det jo vil være en drøm å ha alt på 230, men er redd vi helt tapper batteribanken...  Har du også stekeovn på 230?

OS

Sitat fra: Amorine på februar 23, 2016, 12:42:15
Takk for kjappe svar OS! :)
Så du har 230 på alt? Eller har du deler av anlegget på 12v. Valg av inverter avhenger vel hvor mye som går på 230?
Jeg tenker at det jo vil være en drøm å ha alt på 230, men er redd vi helt tapper batteribanken...  Har du også stekeovn på 230?
Jeg har 230V på alt bortsett fra gassalarm og leselys over sengene, som er 12V. Tanken var at vi skulle skru av inverteren om natten men likevel ha gassalarm og lys over sengene. I praksis lar vi inverter stå på hele tiden så hadde jeg skulle gjort dette på nytt hadde jeg valgt 230V på alt.

Jeg har gasskomfyr og gasskjøleskap. Kjøleskapet kommer jeg til å bytte ut med et som går på 230V til våren. Gasskomfyren er jeg veldig fornøyd med så den beholder jeg en stund til.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Amorine

Takk igjen OS.
Kan jeg spørre hva slags gasskomfyr du har? Jeg har akkurat kastet ut en gammel variant fra Sunwind som kun hadde undervarme. Syntes det var vanskelig å få noe godt stekeresultat i den. Derfor var jeg fristet til en 230v. Men gass duger om jeg finner en ovn som er bra, da slipper jeg den belastningen på batteriene. Tenker å kjøre komfyr og vannmarmer på gass. Alt det andre skal på batteribanken.
Men det med inverter... Trekker den mer strøm jo mer man har på 230v, eller er strømbruk på den uavhengig av mengde bruk på 230v? Hvis inverteren trekker 6 w per år, og kjøleskap på 230 trekker 94w, så er jo den kombinasjonen mindre energikrevende enn et 12v kjøleskap som trekker 126 w. Right?

Røilern

februar 24, 2016, 08:03:54 #20 sist endret: februar 24, 2016, 09:13:20 by Røilern
Sitat fra: Amorine på februar 24, 2016, 07:43:23
Men det med inverter... Trekker den mer strøm jo mer man har på 230v, eller er strømbruk på den uavhengig av mengde bruk på 230v? Hvis inverteren trekker 6 w per år, og kjøleskap på 230 trekker 94w, så er jo den kombinasjonen mindre energikrevende enn et 12v kjøleskap som trekker 126 w. Right?

Invertere har effektivitet i området 90-95% avhengig av modell og batterispenning.
Bruker kjøleskapet ditt 250Wh i døgnet så må du ta 250Wh/95% = 263Wh er det du faktisk forbruker av energi fra batteriet.

Min påstand da er at dette ikke er mer effekttap enn du vil oppleve i et 12V's anlegg, og følgelig påvirker det ikke vurderingen av de to løsningene opp mot hverandre.


"Egetforbruket" er det samme hele tiden, med mindre man bruker inverterens sparefunksjoner, da vil det variere.


-----------

Du må passe på å skille mellom effekt og energi. Hvis inverteren trekker 6W så er det et forbruk på 6W uavhengig av tid. Når du ganger dette med timer får du energi, ofte oppgitt med Wh (Watt * Hour) 6w x 24 timer = 144Wh (pr døgn)
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amorine

Aha.... Takk Røilern.
Har mye å lære her skjønner jeg!
Ok, så da er jo 12v kjøleskapet mindre energikrevende allikevel da, ikke sant? For da blir jo regnestykket for 230v kjøleskap 94Wh pluss inverter 144Wh, som blir et forbruk på 238 Wh per døgn. Og med effekttap i inverteren så havner vi på da ca. 250 Wh per døgn. Og da vil jo et 12 v kjøleskap med forbruk på 126 wh være lavere.
Er dette riktig tenkt, eller er jeg her helt på jordet...?
Bill.mrk. Blond&blåøyd

OS

Sitat fra: Amorine på februar 24, 2016, 07:43:23
Takk igjen OS.
Kan jeg spørre hva slags gasskomfyr du har?
Jeg har en komfyr fra Sunwind med undervarme og grill i toppen men bare en av de kan stå på samtidig.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Til Bill.mrk. Blond&blåøyd

Du blander litt årsforbruk med dagsforbruk.
Os Skrev:
Sitat fra: OS på februar 23, 2016, 12:26:22
Det siste kjøleskapet oppgit 1,2A i snitt og det tilsvarer 1,2*12 = 14,4 W som gir 346Wh/døgn o


Med forbehold om nøyaktigheten i dataene på 12V skapet så bruker dette 346Wh/døgn

Et 230V skjøleskap med årsforbruk på 94000Wh 94kw/år bruker 257Wh/døgn, men i tillegg så kommer inverteren. 6 x 24 timer = 144.
257 + 144 = 401Wh som er litt mer enn 12V skapet

i tillegg kommer effekttapet på inverteren, men du må regne et tilsvarende effekt tap på din 12V løsning så det går opp i opp.

I tillegg er min vurdering at du kan stole på effektiviteten til 230V skapene fordi disse opplysningene er lovpålagt. Jeg ville ikke stole like blindt på opplysningene for 12V skapet.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amorine

Ok, takk for oppklaring Røilern.
Da tror jeg nok jeg heller mot 230v kjøleskap allikevel ja. Ser det er flere her som foretrekker det på hele hytta. Elektrikeren min er nok ikke helt enig tror jeg, for han mener 12v er det som gjelder på ei hytte. Men han har ikke på langt nær så peiling på akkurat dette som dere tydeligvis har. Er veldig glad for at dere med erfaring på dette feltet, er så snille og deler!

Endeli

Sitat fra: Amorine på februar 24, 2016, 07:43:23
Derfor var jeg fristet til en 230v. Men gass duger om jeg finner en ovn som er bra, da slipper jeg den belastningen på batteriene.

Skal du kjører stekeovn på batteri så krever det en heftig batteripakke og inverter, men flere inverter lar deg kjøre i "bypass" slik at de starter aggregatet for deg hvis du bruker over en gitt mengde effekt, da vil den nødvendige mengden gå til stekeovn og overskuddet går til lading av batteri.

Skal du ha gode stekeovner på gass koster de skjorta og litt til, som feks AGA, men til og med disse har ofte elektriske stekeovner da det gir et bedre resultat.

Amorine

Jeg kommer nok til å kjøre komfyr på gass, for å spare batterienergien til andre ting. Jeg tok en titt på Aga sine komfyrer, de så jo lekre ut, men litt av en pris.... Går nok heller for denne, ( http://www.sunwind.no/product/show/?id=31 ) eller noe tilsvarende.

Når det gjelder batteri, har jeg fått tilbud på ulike varianter.
Har dere noen formening om Litium 400 Ah vs. Fuli AGM 2V-1000Ah Deep Cycle. Alternativt Rolls batterier...
Planen er 2 stk 180 W Sunpower solcellepanel.

Slyboy

Er igang med ny hytte og blir å legge alt utenom vvb og komfyr inn på 230 V.

Pakken jeg har fått fra Alternativ Energi ser slik ut:

2stk 200Watt Sunel solcellepanel.
2stk regulerbare veggstativ.
1stk BlueSolar MPPT 150/35
1stk Victron BMV-700.
1stk Victron MultiPlus 24/3000/120.
1stk Victron Colour Control.
6stk 100Ah-12Volt Heter Litium batteri.

I tillegg monterer jeg ett Honda EU30 IS og en vindmølle LE-450 fra Vannhandel.

Dette burde dekke det meste av forbruket.

Har også siktet meg inn på ett A+++ fra Electrolux. Disse kjøleskapene har ett kuldemedium som kan fungere helt ned mot 0 grader, mens de fleste andre bare klarer 15 grader.

Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Amorine

Jeg ønsker også å kjøre det meste på 230 v, bortsett fra komfyr og vannvarmer. Ser ut som jeg har en mindre hytte enn deg, for jeg har tenkt et litt mindre anlegg. Og håper å slippe aggregat. Iallefall prøve uten.
Har du erfaring med Litium batteriene? Hvordan tåler de frost? Jeg har kald hytte, og på vinterstid vil det sannsynligvis være minusgrader i hytta når vi kommer. Noe batteriene må tåle. Vil Litium batterien tåle dette, eller er det bedre alternativer?

Amorine

Så flott du deler, tusen takk Slyboy. Spennende å se tegning av oppsettet.
Kan jeg spørre hva du tenker å bruke på anlegget av 230 v utstyr? Tenker du å ha noe på 12v?

Slyboy

Planen er å sette hele dette anlegget nede i naustet som står 10-15 meter unna hytta. Her kan jeg lage ett teknisk rom der alle komponentene står usjenert til.

Hytta i seg selv blir tilkoblet via en kabel fra naustet og alt her blir å gå over 230 V.  I naustet blir det lagt opp en del belysning på 24V, men bare til bruk når jeg er innom for å se til og ett par utganger til internett og overvåkningskamera.

Det elektriske bygger jeg opp som ett vanlig bolighus. Satser på å kunne benytte kjøkkenapparater, TV o.l. slik man gjør hjemme. Kjøleskapet skal kunne stå på fra jeg kommer på hytta til jeg  forlater den igjen og satser på nok lading til at det kan stå på store deler av sommeren.

Ønsker også å ha camera online 24/7, men det fordrer at man kan levere nok strøm. Derfor skal jeg ha vindmølla som supplement til den tiden av året at solen ikke klarer å levere nok strøm.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Røilern

Av og til drifter våre diskusjoner her på byggehytte.no over på nye temaer.

Jeg tenkte at denne tråden ville ha glede av en "splitt" og har derfor oppretten en ny tråd som heter Litium batterier på hytta - og overført resten av innleggene. Diskusjonen om Litium batterier fortsetter der.

PS: Hvis et innlegg skulle ha havnet feil ber jeg om at man har meg unnskyldt, og legger inn innlegget på nytt
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Sitat fra: Amorine på februar 24, 2016, 09:34:32
Ok, takk for oppklaring Røilern.
Da tror jeg nok jeg heller mot 230v kjøleskap allikevel ja. Ser det er flere her som foretrekker det på hele hytta. Elektrikeren min er nok ikke helt enig tror jeg, for han mener 12v er det som gjelder på ei hytte. Men han har ikke på langt nær så peiling på akkurat dette som dere tydeligvis har. Er veldig glad for at dere med erfaring på dette feltet, er så snille og deler!

Glem 12V på hytter med høyt strømtrekk er min anbefaling. Legg opp 230V til alt og kjør inverter hele tiden. Mye billigere kjøleskap, TV osv. når man kan kjøpe standard 230V varer, og kjøleskapene er også bedre isolert og bruker mindre strøm. Samt et MYE bedre utvalg, sjekk f.eks utvalget av 12V ventilatorvifter...

Ved 230V inverterdrift, så dropp for all del 12V i batteribanken også. 12V krever TYKKE kabler og er meget følsomt for spenningsfall. Jeg ville gått rett på 48V batteribank, med 4 stk. 12V batterier i serie. Da kan du lettere få en stor nok batteribank også uten å parallellkoble, eller kjøpe dyre 2V/4V batterier.

48V batteribank krever solcellepaneler som kan gi minst 60V (og helst litt mer), men det fikses lett med to standard 250W 30V paneler av typen som brukes på hus. Solcellespesialisten selger slike til litt over 2000,- pr. stk. Selv kjører jeg med 110V DC fra solcellepanelene (2 stk. ~55V i serie (327W per stk.), og 4 slike i parallell).

24V er en kvasiløsning jeg også ville droppet. 12V for helt små anlegg med lavt strømtrekk, og 48V for 230V baserte hytter med inverter, det er de beste løsningene.

Røilern

Sitat fra: jkirkebo på april 03, 2016, 12:42:36
Glem 12V på hytter med høyt strømtrekk er min anbefaling. Legg opp 230V til alt og kjør inverter hele tiden. Mye billigere kjøleskap, TV osv. når man kan kjøpe standard 230V varer, og kjøleskapene er også bedre isolert og bruker mindre strøm. Samt et MYE bedre utvalg, sjekk f.eks utvalget av 12V ventilatorvifter...

Ved 230V inverterdrift, så dropp for all del 12V i batteribanken også. 12V krever TYKKE kabler og er meget følsomt for spenningsfall. Jeg ville gått rett på 48V batteribank, med 4 stk. 12V batterier i serie. Da kan du lettere få en stor nok batteribank også uten å parallellkoble, eller kjøpe dyre 2V/4V batterier.
-----

24V er en kvasiløsning jeg også ville droppet. 12V for helt små anlegg med lavt strømtrekk, og 48V for 230V baserte hytter med inverter, det er de beste løsningene.

Enig i at 12V ikke bør benyttes når man har et høyt strømforbruk, men hvorvidt man skal gå får 24V eller 48V kan være litt mer nyansert.

Tilgang på invertere med moderat effekt 1200-1600W er litt begrenset i 48V.
Når det gjelder batterier, så påvirkes dette også av hva som er tilgjengelig, men ikke minst av hvor stor batterilagringskapasitet man ønsker.

Med batteripakker bestående av 12V batterier, møter man taket rundt ca 250-300A og 60-70kg. En 48V batteripakke bestående av 4 slike er derfor bekgrenset til 12-14Kwh. Dette mener jeg er lite for en typisk 48V inverer på 3 eller 5kw. Den eneste måten å øke denne kapasiteten på er ved å velge batterier med mindre spenning, men med samme vekt. Da unngår man paralellkobling.

Jeg har lenge kritisert hyttebransjen for kun å selge 12V batterier. De burde selge både 6V, 4V og 2V i forskjellige størrelser spør du meg.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på april 03, 2016, 15:23:03
Tilgang på invertere med moderat effekt 1200-1600W er litt begrenset i 48V.
Når det gjelder batterier, så påvirkes dette også av hva som er tilgjengelig, men ikke minst av hvor stor batterilagringskapasitet man ønsker.

Med batteripakker bestående av 12V batterier, møter man taket rundt ca 250-300A og 60-70kg. En 48V batteripakke bestående av 4 slike er derfor bekgrenset til 12-14Kwh. Dette mener jeg er lite for en typisk 48V inverer på 3 eller 5kw. Den eneste måten å øke denne kapasiteten på er ved å velge batterier med mindre spenning, men med samme vekt. Da unngår man paralellkobling.

Jeg har lenge kritisert hyttebransjen for kun å selge 12V batterier. De burde selge både 6V, 4V og 2V i forskjellige størrelser spør du meg.

Jeg har ikke forsket mye på så små invertere, da jeg mener noe av poenget med en inverter er å kunne bruke f.eks hårføner, mikrobølgeovn, kappsag, vaffeljern, kaffetrakter osv. Da må man ihvertfall opp på minst 2kW. Men jeg ser på AliExpress at det er en god del 48V sinus-invertere å få fra 150W og oppover. Hvordan kvaliteten er skal være usagt ;)

Men klarer man seg med 1200W inverter er 24V helt ok, siden kablene uansett blir av håndterbar tykkelse og spenningsfallet lavt. Alikevel kan 48V være et mye greiere valg pga. batteriene, som du selv nevner er f.eks AGM batterier stort sett levert i 12V utgave på inntil 350Ah. 2V,4V og 6V batterier er som regel SLA med de ulempene det medfører. Jeg hadde 12V tidligere og brukte da 3 stk. Rolls 4KS25PS på 1900Ah (100h) og 4V. Med en vekt på 146kg er ikke disse noe særlig koselige å håndtere :( Kablene på 95mm2 var også litt vanskelige å ha med å gjøre. Nå på 48V (vel, egentlig 53V nominell) har jeg 2,3 ganger inverter-kapasiteten, ikke noe av spenningsfallet og kablene er greie 50mm2 RK.

Vil man ha en ikke alt for stor 48V inverter av god kvalitet kan man f.eks bruke en Outback FX2348ET (2,3kW):

http://www.outbackpower.com/outback-products/inverters-chargers/item/fxr-renewable-series-230v-e-models?category_id=444

Den går opp til 68V maks, så ved bruk av 6V eller mindre batterier kan man gå opp til 54V nominelt (9 stk. 6V i serie).


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod