Kraftstasjon på hytta?

Startet av Amorine, februar 10, 2016, 14:41:43

Endeli

Sitat fra: Amorine på februar 24, 2016, 07:43:23
Derfor var jeg fristet til en 230v. Men gass duger om jeg finner en ovn som er bra, da slipper jeg den belastningen på batteriene.

Skal du kjører stekeovn på batteri så krever det en heftig batteripakke og inverter, men flere inverter lar deg kjøre i "bypass" slik at de starter aggregatet for deg hvis du bruker over en gitt mengde effekt, da vil den nødvendige mengden gå til stekeovn og overskuddet går til lading av batteri.

Skal du ha gode stekeovner på gass koster de skjorta og litt til, som feks AGA, men til og med disse har ofte elektriske stekeovner da det gir et bedre resultat.

Amorine

Jeg kommer nok til å kjøre komfyr på gass, for å spare batterienergien til andre ting. Jeg tok en titt på Aga sine komfyrer, de så jo lekre ut, men litt av en pris.... Går nok heller for denne, ( http://www.sunwind.no/product/show/?id=31 ) eller noe tilsvarende.

Når det gjelder batteri, har jeg fått tilbud på ulike varianter.
Har dere noen formening om Litium 400 Ah vs. Fuli AGM 2V-1000Ah Deep Cycle. Alternativt Rolls batterier...
Planen er 2 stk 180 W Sunpower solcellepanel.

Slyboy

Er igang med ny hytte og blir å legge alt utenom vvb og komfyr inn på 230 V.

Pakken jeg har fått fra Alternativ Energi ser slik ut:

2stk 200Watt Sunel solcellepanel.
2stk regulerbare veggstativ.
1stk BlueSolar MPPT 150/35
1stk Victron BMV-700.
1stk Victron MultiPlus 24/3000/120.
1stk Victron Colour Control.
6stk 100Ah-12Volt Heter Litium batteri.

I tillegg monterer jeg ett Honda EU30 IS og en vindmølle LE-450 fra Vannhandel.

Dette burde dekke det meste av forbruket.

Har også siktet meg inn på ett A+++ fra Electrolux. Disse kjøleskapene har ett kuldemedium som kan fungere helt ned mot 0 grader, mens de fleste andre bare klarer 15 grader.

Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Amorine

Jeg ønsker også å kjøre det meste på 230 v, bortsett fra komfyr og vannvarmer. Ser ut som jeg har en mindre hytte enn deg, for jeg har tenkt et litt mindre anlegg. Og håper å slippe aggregat. Iallefall prøve uten.
Har du erfaring med Litium batteriene? Hvordan tåler de frost? Jeg har kald hytte, og på vinterstid vil det sannsynligvis være minusgrader i hytta når vi kommer. Noe batteriene må tåle. Vil Litium batterien tåle dette, eller er det bedre alternativer?

Amorine

Så flott du deler, tusen takk Slyboy. Spennende å se tegning av oppsettet.
Kan jeg spørre hva du tenker å bruke på anlegget av 230 v utstyr? Tenker du å ha noe på 12v?

Slyboy

Planen er å sette hele dette anlegget nede i naustet som står 10-15 meter unna hytta. Her kan jeg lage ett teknisk rom der alle komponentene står usjenert til.

Hytta i seg selv blir tilkoblet via en kabel fra naustet og alt her blir å gå over 230 V.  I naustet blir det lagt opp en del belysning på 24V, men bare til bruk når jeg er innom for å se til og ett par utganger til internett og overvåkningskamera.

Det elektriske bygger jeg opp som ett vanlig bolighus. Satser på å kunne benytte kjøkkenapparater, TV o.l. slik man gjør hjemme. Kjøleskapet skal kunne stå på fra jeg kommer på hytta til jeg  forlater den igjen og satser på nok lading til at det kan stå på store deler av sommeren.

Ønsker også å ha camera online 24/7, men det fordrer at man kan levere nok strøm. Derfor skal jeg ha vindmølla som supplement til den tiden av året at solen ikke klarer å levere nok strøm.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Røilern

Av og til drifter våre diskusjoner her på byggehytte.no over på nye temaer.

Jeg tenkte at denne tråden ville ha glede av en "splitt" og har derfor oppretten en ny tråd som heter Litium batterier på hytta - og overført resten av innleggene. Diskusjonen om Litium batterier fortsetter der.

PS: Hvis et innlegg skulle ha havnet feil ber jeg om at man har meg unnskyldt, og legger inn innlegget på nytt
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Sitat fra: Amorine på februar 24, 2016, 09:34:32
Ok, takk for oppklaring Røilern.
Da tror jeg nok jeg heller mot 230v kjøleskap allikevel ja. Ser det er flere her som foretrekker det på hele hytta. Elektrikeren min er nok ikke helt enig tror jeg, for han mener 12v er det som gjelder på ei hytte. Men han har ikke på langt nær så peiling på akkurat dette som dere tydeligvis har. Er veldig glad for at dere med erfaring på dette feltet, er så snille og deler!

Glem 12V på hytter med høyt strømtrekk er min anbefaling. Legg opp 230V til alt og kjør inverter hele tiden. Mye billigere kjøleskap, TV osv. når man kan kjøpe standard 230V varer, og kjøleskapene er også bedre isolert og bruker mindre strøm. Samt et MYE bedre utvalg, sjekk f.eks utvalget av 12V ventilatorvifter...

Ved 230V inverterdrift, så dropp for all del 12V i batteribanken også. 12V krever TYKKE kabler og er meget følsomt for spenningsfall. Jeg ville gått rett på 48V batteribank, med 4 stk. 12V batterier i serie. Da kan du lettere få en stor nok batteribank også uten å parallellkoble, eller kjøpe dyre 2V/4V batterier.

48V batteribank krever solcellepaneler som kan gi minst 60V (og helst litt mer), men det fikses lett med to standard 250W 30V paneler av typen som brukes på hus. Solcellespesialisten selger slike til litt over 2000,- pr. stk. Selv kjører jeg med 110V DC fra solcellepanelene (2 stk. ~55V i serie (327W per stk.), og 4 slike i parallell).

24V er en kvasiløsning jeg også ville droppet. 12V for helt små anlegg med lavt strømtrekk, og 48V for 230V baserte hytter med inverter, det er de beste løsningene.

Røilern

Sitat fra: jkirkebo på april 03, 2016, 12:42:36
Glem 12V på hytter med høyt strømtrekk er min anbefaling. Legg opp 230V til alt og kjør inverter hele tiden. Mye billigere kjøleskap, TV osv. når man kan kjøpe standard 230V varer, og kjøleskapene er også bedre isolert og bruker mindre strøm. Samt et MYE bedre utvalg, sjekk f.eks utvalget av 12V ventilatorvifter...

Ved 230V inverterdrift, så dropp for all del 12V i batteribanken også. 12V krever TYKKE kabler og er meget følsomt for spenningsfall. Jeg ville gått rett på 48V batteribank, med 4 stk. 12V batterier i serie. Da kan du lettere få en stor nok batteribank også uten å parallellkoble, eller kjøpe dyre 2V/4V batterier.
-----

24V er en kvasiløsning jeg også ville droppet. 12V for helt små anlegg med lavt strømtrekk, og 48V for 230V baserte hytter med inverter, det er de beste løsningene.

Enig i at 12V ikke bør benyttes når man har et høyt strømforbruk, men hvorvidt man skal gå får 24V eller 48V kan være litt mer nyansert.

Tilgang på invertere med moderat effekt 1200-1600W er litt begrenset i 48V.
Når det gjelder batterier, så påvirkes dette også av hva som er tilgjengelig, men ikke minst av hvor stor batterilagringskapasitet man ønsker.

Med batteripakker bestående av 12V batterier, møter man taket rundt ca 250-300A og 60-70kg. En 48V batteripakke bestående av 4 slike er derfor bekgrenset til 12-14Kwh. Dette mener jeg er lite for en typisk 48V inverer på 3 eller 5kw. Den eneste måten å øke denne kapasiteten på er ved å velge batterier med mindre spenning, men med samme vekt. Da unngår man paralellkobling.

Jeg har lenge kritisert hyttebransjen for kun å selge 12V batterier. De burde selge både 6V, 4V og 2V i forskjellige størrelser spør du meg.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på april 03, 2016, 15:23:03
Tilgang på invertere med moderat effekt 1200-1600W er litt begrenset i 48V.
Når det gjelder batterier, så påvirkes dette også av hva som er tilgjengelig, men ikke minst av hvor stor batterilagringskapasitet man ønsker.

Med batteripakker bestående av 12V batterier, møter man taket rundt ca 250-300A og 60-70kg. En 48V batteripakke bestående av 4 slike er derfor bekgrenset til 12-14Kwh. Dette mener jeg er lite for en typisk 48V inverer på 3 eller 5kw. Den eneste måten å øke denne kapasiteten på er ved å velge batterier med mindre spenning, men med samme vekt. Da unngår man paralellkobling.

Jeg har lenge kritisert hyttebransjen for kun å selge 12V batterier. De burde selge både 6V, 4V og 2V i forskjellige størrelser spør du meg.

Jeg har ikke forsket mye på så små invertere, da jeg mener noe av poenget med en inverter er å kunne bruke f.eks hårføner, mikrobølgeovn, kappsag, vaffeljern, kaffetrakter osv. Da må man ihvertfall opp på minst 2kW. Men jeg ser på AliExpress at det er en god del 48V sinus-invertere å få fra 150W og oppover. Hvordan kvaliteten er skal være usagt ;)

Men klarer man seg med 1200W inverter er 24V helt ok, siden kablene uansett blir av håndterbar tykkelse og spenningsfallet lavt. Alikevel kan 48V være et mye greiere valg pga. batteriene, som du selv nevner er f.eks AGM batterier stort sett levert i 12V utgave på inntil 350Ah. 2V,4V og 6V batterier er som regel SLA med de ulempene det medfører. Jeg hadde 12V tidligere og brukte da 3 stk. Rolls 4KS25PS på 1900Ah (100h) og 4V. Med en vekt på 146kg er ikke disse noe særlig koselige å håndtere :( Kablene på 95mm2 var også litt vanskelige å ha med å gjøre. Nå på 48V (vel, egentlig 53V nominell) har jeg 2,3 ganger inverter-kapasiteten, ikke noe av spenningsfallet og kablene er greie 50mm2 RK.

Vil man ha en ikke alt for stor 48V inverter av god kvalitet kan man f.eks bruke en Outback FX2348ET (2,3kW):

http://www.outbackpower.com/outback-products/inverters-chargers/item/fxr-renewable-series-230v-e-models?category_id=444

Den går opp til 68V maks, så ved bruk av 6V eller mindre batterier kan man gå opp til 54V nominelt (9 stk. 6V i serie).


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod