Veggen er bøyd seg ut!

Startet av Emil.Sh, februar 10, 2016, 21:13:16

Emil.Sh

Hei, Jeg har bygd en liten anneks, 4X5 meter i sommer. Annekset er bygd av lafteplanker på 43 mm! Utvendig har vi malt det med hyttefarger som holder for 12 år av gangen og innvendig er det nesten ingenting. Nå i vinter har vi oppdaget at veggen ved inngangen har bøyd seg ut! Det er det i hvertfall jeg tror etter å sammenligne veggen med dørkarmen.
Så lurte jeg på om det er på grunn av varmen? Eller vekten av taket, med snø?
Går den av seg selv på plass? Må jeg rette den? Bør jeg ikke gjøre noe med det? Har tatt noen bilder og en liten film snut. Filmen kan jeg ikke last opp her på forumet, men om det hjelper å se på den, så kan jeg sende den på din e-post!
Takker på forhånd for svarene som kommer :-)

Homlepung

Hei.

Her er det rett og slett tyngden av taket som presser veggen utover.
Det er helt klart at veggen er under dimensjonert til å takle den vekten taket har med snø på.

Pal.ah

Tipper som Homlepung at dette skyldes vekt fra tak med snø.
Følg med i vinter og se om det forverrer seg. Måk taket og se om det forbedrer seg. Om ikke det forverrer seg i løpet av vinteren, så hadde ikke jeg gjort noen ekstra tiltak nå. Men snarere fulgt med til sommeren og sett om det retter seg opp igjen.

Mulig noe belistning rundt døren (som skrues godt fast) kan være med å stive det opp?


Emil.Sh

Hei, og takk for svaret. Mener du at når snøen er borte og taket er lettet, så vil veggen retter seg opp på sitt opprinnelige plass?
Om det du mener er riktig, må jeg forsterke veggen med noen stolper innvendig eller utvendig?
Mvh

Homlepung

Hei.
Det jeg ville ha gjort hadde hvert å satt inn 4*4" innvendig i hvert hjørne som jeg da
hadde skrudd inn i fra utsiden på hvert bord oppover. Da vil du få et sterkere hjørne.
Mvh


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod