12V kjøleskap og kabler

Startet av hrac, februar 15, 2016, 20:36:57

hrac

Hei,

Da er gasskjøleskapet ute og jeg skal kjøpe 12V. Har 2x 260Ah nye batterier og lite strømforbruk (bare lys, en kjøkkenvifte og wallas fjernstyrer).

Se på bildene, de kablene her er kanskje for tynne? Er dette noe dere pleier å legge selv eller ha elektriker for å gjøre? Jeg er ganske praktisk, men har aldri gjort noe EL. Trenger jeg også en spesialkontakt?

Tusen takk for hjelpen




Røilern

Hei

Jeg ville nok lagt opp en helt standard Elko 12V kontakt. "Sigaretttenner" kontakt er ikke kjent for å gi spesiell god kontakt. Du må ha et voltmeter slik at du ikke forveksler + og - ved et uhell.

Kabeltykkelse er avhengig av strøm (menge = A) og avstand.  Tynne kabler gir energitap, tykke kabler koster mer og ser litt klompete ut.

Hvor mye strøm trekker kjøleskapet du tenker å kjøpe når motoren går?

Husk at kjøleskapets energiforbruk er avhengig av hva du putter inn i det, og skapets evne til å holde på kulde. Det hele begrenset oppad til kjøleskapsmotorens forbruk ved kontinuerlig gange.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Zappa

Det er vanskelig å svare på om kablene er for tynne da vi ikke vet noe om kabellengde og strømstyrke. En tynnere kabel gir spenningstap og at noe av energien går tapt. Noe utstyr krever en viss spenning.

Personlig har jeg gått for tynne kabler på områder hvor spenningsfall ikke betyr noe, f.eks. for LED pærer.  Hva kjøleskapet ditt krever må du finne ut av.  En kalkulator for å kalkulere kabeltykkelse, finner du her:  http://www.solar-wind.co.uk/cable-sizing-DC-cables.html

Der kan du bl.a. finne ut av hvor tykke de viktige kablene fra solcellepanel til regulator til batteri bør være.

Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

hrac

Takk for svar

Du har redda meg gjennom "mang en sjø" Røilern. Fra jeg begynte her for noen måneder siden og skulle fjernstarte aggregat, som igjen var tilkobla vanlige panelovner, har jeg hvertfall blitt litt mer tørr bak øra.

Kjøleskapet jeg har tenkt til å kjøpe : http://www.seatronic.no/kjoleskap-kjolebokser-c-236_78/isotherm-kjoleskap-65l-p-4745

Står at gj.snitt på 12V er 0,7A, maks 5,0A.

Det som gjør det her litt spesielt er at vi skal tilbringe en ganske lang periode på hytta, og sånn sett vil det være mye i bruk. Men kan være nøye med frossen juice/kjøleelementer og å ikke ha dørene åpne for lenge.

Voltmeter OK - Dette putter jeg da inn i 12v kontakten for å avgjøre hva som er hva?

hrac

Kabellengde er 7 meter. Altså 7 meter fra skapet skal stå til der jeg antar de skal starte, ut fra styringsenheten. Eller skal de helt til batteriene? Da er de i så fall 9meter.

hrac

Ok, kom frem til 4 mm2 på linken ( tusen takk).

Og dette er noe man kan legge selv?

Røilern

Sitat fra: hrac på februar 15, 2016, 21:12:13
Voltmeter OK - Dette putter jeg da inn i 12v kontakten for å avgjøre hva som er hva?

Yes

Sitat fra: hrac på februar 15, 2016, 21:12:13
Kjøleskapet jeg har tenkt til å kjøpe : http://www.seatronic.no/kjoleskap-kjolebokser-c-236_78/isotherm-kjoleskap-65l-p-4745

Står at gj.snitt på 12V er 0,7A, maks 5,0A.

Det som gjør det her litt spesielt er at vi skal tilbringe en ganske lang periode på hytta, og sånn sett vil det være mye i bruk. Men kan være nøye med frossen juice/kjøleelementer og å ikke ha dørene åpne for lenge.

5A ved 12V er 60W.
Gj.snitt på 0,7 er det vanskelig å vurdere om er riktig. Det skulle bety at skapet går 14% av tiden. 24t x 5A x 14% x 12V = 200Wh per døgn

I boken Energy Unlimted står det endel om dette tema, bla. a

The benchmark for energy consumption is standard household equipment, which nowadays has excellent insulation:
The yearly energy consumption of a modern refrigerator is about 100 kWh, which translates to 100 / 365 = 0.27 kWh per day, or 0.27 x 1000 / 24 = 11 W (!) average power consumption. If fitted with a 12V DC compressor, Ah consumption would be 0.27 x 1000 / 12 = 23 Ah per day from a 12 V battery.
The yearly energy consumption of a modern freezer is about twice as high, and would take 46 Ah per day from a 12 V battery.
If permanent AC power from an inverter is available any


23 X 12V = 276Wh, mao hvis dette skapet er like godt isolert som de beste moderne kjøleskap så er påstanden om 200Wh pr døgn ikke usannsynlig.

I den samme boken står det forøvrig at det er dårlig isolasjon som gir det største energitapetikke hav du putter inn i skapet.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Kablingen din fra panel til kontroller og fra kontroller til batteri ser med forbehold ok ut, men  ledningen fra kontroller til forbruk ser puslete ut
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Zappa

12 volt kabling kan du fint legge selv.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

hrac

Da stoppet dette litt opp. Var innom hyttetorget som mente kjøleskapet på 110w ville spise opp et av mine batterier på 260ah (har to) hver dag. Altså maks to dager før batteribanken ville blitt helt tom bare på grunn av batteriene.

Vurderer kjøleboks på 40L på 48w

Røilern

Hvor kom 110W fra?

Kjøleskapet du sendte link til er på 60W (5A x 12V)

Et 260Ah batteri inneholder 260 x 12 med energi = 3120Wh. Av dette kan du benytte 50% = 1560Wh. Men siden du har to av disse er altså den tilgjengelige effekten på 3120Wh.

Tilgjengelig energi er lavere om vinteren (helt ned mot 50%) med mindre du greier å holde batteriene varmt, men behovet for kjøleskap er vel da også mindre.

Alt dette forutsetter at batteriene er "friske". Gamle batterier oppfører seg som mindre og mindre batterier etterhvert som de mister evnen til å ta opp og lagre strøm.

Hvor mye forbruk har du til lys? Benytter du bare LED er det svært lavt.

Wallas ovnen har jo et kontinuerlig forbruk og slikt blir det Kwh av, men jeg har vanskelig for å forstår at du ikke skulle kunne drifte et kjøleskap på denne løsningen.

Hvis vi sier at kjøleskapet trekker 300Wh (50% mer enn antatt) pr døgn så gir det potensielt 5-10 dager under forutsetning av at alt ere i orden. Hvor mye solpaneler har du, og hvor lange perioder med dårlig vær har du tenkt til å være der? Husk også at strøm til PC'er, tablets og mobiltelefoner også må medregnes.

Hvis du skal drifte kjøleskapet med strøm som du produserer hver dag så krever det 300Wh X 150% Du må regne 50% tap.
Det er f.eks et 150W panel i 3 timer, ikke helt uoppnåelig.







Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

hrac

Jeg også synes det hørtes mye ut, 110w var et kjøleskap de hadde.

Men uansett; Lagde denne nå, men mulig jeg har regna litt feil på kjøleskapet. Jeg tenkte at 5At i watt for et døgn blir 5*12*0,7 *24(bruke 70% av nye AGM batteriene, i 24 timer)

Hvis jeg har regnet riktig blir jo det et uforholdsmessig høyt forbruk. Har jo ikke regnet med sol på mitt 120W panel eller agregatlading.


Røilern

Sitat fra: hrac på februar 16, 2016, 17:05:42

Men uansett; Lagde denne nå, men mulig jeg har regna litt feil på kjøleskapet. Jeg tenkte at 5At i watt for et døgn blir 5*12*0,7 *24(bruke 70% av nye AGM batteriene, i 24 timer)

Hvis jeg har regnet riktig blir jo det et uforholdsmessig høyt forbruk. Har jo ikke regnet med sol på mitt 120W panel eller agregatlading.

5x12 = 60W
Hvorfor ganger du med 0,7? Regner du med at kjøleskapmotoren skal gå 70% av tiden?, det er svært mye.
60W x 24 = 1440Wh Hvis motoren går kontinuerlig.
70% av dette er 1008Wh og fortsatt svært meget.

Husk hva et vanlig kjøleskap forbruker

The yearly energy consumption of a modern refrigerator is about 100 kWh, which translates to 100 / 365 = 0.27 kWh per day

Mitt Bosch kjøleskap bruker 91Kwh/år = 249Wh/dag
Hvis skapet du bruker noe særlig mer enn dette så er det for ineffektivt til å kunne benyttes i et solcelle anlegg.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

hrac

Ja surret litt der, men nå har jeg laget et nytt skjema (vedlagt) hvor jeg tror alt ble riktig. Enig?

Kjøleskapet på 5A er jo maks og ikke gjennomsnitt, men er jo greit å regne utifra det.

Røilern

Du har fortsatt 24 timer full drift på kjøleskapet, det blir feil, du må gange 24 med 20%

For Wallasen mener jeg du har et for lavt tall, der må du regne 100% drift 24Timer
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

hrac

Tusen takk

Gitt at Wallasen er på da ikke sant? Det vil den jo ikke være.

Røilern

Sitat fra: hrac på februar 16, 2016, 20:05:24
Tusen takk

Gitt at Wallasen er på da ikke sant? Det vil den jo ikke være.


Ja,

Men fjernstyringsenheten din drar jo litt strøm, men det er nok ikke mye

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

hrac

Ok, da forstår jeg.

Tok meg friheten til å lage et nytt dokument (vedlagt) som jeg baserte litt på et dokument du hadde lagt ut her. Har prøvd å regne meg frem til hvor ofte aggregatet må brukes med mitt forbruk, og kommet frem til hver sjette dag, noe som er mer enn bra nok.

To forutsetninger jeg har er :
1. At jeg kan bruke 70% av aggregatet i perioder jeg skal være der lenge av gangen (som nå til våren).
2. Solcellepanelet på 120w regner jeg med får sol 4t om dagen, noe som tilsvarer 480w om dagen. Dersom det er mange dager uten sol blir det naturlig nok mer aggregatkjøring, men jeg har gode solforhold.

Føler det begynner å løsne litt nå! (men gruer meg til neste prosjekt som er vann)

Røilern

For meg så ser det ut som om du har altfor høyt forbruk på lys.

Bruker du LED pærer?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

hrac

Er LED i leselys på soverom og anneks. Utelys og andre lys er ikke LED (var sånn da jeg overtok hytta i høst). Jeg skal bytte alt til LED, så da blir det vel bedre.

Utelysene føler jeg det er vanskelig å bedømme wattforbruk på, det er til sammen tre utelykter. Innbiller meg at disse trekker en del watt.

Røilern

Det er mye enklere og billigere og spare strøm enn å lage strøm.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

hrac

Ja skal gå over disse. Det her blir knallbra. Drar opp neste uke og legger kabler.
Finnes det noe måte jeg kan skjøte ny kabel sammen med eksisterende forbrukskabel? Sånn at jeg har en egen kabel fra kontroller til kjøleskap, og resten av forbrukskabler blir som før? Ser fullt ut på kontrolleren min!

hrac

Hei igjen da er planen klar:

Legge opp 4mm2 kabel ca 10meter fra batteri på hems og til kjøkken. Går da utenom regulator og resten av forbruksnettet. Når jeg har kommet til kjøkkenet setter jeg opp en DC spesialkontakt og kobler til kjøleskap (og en 12v synkepumpe). Kobler til en 10A bladsikring.

Tre kjappe spm:

1. Jeg trenger vel da ingen koblingsboks? Kun kontakt og ledning?
2. Ang sikring - hvordan kobler jeg denne til kabelen?
3. Hva trenger jeg for å koble til batteriet?

Takk!

Røilern

Jeg ville ha kjørt alt forbruk via regulatoren. De fleste skikkelige regulatorer har en utkoblingsfunksjon som beskytter batteriene mot utladning.

Etter regulatoren bør du ha en sikringer pr kurs.

Båtforetningene kan ha noen sikringsholdere som både gjøre jobben som sikring og koblingsboks. Alternativet er utenlandske nettbutikker - der har jeg handlet mitt utstyr. Kanskje noen andre her har andre forslag

Dårlige koblinger bør man iallefall unngå, kabelsko fraråder jeg

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

hrac

Ble anbefalt kabelsko og direkte tilknytning fra batteri fra en hyttebutikk, men vil mye heller ta det fra regulator ja.

Tilbake til skjema, er det realistisk at jeg på en god soldag kan få 4t sol fra mitt 120w solcellepanel, som igjen minus 5% effekttoleranse totalt blir 456 watt på en dag? Er det noe jeg ikke tenker på her?

Røilern

Sitat fra: hrac på februar 17, 2016, 22:20:39
Tilbake til skjema, er det realistisk at jeg på en god soldag kan få 4t sol fra mitt 120w solcellepanel, som igjen minus 5% effekttoleranse totalt blir 456 watt på en dag? Er det noe jeg ikke tenker på her?

Jeg har 4 paneler (550W) mot syd. Disse gir typisk 3000Wh (ikke glem h'en) på gode påskedager.

120/550 = 22%
Hvis ditt panel er like effektivt som mine og under ellers like forhold (MPPT regulator) bør du kunne få borti 650Wh. Min hytte ligger på Blefjell litt vest for Kongsberg - hvor i landet hytten ligger er jo ikke uten betydning i denne sammenhengen

Hvis all energien skal lagres i batteriene for senere bruk må du regne ca 33%  tap. dvs du får ca 400Wh effektiv tilgjengelig energi fra batteriet. Hvis du derimot er på hytta og bruker noe av strømmen direkte på dagtid blir regnestykket hyggeligere. Da har du mindre tap fordi energien ikke behøver å gå via batteriet

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod