Hyttestyring og mine erfaringer med 12 system og solcelledervet elektrisk anlegg

Startet av Jgytterdal@gmail.com, mars 17, 2016, 20:33:25

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har som mange andre gjennomgått en reise ift valg av løsninger på hytta for å oppnå en comfort tilsvarende en hytte med innlagt 230v strøm.
Jeg har byttet ut flere av komponentene opp til flere ganger helt til jeg har blitt fornøyd.

Vår hytte har i praksis minimalt med solcelle lading på vinteren, noen som selvsagt er en utfordring.

Jeg har imidlertid funnet ut at man må ha et bevist forhold til hvor mye strøm man bruker, samt at man må ha god kontroll på anleggets tilstand, også i tider man ikke er så mye på hytta, og det er i det sistnevnte jeg tenkte og dele mine erfaringer.

Jeg har hatt mange timer på nettet , hvor jeg har søkt etter gode løsninger for å styre og monitorere komponentene i mitt opplegg, og har ikke vær fornøyd med sms baserte løsninger da de disse ikke gir så god kontroll jeg ønsker.

Jeg har derfor tatt utgangspunkt i en løsning som baserer seg på at jeg har internett tilgang på hytta 24/7/365.
Jeg har et Ice abonnement som er aktiv hele tiden. Dette har beskjedent strømforbruk og har fleksible muligheter ift styrings enheter osv.


Min hytte er utstyrt med følgende:

4 x260At 12v agm batterier fra Haze, (totalt 1040at)
2x260w IBC paneler , koblet i serie
1 Morningstar Tristar MPPT60 ladekontroller
1 Victron energy 1200w inverter pure sine
1 Sundwind 45a 3 steg lader (skal byttes til 100a lader til høsten for bedre balanse)
1 Dometic TEC29 bensin aggregat
1 230 vender som switcher 230 automatisk mellom inverter og aggregat
1 Controlbyweb styringsenhet som kan styre inntil 4 enheter(web basert)
1 Wallas 4kw ovn
1 230v kjøleskap (90KWt pr år)

Jeg har funnet ut at man må ha et bevist forhold til strømforbruk og spesielt strømbrukere som i vintermånedene trenger å være aktiviserte 24/7.

Denne løsningen baserer seg på webbasert styring i stedet for sms styrt løsning, og gjør løsningen så og si kostnadsfri ift forbruk. (mobilabo samt sms kost.)
Man forutsetter jo at man har internett abonnementet fra før.

Denne løsningen gjør at man kan enkelt bruke en app for å sjekke ladestatus og historiske data på lading da Tristar kontrolleren er tilkoblet nettverket

Styringsenheten "Controlbyweb quad" er også styrt via en app, noe som gir full kontroll på alle funksjoner.

Strømforbruk på hele styringssystemer inkl ice ruter:

Ice ruter                                  0,30a 12v  = 4,00W
Styringsenehet  Controlbyweb   0,05a 12v  = 0,60W
5 porter mini ether net switch   0,07a   5v   =0,35W
Totalt                                                          4,95W

overført i 12v spenning terminologi tilsier 4,95w , 0,4A

0,4a x24 =9,6At pr døgn, som er akseptabelt.


Via mitt system kan jeg via app gjøre følgende:

- starte stoppe wallas kamin
- starte stoppe dometic strømaggregat (gir stor trygghet i de mørke vintermånedene)
- starte stoppe inverter (i praksis starte stoppe kjøleskapet, samt andre 230v enheter)
- skru på lys (hyggelig å komme til en oppvarmet hytte med utelys og lys påskrudd!)



Dette har vært et spennende prosjekt som i praksis har gitt oss mye mer comfort på hytta, fordi vi har god kapasitet på strøm og ikke trenger å være redd for at batterier skal være utladet når vi kommer på hytta osv. batteriene koster tross alt 16-17000 kr og fortjener å bli tatt godt vare på.
Jeg er veldig nøye på at jeg aldri lader batteriene mine for langt ned, og denne løsningen gir 100 % kontroll til enhver tid slik at jeg unngår dyputladninger på batteribanken.


hører gjerne om andres erfaringer.

Synes forøvrig dette er et supert forum!


MVH
JG











Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Hei JG

Hyggelig at forumet er til nytte, ditt eget innlegg bidrar godt til det. Hvor lang er perioden du har "null" lading, og hvor langt nord i landet ligger hytta?

Jeg ser at du har en bra balanse mellom solpaneleffekt og batteribank. Det tror jeg er viktig for din sukksess. 520W / 12000W (12V x 1000) = 5%, eller 0,05C. Altfor mange anlegg har for puslete med solpaneler. Jeg ønsker meg et par paneler til for å komme opp i tilsvarende forhold.

Har du laget et komplett forbruksregnestykke?






Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Hei JG,

Interessant lesing! Jeg har mange av de samme komponentene i mitt system (bla Wallas, CBW, TSMPPT60, Victron).

Jeg er interessert i å høre mer om styringen din til Wallas. Kan du forklare litt mer hvordan du gjør det? Jeg bruker styringen som følger med og starter den via SMS.

Jeg har forresten laget en app for Android-mobiler som leser TSMPPT 60 remote. Ta kontakt via PM hvis du vil teste den.

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Hei . og takk for svar.

Utgangspunktet for denne styringen er at jeg har ICE internett permanent tilkoblet, da denne ruteren har lavt strømforbruk samt at ICE tilbyr offentlig ip adresse som muliggjør at man kan nå enheter "behind firewall"

Jeg har gått til innkjøp av en enhet fra Selskapet "controlbyweb.com" som spesialiserer seg på webbasere styringssystemer.
http://www.controlbyweb.com/webrelay-quad/
i utgangpunktet har denne enheten en ipadresse og et enkelt webgrensesnitt for betjening og programmering. De tilbyr også en app for å kontrollere enheten.

Forutsetningen er at man har:
-  et internett abonnement (ICe ) med fast ip
- oppretter en dyndns konto (feks noip.com)
Dette gjør at selv om ip adressen endrer seg , forholder man seg til samme internett   
adresse :
- setter opp en portforwarding til denne enhetens ipadresse , og vipps så kan man styre alt fra internett

Man får ikke styrt temperatur på wallas , men etter mitt syn er dette ikke viktig. man ønsker jo som regel bare og starte oven og kjøre full guffe for å oppnå raskst mulig oppvarming ikke sant. på hytta har jeg en mekanisk termostat med vendefunksjon som jeg manuelt justerer.


legger ved bilde av appen jeg benytter


Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Hei,

Er du sikker på at Wallas kjører på full guffe? Jeg ble fortalt av Sunwind at den går på minimum effekt når du styrer den via relè. Her er svaret jeg fikk fra Sunwind:

SitatTidsstyring var kun mulig på de eldre modellene (modeller som ikke har CC betegnelsen). Det er for så vidt mulig på nye ovner også men de vil da kun brenne på min effekt noe som antakeligvis ikke er så interessant.

Jeg har bredbånd fra Chess og når fint Controlbyweb, TS-MPPT osv uten fast IP adresse.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Ja den vil kjøre på full guffe , eller det vil si den kjører på den effekten du har på effektregulatoren til enhver tid.
i praksis vil relestyringen på Wallas være parallell koblet til av og på bryter.

Det finnes også en annen styringsmulighet på Wallas (også de gamle) du kan koble en termostat som kobler oven ned til minimum effekt når temperaturen i rommet er oppnådd og termostaten kobler ut.

For orden skyld dette gjelder eldre Wallas M4000

se vedlagte skjema.
Det er kjempeviktig at termostaten har veksle
funksjon både (både åpen og lukket kontakt)


Det billigste jeg har funnet er denne på Clas Ohlson:
http://www.clasohlson.com/no/Romtermostat/Pr365263000

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Jgytterdal@gmail.com

Takk for tilbakemelding Røilern

Jeg har laget et forbruks skjema som jeg tror stemmer ganske bra.

I det store og det hele klarer lader og lade batteriene til Float nivå hver dag.

Hytta ligger 1,5 time nord for Gardermoen , og utfordringen er at det er mye skygge i de mørkeste månedene. I praksis har jeg ikke lading fra nov- midten av januar.

Har vurdert Fuel cell aggregat , men synes foreløpig de alt for dyre. håper prisene går ned etterhvert.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Hei JG,

Som sagt så ønsker jeg å få til dette og det er litt uklart for meg hvordan jeg får full effekt. Nedenfor er skjemaet jeg har fått fra Sunwind som ligner mye på det du la ut. I følge Sunwind så vil dette føre til at ovnen går på minimum effekt.

Kobler du CBW eller av/på bryteren mellom pinne 5 og 6?

Vet du ha pinnene 1-3 brukes til? På min ovn er pinne 1 og 2 koblet sammen med en lask. Kan det være den som gjør at den går på min effekt?

Er det Wallas M4000 du har?

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Hei . Det fungerer slik:
pinne 5-6: når disse kortsluttes ved styringsenheten starter ovnen (og stopper)

da vil ovnen gå på den effekten du har justert effekten på , på ovnen

pinne 1-2-3 : skal brukes til termostat, Wallas trenger en litt spesiell termostat med vekslefunksjon, ,mao alle 3 pinnene er i funksjon på termostatstyringen.

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

CAMI ovnene har samme funksjonalitet med den forskjell at det bare er to ledere til termostaten. (Fjernkontroll er tilkobling 4 og 5, termostaten er nr 8 og 7)

Jeg bruker denne termostaten fra Clas Ohlson, den har brudd både for av og på avhengig av hva man trenger. http://www.clasohlson.com/no/Romtermostat/36-5263

Jeg har koblet min termostat via CBW'en. På den måten kan jeg overstyre termostaten i rommet. I praksis fungerer det slik at jeg har to termostater, en vanlig og en som jeg kan koble inn i mellom og som typisk kobler ut på 5 grader. Den funksjonen bruker jeg til å holde hytta frostfri.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Ja det er Wallas M4000 , beklager jeg trodde jeg hadde svart på det tidligere:-)
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

kristianh

Ref. opprinnelig post og ønske om erfaringer.

For min del har jeg litt for lite tilgjengelig strøm til å ha internettilkobling på hele tiden, ihvertfall i de mørke månedene. Ville likevel ha mulighet for fjernstyring etc.

Jeg endte derfor på en kvasiløsning der jeg kan bruke SMS-relé til å skru av og på internett og andre funksjoner. Det er fortsatt litt work-in-progress men kjøpte et TR-4e GSM relé. Det har strømforbruk på kun 7 mA. Likte at det har mange potensialfrie reléutganger og at det også kan styre 230V om ønskelig. Videre kan man få konfigurerbar alive-melding med spenningsnivå, temperatur eller hva man måtte ønske. I tillegg kan man sette enheten til å restarte med jevne mellomrom. Har forstått at det er et problem med noen abonnement (som ikke er M2M) at forbindelsen kan falle ut. Den kan også brukes til termostatstyring. Og det er web-grensesnitt som er gratis å bruke faktisk. Kan integreres med abonnementsløsninger og apper tror jeg, men har ikke gjort dette. Kan også skru på utgang i valgfri tid (2-65535 sek). Negativt er at oppsettet var mildt sagt komplisert å forstå seg på, men har begynt å skjønne litt etter hvert... Mener den også skal støtte GPRS, men dette har jeg ikke funnet noen informasjon på ennå.

Jeg har en Victron Multiplus og Victron MPPT solcelleregulator, pluss en BMV-700 batterimonitor som er koblet opp mot en Color Control GX som logger og overvåker tingenes tilstand. For å ha oppdaterte data på VRM-portalen samtidig som strømforbruket er minimalt har jeg satt opp MPPT-regulatoren til å skru på internettruteren (Netcom 4G) i 20 minutter hver dag. Det er tilstrekkelig for å laste opp dagens data.

I tillegg kan jeg manuelt skru på internett vha SMS-reléet. Kan da f.eks. sende SMS om at dette skal stå på i 2 timer før det skrus av igjen.

I USB-utgangen på internettruteren har jeg koblet en Raspberry PI (mini-PC). Denne kjører VPN-server og dynamisk DNS. Kan da bruke VPN og så SSH til CCGX. Etter at Victron åpnet for fjernstyring av CCGX direkte via VRM-portalen er imidlertid behovet for VPN en del mindre, men jeg finner sikkert noe å bruke Raspberryen til :)

For å forbedre oppsettet litt har jeg kjøpt et impulsrelé som skal installeres. Tanken er da at dette kobles til en av utgangene på SMS-reléet og kan brukes til å veksle mellom "vinter" og "sommer" modus. I vintermodus skal alt være avslått pga strømforbruk og at en del av utstyret ikke har godt av veldig kalde temperaturer (typisk under 10 blå). I sommermodus skal CCGX være kontinuerlig på, og internettruter skru seg på 20 minutter hver dag. Med et slikt fjernstyrt impulsrelé vil jeg da på vinteren kunne skru på manuelt i perioder jeg ser at temperaturen er høy nok etc. Og fordelen med impulsrelé er at det ikke blir unødvendig strømtrekk i relé som må stå på. Tror det kan bli bra.

Sysler med tanken på en Wallas som er nevnt lenger oppe. Pga. dårlig mobildekning (har allerede én ganske stor antenne for internett + en for SMS-relé) ønsker jeg ikke flere antenner og mobilabonnement.
Antar skjema som er klippet inn av jgytterdal gjelder tilkobling direkte på Wallas-varmeren?
Ble litt forvirret når jeg leser om dette, virker som det er en del versjoner på både varmere og kontrollpanel hos Wallas. Sendte en mail til Wallas der de mente det skulle gå bra å styre varmeren via eksternt relé, men fikk tilsendt vedlagte skjema som viser tilkobling på et styringspanel. Er dette et panel som følger med de nyeste Wallas?
På sidene til Sunwind står det link til å lese mer om kontrollpanelet (som jeg antar er det samme som i dokumentet fra Wallas) men det står ikke at dette følger med varmerne og finner ikke panelet som ekstrautstyr hos Sunwind?
Hadde vært gunstig å kunne bruke SMS-reléet jeg allerede har til fjernstyring og evt. med termostatfunksjon.

OS

Hei Kristian

Skjemaet du har fått fra Wallas gjelder marine varmere. De kan skrus av/på remote via rele.

Til Wallas 26CC som jeg har følger det med GSM modul som er kobler til wallas kontrollpanel vha serieport. Dette kontrollpanelet er igjen koblet til ovnen men ikke til terminalene i skjemaene ovenfor. Det er koblet til en egen plugg
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

Hmm Ok. Spurte spesifikt om 40CC og fikk dette skjemaet og henvisning til at jeg trengte denne kabelen:
http://www.wallas.fi/kauppa/tuote.php?k=&t=4205
Virker som de mente det skulle gå på 40CC også, men mulig de tenkte jeg spurte om marine-varmer

OS

Sitat fra: kristianh på mars 28, 2016, 21:51:38
Hmm Ok. Spurte spesifikt om 40CC og fikk dette skjemaet og henvisning til at jeg trengte denne kabelen:
http://www.wallas.fi/kauppa/tuote.php?k=&t=4205
Virker som de mente det skulle gå på 40CC også, men mulig de tenkte jeg spurte om marine-varmer
Jeg bare la merke til modellnummerene som er oppført i begynnelsen av vedlegget; 22 Dt, 30 Dt og 40 Dt.

Men det er godt mulig det virker på andre også.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Sitat fra: kristianh på mars 28, 2016, 21:51:38
Hmm Ok. Spurte spesifikt om 40CC og fikk dette skjemaet og henvisning til at jeg trengte denne kabelen:
http://www.wallas.fi/kauppa/tuote.php?k=&t=4205
Virker som de mente det skulle gå på 40CC også, men mulig de tenkte jeg spurte om marine-varmer
Jeg har sjekket manualen til kontrollpanelet til Wallas 26CC og 40CC og der står det at pinnene 1-4 har disse signalene:
1: +12V
2: GND
3: RXI (RX til seriekommunikasjon)
4: TXU (TX til seriekommunikasjon)

Se bilder nedenfor. Det øverste bildet er tilkobling til GSM-enheten. Det står også 22Dt osv nevnt sammen med 40CC så jeg lurer på om kontrollpanelet senser om det er seriekommunikasjon eller ei. Det nederste bildet er hvordan den andre enden av kabelen kobles til Wallas kontroll panel.



Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

Hei,

Tipper at kontrollpanelet er det samme for båt og hyttevarmer (forskjellig partnummer oppgitt i manual, men antar det skyldes at kabelen som følger med er forskjellig)
Hyttevarmer
Båtvarmere

Om du ser i dokumentet jeg fikk tilsendt fra Wallas står det at du fjernstarter ved å koble pin 2 (Gnd) til pin 4 (TXU). Det er mulig at panelet på denne måten detekterer at det ikke dreier seg om seriekommunikasjon, men reléstart. En annen setning i dokumentet tyder også på det:
Note: "Flame detection" signal state is undefined if Relay interface is not explicitly in use by pulling "Start heater" low!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod