Ladesrøm stopper på 16,9 A. Påskenøtt

Startet av ivarw, mars 20, 2016, 13:16:18

OS

Sitat fra: Trillemarka på mars 25, 2016, 09:58:23


Så til det store spørsmålet: 230V eller 12V

Hva skal jeg velge?   

Fordeler / ulemper?
Jeg har 230V og angrer ikke. Jeg har også 12V lagt inn til Wallas, gassalarm og leselys over sengene. Tanken var at vi kunne skru av 230V om natta og likevel ha lys og gassalarm. I praksis har det vist seg at vi lar 230V stå på hele tiden så vi trenger ikke denne løsningen.

Jeg har senere oppgradert til 24V og har en 12V dcdc konverter stående på hele tiden som gir strøm til Wallas.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

ivarw

Som @OS peker på, magler de fleste av Victronregulatorene ekstern temperaturmåler. De har imidlertid en intern sensor og temp.regulerer med denne. Min regulator skal monteres på en hens, en halv meter fra batteriene. Er det rimelig å anta at det har marginal praktisk betydning om sensoren da sitter på batteriet eller da en halvmeter fra?
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

ivarw

Da endte det, etter panelets anbefaling med følgende anskaffelser:
- Morningstar TS-MPPT-60
- TriStar Remote Meter-2, eksternt display
- Nytt sikringsskap
- Victron BMV-700 Batterimonitor

Blakk og fornøyd ...

Forbereder kabling og har et par spørsmål:
1. Fra solcellepanelene, som er montert på stativ 7-8 meter fra hytta, går det i dag to sett med parallelle kabler (+ og - fra hvert panel). Disse skal heretter seriekobles, men jeg vil foretrekke å utnytte kapasiteten til begge settene med kabler. Spiller det noen rolle om de seriekobles via MC4 tilkoblingene ved panel vs. fremme ved laderegulator?
2. Vil gjerne benytte mulighet til å følge ladingen på PC. MPPT-60-modellen har som kjent en ethernet tilkobling, men det vil kreve endel kabelstrekk og boring frem til router for min del. Noen som har eksperimentert med wifi fra regulatorenheten?
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Røilern

Sitat fra: ivarw på mars 27, 2016, 20:33:50
Da endte det, etter panelets anbefaling med følgende anskaffelser:
- Morningstar TS-MPPT-60
- TriStar Remote Meter-2, eksternt display
- Nytt sikringsskap
- Victron BMV-700 Batterimonitor

Blakk og fornøyd ...

Gratulerer

Sitat fra: ivarw på mars 27, 2016, 20:33:50
Forbereder kabling og har et par spørsmål:
1. Fra solcellepanelene, som er montert på stativ 7-8 meter fra hytta, går det i dag to sett med parallelle kabler (+ og - fra hvert panel). Disse skal heretter seriekobles, men jeg vil foretrekke å utnytte kapasiteten til begge settene med kabler. Spiller det noen rolle om de seriekobles via MC4 tilkoblingene ved panel vs. fremme ved laderegulator?

Du skal seriekoble panelene der de står montert. På den måten får du høyere spenning gjennom ledningene til regulatoren (og mindre tap). Siden du har 4 ledere og nå bare skal ha 2, så kobler du 2 og 2 sammen. Da får du mer "kobber" og igjen mindre tap

Sitat fra: ivarw på mars 27, 2016, 20:33:50
2. Vil gjerne benytte mulighet til å følge ladingen på PC. MPPT-60-modellen har som kjent en ethernet tilkobling, men det vil kreve endel kabelstrekk og boring frem til router for min del. Noen som har eksperimentert med wifi fra regulatorenheten?

En repeater vil kanskje gjøre susen, men WiFi er noe ustabile greier. Jeg har kabel på min, men avstander er bare 50cm
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: ivarw på mars 27, 2016, 20:33:50
Da endte det, etter panelets anbefaling med følgende anskaffelser:
- Morningstar TS-MPPT-60
- TriStar Remote Meter-2, eksternt display
- Nytt sikringsskap
- Victron BMV-700 Batterimonitor

Blakk og fornøyd ...

Forbereder kabling og har et par spørsmål:
1. Fra solcellepanelene, som er montert på stativ 7-8 meter fra hytta, går det i dag to sett med parallelle kabler (+ og - fra hvert panel). Disse skal heretter seriekobles, men jeg vil foretrekke å utnytte kapasiteten til begge settene med kabler. Spiller det noen rolle om de seriekobles via MC4 tilkoblingene ved panel vs. fremme ved laderegulator?
2. Vil gjerne benytte mulighet til å følge ladingen på PC. MPPT-60-modellen har som kjent en ethernet tilkobling, men det vil kreve endel kabelstrekk og boring frem til router for min del. Noen som har eksperimentert med wifi fra regulatorenheten?
Gratulerer!

Bestilte du TS-MPPT i Norge?

Enig med Røilern ang seriekobling.

Hvilket type skringsskap har du bestilt?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

ivarw

Sitat fra: OS på mars 27, 2016, 21:02:08
Gratulerer!

Bestilte du TS-MPPT i Norge?

Enig med Røilern ang seriekobling.

Hvilket type skringsskap har du bestilt?

Jepp, fra sparelys. Dyrt som fy; skylder på kronekursen og trøster meg med at den skal jobbe noen år.
Sikringsskap også fra sparelys. Ferdig kobla med 10A sikringer på forbrukskureser og 32 som hovedsikring.
http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1161&category_id=55&option=com_virtuemart&Itemid=39
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Jgytterdal@gmail.com

Heiog gratulerer med ny kontroller, dette blir bra.!

Jeg har også også utfordringen med langt strekk fra ruter til kontroller, og har løst det med en liten WiFi extender fra Strong som fulgte med rikstv pakken min.
Jeg var også skeptisk til tanken å å legge til flere komponenter som kan føre til feil, men bestemte meg for å gi det en mulighet..
Det viser seg at denne lille rakkeren har fungert feilfritt! Det som også er bra med denne boksen er at den bruker lite strøm. Ca, 0,4w. 

Enig med Røilern at kabel er det beste, men i mitt tilfelle fungerte dette superbra.
Har også koblet til en liten Micro ethernet switch på 5 porter, da jeg også har behov for å koble til Cbw enheten.

Disse to komponentene bruker 5v og trekker tilsammen 100 ma og kan fint fueles med en 12 v usb sak du kjøper på Biltema.


Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

ivarw

Helt enig i at wifi alltid er en suboptimal løsning sammenlignet med hardwired. Repeater må bli en mellomløsning inntil videre. Takk for tipset, Jgytterda. Genialt! Fant en Asus-sak på komplett som har inngang for 5 V. Får heller på sikt vurdere å flytter routeren opp på teknikk-hemsen. Den er uansett koblet til en utendørs Pointing-antenne, så når kablingen derfra er rigget om, blir mobildekningen den samme.
Thanks, folks!
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod