Solventilator ? Forskjeller? Monteringsmåte?

Startet av Indremedisiner, april 05, 2016, 18:05:57

Indremedisiner

Hei.
Jeg har lest endel nå om solventilatorer og hørt litt med folk på facebook som har hytte på kvamsfjellet hvor min hytte ligger. Vurderer nå å gå til anskaffelse av en solventilator men det er mye og sette seg inn i.

Størrelse? Effekt ? Produsent, levetid og garanti?

Det er egentlig ganske lite informasjon om objektiv testing av forskjellige ventilatorer og det ble gjort en danske undersøkelse "TÆNK" hvor konklusjonen var at det var ventileringen som var det viktigste og ikke nødvendigvis oppvarmingen. Jeg har snakket med flere som setter veldig pris på temperaturhevelsen som kommer med en slik ventilator og den kan være betydelig, gjerne 2-5 grader og enkelte rapporterer mer avhengig av forhold. Det viktigste er at folk rapporterer om at hytta blir tørr og at luften er frisk. På hyttemessen sa en kar fra sunwind at det egentlig var greit å montere så lavt som mulig pga varmluften ville stige og dra med seg fuktighet samt gjøre sirkulasjonen bedre men mange steder ser man at ventilatoren er montert ganske høyt(sikkert praktiske årsaker mtp solen). Jeg kjøpte en laftet hytte uten ventiler med tydelig tegn på for dårlig lufting og har satt inn totalt 6 nye ventiler og hytta har tørket opp betydelig, både kjeller og oppholdsetasjen. Jeg har ikke behov for lading av batterier i denne situasjonen er kun interessert i å få ventilert hytta best mulig og tørke den helt opp, den er uten strøm.

Dette opplever jeg å være ubestridte ting:
1) Montere på sydveggen
2) Dette virker!
3) Nytten av soloppvarming kontra bare ventileringen avhenger av størrelsen på vinduene mot syd, noe som på fjellet ofte gjør at vinduene er små.

Spørsmål:
1) Hvilke ventilatorer anses som best? Hytta mi er ca 60 m², anslagsvis volum er 170 m³.
2) Hvor stort volum m³/h time bør ventilatoren klare for å lufte hytta mi ?
3) Vedlegger et bilde av hovedsoverommet hvor jeg har tenkt å montere solventilatoren og bør jeg montere den vertikal under vinduet er til høyre for vinduet og vertikalt(venstre siden ikke aktuelt)?
4) Hvilken modell kan skrus av med bryter når man er der?
5) Vurderer noe for kjellern også men det må bli et lengre rør, noen som har forsøkt dette?

Jeg vurderer flere alternativer: Solarventi SV 14, Zolas basic 100 thermo, Solar duo, Solventilator airplus 60, Solventilator Scanheat Classic XL400, Solventilator OS21-3-i-1,
HV 300 ECO osv.

Her kommer bilde av den aktuelle veggen med målene: Fra vertikal vindusplanke til laft 88 cm og fra topp av vindu planke til betong 186 cm, under vindue er det 93 cm ned til betongen(her vil snøen utgjøre en utfordring på vinter vil jeg tro) og bredden 289 cm.

Har du betraktninger rundt dette så fint om du begrunner det grundig, forteller om din modell og erfaringene sålangt(effekt, hvor lenge du har hatt det, støy, varme osv).


KjellG

Vindvifte på toalettet? Toalett inne i hytta?

Indremedisiner

Sitat fra: KjellG på april 05, 2016, 19:25:00
Vindvifte på toalettet? Toalett inne i hytta?

Jeg toalettet er i skålen, bruker å ha døra oppe til skålen når ikke er der pga ventiler og luftsirkulasjonen, do døren er oppe også blir aldri lukt.

Stardustsilver

Vi har Solarventi SV14 montert stående med innblåsing nede mot gulvet i stua. Hytta er ca 70 kvm med ganske åpen løsning. SV14 er montert på sørvestvegg og får sol fra 11-12 tiden. Hytta ligger på Ringebufjellet. SV14 leveres med vifteregulering og termostat. Når vi ikke er på hytta så står vifta på fullt. Viftestøy opplever du, men ikke plagspmt på laveste hastighet. Fra februar så blåser den varm luft inn, selv på kalde dager hvis sola står godt på, fra mars og utover er dette faktisk eneste varmekilde vi bruker på dagtid hvis sola skinner fra blå himmel. Jo lavere viftehastighet, jo varmere luft får du. Termostaten har vi satt ca 170cm over gulv, innstilt på 23 grader. Det som er negativt er at det trekker kald luft  på kveld og natt, men det er jo skruventil på innsiden, så man kan jo skru igjen.  I den mørkeste tiden opplever vi også at det kondenserer en del på innerventilen hvis den ikke er stengt, så da må vi tørke av for å unngå vann på gulvet. Vi har hatt SV14 montert siden 2010. Vi opplever hytta tør og fin, ingen innestengt lukt i hytta. Beste innvesteringen vi har gjort på vår hytte :-) Ved montering, pass på at du ikke monterer for høyt opp så takutstikk skygger når du har best solforhold, unngå også skygge på solcellepanel som sitter i samme ende som vifta, den må ha sol for at vifta skal gå, vifta starter ganske lett.
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

Indremedisiner

Sitat fra: Stardustsilver på april 05, 2016, 19:39:08
 I den mørkeste tiden opplever vi også at det kondenserer en del på innerventilen hvis den ikke er stengt, så da må vi tørke av for å unngå vann på gulvet.

Er dette et vanlig problem eller noe spesifikt hos dere mtp montering eller andre forhold ? Har ikke lest om dette før. Andre som har dette problemet? Du bekrefter tydelig det jeg har erfart fra andre også at dette virker og folk er fornøyde, "TÆNK" kan si hva dem vil.

Stardustsilver

Sitat fra: Indremedisiner på april 05, 2016, 20:19:55
Sitat fra: Stardustsilver på april 05, 2016, 19:39:08
 I den mørkeste tiden opplever vi også at det kondenserer en del på innerventilen hvis den ikke er stengt, så da må vi tørke av for å unngå vann på gulvet.

Er dette et vanlig problem eller noe spesifikt hos dere mtp montering eller andre forhold ? Har ikke lest om dette før. Andre som har dette problemet? Du bekrefter tydelig det jeg har erfart fra andre også at dette virker og folk er fornøyde, "TÆNK" kan si hva dem vil.

Om det er vanlig vet jeg ikke, men kald luft fra utsiden på varmt metall og luftfuktighet vil gi kondens, det samme skjer jo på vinduer med kald utside og varm innside hvis luftfuktigheten er tilstede. Men dette anser jeg som et mindre problem. Ville ikke vært uten SV14.  Vi har også en SV3 montert på vegg til utodo som er isolert, varmer fint opp en lite dorom og skaper overtrykk i rommet og hjelper til å holde rommet luktfritt.
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

Rypesteggen

Viser til oppstartstråden her:
5) Vurderer noe for kjellern også men det må bli et lengre rør, noen som har forsøkt dette?

Her må det gjerne inn et rør som fører luften nedover/"unnabakke", og det er jo ikke gunstig for oppvarmet luft. Vil viften håndtere dette bra nok?
Noen som har prøvd dette?
Mange kjellere som kunne ha nytte av varmluftstilførsel.

KjellG

Sitat fra: Indremedisiner på april 05, 2016, 19:29:23
Sitat fra: KjellG på april 05, 2016, 19:25:00
Vindvifte på toalettet? Toalett inne i hytta?

Jeg toalettet er i skålen, bruker å ha døra oppe til skålen når ikke er der pga ventiler og luftsirkulasjonen, do døren er oppe også blir aldri lukt.


Tanken var at dersom det er montert vindvifte og åpen vei innvendig fra ventiler på solsiden, så vil du få en ventilasjon ved fravær uten mer utstyr.

Ellers, fukt og ev rim oppstår ikke på varme flater, men på kalde. Kan også oppstå ved ventiler, ikke pga luft utenfra, men pga varm, fuktig luft inne som kommer nær ventiler og kaster fra seg fukt pga nedkjøling.

kristianh

Noen som har erfaring med Zolas, tenker spesielt på duo-løsningene med kombinert solcellepanel?

Ludo

Jeg og en jaktkamerat kjøpte hvert vårt zolas panel på en messe for noen år siden. Jeg har det på en laftet jaktkoie, han på hytta. Den første våren ramlet solpanelet som er festet inne i solfanger delen ned, det samme skjedde på kompisen sitt panel. De var bare limt med noe som minnet om vanlig silikon. Koia er lite besøkt ogg ikke lettest tilgjengelig så jeg reparerte det selv. På høsten hadde hele ramma som holder panelet inne i solfangeren ramlet ned og panelet var fullt av vann i bunn.
Åpnet hele panelet og poppet fast ramma innvendig samt limte med varmebestandig silikon for motorpakkinger. I tillegg boret jeg hull i bunnen av ramme slik at kondensvann kunne renne ut utenfor. Første jaktdag samme år hadde vifta stoppet, det er bare en vanlig pc vifte som neppe tåler store mengder fukt. En kompis tok med en ny vifte av litt bedre kvalitet som ble montert like etterpå. Siden har det holdt og det fungerer greit. ( ca to - tre år nå). Koia er lite brukt og den er merkbart tørrere. Jeg måtte lage to ekstra ventiler for å få tilstrekkelig gjennomlufting, om det hadde holdt med de to ekstra ventilene (passive) eller om det er sol - ventilatoren som gjør underverker vites ikke. Standardproduktet var i alle fall ikke godt nok. Kompisen tok med sitt til Sunwind i Bærum som hadde forhandlet det, han ble tilbudt reparasjon, pengene tilbake eller en modell fra en annen produsent da problemet ikke var ukjent for verkstedet der. God service i alle fall. Han valgte et annet panel og er veldig fornøyd. Jeg valgte å beholde det fordi det er ganske nøytralt på en vegg som er tjæret og fordi koia er satt opp på nåde (svært synlige dingser er ikke populært).

Duo panelet du linker til virker jo som en god ide ved første øyekast, men jeg tviler sterkt på at det er spesielt smart. Skal du først ha en sol - ventilator ville jeg valgt solpanel og ventilator hver for seg. En tradisjonell solfanger (sol/vann) har vel en virkningsgrad mellom 40 -70%. Gode solpaneler på opp mot 18%. En sol -ventilator kjenner jeg ikke data for men her strides de lærde om det i det hele tatt har en positiv effekt kontra investering (testing er sikkert gjort i vanlig bolighus). Varme er silisiumcellens største fiende. Et slikt duo-panel magasinerer jo varme på baksiden av panelet noe som reduserer virkningsgraden på cellene. Aner ikke hva celletemperatur blir men paneler lages slik de gjør fordi kjøling er viktig. Det funker sikkert men er neppe spesielt optimalt. Tipper du vil få bedre total effekt på en installasjon om du setter opp et mindre solpanel og en mindre sol - ventilator enn å ha alt samlet i en større sak.

kristianh

Godt og utfyllende svar :)

Det er kanskje litt å hente på kvaliteten ja skjønner jeg... Ser ut som sunwind har sluttet å selge de mens hyttetorget selger solar duo (som er zolas såvidt jeg forstår).

I mitt tilfelle er det veggplass som er det største problemet, samt at det er et område der det ikke vil være så populært å kline alt for mye opp på veggene.

Har et 140 watt solcellepanel og skulle gjerne utvidet med et til, og ser sparelys selger panelet + "påbyggingspakke" til en grei pris (totalen blir vel faktisk mindre enn mange rene solventilatorer). I tillegg blir jo arealet mye større sammenlignet med de "normale" modellene av solventilator (148x67). Så det blir kanskje ikke fullt så effektivt, men god utnyttelse av veggplassen forhåpentligvis.

Modifikasjonene du har måttet gjøre høres jo overkommelig ut, og jeg har en heavy duty-vifte metall som var tiltenkt biodo liggende (men ender mest sannsynlig på vindvifte der).

Når det kommer til effekttap pga varme vil det vel være en del, men viften vil antageligvis være med å kjøle noe samtidig (men vil også stjele en del strøm). For mitt tilfelle der jeg ant. Ville måtte velge meilom solcellepanel eller ventilator ellers, vil det jo uansett hjelpe på skulle jeg tro.

I mitt tilfelle vil jeg måtte montere dette horisontalt, og ser for meg at mtp designet (luft inn i et hull i bunn og ut i ett hull i topp) kan dette fort bli veldig varmt ut mot sidene mens mesteparten av luft kun sirkulerer rundt midten av panelet.  

Får fundere litt videre før jeg lander på noe  :)

Indremedisiner

Jeg vurderer Solarventi da de har lang fartstid i markedet og sålangt kommer man over stort sett gode tilbakemeldinger men Zolar basic er nok ikke aktuelt etter det forrige innspillet. Noen som har noen formeninger angånede holdbarheten hos forskjellige merker ellers ? Det er en som skriver at det gir stor varme allerede fra Mars til høsten er noen andre som kan utdype dette litt mer ? Hvis det dannes fuktighet som må tørkes opp hvordan takler man dette når man ikke er tilstede?

Stardustsilver

Sitat fra: Indremedisiner på april 09, 2016, 11:48:12
Jeg vurderer Solarventi da de har lang fartstid i markedet og sålangt kommer man over stort sett gode tilbakemeldinger men Zolar basic er nok ikke aktuelt etter det forrige innspillet. Noen som har noen formeninger angånede holdbarheten hos forskjellige merker ellers ? Det er en som skriver at det gir stor varme allerede fra Mars til høsten er noen andre som kan utdype dette litt mer ? Hvis det dannes fuktighet som må tørkes opp hvordan takler man dette når man ikke er tilstede?


Jeg har vært innom hytta  når den har stått tom, da er det ikke fuktighet på innerventilen. Fuktigheten oppstår når vi er i hytta og fyrer opp med ved og parafin. Med tom hytte ser det ut til å fungere helt fint. Mine to Solarventi har fungert uten noe trøbbel,  de er ikke avslått noen deler av året.
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

Indremedisiner

Sitat fra: Ludo på april 08, 2016, 21:27:21
. En sol -ventilator kjenner jeg ikke data for men her strides de lærde om det i det hele tatt har en positiv effekt kontra investering (testing er sikkert gjort i vanlig bolighus).

Vel mitt intrykk er at brukerne er fornøyd med dette og siden de få testene som er gjort ikke er designet etter norske forhold(veldig få som har svære vinduer mot sør, hvertfall ikke i fjellområdet hvor min hytte ligger). For meg ser jeg ikke på dette med positiv effekt kontra pris, har det en positiv effekt så skal jeg ha dette. Jeg har satt opp rikelig med ventiler men er ikke helt fornøyd enda og har ikke innlagt strøm.  

Jeg har god erfaring med hyttebua og særlig servicen der, så http://hyttebua.no/varmekomfort-varmluftpanel/nordic-heatvent-hv-300-eco   er noe jeg vurderer pga dette. Solarventi "leder" kappløpet enda utifra det man kan lese seg til men leder også på prisen..  ::).

Hvor mye hyttetemperaturen kan heves i fjellet er også veldig interesant, naturligvis avhengig av en rekke faktorer men artig å høre medlemmenes erfaringer og innspill.

Hytta mi er noe av det viktigste i livet mitt når jeg skal kose meg så har det en positiv effekt og ikke blakker meg så kommer det samme hva det måtte være  ;D

La til avstemning øverst også kan folk stemme og si sin mening på den måten uten å nødvendigvis skrive innlegg. Dog er innlegg svært ønsket!

Goosewater

Jeg har en tømmerhytte hvor jeg monterte Zolas 100 pluss i februar i år. Erfaringsgrunnlaget er derfor relativt begrenset. Da vi kom på hytta i påska var temperaturen inne et par plussgrader. Det jeg imidlertid registrerte var at det gikk raskere å få temperaturen opp til normalt nivå. Tilskriver solventilatoren fortjenesten for dette!

kristianh

Sitat fra: Indremedisiner på april 09, 2016, 17:27:20

Jeg har god erfaring med hyttebua og særlig servicen der, så http://hyttebua.no/varmekomfort-varmluftpanel/nordic-heatvent-hv-300-eco   er noe jeg vurderer pga dette. Solarventi "leder" kappløpet enda utifra det man kan lese seg til men leder også på prisen..  ::).

Nå ligner jo den du linker til veldig på Zolas 100, eller er det jeg som tuller?
http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.browse&category_id=114&option=com_virtuemart&Itemid=39

Indremedisiner

Du har helt rett de ser veldig like ut, har ikke tenkt over dette. Jeg tror jeg går for en Solarventi ettersom brukere jeg har vært i kontakt med sålangt har vært fornøyde.
Spørsmålet er bare størrelsen om man skal gå for SV7 eller 14, det er vel ikke mye som skal til når vanlige ventiler har gjort det betydelig bedre.

Stardustsilver

Sitat fra: Indremedisiner på april 11, 2016, 19:24:42
Du har helt rett de ser veldig like ut, har ikke tenkt over dette. Jeg tror jeg går for en Solarventi ettersom brukere jeg har vært i kontakt med sålangt har vært fornøyde.
Spørsmålet er bare størrelsen om man skal gå for SV7 eller 14, det er vel ikke mye som skal til når vanlige ventiler har gjort det betydelig bedre.

Uansett valg, så velg sort ramme og med regulatorenhet slik at du kan sette viftehastighet og temperaturjustering på når den skal koble ut.
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

Indremedisiner

Sitat fra: Stardustsilver på april 05, 2016, 19:39:08
Vi har Solarventi SV14 montert stående med innblåsing nede mot gulvet i stua.

Kunne du lagt ut et bilde av solventilatorene dine ? Klarer ikke helt og bestemme meg for størrelsen som skal velges om jeg skal ha en stor horizontal på stuveggen med SV14 og feks SV7 vertikalt på hovedsoveromveggen. Snøen er litt hassel også..
Det er litt skygge som kaster på hytta men har fått lov av grunneier til å fjerne disse treene og da vil solen kunne bli utnyttet mye kraftigere. Det ser forsåvidt ut som SV14 kommer i 2 modeller, den ene er litt dyrere og ser ut til å varme opp mer enn den andre modellen. Er det verdt det? Hovedsoverommet er helt til venstre i på det nederste bildet og stua er første til høyre for dette rommet, åpen løsning til spisestuen, kjøkken og stue.

Stardustsilver

Mine to fra Solarventi. SV14 på hytta, og SV3 på utedo.
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

Indremedisiner

Har kjøpt sv14 nå og gleder meg til å få det montert og kommer med rapport ila juni tenker jeg, testet panelets egenskaper hos leverandør i løten activnord og ble egentlig imponert så får vi se om teori og praksis fungerer på min hytte...

kristianh

Noen som har erfaring med solventilator på værhardt høyfjell?
Der jeg holder til er det sånn at alle ventiler må lukkes vinterstid ellers kommer vi opp til en snøfonn i stua. Driver og tenker at å installere solventilator i en av ventilene kan være en løsning for å få inn litt tørr luft, men redd for at den bare vil pakke seg full med snø etc.? Og at snøen likevel kan dras inn i hytta.

Jgytterdal@gmail.com

har laget en egen solventilator, som ser ut til å virke lovende!

Jeg hadde et gammelt 80w solcellepanel liggende til ingen nytte.

Satte på en vannfast våtromsplate på baksiden og isolerte med Tec 7 .
Satte inn en 5w 12v vifte 120mm som drives av solpanelet.

Virker ganske bra.
Når panelet står i solen, er tempr. på luften litt i overkant av 30 grader. (7 gr. ute)

Blir spennende å se hvordan den virker når jeg får montert den.

Det er jo ikke veldig høy temperatur , men dette er jo en innretning som er veldig "tålmodig" og står aktiv dag etter dag.

Noen som har innspill, eller har gjort det samme

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

arctic421

Har vurdert det samme. En av produsentene selger jo faktisk et sett til å lage solventilator av eksisterende panel vha en aluminiumsplate som limes fast bak:

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1528&category_id=114&option=com_virtuemart&Itemid=39

Og monteres på denne måten:

http://www.zolasenergi.com/images/Montering-2_i_1.pdf

Det er et hull for luftinntak og et til viften. Ser at den har en vifte av denne typen:

http://www.akasa.com.tw/search.php?seed=AK-183-L2B

Mye brukt i pc.

yevensen

Jgytterdal:   Limte du platen på rammen bak panelet slik at det ble et tomrom hvor luften blir varmet opp.  Koblet du viften via noen form for regulator, i tilfelle hvilken.
Sitter viften i panelet, eller inne i hytta.
Har et gammelt panel selv jeg ikke bruker så jeg fikk lyst til bygge om selv.

Indremedisiner

Solvarventi har vel også et luftfilter mtp pollen osv vet ikke om andre har dette, bare et inspill til dere som bygger selv.

Indremedisiner

Jeg har nå fått litt erfaring med bruk av solventilator. Jeg kjøpe den nest største og hytte har ca 70 kvadrat i størrelse. På sommern rimelig bra vær varmer den opp såpass at jeg sparer faktisk litt på fyringen. Det som jeg merker mest med den er egentlig at hytta er så tørr! Dyner og annet snacks som kan suge opp fuktigheten er knusk tørre. Før jul var jeg på hytta og det var minus 12 ute og minus 10 inne, kom opp sent på kvelden og fyrte opp, det tok kanskje halvparten av tiden å få hytte opp til 20 grader pluss enn det har gjort før, dog her det blitt litt bedre ventillasjon ellers. Luften på sommern er alltid god, da ventilatoren sørger for fint trekk. Hadde jeg hatt 40 kvadrat hytte tror jeg hadde kjøpt den samme faktisk pga varmeutbytte da blir større og en faktor men den jeg har kjøpt klarer ikke lage noen merkbar forskjell i november og desember hvertfall, jeg gleder meg til februar for da begynner sola å ta tak igjen mer seriøst, spennende å se effekten da. Den kostet ca 10.000 kr, var litt styr å montere den men med termostat, viftehastighet osv så er jeg egentlig blitt veldig fornøyd. Det jeg er mest fornøyd med er at hytta er tørr og på sommern blir det gjevn og god lufting. Driver å leker med en ide for montering av ventilator mot biodoen avfall, med varm luft inn og har vindvifte fra før(den fungerer suveren, nesten ikke lukt lenger).

arctic421

Fine brukererfaringer Indremedisiner. Jeg syns de er dyre så jeg vurderer å bygge selv:

https://www.youtube.com/watch?v=pHk0PX8pbWY

Denne typen er litt bedre enn de som er laget av ølbokser som man åpner endene med boksåpner, lakkerer de svart og lar luften sirkulere igjennom:

https://www.youtube.com/watch?v=PyVPNOUpOVg

Det gjenstår å finne et solcellepanel som kan drive viften. Denne karen bruker en vifte med innebygget solcelle. har ikke sett denne viften i salg i Norge. Tips gjerne hvis noen finner en link:

https://www.youtube.com/watch?v=xpcDrmAhe20

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har laget en egen solventilator, som fungerer helt utmerket.
Jeg bygget selve "kammeret" ved hjelp av plexiglassplate kjøpt på Biltema og laget en ramme som ble lakkert svart,samt at det ble montert rør inne i rammen for å øke overflaten for å samle opp mest mulig Varme.
jeg kjører viften med et lite 30w solpanel jeg hadde liggende som er kjøpt på Clas Ohlson.
jeg bestilte en 4,6w 12v vifte på nett som kostet 150,- kr.
Man kan ikke koble viften rett på panelet pga for høy spenning (17-19 v) , så jeg kjøpte en liten billig laderegulator på Clas Ohlson også.
Hele prosjektet kostet ca 1400 kr,-

På en solrik dag på våren målte jeg 68c luft temp selv om det var 5 grader ute!


Opplevelsen er mye tørrere inneklima og raskere oppfyring av hytta!

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Amatøren

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på januar 19, 2017, 09:04:26Man kan ikke koble viften rett på panelet pga for høy spenning (17-19 v) , så jeg kjøpte en liten billig laderegulator på Clas Ohlson også.

Kan du si noe mer om hva slags laderegulator?
Man lærer så lenge man lever.

Jgytterdal@gmail.com

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Knerten

Vi har montert en Zolas solventilator 100 Plus, og har stort sett gjort de samme erfaringer som Indremedisiner.
Det er lettere å få varmet opp hytta pga av mye mindre fuktighet inne i hytta.
Når vi drar lar vi alle ventilene stå i halvåpen posisjon, slik at luft sirkulasjonen i hytta blir god.
Har målt luft temperaturer på over 50degC og luft fuktighet på 8% på innluften på solrike dager, normalen er rundt 35 i vinterhalvåret med direkte sol.

Har ikke gjort samme erfaring som Indremedisiner at vetilatoren gir bidrag som oppvarmingskilde, men dette var heller ikke poenget med innkjøpet.

Det er ingen termostat i Zolasen,slik at vifta går så lenge det er sol.
Men jeg åpnet den opp såklart og fant en liten spennings regulator for å ta seg av regulering av spenning ifra solpanel til vifte.
Dette var en enkel LM2940, disse får en for et par kroner på eBay,  et billigere alternativ til Biltema regulatoren jgytterdal brukte i sitt prosjekt.

Kan sterkt anbefale solventilator.  Vi merket stor forskjell på inneklimaet.
Solventilatoren er den som er montert midt på veggen.

Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Ygnastølen

Hei

Jeg har tenkt å bygge om et av mine "gamle" 145W solcelle panel til sol ventilator for bruk inn i krypkjeller.
Hva mener og tror dere på forumet om det?
Kan vel bare gi positiv gevinst vel?

/Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

etsvends

145w på en solventilator høres voldsomt ut. Har ingen erfaring enda men har bestilt et 5,5w panel fra dx.com til 90 kr som jeg skal prøve å bygge fra. Så er det jo omdiskutert hvor mye ventilasjon man skal ta i krypkjeller. Passe, ikke for mye??
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Indremedisiner

Kan krypkjellern bli for tørr ???

Et viktig poeng med solventilator er at en stor test organisasjon i danmark(?) ikke fant noe særlig effekt av dette sammenliknet med ventiler men de sammenliknet epler og granater(og helt merkelige forhold, hytter ved sjøen med store vinduer mot syd eller hva det nå var), det er ingen tvil om at dette er fungerer og er lurt å ha på en hytte. Hos meg er det ingenting som har fukt i seg lenger og sparer mange timer på å få hytta varm sammenliknet med tidligere.

Ygnastølen

Høres bra ut, det var det jeg tenkte. Har jo to av disse "gamle" 145W paneler, kan like gjerne lage et selv og kjøre inn i kjeller ;D

/Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

jallien

Hei

På den mest solrike veggen på hytta er det kun en bod og en liten gang som er bak veggen. Er det noen som har erfaring med å legge en kanal igjennom et rom, mister en effekt på veien?
Dette vil også bli i den ene enden av hytta, der har vi 2 soverom, har også 2 soverom i motsatt ende, klarer solventilatorene og tørke ut hele hytta. den er ca 90 m2 

Jarle

Indremedisiner

Jeg lar alle dører stå opp uten om inn på dassen om du skjønner.. Men her at jeg lufteventil.

Da tørker alt sammen opp på kort tid. Valg av ventilator er kanskje en smakssak, jeg har Solarventi og er veldig fornøyd. Jeg har dog mindre hytte enn deg men valgte vel SV14 og den han virkelig gjort jobben. Jeg ville sett litt på hvor mye lys du har på den veggen, hvor lenge osv. Det kan fint være at det klarer deg med en mindre ventilator feks SV7 da sammen med lufteventiler i de fleste av rommene så er det nok ikke så mye som skal til.
Min hytte var grusomt dårlig ventilert når jeg kjøpte den så gjorde en innsats og nå er det så tørt at min bror lurer på hva det er som foregår!

jallien

Da blir det nok å gå til innkjøp av en solventilator. Må bare til hytta å ta noen kontrollmål der jeg vil plassere det.  :)

Amatøren

Nå kjenner jeg ikke til mål på ventilasjonsrøret som sender luten inn, men hvis det er 100 mm så han du jo tre på en isolasjons strømpe beregnet for slikt og så tre de inn i et 200 mm rør hvis du har plass. Da får du 5 cm isolasjon rundt det innerste røret.

Eventuelt isolere det og så kle det inn så har du en firkantet kanal.
Man lærer så lenge man lever.

rolfm

Lurer litt på oppbygningen av solfangeren. Kan ein risikera at den vinterstid fyller hytta med snø i ein snøstorm?
Eller går det eit langt rør fram og tilbake over heile solfangaren, slik at det evt er bare litt av røyret som blir fullt av snø?

etsvends

Sitat fra: rolfm på mai 27, 2017, 23:25:45
Lurer litt på oppbygningen av solfangeren. Kan ein risikera at den vinterstid fyller hytta med snø i ein snøstorm?
Eller går det eit langt rør fram og tilbake over heile solfangaren, slik at det evt er bare litt av røyret som blir fullt av snø?

Er vel ikke så ofte det er snøstorm og sol nok til å drifte vifa. Luftinntaket er uansett i bunn og bør være kledd med insektsnetting mens luften blåses ut av solfangeren oppe. Har man kraftig snøføyk og sol kanskje noe snø kan suges/blåse inn men det tror jeg smelter inne i solfangeren. Den er jo laget for å varme opp luften når sola skinner
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Slyboy

Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

kristianh

Sitat fra: rolfm på mai 27, 2017, 23:25:45
Lurer litt på oppbygningen av solfangeren. Kan ein risikera at den vinterstid fyller hytta med snø i ein snøstorm?
Eller går det eit langt rør fram og tilbake over heile solfangaren, slik at det evt er bare litt av røyret som blir fullt av snø?

Har SolarVenti på hytta som ligger veldig værutsatt. Var oppe i slutten av februar, og det var kommet inn snø flere steder, men ikke gjennom solventilatoren..

glamsland

Etter å ha lest alt jeg finner på nettet om solventilator, så bestemte heg meg for å bygge en selv. Den ble laget av ei isolert kasse med trekkspillformet innmat av alu myggnetting. Tester av andre på nettet viser at aluminium myggnetting er noe av det mest effektive til å samle og avgi solvarmen. Den er fåreløpig bare med naturlig ventilasjon, men blir satt inn en soldrevet vifte etterhvert.(på vei i posten..)
Nå trenger den litt tid til å virke så får vi se...

80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

etsvends

Sitat fra: glamsland på mars 29, 2018, 17:27:02
Etter å ha lest alt jeg finner på nettet om solventilator, så bestemte heg meg for å bygge en selv. Den ble laget av ei isolert kasse med trekkspillformet innmat av alu myggnetting. Tester av andre på nettet viser at aluminium myggnetting er noe av det mest effektive til å samle og avgi solvarmen. Den er fåreløpig bare med naturlig ventilasjon, men blir satt inn en soldrevet vifte etterhvert.(på vei i posten..)
Nå trenger den litt tid til å virke så får vi se...



Hvor kjøpte du alu nett? Hvordan glass har du brukt? Hva har du gjort når du sier isolert kasse?
Du har ikke bilder fra selve byggeprosjektet?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

glamsland

Myggnetting kjøpte jeg på en jernvare. Kommer på rull. Er til bruk i bla myggnettdører og under gesims på hus.
Laget ei kasse med 10mm isopor inni. Malte alt svart matt. Brettet nettingen i trekkspillbretter. Limte dette fast i bakveggen og sidene.
Luften kommr inn i et hull i bakveggen og stiger opp gjennom hullene i nettingen og tar med seg varmen oppover og ut i toppen. Glasset rr vanlig 4mm.
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Amatøren

Brukte du ordentlig glass eller pleksiglass?
Man lærer så lenge man lever.

glamsland

80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

ivanJensen

Vil sikkerhetsglass muligens være en fordel i en slikt løsning. Tenker på holdbarheten av solventilatoren. Tenker muligens å lage en sjøl til hytten. 
2x350 AGM
1155 W paneler
EP Solar 4210 og 3210 MPPT
12/230 V inverter 3500 W
Diverse relæer, timere og andre dingser

glamsland

Legger til et bilde til av temperaturen inni kassa etter en halvtime i vintersola. Et par minus ute, bunna gradestokken!!
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

kristianh

Ser Sunwind har tilbud på Airplus 100, virker som et rimelig alternativ.
Noen som har erfaring med disse?

Amatøren

Sitat fra: glamsland på april 06, 2018, 18:59:48
Legger til et bilde til av temperaturen inni kassa etter en halvtime i vintersola. Et par minus ute, bunna gradestokken!!

Hvordan er det med å få varmen inn i hytten eller står luften nesten stille i panelet?
Man lærer så lenge man lever.

glamsland

Jeg har frem til nå testet denne med prinsippet at varm luft stiger opp og inn i hytta(kanalen inn er helt i toppen og lufta inn i boksen er helt nede.)
Da blir det et drag som trekker inn kaldluft nedefra.
Dette funket greit nok, men den er effektiv nok til å levere mer varme, så jeg har nå montert et lite 5watt panel bak glasset sammen med ei 100mm vifte. Denne starter når sola skinner på panelet og skyver vatmlufta inn i hytta. Funker veldig bra.
For at jeg ikke fyller hytta med 40 graders varmluft på sommeren, så har jeg nå satt opp en enkel mekanisk termostat inni hytta.slik at vifta bare kan starte når innetemperaturen faller under 15 grader.
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Amatøren

Har du linker/typer på solcelle panelet og vifte?

Leker med tanken på lage selv jeg også.
Man lærer så lenge man lever.

HEL

Funderer litt på plassering.

Skal også ha solcellepanel på veggen. 120-130 watt.

Ser for meg solfanger på venstre side av det store vinduet mot sydvest og solcelle på høyre

Utfordringen er at inneventilen på solfangern er c/c plassert og trolig krasjer med hjørnet på kjøkkenbenken inne?

Kjøpe ny solfanger? Plassere solfanger høyt? Plassere noe mot sydøst? Kjøpe en eller flere ekstra minisolfangere. Andre løsninger?

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod