Solventilator ? Forskjeller? Monteringsmåte?

Startet av Indremedisiner, april 05, 2016, 18:05:57

Indremedisiner

Solvarventi har vel også et luftfilter mtp pollen osv vet ikke om andre har dette, bare et inspill til dere som bygger selv.

Indremedisiner

Jeg har nå fått litt erfaring med bruk av solventilator. Jeg kjøpe den nest største og hytte har ca 70 kvadrat i størrelse. På sommern rimelig bra vær varmer den opp såpass at jeg sparer faktisk litt på fyringen. Det som jeg merker mest med den er egentlig at hytta er så tørr! Dyner og annet snacks som kan suge opp fuktigheten er knusk tørre. Før jul var jeg på hytta og det var minus 12 ute og minus 10 inne, kom opp sent på kvelden og fyrte opp, det tok kanskje halvparten av tiden å få hytte opp til 20 grader pluss enn det har gjort før, dog her det blitt litt bedre ventillasjon ellers. Luften på sommern er alltid god, da ventilatoren sørger for fint trekk. Hadde jeg hatt 40 kvadrat hytte tror jeg hadde kjøpt den samme faktisk pga varmeutbytte da blir større og en faktor men den jeg har kjøpt klarer ikke lage noen merkbar forskjell i november og desember hvertfall, jeg gleder meg til februar for da begynner sola å ta tak igjen mer seriøst, spennende å se effekten da. Den kostet ca 10.000 kr, var litt styr å montere den men med termostat, viftehastighet osv så er jeg egentlig blitt veldig fornøyd. Det jeg er mest fornøyd med er at hytta er tørr og på sommern blir det gjevn og god lufting. Driver å leker med en ide for montering av ventilator mot biodoen avfall, med varm luft inn og har vindvifte fra før(den fungerer suveren, nesten ikke lukt lenger).

arctic421

Fine brukererfaringer Indremedisiner. Jeg syns de er dyre så jeg vurderer å bygge selv:

https://www.youtube.com/watch?v=pHk0PX8pbWY

Denne typen er litt bedre enn de som er laget av ølbokser som man åpner endene med boksåpner, lakkerer de svart og lar luften sirkulere igjennom:

https://www.youtube.com/watch?v=PyVPNOUpOVg

Det gjenstår å finne et solcellepanel som kan drive viften. Denne karen bruker en vifte med innebygget solcelle. har ikke sett denne viften i salg i Norge. Tips gjerne hvis noen finner en link:

https://www.youtube.com/watch?v=xpcDrmAhe20

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har laget en egen solventilator, som fungerer helt utmerket.
Jeg bygget selve "kammeret" ved hjelp av plexiglassplate kjøpt på Biltema og laget en ramme som ble lakkert svart,samt at det ble montert rør inne i rammen for å øke overflaten for å samle opp mest mulig Varme.
jeg kjører viften med et lite 30w solpanel jeg hadde liggende som er kjøpt på Clas Ohlson.
jeg bestilte en 4,6w 12v vifte på nett som kostet 150,- kr.
Man kan ikke koble viften rett på panelet pga for høy spenning (17-19 v) , så jeg kjøpte en liten billig laderegulator på Clas Ohlson også.
Hele prosjektet kostet ca 1400 kr,-

På en solrik dag på våren målte jeg 68c luft temp selv om det var 5 grader ute!


Opplevelsen er mye tørrere inneklima og raskere oppfyring av hytta!

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Amatøren

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på januar 19, 2017, 09:04:26Man kan ikke koble viften rett på panelet pga for høy spenning (17-19 v) , så jeg kjøpte en liten billig laderegulator på Clas Ohlson også.

Kan du si noe mer om hva slags laderegulator?
Man lærer så lenge man lever.

Jgytterdal@gmail.com

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Knerten

Vi har montert en Zolas solventilator 100 Plus, og har stort sett gjort de samme erfaringer som Indremedisiner.
Det er lettere å få varmet opp hytta pga av mye mindre fuktighet inne i hytta.
Når vi drar lar vi alle ventilene stå i halvåpen posisjon, slik at luft sirkulasjonen i hytta blir god.
Har målt luft temperaturer på over 50degC og luft fuktighet på 8% på innluften på solrike dager, normalen er rundt 35 i vinterhalvåret med direkte sol.

Har ikke gjort samme erfaring som Indremedisiner at vetilatoren gir bidrag som oppvarmingskilde, men dette var heller ikke poenget med innkjøpet.

Det er ingen termostat i Zolasen,slik at vifta går så lenge det er sol.
Men jeg åpnet den opp såklart og fant en liten spennings regulator for å ta seg av regulering av spenning ifra solpanel til vifte.
Dette var en enkel LM2940, disse får en for et par kroner på eBay,  et billigere alternativ til Biltema regulatoren jgytterdal brukte i sitt prosjekt.

Kan sterkt anbefale solventilator.  Vi merket stor forskjell på inneklimaet.
Solventilatoren er den som er montert midt på veggen.

Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Ygnastølen

Hei

Jeg har tenkt å bygge om et av mine "gamle" 145W solcelle panel til sol ventilator for bruk inn i krypkjeller.
Hva mener og tror dere på forumet om det?
Kan vel bare gi positiv gevinst vel?

/Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

etsvends

145w på en solventilator høres voldsomt ut. Har ingen erfaring enda men har bestilt et 5,5w panel fra dx.com til 90 kr som jeg skal prøve å bygge fra. Så er det jo omdiskutert hvor mye ventilasjon man skal ta i krypkjeller. Passe, ikke for mye??
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Indremedisiner

Kan krypkjellern bli for tørr ???

Et viktig poeng med solventilator er at en stor test organisasjon i danmark(?) ikke fant noe særlig effekt av dette sammenliknet med ventiler men de sammenliknet epler og granater(og helt merkelige forhold, hytter ved sjøen med store vinduer mot syd eller hva det nå var), det er ingen tvil om at dette er fungerer og er lurt å ha på en hytte. Hos meg er det ingenting som har fukt i seg lenger og sparer mange timer på å få hytta varm sammenliknet med tidligere.

Ygnastølen

Høres bra ut, det var det jeg tenkte. Har jo to av disse "gamle" 145W paneler, kan like gjerne lage et selv og kjøre inn i kjeller ;D

/Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

jallien

Hei

På den mest solrike veggen på hytta er det kun en bod og en liten gang som er bak veggen. Er det noen som har erfaring med å legge en kanal igjennom et rom, mister en effekt på veien?
Dette vil også bli i den ene enden av hytta, der har vi 2 soverom, har også 2 soverom i motsatt ende, klarer solventilatorene og tørke ut hele hytta. den er ca 90 m2 

Jarle

Indremedisiner

Jeg lar alle dører stå opp uten om inn på dassen om du skjønner.. Men her at jeg lufteventil.

Da tørker alt sammen opp på kort tid. Valg av ventilator er kanskje en smakssak, jeg har Solarventi og er veldig fornøyd. Jeg har dog mindre hytte enn deg men valgte vel SV14 og den han virkelig gjort jobben. Jeg ville sett litt på hvor mye lys du har på den veggen, hvor lenge osv. Det kan fint være at det klarer deg med en mindre ventilator feks SV7 da sammen med lufteventiler i de fleste av rommene så er det nok ikke så mye som skal til.
Min hytte var grusomt dårlig ventilert når jeg kjøpte den så gjorde en innsats og nå er det så tørt at min bror lurer på hva det er som foregår!

jallien

Da blir det nok å gå til innkjøp av en solventilator. Må bare til hytta å ta noen kontrollmål der jeg vil plassere det.  :)

Amatøren

Nå kjenner jeg ikke til mål på ventilasjonsrøret som sender luten inn, men hvis det er 100 mm så han du jo tre på en isolasjons strømpe beregnet for slikt og så tre de inn i et 200 mm rør hvis du har plass. Da får du 5 cm isolasjon rundt det innerste røret.

Eventuelt isolere det og så kle det inn så har du en firkantet kanal.
Man lærer så lenge man lever.

rolfm

Lurer litt på oppbygningen av solfangeren. Kan ein risikera at den vinterstid fyller hytta med snø i ein snøstorm?
Eller går det eit langt rør fram og tilbake over heile solfangaren, slik at det evt er bare litt av røyret som blir fullt av snø?

etsvends

Sitat fra: rolfm på mai 27, 2017, 23:25:45
Lurer litt på oppbygningen av solfangeren. Kan ein risikera at den vinterstid fyller hytta med snø i ein snøstorm?
Eller går det eit langt rør fram og tilbake over heile solfangaren, slik at det evt er bare litt av røyret som blir fullt av snø?

Er vel ikke så ofte det er snøstorm og sol nok til å drifte vifa. Luftinntaket er uansett i bunn og bør være kledd med insektsnetting mens luften blåses ut av solfangeren oppe. Har man kraftig snøføyk og sol kanskje noe snø kan suges/blåse inn men det tror jeg smelter inne i solfangeren. Den er jo laget for å varme opp luften når sola skinner
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Slyboy

Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

kristianh

Sitat fra: rolfm på mai 27, 2017, 23:25:45
Lurer litt på oppbygningen av solfangeren. Kan ein risikera at den vinterstid fyller hytta med snø i ein snøstorm?
Eller går det eit langt rør fram og tilbake over heile solfangaren, slik at det evt er bare litt av røyret som blir fullt av snø?

Har SolarVenti på hytta som ligger veldig værutsatt. Var oppe i slutten av februar, og det var kommet inn snø flere steder, men ikke gjennom solventilatoren..

glamsland

Etter å ha lest alt jeg finner på nettet om solventilator, så bestemte heg meg for å bygge en selv. Den ble laget av ei isolert kasse med trekkspillformet innmat av alu myggnetting. Tester av andre på nettet viser at aluminium myggnetting er noe av det mest effektive til å samle og avgi solvarmen. Den er fåreløpig bare med naturlig ventilasjon, men blir satt inn en soldrevet vifte etterhvert.(på vei i posten..)
Nå trenger den litt tid til å virke så får vi se...

80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

etsvends

Sitat fra: glamsland på mars 29, 2018, 17:27:02
Etter å ha lest alt jeg finner på nettet om solventilator, så bestemte heg meg for å bygge en selv. Den ble laget av ei isolert kasse med trekkspillformet innmat av alu myggnetting. Tester av andre på nettet viser at aluminium myggnetting er noe av det mest effektive til å samle og avgi solvarmen. Den er fåreløpig bare med naturlig ventilasjon, men blir satt inn en soldrevet vifte etterhvert.(på vei i posten..)
Nå trenger den litt tid til å virke så får vi se...



Hvor kjøpte du alu nett? Hvordan glass har du brukt? Hva har du gjort når du sier isolert kasse?
Du har ikke bilder fra selve byggeprosjektet?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

glamsland

Myggnetting kjøpte jeg på en jernvare. Kommer på rull. Er til bruk i bla myggnettdører og under gesims på hus.
Laget ei kasse med 10mm isopor inni. Malte alt svart matt. Brettet nettingen i trekkspillbretter. Limte dette fast i bakveggen og sidene.
Luften kommr inn i et hull i bakveggen og stiger opp gjennom hullene i nettingen og tar med seg varmen oppover og ut i toppen. Glasset rr vanlig 4mm.
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Amatøren

Brukte du ordentlig glass eller pleksiglass?
Man lærer så lenge man lever.

glamsland

80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

ivanJensen

Vil sikkerhetsglass muligens være en fordel i en slikt løsning. Tenker på holdbarheten av solventilatoren. Tenker muligens å lage en sjøl til hytten. 
2x350 AGM
1155 W paneler
EP Solar 4210 og 3210 MPPT
12/230 V inverter 3500 W
Diverse relæer, timere og andre dingser


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod