Solventilator ? Forskjeller? Monteringsmåte?

Startet av Indremedisiner, april 05, 2016, 18:05:57

glamsland

Legger til et bilde til av temperaturen inni kassa etter en halvtime i vintersola. Et par minus ute, bunna gradestokken!!
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

kristianh

Ser Sunwind har tilbud på Airplus 100, virker som et rimelig alternativ.
Noen som har erfaring med disse?

Amatøren

Sitat fra: glamsland på april 06, 2018, 18:59:48
Legger til et bilde til av temperaturen inni kassa etter en halvtime i vintersola. Et par minus ute, bunna gradestokken!!

Hvordan er det med å få varmen inn i hytten eller står luften nesten stille i panelet?
Man lærer så lenge man lever.

glamsland

Jeg har frem til nå testet denne med prinsippet at varm luft stiger opp og inn i hytta(kanalen inn er helt i toppen og lufta inn i boksen er helt nede.)
Da blir det et drag som trekker inn kaldluft nedefra.
Dette funket greit nok, men den er effektiv nok til å levere mer varme, så jeg har nå montert et lite 5watt panel bak glasset sammen med ei 100mm vifte. Denne starter når sola skinner på panelet og skyver vatmlufta inn i hytta. Funker veldig bra.
For at jeg ikke fyller hytta med 40 graders varmluft på sommeren, så har jeg nå satt opp en enkel mekanisk termostat inni hytta.slik at vifta bare kan starte når innetemperaturen faller under 15 grader.
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Amatøren

Har du linker/typer på solcelle panelet og vifte?

Leker med tanken på lage selv jeg også.
Man lærer så lenge man lever.

HEL

Funderer litt på plassering.

Skal også ha solcellepanel på veggen. 120-130 watt.

Ser for meg solfanger på venstre side av det store vinduet mot sydvest og solcelle på høyre

Utfordringen er at inneventilen på solfangern er c/c plassert og trolig krasjer med hjørnet på kjøkkenbenken inne?

Kjøpe ny solfanger? Plassere solfanger høyt? Plassere noe mot sydøst? Kjøpe en eller flere ekstra minisolfangere. Andre løsninger?

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod