Lading vinterstid med et lite ekstra solanlegg

Startet av Jgytterdal@gmail.com, april 06, 2016, 11:11:17

Jgytterdal@gmail.com

Tenker å lufte mine tanker om å etablere et lite "backup" solcelle anlegg for bruk vinterstid.
Vår hytte ligger veldig i skyggen i praksis fra november- jan.

Mao 3 mnd helt uten nevneverdig lading.

Imidlertid er det et veldig høyt tre på tomten som er innenfor solens rekkevidde også i disse månedene, hvor jeg tenker å plassere noen paneler.

Ulempen er at det vil medføre langt kabelstrekk fra paneler til kontrolleren ca 35m.

Mitt planlagte prosjekt går ut på å benytte 4 stk 30w (17v) paneler som da gir teoretisk 120w ladekapasitet.
Grunnen til at jeg velger 4 små paneler i stedet for 1 stort er ganske enkelt for å øke spenningen så mye som mulig.

Jeg har da regnet på at strømstyrken (A) vil være ca 1,75a med 70v spenning.

Med 2,5m2 kabel vil dette si ca 0,85v spenningstap , noe jeg anser som akseptabelt med den høye spenningen. Mo ca 1,2% tap.

Tenker å bruke en liten men effektiv MPPT lader til formålet.


Spennende å høre om noen har gjort lignende oppsett tidligere, og eventuelle erfaringer







Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Zappa

Jeg har litt av det samme problemet og valgte å løfte hele solcellepanel installasjonen opp i trærne. Måten jeg gjorde det på var å montere det mellom to trær slik at det ble stabilt også i kraftig vind. Dominerende vindretning er østfra hos oss slik at det blir på tvers. Jeg er usikker på om du klarer å lage et solid feste med bare ett tre.

Har du vurdert ett større panel i stedet for tre små? Det finnes paneler med høy spenning som kan være aktuelle.

35 meter er ikke noe problem med rett spenning. I mitt tilfelle er det 15-20 meter fra panel til regulator, maksimal teoretisk spenning på 86v (ved -20 Celsius) og 18A maks strøm. Jeg valgte å godta 3% tap i kabelen og til gjengjeld få en enkel 6mm2 kabel å montere.  Denne fikk plass inne i et flexrør som jeg gravde ned.

Installasjonen har fungert bra i de to årene det har vært operativt.

Her er en kabel kalkulator som kan brukes:  http://www.solar-wind.co.uk/cable-sizing-DC-cables.html
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Jgytterdal@gmail.com

Fint opplegg du har der!

Jeg har også muligheten til å montere mellom to tre, men må nok en del høyere opp i treet en du viser på bildet ditt.

Hvordan det vært med snø og greiner etc , har det vært noen utfordringer?

Greit å se bilder for å få noen ideer!



Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Zappa

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på april 06, 2016, 14:48:26
Hvordan det vært med snø og greiner etc , har det vært noen utfordringer?

Jeg har kappet grener for å unngå skygge, men jeg ser i januar at grenene fra bjerketreet henger over deler av det øverste panelet fulle av is og snø.

På samme tid har vi også et belegg av underkjølt regn på panelene. Dette må nok også hindre optimal utnyttelse. Dette har vært veldig vanskelig å få av. Har forsøkt å skrape, tine med varmt vann og å ha på frostvæske.  Er det noen som har noen tips om dette?
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Ygnastølen

Hei

I mine yngre dager drev jeg med vintersport hvor vi hadde hjelm ved visir nærme munn og nes. (Aking).
Da brukte vi glycol kjøpt på apoteket, mener den var ren - 100%...
Vi påførte og polerte glasset på innsiden, det dugget eller iset aldri.

Om det går å prøve det vet jeg ikke, men verd et forsøk kanskje??
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Ludo

Et ganske godt tips er rengjøring av glasset, da fester ikke isen seg så godt. Har man en montering/vinkel og klimaforhold som gjør at det ofte legger seg is på er rødsprit et godt tips. En vask på senhøsten og effekten varer en god stund om det ikke regner for mye. Teknisk sprit for de som har tilgang på det er også utmerket.

Jgytterdal@gmail.com

Har nå gjort det samme,  nemlig flyttet panelene høyere opp i noen trær!

Legger ved bilde av konstrulsjonen,.
Se bort i fra kabelen da dette er bare midlertidig til frosten slipper taket i hovedkabelen
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Godt innspill.

Har man ikke gode solforhold på hytteveggen - flytt batteriene.

Blir avstanden til regulatoren stor? Øk spenningen ved å koble panelene i serie og anskaff en MPPT regulator. Er det veeeldig lang til sola? Flytt både regulator, batteribank og inverter inn i et lite "hus" ved siden av panelene og legg 230V bort til hytta.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Ludo hadde et innlegg som inneholdt punkter som fortsatt var aktuelle for denne tråden, men som ble med over til kabeldiskusjonen.

Jeg har lagt det in her

Sitat fra: Ludo på april 10, 2016, 19:08:31
Montering i trær faller vel ikke under " anbefalt" da de vokser, flere trær vokser ulikt og de beveger seg i vind. Større installasjoner vil i stor grad også påvirke treet da presset på treet øker utover det naturen har dimensjonert det for. Dess høyere opp dess større moment...

Motorsag er en ypperlig oppfinnelse. Det finnes mye av stativer med litt høyde som feks benyttes i solparker etc.


Jeg må innrømme at etter å ha sett prisen på noen av disse stativene på hyttelivsmessen så synes jeg det er fristende å lage en løsning basert på trær. Jeg vil heller bruke 10.000,- på mer paneler enn på et stativ.

Både Zappa og Jgytterdal har vist at dette er fullt mulig.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod