Lufting når hytta er tom

Startet av Chello, januar 01, 2009, 19:04:48

Chello

Vi har en hytte uten innlagt vann på fjellet. Når vi er borte fra hytta og den står tom har vi ovnene på 10-12 og alle lufteventiler i vinduer oppe. Er det siste egentlig nødvendig, eller holder med å ha et par av dem oppe?

Det går klart mer strøm når ventilene er oppe og litt varme ønsker vi å ha på.

petter`n

Pass bare på at det er minst 1 ventil i hvert rom som er åpen, det blir minimalt m. fukt som skal ut nå det ikke er noen tilstede.

Chello


Hadde egentlig lyst til å unngå å ha ventiler oppe i alle rom. Jeg tenkte mer på å ha alle dørene oppe og ha f.eks en ventil i hver ende av hytta åpen.

Vil det være tilstrekkelig lufting?

Chello


Jeg ser at i forbindelse med vannskader så anbefaler Sintef at alle ventiler lukkes:

Skulle tro at det er litt gjennomtenkt med tanke på lufting også?

rogers

Jeg har alle ventiler oppe, og ovnstermostatene på 7 grader.

Ser også en artikkel på dinside.no der det frarådes mot å stenge ventiler,
da dette i løpet av kort tid fører til fuktskader.


Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Yeti

Om du velger moderat eller liten lufting når hytta står tom i den kalde årstid.  Husk å lufte godt før hytta forlates.  Dermed erstatter du den varme fuktige inneluften med kjølig  og "tørr" uteluft.

petter`n

Hmmmm. Forklar, inne har jeg + 21,6 og 26% luftfuktighet, ute er det -3,1 og 71% luftfuktighet. Skjønner at fukten holder seg vekk fra varmen. Hvordan kan det ha seg at uteluften er tørrrere enn inneluften???

Hans

Relativ luftfuktighet kan ikke sammenlignes direkte fordi tallet som benyttes er - så langt jeg har skjønt det - et uttrykk for hvor mye fuktighet luften inneholder i forhold til hvor mye den maksimalt kan inneholde ved den aktuelle temperaturen. Varm luft har mulighet til å ta opp mer fuktighet enn kald luft, derfor vil f.eks. kald luft (minusgrader) inneholde forholdsvis lite vann selv om luftfuktigheten er høy.

F.eks. 100% relativ fuktighet tilsvarer ca 1 gram vann pr. kg luft ved - 15 grader og 14,5 gram vann pr. kg luft ved + 20 grader.
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

hyttenettet

Egne erfaringer :

Ventiler åpne
Alle dører stengt mellom hvert rom
Ovner på min 10 grader

Heldigvis er de fleste hytter ikke utsatt for mye fuktighet, men blir fort mugg på sofa, senger osv hvis det ikke er et min. av temperatur, og ikke minst stabil temperatur inne.

Morten

T2T

Har ingen prøvd disse solvarmeanleggene som det reklameres for? Solarventi og lignende? Åpne ventiler og panelovner på 10 grader er ikke hverken billig eller miljøvennelig lenger  :)

Vibeke

Vi holder også på å bygge hytte på fjellet der det ikke skal legges inn vann. Når jeg leser her lurer jeg litt på en ting.  Må man alltid ha varme på når man ikke er i hytta eller er det mulig la den stå kald i perioder når man ikke bruker den?

Hva gjør de som har hytter uten støm? De må jo la den stå kald mellom besøke.

Jeg har ofte gått på turistforeningens selvbetjeningshytter. Mange av disse er uten støm og iskalde når man kommer innom midtvinters. Har likevel ikke opplevd at senger og sengetøy er funktge.

Man sparer jo både penger og miljø om man kan la være å alltid ha på strømmen når man ikke er der.......
Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!

hyby

Å kjøle ned en hytte uten vann skulle vel gå greit det.
Men som denne tråden handler om, må man sørge for å ha lufting.
Enten i form av gammel trekkfull hytte, eller ventiler i en nyere hytte der det er dampsperrer i veggen.
Hvis ikke vil den relative luftfuktigheten øke kraftig når man kjøler ned den varme luften.

hyby

Har forsåvidt et eget spørsmål.

Hvordan løser man det med snødrev og ventiler i en hytte som ligger værutsatt til ?
Et sted jeg var, lå snøen klistret flere cm tykk (innvendig)i taket og hjørnet rundt ventilen.
Ønsker jo ikke slikt vannsøl på gulv og vegger i en ny hytte..

petter`n

Det finnes beskyttere (grå plast) til å sette utenpå ventiler, selv lagde jeg disse, men en blikkenslager knekker kjapt til slike etter mål.

Emil


Slike ventilbesyttere i grå plast (kan males) selges også på Maxbo.
tror fabrikatet er Flexit.

Dugnadsmyra

Sitat fra: T2T på februar 09, 2009, 17:58:04
Har ingen prøvd disse solvarmeanleggene som det reklameres for? Solarventi og lignende? Åpne ventiler og panelovner på 10 grader er ikke hverken billig eller miljøvennelig lenger  :)
Skal til å bygge hytte etterhvert og vurderer å benytte Solar Venti eller en annen luft-solfanger. Har en kompis med hytte som benytter dette prinsippet og han er kjempefornøyd. Der er ikkje noko problem med fuktig luft i hytta hans! :)

T2T

Vet du om din kompis har ventilene åpne også, slik at det ikke blir overtrykk inne i hytta? Hadde vært morsomt å få en rapport fra kompisen din på hvordan dette fungerer. Hva er temp i hytta når han kommer på vinteren. Luftfuktighet. Om fluene overlever (de slutter å klekke egg når luftfuktigheten blir lav nok) osv.

Hadde vært kjekt om han eller andre som har praktisk erfaring delte litt.  :)

Vibeke

Veldig interessant denne løsningen fra Solarventi.

Ser at noen har testet og rapportert det her.

Er det noen som vet om luftinntaket stå like innenfor solpanelet, eller man kan føre det i kanal eller rør f.eks. gjennom en bod før man setter opp ventilen? :)
Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!

Yeti

SitatMange av disse er uten støm og iskalde når man kommer innom midtvinters. Har likevel ikke opplevd at senger og sengetøy er fuktige.
Man sparer jo både penger og miljø om man kan la være å alltid ha på strømmen når man ikke er der.......
Blir hytta benyttet og skikkelig oppvarmet jevnlig, slik at en får opptørking skal det ikke være nødvendig med varme når den står tom (Om det ikke er for komfort og vannledningers skyld).

hyby

Det kan vel være et lite poeng å ikke la temperatur og luftfuktighet svinge alt for mye for å unngå oppsprekking av gulver og inventar ?

Hans

Vibeke, jeg ser på bloggen din at du har montert SolarVenti på hytta. Har du fått noe inntrykk av hvordan den fungerer? Og er det spesielle ting du tenker på nå i ettertid i forhold til montering eller annet som det kan være greit for oss andre å vite om?
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

Vibeke

Monteringen var veldig enkelt og alt fungerte fint. Vi måtte legge et isolert flexitrør gjennom en liten bod og inn i gangen i hytta. Vifta går selv om solen ikke er helt fremme og den blåser inn tempertert luft i hytta.

Vi har den på kun når vi ikke er på hytta. Vifta bråker litt og når vi er på hytta har vi på varme og ofte dørene oppe.

Nå er det jo sommer og det er vanskelig å se hvor stor effekten er, men jeg er spent på om det vil holde hytta tørr i vinter  :)

Jeg skal blogge om erfaringene utover i vinter...
Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!

jimmern

Enig at montering av denne er enkelt.
Ein må passe på å ha full åpning på ventilen og at ventilatoren er innstilt på maks når ein ikkje er på hytta. (Anbefaler å kjøpe med trinnløs regulering slik at en kan kjøre ned/slå av hastigheten på vifta når ein er på hytta.) Eg har hatt denne installert på ei hytte/sel i 2 år no. Kan berre seie at eg er kjempefornøygd. Målte temperaturen ein gong det var godt med sol ute og den viste 42 grader. Eg har ventilene åpne i hytta, bortsett fra den som står nærmest ventilatoren.
Erfaringen min er å komme til ei "tørr" hytta med den konsekvens at oppvarmingen går betraktelig fortere.
(Vibeke : eg er godt kjent i Mannsbergi og fjedli rundt om , kor eksakt er det du bygge hytta di ?)

Vibeke

Flott :) Gleder meg til å se hvordan det virker i vinter.
Er du kjent i området bør du av bildene på bloggen lett se hvor hytta er.  Ligger opp mot fjellet, Mannsbergi, med utsikt over Torolmen.
Har du hytte i området også?
Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!

jimmern

Nei, har ikkje hytte i området sjølv. Bror min tok over hytta vi hadde på "Torholmstrekka". Sjølv har eg hytte/sel på Murane i Fardalen. Eg ser av bildene sånn ca plassering av hytta di. Steinbruddet i Mannsbergi kan vere fint å ha i nærheten, ikkje sant  ;)

Hans

SitatGleder meg til å se hvordan det virker i vinter.

Hvordan funger SolarVentien, Vibeke?
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

Vibeke

Jeg skrev litt om dette i siste blogginnlegg: http://byggehytte.blogspot.com/2010/02/pastestemning-i-februar.html

Merket når vi var på hytta i romjulen at det ikke er mange timene med sollys midtvinters :-)
Når derimot er dagene lenger og solen skinner flere timer både inn hyttevinduene og på solarventi-panelet på hytteveggen. Dette gjør nok at både solen og luften som solarventi-viften blåser inn i hytta, er med på å heve innetemperaturen noe.

Det viktigste for meg er likevel at den holder hytta tørr noe jeg tror den gjør. Blåser skikkelig med luft inn når solen står direkte på panelet, så at det virker er helt klart  :-)
Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!

Ducato

Pass på å ikke kjøp for liten solfanger til hytta. Har du råd, ta gjerne modellen større, det angrer du ikke på.

Arne S

Kjøpte Solarvent 10. Den har eit areal på 50x90 cm. Vifta har ein driftspenning på 12V og effekt 3,6W og utstyrt med termostat. Høgste målte spenning, i slutten av april, 7,2V. Med andre ord, ubrukeleg, sjølv om den var montert på sørvendt vegg.
Laga då solfanger sjølv av ein solcelle, Biltemaventilator (1W) med innebygd batteri og valgbar suge/blåse propell, plexiglas, lister og baksvegg av svartmalt neopren liggeunderlag, tilsaman ca. 900 kr. Den fungerer i det minste under gjeldande lysforhold.
Kondens oppstår oftast i tette uoppvarma bygg, vår og haust da temperatursvingingane dag/natt er størst og gir dårleg lukt, rå og kalde tekstiler og madrasser.
Hytta har to plan og på det lågaste puntet vart det montert ein solcelleventilator til, nede ved golvet (i eit soverom), denne uten solfanger. Denne skal fjernast seinare på året og takast i bruk igjen til våren.
PS. På biodoen er vindvifta erstatta med Biltema solcelleventilator med innebygd batteri. Det held doen luktfri det meste av året her i skoddeheimen på Vestlandskysten

Ducato

Hei!
Interessant innlegg om SolarVenti.
Om du mener at solcella er underdimensjonert, bør du høre med SolarVenti om dette. Men jeg er litt undrende, da jeg ikke kjenner til at Solarventi har noen modell SV10. Størrelsen stemmer ikke heller. SV7 er
Dimensjon: 102 x 72 x 5,5 cm, SV9 er 70 x 113 cm, 5,5 cm.
Derfor mistenker jeg det er et annet fabrikat du har kjøpt.

Angående den selvlagede solfangeren, hvordan har du ordna med ventilasjonen på den stillestående lufte, når den ikke er i bruk?
Bygget selv en stor solfanger jeg satte på taket, men den er nå ødelagt innvendig, da varmen smeltet inneholdet. Selve treet er også forvridd, så den skal nå ned fra taket. Regner den som nesten ubrukelig. Det blir veldig høy temperatur inne i den, og har hørt at treet kan selvantenne.

Oppdater meg gjerne på den solfangeren du kjøpte.
I verste fall, kan jeg formidle erfaringen til SolarVenti, om det er en slik du har.
Gi meg innkjøps-sted og dato i så fall.

Arne S

Solfangeren vart innkjøpt under eit besøk i Danmark og mulig den heitte Scanheat. Men prinsippet er stort sett likt for fleire produsenter. Modellen var utrusta med termostat og hadde ei overflate på 50x90 cm der solcella som skulle drifte vifta utgjorde ca 1/4 av arealet.
Biltemaventilatoren har betydeleg mindre effekt (1W) men fungerer også i overskya vær. Ellers er ventilasjonen i hytta basert på tradisjonelle passive veggventiler som står opne heile tida med unntak av ein ordinær solcelleventilator som er montert nede ved golvet på eit lite soverom.
Det er sjølvsagt viktig å lufte godt etter hyttebruk for å få ut varm fuktig luft. Men hovedproblemet er gjerne innvendig kondensering som følge ev skiftene temperaturer, særlig vår og haust.
Hytter med strøm kan ha litt varme på, heile tida, men for oss utan strøm, må solfangere være eit godt og miljøriktig alternativ. Solfangerane eg har sett i handelen er latterleg dyre, prinsippet er så enkelt og komponentene billige.
Ein takmontert solfanger kan nok være optimal med tanke på å varme vatn men den vil også være sterkt eksponert for vær og vind, så riktig materialvalg er viktig. Derfor har eg montert min heimelaga på sørvendt solvegg, under takutstikket. Tror også det er viktig at rørgjennomføringen er kortast mogeleg ellers taper ein effekt der også.


dybis

Kan noen sjekke om jeg har forstått  poenget med disse solfangerne? Slik jeg har oppfattet det blir luften varmet opp og sendt inn i hytta. Men hva er fordelen sammenlignet med vanlig ventilasjon og et vindu?

Jeg mener, lufta som sendes inn har like mye fuktighet (selv om den relative fuktigheten er lavere p.g.a. høyere temp). Et vindu varmer minst like bra.

Klart har man ikke nok vinduer, eller hvis man ønsker enda mer oppvarming kan man sette slike på taket og i riktig retning. Jeg ser også et poengmed termostat styring, og mekanisk avtrekk.

Hvis jeg skulle lage noe selv ville det brukt eksisterende solcellepanel (som ofte er i hytta fra før), og et mekanisk avtrekk som er styrt basert på tempratur og kanskje luftfuktighet. Jeg ville ikke brydd meg om oppvarmingsdelen da den har liten effekt sammenlignet med vindusflater. Er det noen grunn til at det ikke skulle bli like bra? Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Ducato

Hei dybis.

Jeg kunne brukt masser av plass for å beskrive fordelene med en solfanger, bl.a hvordan den virker, som dette:
http://www.solarventi.dk/generelt/sol_model1.htm
http://www.solarventi.dk/generelt/sol_model2.htm

men på www.selkomotor.no under SolarVenti på menyen på framsida der, finner du mere utførlig beskrivelse av funksjonen av panelene.

Tror du kan få svar på dine funderinger der.

dybis

Takk for linkene  :)

Jeg leste fort over det, og de bekrefter mitt inntrykk.

Skal man få noen vestentlig effekt av dette må panelene ha en viss størrelse sammenlignet med sydvente vinduer, ellers så blir effekten marginal, eller?

Setter man opp noen store paneler på syd-vendt tak, kan det fungere, hvis panelene ikke blir dekt av snø da.  Og hvor mye snø tåler de, jeg tipper at de ikke holder på fjellet (500 kg pr m2 etc), jeg så ikke noen tall på de panelene jeg har sett på. Ofte så er syd-vendt vegg allerede fulle av vinduer og sol-celle paneler.

Jeg har likevel tro på konseptet, f.eks. lage taket som et fullt panel, med en takvinkel som gjør at snøen ikke legger seg osv. Men kun et lite panel på veggen?

Fordelen sammenlignet med vinduer er vel at man ikke får varme lekasjer og trekk, helt uavhengig av størrelse av panelene (mao panelene kan vœre store). Sammenlignet med en enkel mekanisk trekk så slipper man en "kald trekk". Men hvis man ikke er tilstede når den går burde det ikke ha noen betydning.

For min egen del klarer jeg ikke å se at en enkel vifte drevet av et lite solcelle panel ikke burde gjøre samme nytten da jeg ikke har plass til store paneler.

Det er klart at dette er en ferdig løsning man kan kjøpe, man slipper å plages ved installasjon etc., men for meg er det likegyldig da jeg liker egne løsninger.

Ducato

Hei.

Det viktigste med en solfanger, er at den styrer den lufta som skal tillates å komme inn i bygningen.
Om vi tenker oss ei hytte med åpne ventiler som leder til at luft passerer gjennom hytta mere elle mindre hele året.
Ved denne for for luftning, vil mye av den lufta som kommer inn i hytta være fuktig, da det ofte blåser når det er lavtrykk, rusk og regn. Da spreder den fuktige lufta seg rundt inn i hytta.
Når høytrykk kommer, er det sol og ofte vindstille. Den fuktige lufta inne i hytta varmes opp, men sjelden forflyttes ut av hytta.

Med en luftsolfanger har du en annen funksjon som er "mekanisk" og styrt av solen. Den starter og går når solen skinner, og pumper inn tørr og oppvarmet luft inn i hytta. Denne tørre lufta suger til seg fuktigheten og "avfukter" hytta.
Etterhvert som vifta går, blåse denne ny-fuktede lufta ut av hytta, og erstattes med ny tørr luft. Når sola går ned, er altså hytta fylt med tørr luft. samme om det blir lavtrykk, og du ikke har en masse andre ventiler åpne, så den tørre lufta blåses ut av hytta og erstattes med fuktig luft.

Den tørre lufta inne i hytta vil suge til seg den rest av fukt som finnes der, og neste gang sola skinner, blir den blåst ut av hytta og erstattet igjen med ny tørr luft.

Dette er kjernen i hele opplegget. En solfanger ble testa og målt til å avfukte ei hytte, og resulatet var 7 liter vann per døgn.
En annen sak, er at jo høyere hytta er over havets overflate, desto høyere effekt blir det på temperaturen på den innblåste lufta.

På spørsmålet om panelene tåler mye snø, så er svaret at fronten er en dobbel polykarbonatskive, som er mange ganger sterkere enn glass. Så visst klarer de snø!


Selv har jeg en SV14 på garasjetaket, som starter når formiddagssola kommer opp, og driver ut den fuktige lufta fra bilen. I tillegg bygget jeg en luftsolfanger og satte på taket på vår villa, den var 4 meter lang, ca. 80 cm høy/bred. Den hadde enkel glassrute i fronten. Men vær og vind, samt høy stagneringsvarme inne i den, har nå ødelagt den, så den må ned.  Den enkle glassruta ga ikke samme isolasjon som en dobbel polykarbonatskive, så effekten var større enn en SV14, men mindre enn en SV30.
Vi satte ventilen fra panelet midt i taket i stua, og det var en fin tilskuddvarme som kom ned. Røret oppe på loftet var ca, 3 m langt, 125mm diameter, og godt isolert.

Denne solfangeren klarte både snø og vind uten å bli revet ned fra taket.

En SV14 har en effekt på ca. 700 watt, en SV30 på ca. 1500-2000 watt, avh. av høyden over havet.  Vinkelen mot syd er ikke kritisk, derimot bør man kunne vinkle dem, vertikalt på vinteren når solen står lavt, 60 grader på vår, sommer og høst.

SolarVenti stoltserer med at de nå har solgt snart 40 000 paneler jorden rundt, så klart har de sin funksjon og beholder populariteten. Lille Norge har vel rundt 1000 paneler montert på hus og hytter.

dybis

En peak effekt på 1500-2000 watt høres riktig ut. Jeg vil gjette at snittet da vil ligge på ca. 6. kwh per dag, dvs snitt 250 watt på sommeren basert på solcelle data. Vinteren (spesielt des/jan) vil vœre mye lavere avhengig hvor man er i landet.

Luft som kommer inn fra solfangeren vil blande seg med inneluft. Dvs. at tempraturen vil falle og da er den ikke så tørr lengre (sammenlignet med uteluft). Dvs. et vindu med samme størrelse burde gjøre det samme + et mekanisk avtrekk  styrt av solen. Man ungår kanskje noe kondens problemer med å varme opp luften først.

Det høres spennende ut å bygge selv. Tror jeg ville valgt et dobbelt glass med riktig coating for å få opp tempraturen uten for mye tap. Jeg har sett noen design som går på å la luften gå igjennom en slange brus bokser som er malt sort bak en glass rute. Ikke helt optimal varmeveksler, men enkel og billig.

En kombinasjon vannvarmer / luftvarmer hadde vœrt interessant. Mulig det er vanskelig å få til i praksis.

Slyboy

Er her noen som har målt fuktigheten i en hytte som står uten oppvarming?

Smartpanel sier at deres produkter alltid skal benyttes i rom som ligger på mellom 20-65 % fuktiget. Dette pga for lav eller høy luftfuktighet over tid, kan føre til krymping eller svelling av platene. Hei

Noen erfaringer med MDF eller Arbor?
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

stroller

Sitat fra: Slyboy på januar 30, 2016, 21:58:12
Er her noen som har målt fuktigheten i en hytte som står uten oppvarming?
Jeg har flere ganger målt luftfukigheten i hytta når vi kommer dit til 95%. Har ikke målt i treverket (vi har panel på veggene). Verst om høsten. Det blir en hel del fyring for å få ut fukten. Kommer nok til å innstallere en solventilator etterhvert.

Indremedisiner

Har du nok ventiler ? Jeg har vært i samme situasjon. Tok 3 dager å fyre opp hytta før det sluttet å renne fra vinduene. Satte inn 4 ventiler i hovedetasjen(hadde ikke ventiler i laftet hytte!) og 2 i kjellern og 4-6 måneder så har det sluttet å renne av vinduene. Ventilene er på maks, vinduene mot syd har gardinene trekt til siden for å få varmet opp luften innendørs og få litt sirkulasjon. Dette har fungert meget godt. Nå har jeg godt til innkjøp av en Solarventi sv14 for å få tatt siste rest av fuktighet og på sommern kanskje får man litt oppvarming også. Planlegger å lage en rapport om dette under temaet solventilator ?

Slyboy


For 7-8 år siden kjøpte jeg en SV 14. Den monterte jeg i min isolerte garasje hvor jeg ofte opplevde at vinduene og bilene var dekket av fukt på vinteren. I garasjen hadde jeg ingen form for annen oppvarming men etter at denne ble montert så var fukten nesten fraværende.

Anbefaler den på det sterkeste og kommer til å montere en i hver etasje på hytta nå når den blir ferdig :)
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

KjellG

Vi setter opp ventilene og slår av strømmen. Dett var dett. Bindingsverhytte. Aldri noe problem med dugg eller vann på vinduene unntatt soverommene om noen sover der.

Knerten

Vi åpner alle ventilene før vi drar, samt at vi har en solventilator, har ikke problemer med fukt inne i hytta ved langvarig fravær.
Vi henger også opp dynene, slik at disse ikke samler fuktighet i disse og i madrassene.
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Arctic1827

Når vi kjøpte hytta, ei ganske nyoppført på ca 50m2 + hems i bindingsverk, reagerte jeg på at det i hele hytta bare var 4 små spalteventiler over vinduene i stue/kjøkkendelen.  Hytta har ikke innlagt strøm.  Heller ikke på bad/ toalettrom var det ventil montert for å få funksjonell trekk i biodoen. Første vinteren opplevde jeg hytta som rå, ved at det var fuktige sengklær og at det dugget på vinduene når vi begynte å fyre.  Inneluften kjentes innestengt ut når vi ankom, uansett på året.

Første våren satte jeg inn til sammen 8 stk 10cm ventiler i alle rom, også hems.  Disse står mer eller mindre åpen hele året.  Inneklimaet er ikke til å kjenne igjen, hytta oppleves tørr hele året, inneklimaet er vesentlig forbedret, og ikke dugger det når vi starter å fyre opp ved ankomst.

Nå må det også nevnes at hytte ligger i et lunt område med lite vind i Nord-Norge slik at det ikke er noe problem med at snøfokk kommer inn gjennom ventilene.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod