Valg av kjøleskap/TV 12v/230v, og endringer i 12v anlegget, innspill ønskes.

Startet av Indremedisiner, april 10, 2016, 14:05:14

Indremedisiner

Hei.

Jeg har i utgangspunktet bestemt meg for å legge inn strøm, vann og kloakk nå som kommunen har organisert innlegging av vann og avløp. Problemet er at det kan drøye en god stund før dette er ferdig, muligens 2018-19. Hytta har idag 2 solcellepanel(140w og 80 w), disse er koblet til hvert sitt batteri(290 ah AGM, nye batterier i 2014 men ikke fra samme leverandør, med hver sin laderegulator SW20 fra hyttebua fikk aldri med noen bruker manual da det ikke følge med utstyret!) og forsyner hytta ved hjelp av en bryter hvor man skrur fra av til 1 eller 2(valg av batteri). Det er en 600w inverter med modifisert sinus som en ladestasjon for telefon og ipads osv. Har kipor IG 2600 men ikke batterilader. Oppsettet ble gjort slik for å kunne ha et reserve batteri men etterhvert som man lærer mer og setter seg mer inn i ting ser man at mye kunne vært gjort annerledes. Jeg planlegger en sommer som arbeidsledig og skal kose meg på hytta fra 1. juni, ønsker ikke bruke gass kjøleskapet(ikke noe galt med dette egentlig men vil bli kvitt flammen..), i tillegg ønsker jeg nok å få Canal digital(Rikstv ikke aktuelt, spyr bare hører det) med Norgespakken for underholdningens del. Dette er kjøleskapet jeg ønsker: Liebherr TP1760 Premium A+++,Energiforbruk år / døgn: 93 / 0,253 kWh* 4.457,- kr. Kjøleskapet bruker 93.000/365dager/24t/12v = 0,89 ah/t og inverter ca 0,85 ah/t.
Ved valg av TV blir det vanskeligere ettersom ikke helt sikker på om skal gå for finlux 32 tommer fra Sparelys.no som har Canaldigital mulighet rett i tven eller om skal gå for en 230v tv med alt ekstra som det medfører mtp kabling og oppsett. Planen var å ferdigstille hytta mest mulig i påvente av strøm, vann og kloakk osv men siden jeg nå skal ha en lang ferie så ønsker jeg litt mer komfort i 3 sommermåneder. Alt av lys skal være 12v så lagt opp selg for å spare penger og lære mye i prossesen. Jeg snakket med Sunwind på hyttemessen og de mente at det skulle gå bra og paralellkoble disse sammen ettersom de knapt har vært bruk, det ene batteriet har nok vært ladet ned til kanskje 65 % en gang, det andre har vel aldri vært under 80 % vil jeg tro, jeg tok opp mitt oppsett med dem og de mente at det skulle ikke ødelegge batteriene.

Problemstillingene:
1) Er inverteren min nok til å drive dette liebherr kjøleskapet?
2) Jeg tror jeg skal forsøke å paralellkoble batteriene og dobble den effektive batteriebanken, da vil jeg vinterstid kunne oppnå 50 % kapasitet altså 290 ah og sommerstid ca 400 ah(optimale beregninger). Noen som mener dette virkelig ikke burde gjøres?
3) Jeg lader min mobil, ipad osv på denne inverteren da det står på markedsføringen at det fint kan benyttes til slikt utstyr men den er modifisert sinus, bør den byttes?
4) Valg av batterilader og inverter, evnt kombinasjon ? Kan man sette inn en splitter på 230v i inverter og sendes feks strøm til kjøleskapet og til TV hver for seg? Man har vel ikke lov til å mekke med 230v selv så hvis det skal gjøres uten elektriker så bør det vel lages et hull i laftet med hullsag så får dyttet en skjøteledning gjennom veggen. Det fåes gode 230v tv nå som kanskje bruker 40-70 watt ca i bruk.
5) EasySolar 12/1600/70-16 MPPT 100/50 fra Victron, vil denne ha 1600w inverter, 70 ampere ladekapasitet og MPPT laderegulator i seg ? Kan jeg klare meg med en av de laderegulatorene jeg har (maks 20 ah, solcelle lader ikke i nærheten av dette) eller bør jeg har MPPT lader? Jeg tror ikke at jeg trenger MPPT så tenkt at det kanskje er greiest med en Victron EasyPlus C 12/1600/70-16. Tanken er at siden batteribanken er min nok er i minste laget er det greit å få en lader som gjør at det ikke tar så lang tid å lade opp men det mest rasjonelle er kanskje Victron MultiPlus C 12/800/35 utifra pris og behov?
6) På sikt kommer strømmen og da må jeg vel ha en 230v-12v omformer..
7) Er folk fornøyde med Finlux som tv eller skaffe seg 230v?

Det viktigste er kjøleskapet, dette vil nok helst sikkert bli brukt når strømmen også kommer.

Batteribanken er snau ::), det er åpenbart men ønsker å forsøke å bruke den inntil strømmen kommer og gjør ingenting om jeg må lade hyppig med aggregat ;D.
Det er veldig mange spørsmål å ta stilling til her og budsjett er naturligvis også en side av saken men ved svar ønsker jeg at folk ser noe mer på det tekniske enn på priser ettersom penger kan oppdrives hvis løsningen er god, mest interessert i tekniske aspekter da det er svært lærerikt og følge dette forumet og dets dyktige medlemmer.

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Noen innledende svar på spørmålene dine:

Sitat fra: Indremedisiner på april 10, 2016, 14:05:14
Problemstillingene:
1) Er inverteren min nok til å drive dette liebherr kjøleskapet?
2) Jeg tror jeg skal forsøke å paralellkoble batteriene og dobble den effektive batteriebanken, da vil jeg vinterstid kunne oppnå 50 % kapasitet altså 290 ah og sommerstid ca 400 ah(optimale beregninger). Noen som mener dette virkelig ikke burde gjøres?
3) Jeg lader min mobil, ipad osv på denne inverteren da det står på markedsføringen at det fint kan benyttes til slikt utstyr men den er modifisert sinus, bør den byttes?
4) Valg av batterilader og inverter, evnt kombinasjon ? Kan man sette inn en splitter på 230v i inverter og sendes feks strøm til kjøleskapet og til TV hver for seg? Man har vel ikke lov til å mekke med 230v selv så hvis det skal gjøres uten elektriker så bør det vel lages et hull i laftet med hullsag så får dyttet en skjøteledning gjennom veggen. Det fåes gode 230v tv nå som kanskje bruker 40-70 watt ca i bruk.
5) EasySolar 12/1600/70-16 MPPT 100/50 fra Victron, vil denne ha 1600w inverter, 70 ampere ladekapasitet og MPPT laderegulator i seg ? Kan jeg klare meg med en av de laderegulatorene jeg har (maks 20 ah, solcelle lader ikke i nærheten av dette) eller bør jeg har MPPT lader? Jeg tror ikke at jeg trenger MPPT så tenkt at det kanskje er greiest med en Victron EasyPlus C 12/1600/70-16. Tanken er at siden batteribanken er min nok er i minste laget er det greit å få en lader som gjør at det ikke tar så lang tid å lade opp men det mest rasjonelle er kanskje Victron MultiPlus C 12/800/35 utifra pris og behov?
6) På sikt kommer strømmen og da må jeg vel ha en 230v-12v omformer..
7) Er folk fornøyde med Finlux som tv eller skaffe seg 230v?



1) Jeg tror ikke det. Startstrømmen på kjøleskapet er antageligvis for stor
2) Sammenkobling av batterier som har vært ladet og brukt separat er ikke å anbefale. Kanskje går det bra fordi de er ganske nye.  290Ah er et altfor optimistisk tall. 200Ah x 2 x 50% = 200Ah x 12V = 2400wh
3) Tror det går fint, min erfaring er at slike ladere er litt mindre effektive når de går på modifisert Sinus, uten at jeg kan forklare hvorfor
4) Du må ha et sikringsskap etter invereteren med mindre du kjøper en med innebygget sikringsskap.
5) MPPT er kun regulator for solpaneler. En vanlig regulator yter bare 70% i forhold til en highend MPPT. Dine to paneler leverer derfor bare 140W. Det er ikke nok til å levere strøm til et anlegg med 230V kjøleskap.
Victron inverterne inneholder ikke MPPT. Easystar er en Victrons inverter med sikringspanel.
6) Hva skal du bruke 12V til når du får 230V

Av regnearket ser du at batteriene dine bare varer 2 dager ved overskyet. Det er veldig lite.

Min konklusjon:
- Du har for lite med paneler, kjøp fler. Siden forbruket er høyest når du er der, kan du evt også montere de på noe som gjør at de kan følge sola, gjerne manuelt. Mine henger på en "låvedør" og hvis jeg gidder å svinge de et par ganger iløpet av dagen får jeg typisk 5-6Kwh istedenfor 3-4Kwh
- Bytt til MPPT regulator
- Behold batteriene, sats på at det går bra
- Hvis du først skaffer en skikkelig inverter - gå for std 230V TV - de bruker ikke mye strøm
- Kablingsoppsettet ditt ser "spedt ut" For tynne kabler til høyere forbruk.
-

Kommentarer fra andre?

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Indremedisiner

Sitat fra: Røilern på april 10, 2016, 16:19:32
Noen innledende svar på spørmålene dine:


1) Jeg tror ikke det. Startstrømmen på kjøleskapet er antageligvis for stor
2) Sammenkobling av batterier som har vært ladet og brukt separat er ikke å anbefale. Kanskje går det bra fordi de er ganske nye.  290Ah er et altfor optimistisk tall. 200Ah x 2 x 50% = 200Ah x 12V = 2400wh
3) Tror det går fint, min erfaring er at slike ladere er litt mindre effektive når de går på modifisert Sinus, uten at jeg kan forklare hvorfor
4) Du må ha et sikringsskap etter invereteren med mindre du kjøper en med innebygget sikringsskap. Victron har vel en slik.
5) MPPT er kun regulator for solpaneler. En vanlig regulator yter bare 70% i forhold til en highend MPPT. Dine to panaler leverer derfor bare 140W. Det er ikke nok til å levere strøm til et anlegg med 230V kjøleskap.
Victron inverterne inneholder ikke MPPT. Easystar er en Victrons inverter med sikringspanel.
6) Hva skal du bruke 12V til når du får 230V

Av regnearket ser du at batteriene dine bare varer 2 dager ved overskyet. Det er veldig lite.

Min konklusjon:
- Du har får lite paneler, kjøp fler
- Bytt til MPPT regulator
- Behold batteriene, sats på at det går bra
- Hvis du først skaffer en skikkelig inverter - gå for std 230V TV - de bruker ikke mye strøm
- Kablingsoppsettet ditt ser "spedt ut" For tynne kabler til høyere forbruk.

Kommentarer fra andre?

Vis jeg kobler batteriene sammen bør jeg vel kjøpe MPPT lader, nå lader de hvert sitt batteri. Sunwind mente at det skulle holde med denne inverteren(kunne ikke garantere det men var ganske sikker) men jeg aner ikke og skulle gjerne likt å høre om andre har testet noe liknende. Holder det med Victron MultiPlus C 12/800/35 til å drive skapet tror du ? Hvis jeg bruker bare kjøleskapet i sommer så kan det vel gå noen dager? Altså jeg bruker bare Iphone og evnt ipad, disse lades fra det andre batteriet. Lysene mine bruker kanskje 12-15 ampere i døgnet eller noe slikt. Tryggere å la batteriene være separate og heller måtte lade litt oftere ? Hvis jeg ikke kobler dem sammen så må jeg nok belage meg på å lade hvert 48 time med 4-5 timers lading? Gjør meg ingenting å sette på aggregatet og fiske litt imens det lader osv, derfor skal på hytta i sommer  ;D.

Røilern

Sammenkobling av batteriene har ikke så mye med regulator å gjøre. Du kan godt ha begge regulatorene koblet til de to sammenkoblede batteriene.
Jeg vet ikke om du finner en regulator som takler to forskjellige paneler.

Hvorvidt 800W er nok, vet jeg ikke. Min erfaring er at i startøyeblikket drar kjøleskapet borti 80-90Ah (12V) 1000-1100W! men dette kan variere fra skap til skap. Selv min gamle 3000W Multiplus knurret litt når kjøleskapet startet.

Jeg tror ikke jeg ville beholdt oppsettet med separate batterier
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Indremedisiner

Sitat fra: Røilern på april 10, 2016, 16:39:56
Sammenkobling av batteriene har ikke så mye med regulator å gjøre. Du kan godt ha begge regulatorene koblet til de to sammenkoblede batteriene.
Jeg vet ikke om du finner en regulator som takler to forskjellige paneler.

Hvorvidt 800W er nok, vet jeg ikke. Min erfaring er at i startøyeblikket drar kjøleskapet borti 80-90Ah (12V) 1000-1100W! men dette kan variere fra skap til skap. Selv min gamle 3000W Multiplus knurret litt når kjøleskapet startet.

Jeg tror ikke jeg ville beholdt oppsettet med separate batterier

Du bruker et 12v kjøleskap i regnearket som oppgitt forbruk er 1,8 ah mens liebherr skapet jeg tenker meg har endel mindre, dog vet jeg ikke om det slår så mye ut i oppstart strømmen men det er ca halvparten i oppgitt forbruk. Er det forskjell på starstrømmen på 12v og 230v skap?

Victron MultiPlus C 12/800/35 har "Maksimalbelastning (startstrøm): 1600 Watt"
Dette burde vel holde eller klarer ikke utstyret dette lenge nok tenker du ?
Er ville du gått for Victron MultiPlus C 12/1200/50-16  for å være helt sikker?

Hvis jeg forstår det rett: Paralellkobler av batteriene og oppnår 400 ah bank på sommer og og 200 ah vinter. Hvis det er mulig å koble 80w + 140w på en regulator så skal jeg gjøre det og kjøpe en MPPT. Liebherr skapet(93.000/365/24/12= 0,89 ah i snitt =21,36 ah/døgn) + Victron MultiPlus C 12/1200/50-16(forbruk ca 1 ah/t ca = 24 ah) + lys/tlf(20 ah) = ca 65 ah/døgn i snitt. Det blir sikkert endel mer første døgnet pga skapet skal bli kaldt osv, la oss si 100 ah, det betyr at jeg på døgn 2 lader 2 timer også er batteriene fulle og jeg kan ha strøm 65/400= 6,15 døgn men med sikkerhetsmargen så sier vi feks 85 ah forbruk i døgnet og da bør det kunne gå 4 døgn mellom hver gang jeg bør lade(ikke tatt hensyn til solcellepanelet her men i perioden jeg er det så vil det nok lade ca 30 ah per dag i snitt, juster ned litt fra sunwinds skjema pga belliggendeheten)?


kristianh

Her er det snakk om 230V kjøleskap på 350 watt inverter, så er jo kanskje verdt å prøve den inverteren du har først.

Og skulle du bytte til f.eks. en Victron inverter takler disse gjerne en startstrøm på det dobbelte av nominell effekt (800 watt tar 1600 watt i noen få sekunder), så tror du skal være relativt safe der.. Hvordan inverteren du har nå er på startstrøm vet jeg ikke, men det fins kanskje noen data på den.

Her er det en ganske detaljert diskusjon rundt 230V kjøleskap på 12V, ser det anbefales 7-800 watt inverter.

Forøvrig er kjøleskapet du nevner oppgitt til 64 kWh/år, ikke 93. Så rimelig gjerrig på strømmen mao.

Hovedpoenget er vel at det kan være ganske stort spenn fra kjøleskap til kjøleskap..

Jeg har et Isotherm 65 liter på 12V. Etter at jeg flyttet batteriene til uthus er det bortimot 40 meter kabelspenn med 2x10 mm2 kabel. Dette hadde jeg aldri trodd ville gå, så regnet egentlig med å måtte bytte til 230V kjøleskap. Men det har fungert uten problemer så foreløpig har skapet blitt stående. Det meste jeg har klart å registrere på batterimonitor i det kjøleskapet starter er 80-90 watt, mens kompressoren går ligger det mellom 25-55 watt (variabel hastighet på kompressor).

Edit: Ser du har skrevet det samme med peak power på victron i mellomtiden.

kristianh

Du bør unngå å koble de to (forskjellige) panelene du har inn på samme inngang på én regulator. Uansett om du seriekobler eller parallellkobler vil begge panelene kort sagt yte som det svakeste panelet.

Da har du to alternativ, enten installere to regulatorer, eller bytte til like paneler for å få brukbart utbytte.

Indremedisiner

Sitat fra: kristianh på april 10, 2016, 17:26:34
Her er det snakk om 230V kjøleskap på 350 watt inverter, så er jo kanskje verdt å prøve den inverteren du har først.

Og skulle du bytte til f.eks. en Victron inverter takler disse gjerne en startstrøm på det dobbelte av nominell effekt (800 watt tar 1600 watt i noen få sekunder), så tror du skal være relativt safe der.. Hvordan inverteren du har nå er på startstrøm vet jeg ikke, men det fins kanskje noen data på den.

Her er det en ganske detaljert diskusjon rundt 230V kjøleskap på 12V, ser det anbefales 7-800 watt inverter.

Forøvrig er kjøleskapet du nevner oppgitt til 64 kWh/år, ikke 93. Så rimelig gjerrig på strømmen mao.

Hovedpoenget er vel at det kan være ganske stort spenn fra kjøleskap til kjøleskap..

Jeg har et Isotherm 65 liter på 12V. Etter at jeg flyttet batteriene til uthus er det bortimot 40 meter kabelspenn med 2x10 mm2 kabel. Dette hadde jeg aldri trodd ville gå, så regnet egentlig med å måtte bytte til 230V kjøleskap. Men det har fungert uten problemer så foreløpig har skapet blitt stående. Det meste jeg har klart å registrere på batterimonitor i det kjøleskapet starter er 80-90 watt, mens kompressoren går ligger det mellom 25-55 watt (variabel hastighet på kompressor).

Edit: Ser du har skrevet det samme med peak power på victron i mellomtiden.

Inverteren: Egetforbruk: 10 W Innspenning12 volt Kontinuerlig effekt: 600 watt
Maksimal effekt:   1200 watt Spenningskurve:   Modifisert sinus. Jeg nevnte feil skap men har vurdert det samme skapet på 64 kwh men det mangler fryseboks. Jeg har 10 ah sikring på kursene betyr det at jeg kan sette kjøleskapet mitt på kjøkkenet og kjøpe feks 12v med fryser (http://www.hyttebua.no/kjokken-og-propan-kjoleskap-12-volt/kompressor-kjleskap-92-liter) og det vil gå fint? Kabelen burde kanskje være tykkere men er så lite spenningstap kontra 15 m som vistnok blir det oppgitte og anbefalte lengden. Jeg har 2 regulatorer, kan jeg paralellkoble batteriene og lade med begge regulatorene?

kristianh

Vil tippe 10 A sikring er i minste laget, selv har jeg 15 A.

Mulig det kan gå, avhengig av kabeltverrsnitt og startstrøm på det kjøleskapet du velger. Sjekk spenningsfall her.

Dersom du skulle velge 12V skap har jeg inntrykk av at rene 12V kjøleskap er snillere på strømmen enn kombi gass/12V. Sjekk båtmarkedet også, men 12V kjøleskap er gjerne dyrt ift 230V.

Velger du en Victron kombi-inverter (eller annen) og 230V skap, vil du jo også få mulighet til å lade batteriene dine med aggregat, kanskje verdt noen kroner ekstra det også :)

Indremedisiner

Sitat fra: kristianh på april 10, 2016, 17:43:16
Vil tippe 10 A sikring er i minste laget, selv har jeg 15 A.

Mulig det kan gå, avhengig av kabeltverrsnitt og startstrøm på det kjøleskapet du velger. Sjekk spenningsfall her.

Dersom du skulle velge 12V skap har jeg inntrykk av at rene 12V kjøleskap er snillere på strømmen enn kombi gass/12V. Sjekk båtmarkedet også, men 12V kjøleskap er gjerne dyrt ift 230V.

Velger du en Victron kombi-inverter (eller annen) og 230V skap, vil du jo også få mulighet til å lade batteriene dine med aggregat, kanskje verdt noen kroner ekstra det også :)

Det ser tydelig ut fra den andre tråden at victron phoenix 350 på 230v A++ fungerer så  burde det vel være rimelig bankers med Victron MultiPlus C 12/800/35 også blir det ikke så dyrt heller. Jeg har sendt mail til sunwind og hyttebua for å spørre om startstrøm og dette med kobling av solcellepaneler så får man se. Hvis det går ann å paralellkoble og lade med 220w(140+80), så begynner det å likne noe med den Vitron dingsen, da kan jeg nok klare meg i noen dager uten å måtte lade hele tiden og samtidig for godt kjøleskap. Poster svar fra sunwind når det kommer.

Indremedisiner

Alexander Haug <alexander@sunwind.no>
11:46 AM (4 hours ago)

to me, Sunpost
Hei

Så fremt panelene har likt antall celler er det ikke noe problem med parallellkobling. De har trolig det på størrelsen du oppgir.

20 AVAB er et forslag eller du kan benytte alle våre regulatorer i sortimentet med merkestrøm 16VA eller mer (du bør som tommelfingerregel ikke belaste regulator med mer enn 80% av merkestrøm). 

Sammenkoblingen av batteriene er ikke heldig slik du selv er klar over. Sannsynligheten for at batteriene lever kortere er stor hvis de ikke har helt lik motstand og hvilespenning (stor sannsynlighet at de vil være forskjellige hvis de er fra forskjellige produsenter og størrelse).
Aksepterer du dette kan du trolig nyttiggjøre deg batteriene en stund allikevel, før du eventuelt kjøper nye. Regulator etc tar ikke skade av at batteriene er forskjellige.

Startstrøm på kjøleskapet er ikke oppgitt på linken men det står at strømtrekk er 0,8A (230V). Jeg ville kontaktet leverandør hvis det er viktig. Du vil måtte ha en vekselretter for å drive dette da. Du kan gå ut fra at startstrøm på en kompressor kan være inntil  ca det tredobbelte av oppgitt strømtrekk (2,4A) . Altså ca 550W. Litt avhengig av hva du skal benytte vekselretter til i tillegg vil avgjøre størrelsen. Det vil dog være litt begrenset hva du kan trekke ut av 2 AGM batterier over tid. Er formålet med vekselretter drift av kjøleskap og lading av telefoner etc vil en 600W være et greit valg.  Skal du primært benytte vekselretter til kjøleskapet må den stå på hele døgnet. Det er da lurt å ikke kjøpe den for stor slik at virkningsgrad på vekselretter ikke blir så dårlig i forhold til strømtrekk og eget forbruk i vekselretter.

Håper dette var til hjelp.


Med vennlig hilsen / Best Regards

Alexander Haug
Teknisk sjef / Technical Manager

Logo_Sunwind_RGB_LITEN

SUNWIND GYLLING AS
Rudssletta 71-75
1309 Rud
Tlf: 67 17 13 70 / 81
Fax: 67 17 13 80
E-post: alexander@sunwind.no
www.sunwind.no

Her var det mye nyttg informasjon i denne kjøleskapsdebatten. Kanskje man burde laget en egen post rundt dette temaet og merket det i forumet. Jeg kom tilfeldigivs over dette produktet http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1634&category_id=158&option=com_virtuemart&Itemid=39

Kan dette kobles til inverter og med feks smartcharger(lader 2 batterier samtidig fra hyttetorget) så kan jeg kjøre kjøleskapet uten problemer og ikke behøve å paralelllkoble batterier?

Zappa

Noen synspunkter:

- Victron har faktisk kommet med et alt-i-ett produkt:  EasySolar i både 1600 og 3000 utførelse. https://www.victronenergy.com/inverter-charger-mppt/easysolar Dette kan jo være grei løsning.

- Jeg har selv et Liebherr TP1760 Premium skal og er meget godt fornøyd. Virkelig lavt strømforbruk og ifølge en hvitevareselger et annet sted enn der jeg kjøpte, så sier Liebherr at skapet også fungerer godt ned til noen minusgrader, dvs. lavere enn det sone SN-T (10-43°C) skulle tilsi. Det finnes ingen sone under dette, så da må de merke med SN-T. Jeg har kun forsøkt ut dette noen ganger i vinter, og det har fungert bra.

- Jeg bruker selv en Multiplus 3000, men jeg vil tro at en Multiplus 800 fint vil klare å trekke dette.

- Skal man tenke økonomi og kun fokusere på å klare seg til 2018-2019, så ville jeg gått for en ny inverter og en billig MPPT regulator
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Indremedisiner

Sitat fra: Zappa på april 11, 2016, 19:24:08
Noen synspunkter:

- Victron har faktisk kommet med et alt-i-ett produkt:  EasySolar i både 1600 og 3000 utførelse. https://www.victronenergy.com/inverter-charger-mppt/easysolar Dette kan jo være grei løsning.

- Jeg har selv et Liebherr TP1760 Premium skal og er meget godt fornøyd. Virkelig lavt strømforbruk og ifølge en hvitevareselger et annet sted enn der jeg kjøpte, så sier Liebherr at skapet også fungerer godt ned til noen minusgrader, dvs. lavere enn det sone SN-T (10-43°C) skulle tilsi. Det finnes ingen sone under dette, så da må de merke med SN-T. Jeg har kun forsøkt ut dette noen ganger i vinter, og det har fungert bra.

- Jeg bruker selv en Multiplus 3000, men jeg vil tro at en Multiplus 800 fint vil klare å trekke dette.

- Skal man tenke økonomi og kun fokusere på å klare seg til 2018-2019, så ville jeg gått for en ny inverter og en billig MPPT regulator

Oppfatter du sunwind slik at man kan putte begge panelene i en MPPT lader ? Jeg skal nok kjøpe dette kjøleskapet da har lyst på isboks til all ørretten som tas. Jeg lader gjerne med aggregatet hyppig uten problemer og den Easysolar virket egentlig veldig grei. Svarene fra sunwind var interesante for tolker det slik at kan ta et 92 liter kjøleskap som selges og sette det på kjøkkene med 12v koble rett til og det skal gå utifra ampere forbruket og mine kurser.

Zappa

Sitat fra: Indremedisiner på april 11, 2016, 19:38:08
Oppfatter du sunwind slik at man kan putte begge panelene i en MPPT lader ?

Ja, har selv tidligere kjørt to ulike paneler i parallell mot en PWM lader og det fungerte bra. Du kan mao. bruke den ene eller begge regulatorene du har i dag.  Det holder egentlig med den ene, da den er stor nok. MPPT anbefales for å få mest mulig ut av panelene dine.

Dermed er det billigste alternativet å parallellkoble batteriene, bruke kun den ene regulatoren med panelene i parallell og kjøpe en 600W+ inverter av god kvalitet, f.eks Victron 800W, da får du ingen 230v lader...
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Indremedisiner

Sitat fra: Zappa på april 11, 2016, 20:26:43
Sitat fra: Indremedisiner på april 11, 2016, 19:38:08
Oppfatter du sunwind slik at man kan putte begge panelene i en MPPT lader ?

Ja, har selv tidligere kjørt to ulike paneler i parallell mot en PWM lader og det fungerte bra. Du kan mao. bruke den ene eller begge regulatorene du har i dag.  Det holder egentlig med den ene, da den er stor nok. MPPT anbefales for å få mest mulig ut av panelene dine.

Dermed er det billigste alternativet å parallellkoble batteriene, bruke kun den ene regulatoren med panelene i parallell og kjøpe en 600W+ inverter av god kvalitet, f.eks Victron 800W, da får du ingen 230v lader...

Jeg tror jeg dropper og paralellkoble batteriene ettersom de er fra ulike produsenter og har vært brukt litt ulikt, men beholder det ene koblet mot 80w og heller kjøper 2 stk 350 ah og paralellkobler de med 140w panelet til den banken, og kjøper  denne http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1519&category_id=88&option=com_virtuemart&Itemid=39   batteriladeren  Jeg har en inverter på 600w så tester denne først. ca 5500 kr for kjøleskap ca 7500 kr for batterier ca 2400 for lader. Hva tenker du om en slik løsning?

Indremedisiner

Etter å tilbrakt et par timer med en Sunwind ansatt som hadde greie på dette har jeg bestemt meg for at det bare er å hive prosjektet på dynga. Det beste er å fortsette med gaskjøleskapet. Det er mange grunner. Sunwind fortalte om en egen test de hadde gjort av 100 l 12v kjøleskap med 24 grader i omgivelsene og dette hadde bruk over 80 ampere første døgnet, de har ikke gjort tilsvarende på 230v 85 cm skap men de viste at dette var betydelig mer effektivt men første døgnet ville nok kjøleskapet som er aktuell i denne saken trolig ende på rundt 55-60 for deretter å gå ned til 34-40 per døgn. 12v skapet teipet de igjen slik at ingen skulle åpne det osv. Skremmende høyt forbruk. Når det gjelder mine AGM batterier er det nok ikke så godt egnet til å drive med inverter på siden er batterierer som har utladningssyklus antall ganger som er lavt i forhold til litt dyrere batterier, dog skulle dette holde 3-4 år mente sunwind. Kobling av disse 2 batteriene kunne prøves og vil nok holde par år men det vil ikke bli gunstig. Inverter på 600w mer enn nok for kjøleskapet og det er mulig å kjøpe noe utstyr fra victron som drar strøm fra begge batteriene men det blir veldig Reodorfelgen aktiv. Jeg ble heller anbefalt å fortsette med gas skapet og mattematisk er dette veldig fornuftig, i tillegg fikk jeg gode råd om hvordan jeg skulle sjekke kjøleskapets termostat og renhold av "pipen" bak og tenneren.

Lærdommen for andre som velger mer permanent 12v løsning slik jeg ser det er:
Har du sparsomt med midler gå for gass kjøleskap! Starter installering av annleggg er det svært viktig med gode forberedelser og tenke nøye igjennom fremtidig bruk og muligheter(evnt begrensninger annlegget vil få). Det er mulig å få til et godt system med grei batterilader til 2-3000 kr, kipor aggregat(kipor Ig 2600w duger til det meste!), gode inverter med ren sinus( lurer du på om du skal velge 600w eller 800w så velg 1600-2000w i dag, det er mulig å velge kombinert inverter og lader for eksempel fra Victron), MPPT regulator ikke nødvendig hvis ikke har solcellepanel >3-400w(ifølge sunwind), det er ikke noe problem å koble mitt 140 og 80w panel inn på samme regulator, kjøp inn batteriene samtidig og sjekk at det er samme størrelse og fra samme produksjonsparti og skal du satse på dette i 8-10 år fremover er det nok gunstig og velge AGM batterier i midt-prisjikte(man trenger ikke Rolls batterier! selv om de sikkert er veldig gode). Selvfølgelig vil det være noe uenighet om størrelse på batterilader, bank størrelse, hvor hyppig man synes det er greit å lade men dette er hvertfall erfaringer jeg har gjort meg etter at jeg startet denne posten.

Hadde jeg valgt i dag tror jeg at oppsettet mitt ville blitt følgende:
1) EasySolar 12/1600/70-16 MPPT 100/50. 1600w inverter, 70ah batterilader, MPPT regulator, alt i en pakke. ca 15 900 kr. Har regulator som er ok så det kan spares kr her. Evnt kjøpt 1200/50 victron kombi inverter/lader B vare hos sunwind til 8990 kr
2) AGM Batteri: AGM Solar 350 ah 2 stk i koblet sammen, og vært fornøyd med for eksempel 5-7 års levetid. ca 7600 kr
3) Liebherr TP 1434-21 001  ca 6000 kr 93 kwh og med fryseboks.
4) Kjøpt et nytt 140w panel i samme serien ca 3200 kr.
5) Kipor aggregat gjerne IG 2600w (drar det mest at verktøy) 7999 kr.

Med dette oppsettet ville jeg nok ladet opp batteriene på døgn 2 og deretter sjekket Volten en gang per dag mtp når det neste lading bør gjøres. Solcellene vil bidra mer og trolig trenger man ikke lade mer enn hver 5 dag fra april-august, kanskje lengre intervall enn dette. Kipor kan bare dras i gang og bør kunne lade opp batteriene på 4 timer, ved gjennomsnittlig vær ved ca beregninger.

Totalt kostnad 40 699 kr forutsatt egen montering. Jeg tror jeg styrer unna dette ettersom jeg trolig får strøm om ca 3 år men prossesen har utvilsomt vært veldig lærerik.  


kristianh

Må si tallene på 12V kjøleskap virker voldsomme. Jeg har Isotherm 65L 12V kjøleskap. Legger ved graf for vinterferien i vedlegg. "Dippene" er kjøleskapet som kjører.
Nå er dette selvsagt ikke sammenlignbart med sommertemperaturer etc. Da vi ankom var det vel kaldere i kjøleskapet enn det maten skal være.. Dessverre installerte jeg CCGX i høst, så har ingen logg fra sommertemp. (erfaring kommer lenger ned).
Som man ser på grafen starter kompressoren ca. 5-6 ganger i døgnet her. Kontinuerlig forbruk (på andre ting enn kjøleskap) er ca. 2A, når kompressoren går er totalt strømtrekk 4,5-5A. Altså ca 3A=36W på kompressoren. 6 ganger i døgnet * 3A * 25 min hver gang = 7,5Ah=90Wh i døgnet.

Understreker at dette er under optimale forhold for kjøleskapet:
- Har montert kjøleskapet i et skap på soverom rett ved kjøkkenet. Holder det kaldere på soverommet enn kjøkken og tallene er på vinterstid.
- Har modifisert kjøleskapet til å starte en PC-vifte som sørger for god utlufting rundt kompressor slik at det ikke "hoper" seg opp varme inni et skap.

På sommerstid har jeg kun egen erfaring og synsing å komme med. Har 2x245 Ah batterier på 12V. Sist sommer var vi der i 6 uker i strekk med byggeprosjekt. Kjøleskapet stod på hele sommeren. I snitt ladet jeg med aggregat én gang i uka. Og da brukte vi en del verktøy via inverter ifbm byggeprosjekt. Har 140W solcellepanel.

Ser helt klart poenget med at gass er å foretrekke dersom man er nødt til å spare på strømmen. Men mener at kjøleskap på strøm absolutt kan være "innafor" også på et beskjedent solcelleanlegg som jeg har (foreløpig....).

For vår del er det 7 km på beina sommerstid og 10 km vinterstid. Det er derfor et poeng å måtte dra med seg minst mulig gassflasker osv. Må som regel bære en del parafin, lampeolje, fin-fyr, øl, vin allerede, greit å slippe gassflaske i tillegg  ;)

Har man lyst og anledning å bruke gass - supert. Ønsker man å unngå det er det etter min mening fullt mulig med kjøleskap på strøm.

For ordens skyld - har et Isotherm Cruise 65 med ASU. Oppgitt snittforbruk varierer litt mellom 0,5 og 0,7A på 22 grader rundt om ser jeg, men tror ASU ligger på 0,5 (52-74 kWh/år). Tror også ASU har variabel hastighet på kompressor, ihvertfall syns jeg mitt varierer litt i hastighet etter hvilken innstilling jeg gjør på kontrollpanelet. Og ja, det er svindyrt, men kom over en utstillingsmodell til under halv pris så hoppa på. Og har egentlig ikke så mye tro på at ASU har noe for seg i solcelleanlegg, men det var nå en gang det på utstillingsmodellen..

ASU betyr at det har et kuldemagasin. Kjøleskapet guffer på litt mer når spenningen er høy (typisk når motoren går i båt) og magasinerer den ekstra kulden slik at kjøleskapet går mindre når det ikke er lading. Sikkert ikke like gunstig i en hytte, men iom at jeg har mitt på soverom, går det mere på dagtid når det er sol og så kan det (av og til ihvertfall) stå en hel natt uten at kompressoren starter.

Indremedisiner

Det var nok et forbruk i overkant for de færreste har 24 grader på 85 cm over gulvet, i tilllegg er det 100 liter så volumet blir endel mer, han sa ikke noe om fryseboks størrelse osv men de neste døgnet ville forbruket gradvis falle ned mot oppgitt verdier men de hadde ikke testet hvor lenge man måtte ha skapet på med bruk osv for å nå verdiene som følger med skapet med feks 0,8-1,5 ampere/t.

kristianh

Det som betyr aller mest ift strømforbruket etter man skrur på kjøleskapet er hva man putter inn i det og hvilken temperatur det har.

Putter du inn 100 liter vann på 24 grader trenger du omtrent 2300 Wh (~190 Ah på 12V) for å kjøle ned 20 grader. Har du 100 liter luft går det ca. 62 Wh (~5 Ah på 12V) for å kjøle 20 grader.

Tar man med brukbart kalde matvarer, kanskje sammen med et frossent fryseelement i en kjøleboks, mener jeg etter min erfaring at det er minimalt ekstra et kjøleskap må gå første dag, selv på sommeren.

Har matvarene blitt lunkne på vegen kan man sette inn kaldt vann (er man f.eks. på fjellet er det gjerne kaldt vann tilgjengelig også på sommeren) og sette inn sammen med maten. Det hjelper mye.

Kommer uansett til å følge med på forbruket mot sommeren når vi kommer til varm hytte og varmt kjøleskap, så kan jeg avgi rapport i sommertemperatur :)

dybis

Estimatene dine tar utgangspunkt i en virkningsgrad på en, en bra kompressor trenger bare halvparten av energien.

kristianh

Omvendt :)

Estimatene er kun energien som må tilføres, for å gi en pekepinn på forskjellen for luft/vann, kompressoren vil bruke mer enn dette avhengig av virkningsgrad.

dybis

Ser at jeg bruker ca 35 Amp per døgn med kjøleskap hvorav ca 15 er til vifte på do, og litt til telefoner og ipader. Slik at godt under 1 amp i sintt per time. Skal ikke så mye sol til for å lade batteriene helt opp.

Har ikke angret på at jeg kastet ut gasskjøleskapet selv om det var mye større og hadde fryser. Åpen flamme, eksos i stua og ustabilt (det slukket av og til), samt høyt gassforbruk.

På vinteren hiver jeg bare inn en isbit og jeg trenger ikke bruke strøm.


kristianh

Sitat fra: dybis på april 21, 2016, 15:21:19
Virkningsgraden er nok høyere enn 1, se f.eks. http://www.nccvmtc.org/PDF2/2_083.pdf

Det har du helt rett i  :)

Tror forøvrig det er den kompressoren som står på mitt kjøleskap. Har forskjellige modus og temperatur på kontrollpanelet, så kan antageligvis bruke data herfra til å pønske litt mer på hva som er optimal innstilling


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod