Valg av kabel - PFSP - AC/DC - teori diskusjon

Startet av Jgytterdal@gmail.com, april 10, 2016, 16:30:33

Tarzan

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på april 14, 2016, 05:35:16
Det induseres vel ikke spenning i dc? Kan ikke skjønne at det oppstår magnetisme i en dc kabel?

Dette må du forklare nærmere.

Det induseres et magnetfelt rundt hver leder. Jo større strøm, jo kraftigere magnetfelt.
Ansatt i Forbruksimport AS og Sørlandets Fjellsaging AS

kristianh

Det vil være et magnetfelt ifbm en likestrømsleder, men det er endringen i magnetfelt som fører til at strøm kan induseres i andre ledere og spoler.

Teoretisk kan endring av spenning og strøm i en likestrømsleder føre til induksjon i andre ledere, men iom at polariteten (pluss/minus) er den samme hele tiden er min påstand at man helt kan se bort fra dette i en hytteinstallasjon (likestrøm).

For vekselstrøm som veksler er det noe annet.

Tarzan

"Because the currents are running in the same direction in adjacent conductors in Cable A, the magnetic fields that couple between the same color conductors cause the inductance of Cable A to increase. Since inductance is an important thing to minimize in speaker cables, this is a bad thing. In Cable B, the conductors are alternated so that adjacent conductors have current running in opposite directions. This tends to reduce the inductance of Cable B, which makes Cable B the superior design."


Har jobbet som skipselektriker i mange år, og jobbet mye med 12 og 24 volt. Der var det veldig viktig ved bruk av 4 ledere, at + og - lå i kryss. Det for å motvirke magnetisme/induktans.

Om du legger to rk ledere løse ved siden av hverandre, og setter på en del strøm, kan de ble skøvet fra hverandre.
Ansatt i Forbruksimport AS og Sørlandets Fjellsaging AS

OS

Sitat fra: Tarzan på april 14, 2016, 09:15:43
"Because the currents are running in the same direction in adjacent conductors in Cable A, the magnetic fields that couple between the same color conductors cause the inductance of Cable A to increase. Since inductance is an important thing to minimize in speaker cables, this is a bad thing. In Cable B, the conductors are alternated so that adjacent conductors have current running in opposite directions. This tends to reduce the inductance of Cable B, which makes Cable B the superior design."
Lyd er AC og resonnementet i sitatet ovenfor gjelder ikke ved DC.

Som kristianh skriver så vil du ved DC få et permanent magnetfelt og det er jeg temmelig sikker på ikke har noe å si i et solcellesystem.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

Sitat fra: Tarzan på april 14, 2016, 09:15:43
Har jobbet som skipselektriker i mange år, og jobbet mye med 12 og 24 volt. Der var det veldig viktig ved bruk av 4 ledere, at + og - lå i kryss. Det for å motvirke magnetisme/induktans.

Da er du i samme bransje som meg. Jeg er ikke elektriker dog bare så det er klart..

Vil ta litt tak i begrepene.
Magnetfelt kan og vil oppstå rundt en leder (AC og DC), ja. Dette kan påvirke andre ledere og metaller fysisk, ja.
Induksjon betyr at strøm induseres i en annen leder pga. et eksternt magnetfelt som varierer. Dette eksterne magnetfeltet kan f.eks. komme fra en annen leder.

Så kan være med på at du i en skipsinstallasjon med store strømmer krysser likestrømsledere for å unngå at de fysisk påvirker hverandre. Men de vil ikke indusere strøm i hverandre.

Ta et google-søk på Faradays lov og Lenz' lov eller les her.

Står fortsatt på mitt med at dette er unødvendig og ikke påkrevd for en hytteinstallasjon med likestrøm. Da vil jeg i tilfelle gjerne se en henvisning til en relevant standard for bolig/hytte (NEK 400 e.l.)

Kan være med på at det kan være et poeng å holde AC og lavspenning DC (spenningsbånd I og II ihht NEK) adskilt, men det er såvidt meg bekjent ikke påkrevd ihht NEK 400 (så lenge en del betingelser er oppfylt). Bl.a. kan alle ledere være isolert for høyeste spenning. Men dette kravet går nok mest på brann, og ikke pga induksjon e.l.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod