Valg av Aggregat

Startet av Trillemarka, april 19, 2016, 11:54:35

Trillemarka

Hvilket aggregat bruker folket?

Jeg har sett litt på denne: HONDA EU 30is FS   

Noen kommentarer?

Jgytterdal@gmail.com

Dometic Tec 29.

Anbefales på det sterkeste.
Stillegående
2,7 kw
Bensingjerrig
Gode remote start muligheter
Kan settes opp i autonom drift



Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Trillemarka

Jeg skal bruke det til å pumpe opp brønnvann (trenger minimum 2,2kw) og lade batteriene samt drive litt verktøy, støvsuger etc

Jgytterdal@gmail.com

Kan jo helt sikkert hender at du klarer deg med et mye enklere aggregat.

Etn ting du må ta stilling til, er mulighet for fjernstyring eller ikke.
Finnes ikke mange alternativer som kan fjernstyres.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

EU serien til Honda er fine inverter aggregater men pga design også kostbare. Det er fordi de i tillegg til motor og generator også har en innebygget inverter. Generatoren leverer likestrøm til inverteren som lager vekselstrøm.

Fordelen med et inverteraggregat er at hastigheten på motoren tilpasses forbruket slik at ved små laster eller tomgangskjøring så går det stille. Ved større belastning må bensinmotoren levere like mye effekt som vanlige aggregater og bråker dermed tilnærmet like mye.

Et vanlig aggregat må gå på konstant turtall på 3000 rpm. Dette er nødvendig for å gi 50Hz . (3000rpm / 60sekunder = 60Hz) Det samme aggregatet i en 110V 60Hz konfigurasjon slik de har i USA må gå på 3600rpm og bråker dermed mer.

Hvis man har en inverter som gir tilstrekkelig med 230v til små og mellomstore laster er et dyrt inverteraggregat unødvendig. Det er vel nesten slik at hvis man har en brukbar batteripakke så kan man få en inverter og et vanlig aggregat for samme prisen som for et inverteraggregat.








Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Trillemarka

Hvilket aggregat alternativer vil dere anbefale uten inverter som leverer min 27kW?

Ludo

Du må sette opp noen kriterier selv. Det finnes ingen fasit for alle.
Skal du ha bensin eller diesel? Diesel kan best forsvares i profesjonelle installasjoner der prisen på generator er mindre viktig fordi levetid, mulighet for store maskiner og mulighet til å lagre større mengder drivstoff veier opp.

Støy? Et godt støydempet aggregat bør være et minimum. Det finnes hytteforeninger og kommuner som diskuterer generelle forbud mot generatorer annet enn til anleggsvirksomhet. Hvorfor? Støyforurensning har blitt et større og større problem i enkelte områder fordi Norge later til å ha blitt dumpingplass for billige industriaggegater.
Er dette kriteriet viktig er utvalget betydelig innskrenket.

Skal det være portabelt eller ikke? Dumt å ha det fastmontert hvis du har behov for det flere steder, og det spiller ingen rolle hvis det bare skal brukes på en plass.

Fjernstyrt, snor-start, automatisk start? Snorstart er definitivt det rimeligste, skal det brukes sporadisk er det greit. Fjernstart gir mulighet til start/stopp inne fra hytta. Litt mer lukrativt og det fordyrer. Automatisk start? Langt mindre utvalg og høyere pris, maskin bør ha automatisk choke og kontrollere sin egen drift etter start/stopp signal. Evt automatisk gløding/forvarming på Diesel. Automatisk start uten at noen er til stede? Bør kun benyttes av profesjonelle som vet hva man gjør! En lekk pakning på et bensinaggregat etter flere års drift som naturligvis kan skje, gjør det til risikosport. En forgasser som renner over fordi nåla står åpen grunnet litt rusk i tanken skjer også. Brann i bensinaggregat med brennstofftank eller bensin lagret i nærheten vil man ikke ha! Her vil diesel være vesentlig sikrere.

Hva skal du bruke det til? Bare verktøy / byggestrøm stiller ikke like store krav til jevn spenning og ren sinus som det feks elektroniske hurtigladere, LED TV, PC utstyr etc gjør.
En del industrimodeller leverer dessuten 60 hertz som er helt uegnet til annet enn verktøy.

Inverter, dc generator, generator med spenningsregulering, børsteløs generator, børsteløs med kondensatorer, det er mange muligheter. For husholdning er inverter å foretrekke. Du har ren spenning og 230 v fra aggregatet så fort det går. Utstyr mellom aggregat og forbruker er redusert til en inverter innebygget i aggregatet som også styrer turtall på motor (bensin). Dette er det vanligste på fritidsmodeller.
Dc generator er litt sjeldnere, benyttes mye i kjøleaggregater på lastebiler, godsvogner, og til marint bruk. Krever nok batterikapasitet til at alt forbruk kan belastes batteri, store nok vekselrettere til å dekke totalt strømtrekk. En del av disse generatorene leveres også enormt høye frekvenser opp til 500 hertz er ikke uvanlig og utvalg av ladere og styringer som håndterer dette er begrenset og prislappen  gjerne høy. De rimeligste er gjerne basert på en-sylindret motor noe som gir dårlige startegenskaper i kulde. To sylindre eller mer, koster mer men mer startvillige. Denne typen har gjerne forvarming for oppstart. Fra et ingeniørteknisk perspektiv en løsning med god virkningsgrad. (Antall liter drivstoff omgjort til utnyttbar energi). Personlig vil jeg si at de som søker slike løsninger heller burde vurdere feks mer solpaneler og heller droppe hele generatoren.
Resten av variantene er mest egnet for verktøy og industrielt utstyr. De er rimeligere, bråker gjerne mer og er mindre drivstoffgjerrige.

Det ultimate vil være en dieselmaskin med 1500 omdr på grunn av lang levetid, innebygget inverter,innsprøytning  og elektronisk styring. Slike maskiner finnes fra ca 15 kwa til 120 kwa. Godt støydempet maskin og eksos begynner vel på omtrent 150 000 pluss. Krever kran for å settes på plass , eget hus og helst levering av drivstoff, Litt innsikt i maskiner for vedlikehold er en fordel. Forbruk på en 20kwa maskin ligger på omtrent 3l i timen. Tviler på at de fleste hytteeiere søker seg hit, men ja, du kunne solgt inverterene og solpanelene på Finn og latt det gå hele oppholdet. I dag er det vel kanskje litt politisk ukorrekt å la en dielmotor gjøre denne jobben.

For forbruk på 3-7kw er bensin utmerket, stort sett lettstartet og ofte godt støydempet.
Det sies at når det gjelder Honda så er det som melkesjokoladen , ingen over, ingen ved siden. EU 30 og EU 70 er svært gode modeller. Sistnevnte med innsprøyting også så det må vel være det ultimate i dette sjiktet?
Yamaha lager også tilsvarende modeller med de er kanskje ikke så kjente. I dette markedet har Honda tatt med seg gressklipper og snøfreserkvalitet inn i aggregatverden.
Tec aggregatene benytter Honda sine motorer men de lager egne invertere og styringer til de i Italia. Disse egner seg kun til fast montering.

Fra båtverden finnes anerkjente merker som Onnan (diesel) Fisher Panda ( begge typer fuel) og whisper (diesel). Alle er kjent for god kvalitet men de krever vannkjøling eller oljekjøling så montering er mer komplisert og prislappen ganske høy vs effekt.

Tror jeg hadde glemt alt som selges av verktøygrossister og byggevare samt guttejuggelsjappene (Jula,Biltema og Clas)

Etter å ha diskutert med meg selv tror jeg at hvis forutsetningene er enkle ville jeg valgt som følger:

Forbruk 2 Kw :Honda EU 20 eller Yamaha begge
med snorstart

Forbruk 3kw med eller uten fjernstyring:Tec eller EU 30

Forbruk mellom 3-6kw og mulighet for automatisk start: Honda EU 70 , Tec 60, Fisher Panda.

Større forbruk så er utvalget enorm....

Ønske om dc variant: lag selv av gammel bilmotor/ båtmotor sett på x antall Balmar dynamoer opp til 300A og lag passende utveksling med reimskiver. Eller kjøp noe halvferdig til et "gjør det selv prosjekt)

Mindre enn 2kw: aner ikke hva du skal med det men sikkert kjekt hvis kun batterilader er formålet.



OS

Sitat fra: Ludo på april 19, 2016, 22:44:55

Det ultimate vil være en dieselmaskin med 1500 omdr på grunn av lang levetid, innebygget inverter,innsprøytning  og elektronisk styring. Slike maskiner finnes fra ca 15 kwa til 120 kwa.


Westerbeke lager dieselgeneratorer på 5KW og oppover med 1500 RPM. Brorern min har en slik på hytta. Skikkelig overdimensjonert generator med tre sylindre. De importeres av Farco og koster rundt 75 tusen (5KW, når jeg sjekket i februar). Link:
http://www.westerbeke.com/Category/5.0BCD-50Hz/5399ADA2DAF73A26740BF754#mainoverview
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Trillemarka

Takk for utfyllende svar her!!!

Siden jeg ikke har inverter men lurer på om jeg skal investere i det blir det neste spørsmålet om jeg skal velge aggregat uten inverter, og heller investere i en til batteribanken?

Bruk av aggregat er først og fremst tenkt til drift av brønnpumpe inniblant, lading av batterier, støvsuger og et og annet verktøy, kanskje vedklyver.


erstokke

Du har jo ikke det helt store behovet. Men sannsynligvis er 2kw aggregat for lite pga startstrømmen på vedklyver, verktøy og annet med motor.

Et fint alternativ er Honda EU 30is. Hvis du ikke trenger inverter-aggregat og el-start, kan du klare deg med et rimeligere aggregat, sjekk f.eks EM30, EG3600, EC3600.

Da jeg kjøpte aggregat, var jeg opptatt av at det skulle være fjernstyring og muligheter for autonom drift. I ettertid ser jeg at dette brukes i veldig liten grad. Men elektrisk starter synes jeg er fint.

Den viktigste tingen jeg har lært om aggregater, er at det skal være Honda.

Jgytterdal@gmail.com

Enig der. Hvis man utelukker fjernstyring og aksepterer litt høyere støy en de mest stillegående inverter modellene, finnes det jo mange gode litt rimeligere alternativer også.

Før jeg kjøpe mitt Dometic Tec29 aggregat , hadde jeg et Kipor KDE5000 diesel aggregat på 5 kw, og el start.
Solid arbeidshest som leverer bra med strøm og har akseptabelt forbruk.
De støyer litt mere , men hvis man har mulighet til å sette det i en bod og føre eksos ut , er det ikke noe problem.
Kipor har en modell som heter IG3000 som jeg vurderte i sin tid og de bråker betydelig mindre . og koster ca 14000 med el start.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Jeg har også god erfaring med Kipor. Det er vel sånn med aggregat som med biler. Du fortsetter å kjøpe det du er fornøyd med, og for å kopiere erstokke: Den viktigste tingen jeg har lært om biler, er at det skal være Audi! Beklager avsporingen :)
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Trillemarka

Trenger jeg inverter på aggregat ut i fra det behovet jeg har beskrevet?

Jgytterdal@gmail.com

For orden skyld Kipor IG 3000 er bygget med inverter teknologi.
Pumper og verktøy trenger nødvendig vis ikke inverterteknologi.


Kjøleskap, TV, PC,  ladere etc,  er komponenter man bør bruke inverter på.

Alternativet er selvfølgelig en 12/230 inverter uavhengig av aggregatet.



Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Trillemarka

Noen som har vært borti dette her?

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=74254608&fks=74254608

Kunne jo latt være å kjøpe Wallas og heller kjøpe dette aggregatet og sette på en vifteovn. Og komme til varm hytte?




Jgytterdal@gmail.com

Den tanken streifet meg også men , men det blir desverre veldige dyre kwt på den vifteovnen.

Regneeksempel ved 12 t bruk


Aggreagat med vifteovn
12 t bruk 1600w x 1,5 l bensin= 18l x 14kr l= 252kr

Wallas
12t bruk 1600w x 0 ,16 l= 1'92l x10kr l= 19,2 kr



Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Trillemarka

Oi, ja såpass ja....    Wallas er fortsatt tingen da skjønner jeg...  :)

Jgytterdal@gmail.com

Tror nok det er det beste alternativet ja.!

Wallas eller Cami. De er nokså like

Cami gir maksimalt 5kw varme effekt , og bruker litt mere strøm pga at den har sirkulasjonsvifte innebygget.

Wallas (den største) gir maksimalt 4 kw .
Jeg ville gå for den kraftigste utgaven. Du trenger 4kw for å varme opp ei kald hytte en iskald vinter dag!




Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Trillemarka

Takker for svar! Flott med så mange hjelpsomme folk her på forumet!

Røilern

Sitat fra: Trillemarka på april 20, 2016, 11:34:29
Jeg skal bruke det til å pumpe opp brønnvann (trenger minimum 2,2kw) og lade batteriene samt drive litt verktøy, støvsuger etc
......
Trenger jeg inverter på aggregat ut i fra det behovet jeg har beskrevet?


Hvis du bare skal starte aggregatet, belaster det "maksimalt" og deretter stopper det har du ikke glede av et inverteraggregat.

Hvis du derimot skal ha det gående over lengre tid og belaste det sporadisk så blir saken noen annet.

Forøvrig er jeg enig med erstokke - Det heter Honda, det kan godt kjøpes brukt på finn.no
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: Ludo på april 19, 2016, 22:44:55
...........

Ønske om dc variant: lag selv av gammel bilmotor/ båtmotor sett på x antall Balmar dynamoer opp til 300A og lag passende utveksling med reimskiver. Eller kjøp noe halvferdig til et "gjør det selv prosjekt)

...........


Billigere 130A lader hvis man har "en" motor liggende er vanskelig å få til.

Jeg brukte denne noen år før Multien kom i hus.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Indremedisiner

Jeg har svært god erfaring med Kipor IG 2600. Dette aggregatet takler det meste egentlig, dog er det kanskje for lite for de værste av dere med de største batteribankene men da hadde jeg lett gått oppover i størrelse på kipor istedenfor å blakke seg på Honda. Jeg er ingen praktiker men har ingen problemer med mitt kipor aggregat 2600w som leverer 2200w kontinuerlig. All honor til Kipor for god bruksanvisning, lettfattlig opplegg og ikke minst en pris som er til å leve med betalte 7999 kr på Torshov bil!

OS

Sitat fra: Indremedisiner på april 20, 2016, 21:18:22
Jeg har svært god erfaring med Kipor IG 2600. Dette aggregatet takler det meste egentlig, dog er det kanskje for lite for de værste av dere med de største batteribankene men da hadde jeg lett gått oppover i størrelse på kipor istedenfor å blakke seg på Honda. Jeg er ingen praktiker men har ingen problemer med mitt kipor aggregat 2600w som leverer 2200w kontinuerlig. All honor til Kipor for god bruksanvisning, lettfattlig opplegg og ikke minst en pris som er til å leve med betalte 7999 kr på Torshov bil!
Enig! Jeg kjøpte mitt Kipor IG2000 på tilbud for 2500,- i 2007 og det fungerer fremdeles. Har hatt ett problem og det var oljenivåføler. Etter telefon med serviceverksted endte det med at jeg koblet den ut! Starter selv i 20 minus.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Arctic1827

Jeg er Honda-"fan" og har flere Honda småmaskiner, snøfreser, kantklipper og gressklipper.  For halvannet år siden bestemte jeg meg for å anskaffe et lite (1000W) aggregat for støttelading av batteriene og TV-kikking i den mørke årstiden.  
Valget stod da mellom Honda (EU 10) og Kipor (IG 1000).  Hadde veldig lyst på Hondaen må jeg innrømme, da jeg har svært god erfaring med Hondas småmaskiner.
Men når prisen i dette tilfelle var nesten nøyaktig 3 ganger høyere for Honda en for Kipor falt valget på Kipor.  Skal sies at til tross for prisforskjellen, hadde jeg en lengre betenkningstid før endelig beslutning ble tatt.

Nå har jeg brukt Kipor'n i to mørketider, med ganske mange driftstimer, og det har fungert helt upåklagelig!  Kan trygt anbefales, tviler litt på et et Hondaagregat vil vare tre ganger lengre en Kipor.


Indremedisiner

Sitat fra: Arctic1827 på april 21, 2016, 09:33:57
Men når prisen i dette tilfelle var nesten nøyaktig 3 ganger høyere for Honda en for Kipor falt valget på Kipor.  Skal sies at til tross for prisforskjellen, hadde jeg en lengre betenkningstid før endelig beslutning ble tatt.

Dette med prisen var mitt store aber også men jeg har en håndtverker venn som er rørlegger og han sier tydelig at Honda EU20i er akkurat for lite for hans bruk og samtidig koster det 3 ganger så mye som Kipor IG 2600w som han har brukt i mange år! Vi har kjøpt Kipor til hyttebruken nå og har brukt det i ca 5 timer, strålende fornøyd med bruksanvisning, støynivå og hvor enkelt det er å sette seg inn i. Jeg mener det er objektivt galt når man kommer over at det er stort sett bare honda som gjelder(hvertfall på disse aggregatene <3000w).

Trillemarka

Hva med et dieselaggregat som dette:

http://www.hyttelivsenteret.no/products/tec-30ev-dometic-dieselaggregat


Da kunne man hatt vifteovn på det. Så slipper man å kjøpe wallas og parafin og installere det.

Aggregat må man ha uansett.



Regneeksempel ved 12 t bruk


Aggreagat med vifteovn
12 t bruk 1600w x 0,7 l avgiftsfri diesel= 8,4lx 10kr l= 84 kr

Wallas
12t bruk 1600w x 0 ,16 l= 1'92l x10kr l= 19,2 kr

Kan man si at man har 30 vinterdøgn koster det i drivstoff 2520,- for 12 timers vifteovn i 30 hyttebesøk

Jgytterdal@gmail.com

Regneekemplene er riktige de, men desverre er 12t med 1600w ikke i nærheten nok til å varme opp ei hytte,

I mitt tilfelle starter jeg opp Wallasen 18-20t på forhånd på full rulle, og da har jeg ca 13-15 grader i hytta på vinterstid .
Utetemperatur -6 -8 grader
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

jkirkebo

En ting å ta med i beregningen er at Honda (som det meste annet) er dyrt i Norge. Jeg har et EU65iS aggregat på hytta, liste pris i Norge på dette når jeg kjøpte var 43.000,- og da kom fjernstartkabel og kjøleluftkanal i tillegg. Kunne nok fått alt for rundt 40k med litt pruting. Jeg endre dog opp med å kjøpe fra England, fikk alt levert på døra ferdig momset for litt under 30k. Fin besparelse det. Honda har 5 års verdensomspennende garanti, så man får fint fikset ting i Norge på aggregat kjøpt andre steder.

torn

Jeg kjøper absolutt poenget til Røilern når han hevder at inverteraggregat er unødvendig når man har inverter i kraftanlegg. Jeg har en Victron multiplus 24/5000. Den har 120 amp lader. I så måte ville et Honda EM 4500 cxs vært perfekt. Det kan fjernstartes og har passende kapasitet til å forsyne laderen, og ikke så mye mer.

Likevel må jeg si at jeg ble mektig imponert over demonstrasjon av Honda EU 70 is under hyttemessen. Det ble startet innendørs i hallen og hadde et imponerende lavt støynivå og eksosutslipp. Det gikk riktignok på tomgang. Prisen er selvfølgelig stiv sammenlignet med EM 4500 cxs. Ca. 55.000,- inkl trådløs fjernstart på kampanje. Representanten fra Berema argumenterte for EU også til mitt bruk som kun er lading. Han mente at ladere trengte ren strøm for å virke effektivt, og var skeptisk til om strømmen fra EM var god nok. Jeg gikk ikke inn i noen diskusjon om dette, men synes det virker rart. -Ikke minst i.o.m at Røilern har gode erfaringer med EM til lading.

Jeg kom til å tenke på at selv med Litium-batterier som jeg har vil vel ladestrømmen falle mot slutten av ladingen. I så måte vil vel et EU 70 is tilpasse turtall gjennom hele ladeforløpet, og dermed også redusere bensinforbruk? Dette sammen med enda lavere støynivå må vel være fordeler med EU selv om selve inverteren er unødvendig?

Om disse fordelene kan forsvare en nær dobling av prisen i forhold til EM er en helt annen sak...
Hva mener dere? Er resonnementene mine riktige?

IAD

Hei,

Min erfaring med Honda EU70, er at det bruker mindre drivstoff enn de dieselaggregatene jeg har hatt tidligere. Det at det tilpasser forbruket til belastningen gir en stor fordel, samt at støynivået er lavt.

jkirkebo

Sitat fra: IAD på april 26, 2016, 21:56:05
Hei,

Min erfaring med Honda EU70, er at det bruker mindre drivstoff enn de dieselaggregatene jeg har hatt tidligere. Det at det tilpasser forbruket til belastningen gir en stor fordel, samt at støynivået er lavt.

Jeg har samme erfaring med støynivå på EU65iS. Det bråker langt, langt mindre på full effekt (5.5kW kontinuerlig) enn det gamle 2kW-aggregatet som sto der når vi kjøpte hytta.

Indremedisiner

Hvor mange ampere/t kan mitt kipor IG 2600w levere til batteriladeren ? Kontinuerlig effekt 2200w. Betyr dette at 2200w:12v = 180 ah ladekapasitet per time ? Eller er dette teoretisk og mer realistisk kanskje 120 ah per time ?

jkirkebo

Sitat fra: Indremedisiner på april 27, 2016, 19:57:10
Hvor mange ampere/t kan mitt kipor IG 2600w levere til batteriladeren ? Kontinuerlig effekt 2200w. Betyr dette at 2200w:12v = 180 ah ladekapasitet per time ? Eller er dette teoretisk og mer realistisk kanskje 120 ah per time ?

Du må dele på maks ladespenning før absorbsjonsfasen, typisk 14,4V eller så. 150A ladestrøm bør derfor gå bra. Men en såpass kraftig lader er svær dyr. Min gamle 12V inverter ladet med ca. 110A og den kostet meg nesten 20.000,-. I denne størrelsesklassen er det få rene ladere, de fleste bokser er kombinerte invertere og ladere.

Nå har jeg doble 48V invertere som lader med inntil 90A til sammen (45A per inverter) ved 56V. Det går ihvertfall helt fint med mitt EU65iS som kan levere 5.5kW kontinuerlig.

OS

Noen som har erfaring med Telair aggregat? Husker Hyttebutikken solgte de. De ligner litt på TEC i utforming.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod