hvordan dimensjonere 12V anlegg

Startet av jallien, juli 25, 2016, 18:14:28

jallien

Hei

Jeg har nettopp overtatt en hytte med ett 12V anlegg. Hytta er nylig påbygd så den har 2 stk anlegg (gammel og ny del) i hver del er det ca batterier med kapasitet på 280Ah (120w solcellepanel i ny del) (sikkert standard hyttetorget pakke)

I den nye delene er brukes 12V bare til lys og til en do-vifte som brukes på de vindstille dagene. Har allikevel opplevd plutselig spenningsfall med utkobling av strøm. for så å få strømme tilbake etter 15min dette skjedde senest for 2 dager siden, men oftere i vinter. Har bare LED pærer. Noe som kan forklare meg hva som skjer eller har en løsning?

Har sett at det er mange med mye kunnskap her inne og prøver så godt jeg kan å sette meg inn i alt som blir nevnt og skrevet om.
en ting jeg lurer på, av mange, hvordan dimensjonerer dere anleggene deres. For å vare hele oppholdet uten lading? eller med en hvis mengde lading hver dag?

Skjønner at ved et helge-opphold så trengs gjerne ingen lading, men hva med ukes opphold og lengre? Hvor fort må banken evt lades opp?

Håper det er noen med noen gode synspunkter og svar

MVh
Jarle - ny i gamet

Indremedisiner

Det er endel spørsmål som må avklares. Hva er batterispenningen(sjekk med multimeter fra feks biltema) når dette skjer, hvor mange kurser har du og hva er lengden med watt trekket på disse, sjekk om det blir spenningsfall i en kontakt når du har skrudd på 2-3 pærer feks. Et vanlig problem med 12v er at kablene er for tynne slik at man kobler opp feks 3-4 pærer med for stort strømtrekk også kommer spenningsfallet. Det finnes egne tabeller for å beregne dette, sparelys.no har endel fin informasjon i den fasen du er.
http://www.sparelys.no/index.php?option=com_content&view=article&id=19&Itemid=37
Det er sikkert flere ting å ta tak i her men jeg tror jeg ville begynt å se på dette først. Er det noe som trekker mer strøm pga dårlig kontakter? Ta et system av gangen, gjerne ta bilder og mål lengden på kablene etter at du har lest dette på sparelys så er det lettere for de store kanonene her inne til å hjelpe deg med dette. Jeg har selv fått mye fin hjelp her og helt klart et fint sted å starte, velkommen ombord!

jallien

Takk for gode tips.
Skal sjekke kablingen når jeg er der oppe neste gang.

Har forsket litt allerede, og har da registrert at V synker ganske raskt når det blir skrudd på lys for så å stige opp til normalt nivå igjen, 12,8-13V når lyset blir skrudd av
Dette skjer jo når lysa har vært på en stund, merket det første gang i vinterferien.
Trodde gjerne vi hadde "brukt opp banken" så var derfor litt overraska når det nå skjedde midt på sommeren med god lading. Det var riktig nok en litt grå dag og med mer lysbruk enn vanlig en sommer dag.
Tidligere beregninger viser at banken skal holde til 1 ukes bruk uten lading vinterstid 50% kapasitet.


Endeli

Det første du bør gjøre er å sette opp et regnskap av det daglige forbruket ditt, ikke glem lading av telefon og nettbrett de trekker mer en du tror.
Deretter kan du dimensjonere batteripakke etter hvor mange dager du skal være på hytten (husk at pakken ikke bør tappes under 50 %)
Deretter kan du se på panel størrelse, dette avhenger av hvor mange dager det er mellom hvert besøk. Er du på hytten en helg hver 14 dag i sommer månedene trenger du på langt nær samme størrelse som om du hadde langhelger hver uke i vintermånedene. 

Det ligger et excel ark her inne på forumet som er veldig fint å benytte når du lager energi regnskap.
Det kan også være lurt å finne datablad for dine batterier, det kan fortelle litt om tilstanden på batteriene hvis du måler spenningen på fulladet batteri, du bør bruke dem litt før du måler spenning for å få reelle verdier.

Røilern

Hei

Jeg har laget en kopi av et energibudsjett til deg.

Link sendt pr DM

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jallien

Takk takk, da skal jeg få satt opp budsjettet i regnearket fra deg Røilern. Så får vi se hvordan det kommer ut.

Røilern

Lykke til

Si ifra når du er ferdig hvis du vil ha en liten sjekk på tallene dine
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jallien

Hei igjen

Pga lang avstand til hytta har jeg ikke vært der siden i sommer frem til nå i vinterferien.
Har fått fylt inn energibudsjett jeg fikk av deg Røilern og sendt det tilbake til deg.

Hadde gjerne trodd at batteriene var topp og klare når jeg kom opp, etter å ha fått lading i 5 mnd, uten bruk. Men allerede første kvelden falt spenningen og lyset forsvant. så gikk det noen få min før den kom tilbake. brukte så lite lys vi kunne og da varte det litt lengre... før det forsvant og kom tilbake. Det som er litt rart er at det kommer tilbake allerede samme kvelden, uten å ha fått lading.

Kan det ha blitt brukt feil ledninger i fra elektriker? Blir det for stort spenningstap i fra regulator til lys. (har kun LED lys)
På den største kursen/eller der det kommer mest lys på på en bryter er 27W. Det er over kjøkkenbenk og er i bruk ved matlaging. Og det er stort sett der vi bruker lys/strøm som går fra det aktuelle anlegget. Resten av strømbruken på det anlegget er til soverom og toalett. Og de er sjelden på når kjøkkenlysa er på.

Jarle

Røilern

Du beskriver en situasjon hvor batteriene ikke er ladet opp (alternativt og mest sannsynlig) at de rett og slett har tatt kvelden.

Du har regnet deg frem til et dagsforbruk på 335Wh - Dine 2 batterier har teoretisk kapasitet på 1200Wh - mao  batterien tåler mer enn 3 dagers forbruk før 50% er forbrukt.

Vis batteriene dine har tatt kvelden oppfører de seg som små utganger av seg selv. De kan ha full spenning som om de er fulladet, men faktisk kapasitet kan være en brøkdel av opprinnelig. Hvis den bare er f.eks 10% så vil spenningen synke rask. Det er regulatoren din som kobler ut og beskytter batteriene dine. Når batteriene har stått frakoblet en liten stund så stiger spenningen. Det får regulatoren til å koble inn igjen - men batteriene er fortsatt utladet.

Det er mange andre mulige kilder også, men hvis regulator er i ordne, kablingen er gjort korrekt og anlegget har ladet tidligere så er det grunn til å misstenke batteriene. Hvis kabling ikke er gjort korrekt så kan det være en årsak til at batteriene har sagt takk for seg, hvor tykke er ledningene og hvor lange er de?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jallien

Batteriene og anlegget de betjener er nå 6 år gamle. problemet oppstod vel for ca 1,5 år siden. Mistenker jo batteriene først, men trodde regulator skulle hjelpe oss til å ikke tappe dem.

Strekket i fra sikringsskap og til kjøkken 5-6 m vil jeg tro, de ligger skjult i trekkerør. (i luftlinje er det ikke mer enn 3m) hvor tykke de er vet jeg ikke, eneste jeg vet er at det er en tykk kobbertråd og ikke mange små inne i ledningen.

Litt dumt å bytte ut batteriene uten å være helt sikker på om det er de som er ødelagt, men hvis det er det jeg ende opp med. Hvor store batterier bør jeg skaffe meg? Vi ønsker jo å være der opp mot en uke i vinterferien.

Har jo aggregat (Tec 29)og kan toppe med det, men da trenger jeg tips til hva som må anskaffes.
Vi bor veldig langt i fra hytta og bruker den derfor ikke så ofte og er da ute etter gode, men ikke alt for dyre løsninger.

Røilern

Sitat fra: jallien på mars 09, 2017, 10:22:18
Batteriene og anlegget de betjener er nå 6 år gamle. problemet oppstod vel for ca 1,5 år siden. Mistenker jo batteriene først, men trodde regulator skulle hjelpe oss til å ikke tappe dem.

Hvis batteriene først er "gone" er det ingen ting du kan gjøre. Hvis de tar lading "lett" dvs raskt får maks spenning etter å ha vært tomme så er det ikke håp.

Sitat fra: jallien på mars 09, 2017, 10:22:18
Strekket i fra sikringsskap og til kjøkken 5-6 m vil jeg tro, de ligger skjult i trekkerør. (i luftlinje er det ikke mer enn 3m) hvor tykke de er vet jeg ikke, eneste jeg vet er at det er en tykk kobbertråd og ikke mange små inne i ledningen.

Dette hørses ut som 230V ledningsnett. Det er tilnærmet ubrukelig for lavspenningsanlegg med mindre vi snakker om svært små effekter. F.eks noen få LED lys på kjøkkenet.
Hva med kabel mellom solpanel og regulator, hvilken dimensjon er det på dette.

Batteristørrelse er en enkel konsekvens av dagsforbruk og antall dager du vil ha strøm uten  lading.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jallien

Etter som jeg husker så er kabelen mellom panel og regulator i henhold til tabellene. Det er bare led lys resten av kablingen går til, men må nok sjekke kablingen litt mer når jeg kommer opp dit.
Men det bør jo ikke ha noe med batteriene å gjøre, det er vel mer apparatene i andre enden som hadde blitt skadelidende.

Det blir nok noen nye batterier.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod