Huawei E5186s på 12V

Startet av Amatøren, august 17, 2016, 12:58:58

Amatøren

Vurdere å kjøpe en Huawei E5186s 4G router for bruk på Telia sitt nett ettersom den har 12V inn.

Har kun 12V på hytten og ettersom ladespenning blir høyere 12V så lurer jeg på om noen andre som har erfaring med å koble den eller tilsvarende router direkte på 12V.

Jeg skal ikke ha router med innebygget batteri da jeg ikke ønsker utstyr som lades (annet en 12V batteribanken) når jeg ikke er tilstede. Routeren skal slås på og av på gitte tidspunkter via 12V timer for å sende status hjem. En Rasperry Pi eller tilsvarende vil stå for den oppgaven.
Man lærer så lenge man lever.

Røilern

Jeg har hatt slikt utstyr tilkoblet "12V" i årevis.  Dvs fra 11V til 15V

Et betyr ikke  at alt slikt utstyr tåler dette.

Er du usikker kjøp en 12v-12v dc-dc omformer. Da er du garantert stabil spenning. Det er en fordel i seg selv.

Idag kjører jeg en slik omformer
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amatøren

Har en slik Victron DC-DC bak på en kommode på hjul som TV og STB står på.
Så jeg kjenner til de.

Så kanskje en ide med en egen til det tekniske utstyret der også.
Man lærer så lenge man lever.

OS

Jeg har forrige modell Huawei ruter som jeg kjører på 12V. Jeg bruker DC/DC men har testet den fra 9V til 16V og den fungerte fint.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

ivarw

Jeg har den modellen du nevner koblet direkte på 12v-kontakt uten noen DC-DC-omformer. Spenningen hos meg varierer fra 11,8-14,9, avhengig av lading. Ikke hatt noen problemer med det.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Amatøren

@ivarw & @OS hvor fikk dere power kontakt fra til Huawei routeren. Dere klippet vel ikke av poweret som fulgte med?
Man lærer så lenge man lever.

OS

Sitat fra: Amatøren på september 18, 2016, 19:44:55
@ivarw & @OS hvor fikk dere power kontakt fra til Huawei routeren. Dere klippet vel ikke av poweret som fulgte med?

Jeg klippet av en annen som jeg hadde liggende.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Amatøren

Da fikk jeg et power fra en kollega for amerikansk marked. Det hadde riktig plugg så da løste det seg.   ;D

Fulgte med IP kamera han har på hytten.

Venter på noen forsendelser fra østen. Bare det kommer så blir det vel en liten prosjekt tråd.

Blir litt ekstra småplukk da jeg har for liten ladekapasitet til at utstyret kan stå på konstant.
Man lærer så lenge man lever.

ivarw

Min kom fra Telia-butikken. Så vidt jeg husker, kom den med sigarettenner-plugg.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

ibir

Noen som vet om den er så smart at den slår seg av hvis spenningen blir så lav at det er fare for å lade ut batteriet for mye? I så fall, vet dere når den kobler ut, og eventuelt slår seg på igjen?

jkirkebo

Jeg bruker en Asus 4G-AC55U router på hytta. Den skal ha 19V inn men fungerer helt supert på 12V. Fores med DC-DC her, siden batterispenning er 52V. Den bruker så lite strøm at det nesten ikke er målbart, og gir god Wifi-dekning i hele hytta. Har koblet den til to stk. Poynting LPDA-A0092 antenner (over meteren lange, en vertikalt og en horisontalt polarisert) for å få god dekning, og det fungerer flott. Får vel en 20-30Mbit/s :)

AC55U-routeren har knapp for å skru av Wifi, vi slår av den når vi drar slik at kun det kablede nettet da fungerer (det sparer strøm) for overvåkning av hytta og systemene der.

OS

Sitat fra: ibir på mars 25, 2017, 08:49:28
Noen som vet om den er så smart at den slår seg av hvis spenningen blir så lav at det er fare for å lade ut batteriet for mye? I så fall, vet dere når den kobler ut, og eventuelt slår seg på igjen?
Jeg har testet min på 9V og det fungerte helt fint. På 9V er 12V batterier temmelig døde så svaret er nei, den kobler ikke ut når spenningen blir lav.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod