fjernstyre Wallas 40cc med CBW enheten

Startet av Jgytterdal@gmail.com, september 04, 2016, 16:18:30

Jgytterdal@gmail.com

Hei er det noen som har satt opp fjernstyring av Wallas 40 CC med En Control By Web enhet.enhet eller tilsvarende ?

MAO en enkel relestyring      CBW enheten har både åpen og lukket relekrets pr kanal
(CBW Quad)

Intr. i å høre hvordan dette gjøres, og er takknemlig for gode svar!




Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Jeg kontaktet Sunwind ang relestyring av Wallas 26 og fikk til svar at det gikk an men ovnen ville bare gå på minium effekt.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Børster liv i en gammel tråd. Kom du noe videre med dette Ytterdal?

I høst har jeg mistet kontakten med Sikom-styringen til Wallas og det står på websiden til Sikom at Telenor kontantkort har sluttet å fungere. Det er nettopp det jeg har brukt hittil. Internett har vi via Chess bredbånd men bare 3G og 4G (vha antenne). Sikom enheten takler ikke 3G/4G heller så jeg må se meg om etter andre alternativer.

Angrer på at jeg ikke kjøpte Cami eller Safire da de kan styres vha enkelt relè.

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Ikke sett noe mere på dette, men hvilken type Sikom har du ? har du bilde av den og kablingen.?
Har drevet å studert litt på hvorfor den skulle gå på minimum med annen type styring, da jeg tror at lask mellom klemme 1 og 2 indikerer full hastighet


Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Snakket med Sundwind i dag vedr justering over til Diesel istedet for parafin. og dette kan enkelt gjøres ved å justere driftstoff tilførselen ned noen som gjøres ved et blått lite potensiometer på hoved kortet. nederst til vensre
Jeg kom også i prat med dem om alternative fjernstyrings muligheter,

i  følge Sundwind skal det være en grønn koblingsrekke på hoved kortet på selve ovnen (også på de nye modellene) som tillater relestyring av enheten uten bruke av sikom ol.

Har ditt hovedkort dette OS? I så fall burde det være ganske enkelt å fjernstyre via CBW .
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Knerten

Sitat fra: OS på september 12, 2017, 20:23:02
Børster liv i en gammel tråd. Kom du noe videre med dette Ytterdal?

I høst har jeg mistet kontakten med Sikom-styringen til Wallas og det står på websiden til Sikom at Telenor kontantkort har sluttet å fungere. Det er nettopp det jeg har brukt hittil. Internett har vi via Chess bredbånd men bare 3G og 4G (vha antenne). Sikom enheten takler ikke 3G/4G heller så jeg må se meg om etter andre alternativer.

Angrer på at jeg ikke kjøpte Cami eller Safire da de kan styres vha enkelt relè.



Vet ikke om det er aktuellt til en CBW løsning er på plass, men har du prøvd med et M2M abonnement? Jeg har Sikom og byttet til Telia M2M etter at kontantkort sluttet å fungere, har ikke Telenor dekning.
Mener jeg betaler 25,-kr/mnd + litt for hver SMS, men ingenting til å bli fattig av ;)
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på mars 05, 2018, 15:43:44
Snakket med Sundwind i dag vedr justering over til Diesel istedet for parafin. og dette kan enkelt gjøres ved å justere driftstoff tilførselen ned noen som gjøres ved et blått lite potensiometer på hoved kortet. nederst til vensre
Jeg kom også i prat med dem om alternative fjernstyrings muligheter,

i  følge Sundwind skal det være en grønn koblingsrekke på hoved kortet på selve ovnen (også på de nye modellene) som tillater relestyring av enheten uten bruke av sikom ol.

Har ditt hovedkort dette OS? I så fall burde det være ganske enkelt å fjernstyre via CBW .
Ja det er en slik koblingsrekke men i følge svar jeg fikk fra Sunwind tidligere vil ovnen bare gå på minimum effekt med relestyring.

Jeg har også testet Sikom med Telenor M2M etter jeg skrev om problemet ovenfor og det virker uten problem. Koster kr 29/mnd + litt under en krone per melding.

Jeg har selv "reverse engineeret" protokollen mellom Sikom og Wallas kontrollpanel og kan nå styre Wallas via Internett uten Sikom. Jeg vil ikke publisere protokollen her men de som har litt peiling på data og elektronikk kan lett finne ut av den selv.

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Akkurat, jeg fikk nemlig beskjed om at dette ikke var noe problem i det hele tatt.
Eneste er at man får ikke noe temperatur indikasjon, men det er ikke noe problem.

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på mars 05, 2018, 16:56:29
Akkurat, jeg fikk nemlig beskjed om at dette ikke var noe problem i det hele tatt.
Eneste er at man får ikke noe temperatur indikasjon, men det er ikke noe problem.
Ser i signaturen din at du har en eldre modell og de kan styres med rele. Jeg snakker om dagens modell, 26CC. Her er svaret jeg fikk fra Sunwind for to år siden da jeg spurte om den kan styres med tidsrele:

SitatTidsstyring var kun mulig på de eldre modellene (modeller som ikke har CC betegnelsen). Det er for så vidt mulig på nye ovner også men de vil da kun brenne på min effekt noe som antakeligvis ikke er så interessant.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Det var faktisk henvist til 26/40cc modellene.
Bra at du har fikset din da!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Jgytterdal@gmail.com

Det var faktisk henvist til 26/40cc modellene.
Bra at du har fikset din da!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har laget et koblingsskjema som beskriver hvordan man kan bruke generell relestyirng til å starte Stoppe Wallas.
I dette tifellet er det brukt Control By Web Quad ,som antageligvis flere på forumet bruker.
Etter flere samtaler med Sundwind, skal dette oppsettet virke
Er ikke helt sikker men dette burde også virke på m26/40

Det er ment som en guide, og enhver er ansvarlig for sitt oppsett!!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Sæters

Dette er helt supert, takk for at du deler kunnskap og informasjon. Jeg har den gamle modellen med hyttevokter fra Sunwind. Den styrer temperaturen via termostat i selve fjernstyringsenheten, men jeg vet ikke om den kun veksler mellom 1/1 og 1/2 effekt ved oppnådd temperatur eller kutter ned på varmen på annen måte. Det kan antagelig bli aktuelt å bytte til annet system for fjernstart senere, da kanskje slikt du viser til her, hvordan vil den kunne styre temperaturen?

Med en separat romtermostat koblet mellom 1 og 2 vil man antagelig kunne veksle mellom 1/1 og 1/2 effekt og på denne måten oppnå nok regulering, dvs. det samme som å fjerne lasken mellom 1 og 2 på kortet . Vet du om dette er grei nok styring eller ville du gjort det på annen måte?

Offgrid

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på mars 07, 2018, 08:07:00
Jeg har laget et koblingsskjema som beskriver hvordan man kan bruke generell relestyirng til å starte Stoppe Wallas.
I dette tifellet er det brukt Control By Web Quad ,som antageligvis flere på forumet bruker.
Etter flere samtaler med Sundwind, skal dette oppsettet virke
Er ikke helt sikker men dette burde også virke på m26/40

Det er ment som en guide, og enhver er ansvarlig for sitt oppsett!!


Det hadde vært spennende å høre om noen her inne med en CC-modell kunne prøvd dette og sett om det virker som det skal.
Også om termostaten styrer dette som det skal...


Jgytterdal@gmail.com

Denne fjernstyringen vil skru Wallas av og på, og har ingen termostat styring.

Det er er riktig som Sæters sier, du kan få termostat styring på ovnen ved å sette på en termostat med vende funksjon, som gjør at ovneb switcher mellom min. effekt ,og det du til enhver tid har justert på potmeteret på betjeningspanelet.

Jeg har brukt dette på min Wallas M4000 i flere år nå og det fungerer helt prikkfritt.

Jeg har aldri brydd meg om å koble på termostat, da jeg ikke ser helt nytten.

Som regel så ønsker jeg å fortest mulig varme opp hytta og da står den som regel på fullt.
Når Jeg er på hytta skrur jeg den ned og fyrer med ved i stedet.

Har fått bekreftet fra Sundwind at de nye fungerer på akkurat samme måte.

Jeg funderer allikevel på å bruke en annen rele utgang på å manuelt styre Wallas på fullt eller minimum. kan jo være greit i noen tilfeller.


Denne termostaten fra Clas O. fungerer fordi den har vende funkskjon , dvs både åpen og lukket bryter

https://www.clasohlson.com/no/Romtermostat/36-5263
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Jeg sendte e-mail til teknisk sjef hos Sunwind i dag hvor jeg la med tegningen ovenfor og her er deler av svaret jeg fikk:

SitatFor CC modellene er svaret som før, den vil kun brenne på min da du overstyrer kontrollpanelet. For eldre modeller m4000 /M 4000 og M 40 vil det fungere fint.

...

Kortet som er avbildet på tegningen du har lagt ved ser ut til å være kortet til en M40 eller 95D (båtvarmer)
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Sæters

@ Jgytterdal: Jeg ser heller ingen grunn til å ha noe annet enn full effekt når jeg skal ha hytta varm og vi starter den hjemmefra, den er sjelden mer enn mellom 15 og 20 grader etter 24 timer på vinteren. Når 24 timers sekvensen er slutt, slår vi over på manuell og da kan det etter en tid med vedfyring i tillegg være behagelig at termostaten gjør så parafinovnen demper effekten. Idag har jeg ingen bruk for annen styring, men om jeg må over på annet system, vil jeg gjerne ha med en termostatfunksjon.

Det jeg ikke forstår og som jeg håper du kan forklare, er hvorfor det må være en venderfunksjon på termostaten, og da en 3 leder og hvor da ledningene skal kobles. Hvis forbindelsen mellom 1 og 2  gir full effekt og fjerning av denne gjør at ovnen går til 1/2 effekt, vil det ikke da være nok med en vanlig termostat med enkelt brudd og dermed en 2 leder til punkt 1 og 2, som styrer denne funksjonen?

Jgytterdal@gmail.com

Sæter :
Detter er fordi Wallas er konstruert slik at du har et nullpunkt som enten må kobles til den ene pinnen : minimum effekt eller den andre : full effekt. hvis du fjerner lask stopper ovnen helt opp.
(i motsetning til eksempelvis Cami som fungerer slik du beskriver)

Min hytte nabo her 40CC og vi skal koble denne om nå om ikke lenge, og skal dere få høre resultatet. Kan ikke skjønne hvorfor Wallas skal gå ned på minimun effekt , det er helt ulogisk.
Legger for orden skyld ved hele siden jeg har snippet koblingsskjema fra

Er jo litt synd at vi får ulike svar fra importør vedr dette.
Jeg skal ihvertfall teste og gi forumet svar !
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Sæters

Ok, forstår det med o punkt nå. Har du kunnskap om hvilke klemmer som er 0 punkt, halv og full effekt på gamle typen?

Jgytterdal@gmail.com

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på mars 07, 2018, 14:54:42
Kan ikke skjønne hvorfor Wallas skal gå ned på minimun effekt , det er helt ulogisk.
Teknisk sjef hos Sunwind har skrevet det tre ganger i mail til meg nå og jeg tror på ham. Men for all del test det hos naboen og rapporter tilbake her. Tror dere kan finne det ut ved å telle antall "knepp" dere hører per minutt fra drivstoffpumpen.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Har i dag hatt en lengre samtale med Pasi Alvemaa som er Teknisk sjef hos Wallas i Finland. og der fikk jeg mye intr info.
Han forteller at man kan starte Wallas 40cc ved å bruke de grønne kontaktpunktene på selve hovedkortet og Wallas vil fungere som vanlig, men det er ikke den prefererte måten forteller han. Grunnen til det er at da disabler man kontrolpanelet , og det ønsker man jo ikke.

Han forteller at de har fått mange spørsmål om dette.
Han sier at det er fullt mulig og gjøre dette med en ekstern relestyring, som da vil virke sammen med kontrollpanelet.
Jeg fikk tilsendt et koblingsskjema på hvordan dette gjøres og som beskriver funksjonaliteten.
Man trenger også en kabel som er en 4 pins koblingskabel .
Den har partnr: 363060

Legger ved bilde av hvor kabelen skal kobles inn.


Dette er litt "tech", men de som vil ha det kan sende en PM til meg så får de det.

Håper dette var oppklarende.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Offgrid

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på mars 07, 2018, 08:07:00
Jeg har laget et koblingsskjema som beskriver hvordan man kan bruke generell relestyirng til å starte Stoppe Wallas.
I dette tifellet er det brukt Control By Web Quad ,som antageligvis flere på forumet bruker.
Etter flere samtaler med Sundwind, skal dette oppsettet virke
Er ikke helt sikker men dette burde også virke på m26/40

Det er ment som en guide, og enhver er ansvarlig for sitt oppsett!!

Noen som har kontakt med Wallas om dette kommer som et tilvalg etterhvert?

Ellers kom over denne svenske forhandleren som selger Wallas

vvsbutiken.nu


Jgytterdal@gmail.com

Jeg har spurt Wallas om dette, men ikke fått noe klart svar.

Siden det blir mer og mer vanlig at man har permanent Internett tilgang på hytta, ser jeg det som naturlig at de kommer med noe nytt!

Det ideelle ville jo være at Wallas kunne få ethernet grensesnitt, og en innebygd webside med funksjonalitet for å fjernstyre, tempr regulering etc.

Nå har jo de nye Wallas modellene et serielt grensesnitt.
Jeg driver å leker med tanken på å utnytte dette, og lage et gui som gjør det enkelt å betjene enheten via en app eksempelvis.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på oktober 23, 2018, 13:23:35
Nå har jo de nye Wallas modellene et serielt grensesnitt.
Jeg driver å leker med tanken på å utnytte dette, og lage et gui som gjør det enkelt å betjene enheten via en app eksempelvis.

Jeg har "reverse-engineeret" seriegrenssnittet og det er en utrolig enkel protokoll. Siden en potensielt kan brenne ned en hytte med feilstyring vil jeg ikke poste protokollen her.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Offgrid

Første Wallas produkt med wlan fjernstart app lanseres.

wallas.fi

Spartan båtvarmer

Jgytterdal@gmail.com

Spennende retning fra Wallas, håper de kommer med wifi variant av alle ovnene sine.
Enten via et api, eller er web grensesnitt

Spennende tanke om de kunne lage et api som man kunne integrere mot andre systemer.

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

PerMarius

Noen som har sett noe nytt på det her? Rykte sir at 2G nettet stenge ned i 2025 så da må man jo finne på noka for å kunne fjernstyrte wallasen. :)
Victron Multiplus 3000/120/12
2x Victron SmartSolar Charger MPPT 100/50
4x 265w Solcellepanel
Marlec Rutland 910-4
Venus GX
BMV-712 Smart
Honda eu20i
2632ah Batteribank

Wallas 40cc
Cinderel

OS

I tillegg til det jeg skrev ovenfor viser det seg at en kan styre Wallas via rele. Jeg har fått bruksanvisning fra en her på forumet. Jeg styrer det via en webserver på Raspberry Pi med helt enkelt grensesnitt som vist i bildet.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

jeg kan legge ut på nytt metoden for å styre Wallas 40/26CC med enkel relestyring.

Dette gjøres ved at rele kobles til selve fjernkontroll enheten (ikke nede på selve ovnen)

Start :Lukket rele (NC) over pinne 4 og 2 på tegningen
Stop: Åpne releet (NO) over pinne 4 og 2 på  tegningen

pinne 1: 12v ut
Pinne 2: GND
Pinne 3: Flame detector  (antar denne kan brukes til å trigge et digitalt signal på CBW
                                     enheten for å bekrefte at ovnen har startet)
Pinne 4: Start Heater

Ovnen vil da starte i såkalt remote control modus hvor termostat symbolet på fjernkontrollen blinker med sagte mellomrom.
Varmen kan IKKE reguleres remote men vil følge det termostaten til envher tid er innstilt på. Denne kan selvfølgelig brukes som vanlig.


Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

PerMarius

Takk.  Da e det i allefall mulig, bare å finne rett utstyr. :)
Victron Multiplus 3000/120/12
2x Victron SmartSolar Charger MPPT 100/50
4x 265w Solcellepanel
Marlec Rutland 910-4
Venus GX
BMV-712 Smart
Honda eu20i
2632ah Batteribank

Wallas 40cc
Cinderel

OS

Sitat fra: PerMarius på januar 25, 2021, 20:09:35
Takk.  Da e det i allefall mulig, bare å finne rett utstyr. :)
Har du internett på hytta? Da vil jeg anbefale Sonoff relé. De koster under en hundrings og kan styres via wifi. Eksempel (klone):
https://www.ebay.com/itm/For-SONOFF-RE5V1C-Wifi-DIY-Switch-5V-DC-Relay-Module-Smart-Wireless-Switches/174401816690?hash=item289b288872:g:pvEAAOSwwMZfPg4u
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod