Solcellanlegg til gammel hytte

Startet av perg, oktober 07, 2016, 12:06:46

perg

Vi har nettopp kjøpt oss hytte på fjellet og ønsker innspill på hvilke solcelleanlegg som vi bør gå for. Vi har ikke vann innlagt pr idag og ønsker å ha muligheten til å koble til en parafinvarmer med ring hytta varm funksjon etterhvert.
Parafinvarmeren vil muligens brukes mens vi er der også og det vil sikkert komme en TV inn etterhvert.
Vi må også ha et eller annet aggregat for vi skal gjøre mye jobb med hytta etterhvert som krever elektrisk utstyr.

Har vært i kontakt med strømløs og lurer litt på deres "pakke" med 230V 2400W/4800W (Medium) Hyttestrømspakke / Solcellepakke / Kraftpakke og kjøpe 2x290 Ah 12 V AGM batterier.

Noen som har erfaringer eller andre pakker vi bør vurdere.

Per
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Torleif

Hei,
Var inne på Strømløs sine sider og kikket på pakken. Skal vær litt forsiktig med å kritisere beskrivelsen av pakken, men jeg anbefaler at du gjør noen enkle beregninger av effekt så ser du raskt sånn ca hvor mye effekt du kan regne som disponibel gitt hvor ofte du bruker hytta.
Hos oss har vi ca 200w solceller, 2x290Ah batterier, 60A lader og 300w vekselretter. Oppsettet har fungert bra i flere år. Dersom vi ikke benytter TV og bruker hytta hver 3. helg i vinterhalvåret så går det uten å kjøre generator. (Belastningen vår er da stort sett lys, vifte på do, gassalarm samt vifte på do). Benytter vi TV eller PC på lader så blir det fort en tur ut i uthuset for å fyre opp generatoren.
Den viktigste læringen (les lærepengen) vi sitter igjen med er ´ikke spar penger på batteriene´. Vi har benyttet AGM batterier av en type som går igjen hos flere leverandører. Etter et tre-fire år ble økningen i indre motstand så stor at det stort sett ikke gikk å benytte TV/PC mer enn 30min uten å lade vhja aggregat. Økning i den  indre motstanden i batteriet gjør at spenningen på batteriet faller raskere.
Jeg kjenner ikke til batteriene som Strømløs selger

Røilern

Det første du må gjøre er å sette opp et energiforbruksbudsjett.

Jeg sender deg link til min standard Byggehytte model som du kan leke litt med.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

perg

Torleif  :   Var innom hyttetorget for en liten prat ang solcelleanlegg og fikk da et tilbud på batterier, panel, lader, og DC- AC omformer.
Han foreslo 120W solcelle, 3x140 Ah AGM batterier, 1500 W DC-AC omformer med ren sinus (det er kanskje overkill tror jeg) og 50A batterilader.
(Med et 3500W aggregat vil du da kanskje greie å lade med litt i overkant av 10% av kapasiteten på batteriene.)
Dette blir ca 2/3 av prisen dvs mye billigere enn strømløs, men jeg ble litt bekymret når du sa at AGM batteriene dine hadde tapt seg så mye på 3-4 år....

Røilern : Supert takk.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Røilern

Sitat fra: perg på oktober 07, 2016, 19:16:24
Dette blir ca 2/3 av prisen dvs mye billigere enn strømløs, men jeg ble litt bekymret når du sa at AGM batteriene dine hadde tapt seg så mye på 3-4 år....

Jeg tror ikke det finnes noe slikt som billige og bra invertere eller batterier.

Har sendt deg en PM
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

perg

Sitat fra: Røilern på oktober 07, 2016, 19:32:07
Sitat fra: perg på oktober 07, 2016, 19:16:24
Dette blir ca 2/3 av prisen dvs mye billigere enn strømløs, men jeg ble litt bekymret når du sa at AGM batteriene dine hadde tapt seg så mye på 3-4 år....

Jeg tror ikke det finnes noe slikt som billige og bra invertere eller batterier.

Har sendt deg en PM

Nei man får vel det man betaler for som med alt annet.
Takk for linken skal kikke på den i morra.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Torleif

Enig med Røilern - gode og billige batterier finnes ikke.

Når det gjelder inverter pass på plassering og kjøling av inverter. Viftekjølte invertere kan bråke ganske mye >:(

jkirkebo

Kjøp stor nok invertert ihvertfall, om du skal bruke mye verktøy fremover. Verktøy som sag, vinkelsliper, borhammer osv. brukes i korte tidsrom og drar da endel effekt, men totalt sett drar de veldig lite energi pga. brukstiden. Det er plagsomt å ha et aggregat gående kontinuerlig for å sage litt nå og da, mye mer komfortabelt å bruke batteristrøm til slikt.

Jeg ville kjøpt minimum 2000W inverter (husk ren sinus), gjerne 3000W.

perg

Sitat fra: jkirkebo på oktober 08, 2016, 08:29:08
Kjøp stor nok invertert ihvertfall, om du skal bruke mye verktøy fremover. Verktøy som sag, vinkelsliper, borhammer osv. brukes i korte tidsrom og drar da endel effekt, men totalt sett drar de veldig lite energi pga. brukstiden. Det er plagsomt å ha et aggregat gående kontinuerlig for å sage litt nå og da, mye mer komfortabelt å bruke batteristrøm til slikt.

Jeg ville kjøpt minimum 2000W inverter (husk ren sinus), gjerne 3000W.

Pussig for det var akkurat i de baner jeg tenkte når jeg begynte å planlegge solcelleanlegg, men når jeg snakket med hyttetorget forsto jeg det slik at det ville neppe være praktisk pga det ville trekke for mye strøm ut av batteriene.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Røilern

Det er riktig at en stor inverter trekker mer hvilestrøm enn en liten, til gjengjeld er den mer effektiv.

Jeg har selv hatt en 3000W inviter på en 2 x 290Ah batteribank i mange år og hadde mye glede av denne kombinasjonen.

"Trekker for mye strøm" er i beste fall unøyaktig. Du kan fint hente ut 300A av et slikt batteri, men det krever sine kabler og det er jo begrenset hvor mye energi batteriene kan lagre.

For strøm til elektroverktøy så holder det i bøtter og spann
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

perg

Sitat fra: Røilern på oktober 09, 2016, 20:36:54
Det er riktig at en stor inverter trekker mer hvilestrøm enn en liten, til gjengjeld er den mer effektiv.

Jeg har selv hatt en 3000W inviter på en 2 x 290Ah batteribank i mange år og hadde mye glede av denne kombinasjonen.

"Trekker for mye strøm" er i beste fall unøyaktig. Du kan fint hente ut 300A av et slikt batteri, men det krever sine kabler og det er jo begrenset hvor mye energi batteriene kan lagre.

For strøm til elektroverktøy så holder det i bøtter og spann

Har prøvd å google meg fram til hvilestrøm på inverterne, men det er vanskelig å finne ser jeg. F.eks Norsepower sin 3000w kombi inverter og lader så finner jeg at den har en effektivitet på 88%, men hvilestrømmen holder de tydeligvis hemmelig.
Det må jo være et poeng å vite hvilestrømmen hvis du skal bruke den til å kjøre parafinvarmer f.eks eller er det like greit å kjøre parafinvarmer direkte på 12V batteriet og slå inverteren av når du forlater hytta ?

Hadde sett for meg å enkelt og greit kjøpe en hyttestrømpakke, men nå begynner jeg å lure på om det er like greit å kjøpe løse komponenter og sette sammen selv for det er tydeligvis mange selgere som ikke helt vet hva de snakker om.....


MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Ygnastølen

Hei

Selv valgte jeg å plukke sammen selv etter mange råd og tips på denne siden, samt effektregnskaps xls. ark fra Røilern.

Har selv en Cami diesel varmer som er litt kresen på strøm, men kjører den med egen omformer direkte på batteri bank.
Inverter slår jeg av hver gang jeg forlater hytta.

/Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

jkirkebo

Sitat fra: perg på oktober 10, 2016, 10:23:54
Har prøvd å google meg fram til hvilestrøm på inverterne, men det er vanskelig å finne ser jeg. F.eks Norsepower sin 3000w kombi inverter og lader så finner jeg at den har en effektivitet på 88%, men hvilestrømmen holder de tydeligvis hemmelig.
Det må jo være et poeng å vite hvilestrømmen hvis du skal bruke den til å kjøre parafinvarmer f.eks eller er det like greit å kjøre parafinvarmer direkte på 12V batteriet og slå inverteren av når du forlater hytta ?

Hadde sett for meg å enkelt og greit kjøpe en hyttestrømpakke, men nå begynner jeg å lure på om det er like greit å kjøpe løse komponenter og sette sammen selv for det er tydeligvis mange selgere som ikke helt vet hva de snakker om.....

Mine Outback 3000W 48V invertere har en effektivitet på 93-94% og en hvilestrøm på 20W. Jeg slår de av når vi drar fra hytta, parafinovn, bredbånd, fjernstyring, kamera og slikt går på 12V via en DC-DC. Det er vesentlig mer effektivt.

Jeg tror du helt klart får mer for pengene ved å sette sammen utstyret selv. For eksempel koster 12V solcellepaneler en formue sammenlignet med 30-55V paneler. Sistnevnte kan fint brukes på et hytteanlegg om man investerer i en god MPPT-ladekontroller (som f.eks en Outback FM80) men alt av pakker jeg har sett er med billige regulatorer og dyre 12V solcellepaneler.

perg

Da spør jeg ekspertisen kort og greit.
Med et begrenset budsjett som vi har dvs ca 30k hvilke komponenter ville dere anbefalt:

Må kunne kjøre en gjærsag på 1200watt av og til samt noe annet småverktøy, men kommer til å ha et aggregat for å spe på med når det trengs.
Har brukt røilern sitt strømbudsjett og har et guesstimert forbruk under 500watt pr dag.

Per
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

jkirkebo

Sitat fra: perg på oktober 11, 2016, 08:31:59
Da spør jeg ekspertisen kort og greit.
Med et begrenset budsjett som vi har dvs ca 30k hvilke komponenter ville dere anbefalt:

Må kunne kjøre en gjærsag på 1200watt av og til samt noe annet småverktøy, men kommer til å ha et aggregat for å spe på med når det trengs.
Har brukt røilern sitt strømbudsjett og har et guesstimert forbruk under 500watt pr dag.

Kan prøve meg på en grei pakke.

2 stk. 12V 350Ah AGM kr. 8000,-
http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=293&category_id=87&option=com_virtuemart&Itemid=39

Inverter 2400W 24V inkl. 30A batterilader og 25A MPPT solcellelader kr. 8300,-
http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2219&category_id=88&option=com_virtuemart&Itemid=39

Display til inverter kr. 700,-
http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1738&category_id=52&option=com_virtuemart&Itemid=39

2 stk. solcellepaneler 260W kr. 5000,-
http://www.solcellespesialisten.no/solcellepanel/solcellepanel-polykrystallinsk-260w-ibc-165x99x45cm-ibc-polysol-260-cs.html

Da er totalen på 23.000,-. Masse å gå på til ting som kabler, sikringer, frakt, festemateriell til paneler osv.

Jeg har da beregnet et 24V system der både batteriene og solcellepanelene kobles i serie. Om du også trenger 12V strøm kan du bruke en DC-DC, f.eks denne:
http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1421&category_id=146&option=com_virtuemart&Itemid=39

perg

Takk for innspill da blir det nok kjøp snart  :)
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

perg

Sitat fra: jkirkebo på oktober 11, 2016, 10:03:25
Sitat fra: perg på oktober 11, 2016, 08:31:59
Da spør jeg ekspertisen kort og greit.
Med et begrenset budsjett som vi har dvs ca 30k hvilke komponenter ville dere anbefalt:

Må kunne kjøre en gjærsag på 1200watt av og til samt noe annet småverktøy, men kommer til å ha et aggregat for å spe på med når det trengs.
Har brukt røilern sitt strømbudsjett og har et guesstimert forbruk under 500watt pr dag.

Kan prøve meg på en grei pakke.
.........................................

Er den inverter/laderen litt snau for å lade opp med aggregat ?
Batteripakke på 350Ah og lade med 30A....
Så det sto et sted at man burde vedlikeholdslade med aggregat en gang i mnd på vinteren.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

jkirkebo

Sitat fra: perg på oktober 13, 2016, 16:02:51
Batteripakke på 350Ah og lade med 30A....
Så det sto et sted at man burde vedlikeholdslade med aggregat en gang i mnd på vinteren.

Kan være litt snaut. Jeg har 662Ah batteripakke og lader med 90A fra aggregat.

Du kan doble til 60A for en rimelig penge da:

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1520&category_id=88&option=com_virtuemart&Itemid=39

Vedlikeholdslading fra aggregat er normalt kun nødvendig om du har såpass stor batteripakke og liten solcellekapasiet at batteripakken ikke blir fulladet mellom de gangene du er på hytta. Det var ofte et problem før, da man gjerne hadde 2-3 120Ah batterier og et lite 60W panel. Med 520W installert effekt er det forhåpentligvis ikke et aktuelt problem lengre.

perg

Sitat fra: jkirkebo på oktober 13, 2016, 16:46:17

Kan være litt snaut. Jeg har 662Ah batteripakke og lader med 90A fra aggregat.

Du kan doble til 60A for en rimelig penge da:


Vil det fungere med 2 batteriladere i paralell da ?
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

jkirkebo

Sitat fra: perg på oktober 13, 2016, 20:39:20
Sitat fra: jkirkebo på oktober 13, 2016, 16:46:17
Sitat fra: perg på oktober 13, 2016, 16:02:51
Batteripakke på 350Ah og lade med 30A....
Så det sto et sted at man burde vedlikeholdslade med aggregat en gang i mnd på vinteren.

Kan være litt snaut. Jeg har 662Ah batteripakke og lader med 90A fra aggregat.

Du kan doble til 60A for en rimelig penge da:

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1520&category_id=88&option=com_virtuemart&Itemid=39

Vedlikeholdslading fra aggregat er normalt kun nødvendig om du har såpass stor batteripakke og liten solcellekapasiet at batteripakken ikke blir fulladet mellom de gangene du er på hytta. Det var ofte et problem før, da man gjerne hadde 2-3 120Ah batterier og et lite 60W panel. Med 520W installert effekt er det forhåpentligvis ikke et aktuelt problem lengre.

Vil det fungere med 2 batteriladere i paralell da ?

Ikke noe problem det. Kjører alltid to i parallell her om jeg bruker aggregatet på dagtid, da lader både aggregat og solcelleanlegg. To fra aggregat gjør samme jobben det.

Torleif

Ville tatt en ekstra runde på nettet for å sjekke ut batteriene som foreslås. Som sagt tidligere, billige og gode batterier er det meget langt mellom.....

Med tanke på budsjettet ditt ville jeg stilt meg noen spørsmål knyttet til forventet bruksmønster av utstyr som trekker høy last. Du nevner feks gjæresag. Har du vurdert å kjøre slikt utstyr direkte på aggregat? Det kan gi deg litt mer å gå på med tanke på batterier. 

perg

Tanken er å ha aggregat som primært skal kjøres for å bruke sag og annet elektroverktøy.
Imidlertid er det ofte slik at du kjører sag noen få sekunder for så å gå å gjøre noe annet og da hadde jeg håpet at jeg ikke skulle måtte ha aggregatet gående hele tiden eller starte det for å kjøre sag 3 sekunder.
Bruk av sag blir på sommeren og da gjør det jo ikke så mye om jeg belaster batteriene litt for de vil jo lades opp av solcellene og batteriene fryser ikke da heller.
Skal jeg sage lengre tid så er det helt klart bare å la aggregatet gå, men jeg er klar over at budsjettet begrenser bruken endel.
Har ikke helt bestemt meg for batteritype eller merke enda.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Røilern

Hvis jeg skulle prioritert selv ville jeg hatt en løsning med en inverter som er istand til å dra det man tenker å bruke av utstyr som går noen sekunder maks noen minutter:

Min første 230V løsning med 3000W ruter på 2 x 290Ah batterier synes jeg fungerte fint til det, den taklet:
- Alt av elektroverktøy - skjeldent mer enn 30-40 sekunder
- 230V vannpumpe til trykktank - 20-30 sekunder
- osv

Stor inverter og "lite" batteri kan mao fungere his man styrer unna de enhetene so drar lite strøm, men over lang tid. Kjøleskap - Vaffeljern - PCer osv osv
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på oktober 15, 2016, 13:21:34
Hvis jeg skulle prioritert selv ville jeg hatt en løsning med en inverter som er istand til å dra det man tenker å bruke av utstyr som går noen sekunder maks noen minutter:

Min første 230V løsning med 3000W ruter på 2 x 290Ah batterier synes jeg fungerte fint til det, den taklet:
- Alt av elektroverktøy - skjeldent mer enn 30-40 sekunder
- 230V vannpumpe til trykktank - 20-30 sekunder
- osv

Stor inverter og "lite" batteri kan mao fungere his man styrer unna de enhetene so drar lite strøm, men over lang tid. Kjøleskap - Vaffeljern - PCer osv osv

Jepp, dette fungerer bra med det aller meste av elektroverktøy. Har f.eks brukt en 7kg borhammer ganske mye til meisling og boring (25mm) i granitt, merker nesten ikke noe på batterikapasiteten. Ei heller er vinkelsliper på 2400W problematisk. Når jeg derimot skulle renske fjell med høytrykkspyler som krever 16A kurs så jeg på displayet etter at jeg var ferdig at jeg hadde brukt over 13kWh på den jobben ;) (skal sies at brønnpumpa på 1150W også gikk hele tiden da)

perg

Takk for alle svar og kommentarer, vi overtok hytta formelt på fredag som var og har overnattet for første gang i hytta nå.

Den første snøen kom i går på hytta og jeg er usikker på om jeg rekker å få installert solcelleanlegget i år.
Bestiller uansett ikke batterier før jeg ser at jeg rekker det ettersom batterier er ferskvare.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

perg

Jeg har nå fått solcellepanelene og er i dialog med sparelys ang. en ny modell av deres kombi inverter/lader for 24 V.

Har også tegnet flg skjema for systemet mitt og vil gjerne ha tilbakemelding på oppsettet, ser at jeg ikke har mulighet for å monitorere strømtrekket direkte fra 24v, det bør jeg nok ha. Noen som har ideer?



MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

perg

Da har jeg bestilt flg komponenter:

2 stk. solcellepaneler 260W kr. 5000,-
http://www.solcellespesialisten.no/solcellepanel/solcellepanel-polykrystallinsk-260w-ibc-165x99x45cm-ibc-polysol-260-cs.html

Sparelys har kommet med denne enheten som har 60A lading fra aggregat

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2398&category_id=52&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39

Så droppet jeg eksternt display fordi jeg kan lese av Inverteren direkte.

Har også tenkt meg et enkelt sikringsskap fra Biltema for det jeg skal ha av sikringer og brytere, samt en 200 A sikring/hovedbryter fra sparelys som jeg plasserer utenfor sikringsskapet et sted.


batterier har jeg ikke landet på enda.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod