Solcelleanlegg - Kombinert 12v og 24V

Startet av Amatøren, desember 06, 2016, 11:47:47

Amatøren

Driver og filosoferer litt om utradisjonelle løsninger for solcelle anlegg.

Har ett skråtak på uthuset (i tillegg til noe vegg på hytte og uthus - Paneler for vedlikeholdslading for batteribankene er på veggene så det også er lading nåer det er sne på taket) som jeg lurer på å bruke til noe større solcellepanel montering.

I hytten har jeg basert meg på 12V forbruk og trenger i utgangspunktet ikke 230V, men på sommer kunne det være kjekt med liten fryser, kjøleskap og mulighet for noe verktøy (kanskje også en vedkløver).

Hvordan vil det være å ha to stk MPPT på et stort solcelle panel oppsett. En som mater 12V batteribank og en som mater 24V batteribank. 24V banken er for å få ned strømtrekket til inverteren.

Er nok ikke ideelt, men når en av bankene er fulladet vil jo hele panelkapasiteten være tilgjengelig til å lade opp den andre.


Noen som har tenkt slik før og/eller har erfaring fra det?
Man lærer så lenge man lever.

jkirkebo

Høres komplisert ut. Jeg har løst det på en helt annen måte. Har 52V batteribank som mater invertere. 12V utstyr får strøm via en Victron Orion DC-DC som gjør om 52V til 12V. Den kan levere 360W, dvs. 30A. Fungerer helt supert.

Med DC-DC klarer du deg altså med en batteribank, og jeg ville sterkt vurdert å gå for 48V fremfor 24V om det ikke er andre grunner til å velge 24V.

Amatøren

Joda DC-DC omformer kan brukes, men gir effekt tap og på sikt skal jeg ha kamera og mobil router på og det bruker 12V så beste er da å ikke ha ekstra omformer.

48V fremfor 24V, ser den fordelen. -> Tenkeboksen.......  ;)

Tenkte å ha batteribanken for inverter i uthuset da der er det plass, mens 12V banken nå er under en seng.
Man lærer så lenge man lever.

OS

Tror ikke du kan koble to regulatorer til samme panel.

Jg har lignende løsning som jkirkebo beskriver. Jeg bruker Orion DC/DC til å generere 12V fra 24V.

Det er ikke bare fordeler med 48V. Det er ulemper også og det har vi diskutert før her. Søk på "48V".
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

jkirkebo

Sitat fra: Amatøren på desember 06, 2016, 20:34:58
Joda DC-DC omformer kan brukes, men gir effekt tap og på sikt skal jeg ha kamera og mobil router på og det bruker 12V så beste er da å ikke ha ekstra omformer.

Victron sine Orion DC-DC har helt minimalt tap og egenforbruk. F.eks en Orion 24/12-25 (24V til 12V 25A) har et egenforbruk ubelastet på under 15mA og en effektivitet på 96%. Det vil si at om du har et forbruk på 15W på 12V vil omformeren "sløse" bort ca. 1 watt slik at totalforbruket blir 16W.

Ikke er den dyr heller:

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1422&category_id=146&option=com_virtuemart&Itemid=39

Amatøren

Takker for innspill!

Var ikke klar over at DC-DC omformer kom med av/på mulighet med bryter. Da kan den jo styres med relé. Noe å tenke på og fase ut 12V batteribank.

Tisdur skal gå på 12V, men minimalt med strøm så lage egen krets med LM7812.

Får jeg lite nok på et NanoPi NEO (eller Orange PI Zero) for relestyring kan jo LM7805 brukes i stedet for tidsur på 12V.


Forøvrig så kontaktet jeg Victron om tankene og det ble som andre og jeg tenkte. Ikke å anbefale, men jeg ville jo lodde stemningen.

SitatDear Sir,

No , sorry , I do not recommend this , because both MPPT has Ultra-fast Maximum Power Point Tracking (MPPT) and this will be disturbed trough this connection.
Especially in case of a clouded sky, when light intensity is changing continuously, an ultra fast MPPT controller will improve energy harvest by up to 30% compared to PWM charge controllers and by up to 10% compared to slower MPPT controllers.
Advanced Maximum Power Point Detection in case of partial shading conditions, and this will always be different in your situation.
If partial shading occurs, two or more maximum power points may be present on the power-voltage curve.
Conventional MPPT's tend to lock to a local MPP, which may not be the optimum MPP.
The innovative BlueSolar algorithm will always maximize energy harvest by locking to the optimum MPP.

Best regards, Ruurd ten Brink.
Victron Energy B.V.
De Paal 35
1351 JG Almere-Haven
Tel.: +31 36 535 9700
Sales Manager for :
East Europe , Switzerland , Austria and Benelux.
Mobile: +31(0)645482554
E-mail: rtenbrink@victronenergy.com
Site: www.victronenergy.com
Man lærer så lenge man lever.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod