Utnytte overskuddsenergi i sollcelle løsningen på hytta

Startet av Jgytterdal@gmail.com, mars 20, 2017, 11:49:49

Jgytterdal@gmail.com

Ønsker med dette emnet å starte en diskusjon rundt de forskjellige mulighetene til å utnytte energipotensialet i solcelle løsningen hytta.
I disse dager og utover sommeren har man jo mye energi som går til spille (alle Float charge minuttene viser jo det)

Dette er i teorien energi som kunne blitt brukt til oppvarming ,spesielt nå på senvinter og vårparten.
Noen som har gjort seg noen tanker , eller har lagd løsninger som utnytter overskuddsenergi?

Bildet er bare sist helg og hittil i dag!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

jkirkebo

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på mars 20, 2017, 11:49:49
Ønsker med dette emnet å starte en diskusjon rundt de forskjellige mulighetene til å utnytte energipotensialet i solcelle løsningen hytta.
I disse dager og utover sommeren har man jo mye energi som går til spille (alle Float charge minuttene viser jo det)

Dette er i teorien energi som kunne blitt brukt til oppvarming ,spesielt nå på senvinter og vårparten.
Noen som har gjort seg noen tanker , eller har lagd løsninger som utnytter overskuddsenergi?

Bildet er bare sist helg og hittil i dag!

Jeg har vurdert det. Skal ha inn en akkumulatortank for varme på hytta som skal fyres med ved og sol. Men det hadde vært greit å også dumpet overskuddsenergien fra solcellepanelene dit, slik at den er varmest mulig når vi kommer opp. Er dog usikker på om det er noe poeng, da solfangerne antageligvis vil varme den godt opp i den tiden det er sol nok til å gi mye overskuddsstrøm fra solcellepanelene. Måtte da også fått tak i et varmeelement til tanken som kunne gått på 48V.


Slyboy

Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

jkirkebo

Sitat fra: Slyboy på mars 20, 2017, 19:15:59
Ja, elementene finnes di. Kan man benytte ett slik til dumplast?

https://www.altestore.com/store/charge-controllers/dump-loads-dump-load-controllers/diversion-loadsdump-loads/water-heating-element-for-24v-or-48v-dc-1-npt-male-p2327/

Eller denne komplette løsningen.

https://thesolarstore.com/xantrex-c40-40-stage-pwm-solar-charge-controller-diversion-load-controller-40-amp-12-24-or-48-volt-p-464.html?osCsid=fbf32e71ae84521aa028c625182d7a9e

Takk for link.

Siden nevner Outback Flexmax 60, jeg har en Flexmax 80 som er forberedt for dette. Dessverre er elementet alt for lite, jeg har over dobbelt så mye paneler som den kan ta og planlegger å øke ennå mer. Burde nok hatt et som klarte 6kW i så fall.

Når vi er der oppe bruker jeg elbilen som "dump load" ;)

Røilern

Jeg har syslet med dette noen år uten å finne noen god løsning.

Jeg tror det enkleste er å kjøre store energiuttak via 230V - det er vanskelig dog ikke umulig å hente flere kw via lavvolt likestrøm.

Jeg har testet en manuell dog fjernstyrt løsning som burde kunne fungere i et automatisk oppsett hvis man kan hente ut parameterne fra regulatoren.

Den løsningen har basert seg på at jeg fjernstyrer en varmovn. Jeg har slått den på hvis regulatoren er ute av bulk.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Slyboy

Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

jkirkebo

Sitat fra: Slyboy på mars 21, 2017, 20:29:13
Da kjøper 3 slike elementer:

http://www.ebay.com/itm/Aiicioo-Heating-Element-48V-1500W-DC-Submersible-Water-Heater-with-1NPT-Flange-/322051503330?hash=item4afbc3f4e2:g:HiUAAOSw3mpXGIQY

Og monterer dem inn i en slik bereder:

https://www.billigvvs.no/Varmesystemer-Varmtvannsberedere-Hoeiax-Varmtvannsberedere--Hoeiax-DMK-400-15kW-Dobbeltmantlet-Bereder-678141.html?gclid=CJqlg-K36NICFRfgGQod_lcBUg

Da har du både varmtvann og vann til vannbåren varme.

Evt. gjør du det som dette:

http://solarhomestead.com/ac-elements-as-dump-loads/

Den berederen er nok alt for liten for å kunne ta imot varmen fra vedfyringen eller lagre varme over natten. Dobbeltmantlet bereder er også knotete å frosttømme når man drar fra hytta, jeg må derfor ha tank med kobberspiral. Har allerede bestilt en 750L Dalatanken med 3 spiraler. Denne kan ta 1 stk. varmeelement, 3 går ikke å montere.

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har ikke lyst til å bytte ut Tristar MPPT60 controlleren for å få en controller som har dump load ,da denne har så mange gode egenskaper ellers.
Jeg har syslet litt med en tanke på fjernstyre et kraftuttak basert på ladestatus på controller. Eksempelvis når controller går i Float modus så lukkes et rele.
Har dessverre ikke nok kunnskap til å vite hvordan dette kunne gjøres

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Einar_S

Om du ikke er sikker på å kunne varme opp berederen til høyere temperatur enn det  Legionella tåler, så er det kanskje like greit å la være.

Om den blir liggende i det området der Legionella trives best så kan de første rundene i dusjen best gjennomføres med gassmaske. Er tanken bare til vannvarme så er jo ikke dette noe å tenke på.

jkirkebo

Sitat fra: Einar_S på mars 26, 2017, 00:59:30
Om du ikke er sikker på å kunne varme opp berederen til høyere temperatur enn det  Legionella tåler, så er det kanskje like greit å la være.

Om den blir liggende i det området der Legionella trives best så kan de første rundene i dusjen best gjennomføres med gassmaske. Er tanken bare til vannvarme så er jo ikke dette noe å tenke på.

Akkumulatortanken jeg skal benytte blir fylt med 50% glykol siden det blir kaldt her på vinteren. Den skal også lage varmtvann, men det blir via to kobberspiraler inne i tanken. Disse blir tømt når vi drar derfra.

OS

I siste nummer (Mai/Juni 2017) av Home Power Magazine er det en artikkel om dette med tittel "Harvesting Surplus Energy off-grid". Den tar for seg forskjellige kontrollere, relè osv. Interessant artikkel. Dere kan abbonere her: www.homepower.com
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

etsvends

Spennende lesning! Jeg har pr i dag et 80w panel så ikke så mye overskudd å skryte av, men 355w panel er på vei i dag.
Ikke det at dette heller er helt stort nok til å varme opp så mye, men kanskje det blir flere paneler i fremtiden.
Andre måter en vannvarming som kan brukes til dumping av overskudd energi??
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

OS

Jeg har en gammel batteripakke som jeg kan starte lader remote via relè. Om vinteren bruker jeg den andre veien; til å lade hovedbatteriene. Har også alle batteripakkene (4stk 5Ah/18V) til verktøyet koblet til en liten inverter som jeg kan starte remote.

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Kjøpte nettopp vannkoker og det anbefales til dere som har kraftig nok inverter. Jeg kjøpte en rimelig variant på 2KW på Jula til kr 149. Den koker 1,7 liter vann på 5min. Fint å bruke vår-høst når en har gratis overskuddsenergi.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Tottoa

Interessant lesing i Homepower artikkelen. Jeg har vell 1000 w PV kobla opp mot min MPP Solar inverter, batteribanken er 48 V og inverteren gir max 4 kw kontinuerlig. Nå planlegger jeg installering av vindgenerator på 1,5-2 kw. Denne vil få av-på bryter, men den trenger også dumplast.
Til dumplast har jeg kjøpt 48 V varmeelementer som jeg tenker å montere i en vvb.

Jeg tenker å justere mpp regulatoren til litt høyere spenning enn foreskrevet og overlate til dumplast regulatoren og regulere lading og spenning til batteriene. Til dette vil jeg bruke en Xantrex C40 regulator.

Alt overskudds lading vil bli ført over i varmt vann. Den opprinnelige termostaten i varmtvannstanken (glykol) vil styre en en pumpe til gulvvarme.

Er det noen synspunkter på framgangsmåten?

Knerten

Når det gjelder bruk av overskudds energi i solcelleanlegget, fant jeg dette på SMA sine sider.
Eksempelet er riktig nok i bruk på et nettilkoblet anlegg, men burde la seg overføre til rent solcelle anlegg:
https://en.sma-sunny.com/en/solar-powered-hot-water-how-to-use-even-more-solar-energy-in-your-own-home/
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

OS

Her er god nyhet for alle med Victron CCGX eller Venus GX:

https://www.victronenergy.com/blog/2019/06/11/hot-water-on-the-skeleton-coast/

Jeg skal undersøke hva enheten vil koste.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Torma

6x300 W til SmartSolar 100/50 +1x350 W til SmartSolar 100/20 + Phoenix 24/3000 + 24V batteribank 3x375 KWt Li + BMV700 + Cerbo GX mars-oktober. Separat 12V anlegg til WiFi+Netatmo +Reolink hele året.

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Fyker


ThomasR

Blåser litt liv i denne tråden igjen, er jo et tema som fra tid til annen mange grubler på.
For meg har det blitt mer aktuelt etter en nylig dobling av solcellekapasiteten.

Er det noen som har kommet opp med noen nye ideer de (med hell) har testet ut?

Jeg ser for meg å prøve ut en manuell, men fjernstyrt variant. Ikke ulikt et forslag som er nevnt tidligere i tråden av Røilern.


Vi har et bad (ca 4-5 kvadratmeter) som er litt vanskelig å få opp varmen på. Både vedovnen og fjernstartet parafinkamin står i stua, og varmen må passere gjennom to døråpninger for å nå badet.


Jeg vurderer følgende:

- Montere en 250W panelovn på badet

- Koble denne til Wifi via et wifi-rele (en "smartkontakt" fra f. eks Clas Ohlsson)

- Følge med hjemmefra når værmeldingen sier sol og batterispenningen er høy, og da slå den på.

- Bruke timeren til å starte den et par timer før vi står opp mens vi er på hytta for å få lunk til morgenstellet (Så sant det er greit med strøm på batteriet eller værmeldingen antyder gode ladeforhold utover dagen)


En noe mer avansert variant av dette kunne jo være å bruke releet i batterimonitoren til å gi et styringssignal som strømsetter kontakten. Per i dag bruker jeg dette releet (i tillegg til releet i Multiplus) til å starte aggregatet hvis lav SOC og/eller batterispenning. Men hvis jeg etter hvert får meg en GX-enhet, så vil jo dette kunne styres derfra, og BMV-releet bli frigjort til f eks en slik bruk)


En ulempe med denne måten er jo selvsagt at det baserer seg på 230V og følgelig må inverteren stå på /slås på remote først. Man hadde jo utnyttet energien bedre hvis varmeelementet var på 24V DC. På den andre side: Da blir det fort noe estetisk makkverk og i tillegg strekking av nye kabler. På 230V får man lekre småovner beregnet for våtrom i 250W størrelse.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Røilern

Jeg tror du kan få til mye ved hjelp av Victron"varslingstjeneste" og f.eks denne tjenesten: https://ifttt.com/telldus
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ThomasR

februar 12, 2020, 10:53:08 #23 sist endret: februar 12, 2020, 12:38:16 by ThomasR
I dag satte jeg inn en liten og designmessig pen panelovn på 250W på badet på hytta.

I den aller mørkeste årstiden regner jeg ikke med å kunne bruke den. Men fra og med nå og fremover våren, tror jeg det vil være rom for å starte den noen timer i døgnet ganske så ofte.

Det jeg ser for meg å oppnå:

1. Holde en viss lunk (plussgrader) på badet hele tiden. Da unngår man at gulv og vegger er gjennomkalde, og badet lar seg raskere varme opp når vi kommer til hytta.

2. Bruke ovnen til å få litt ekstra behagelig varme på badet når vi er på hytta. Det er nemlig litt vanskelig å få inn varmen fra stua, slik at badet ofte i praksis har blitt hyttas kaldeste rom.


Jeg bruker en Wifi smartplugg fra Clas Ohlson som ovnen er plugget i. Da kan jeg via app:

1. Skru ovnen av og på "manuelt"

2. Programmere tidsplaner, slik at den f eks går på fast noen timer midt på dagen mens ladingen er best, eller f. eks programmere den til å slå seg på noen timer før vi står opp om morgenen når vi er på hytta.


Det finnes nok mer helautomatiske måter å "bruke opp" overskuddsenergi på, men håper dette likevel vil fungere tilfredsstillende.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Røilern

Sitat fra: ThomasR på februar 12, 2020, 10:53:08
I dag satte jeg inn en liten og designmessig pen panelovn på 250W på badet på hytta.

2. Programmere tidsplaner, slik at den f eks går på fast noen timer midt på dagen mens ladingen er best, eller f. eks programmere den til å slå seg på noen timer før vi står opp om morgenen når vi er på hytta.


Det finnes nok mer helautomatiske måter å "bruke opp" overskuddsenergi på, men håper dette likevel vil fungere tilfredsstillende.


Jeg har gjort dette med suksess nå i noen år. De siste 2 ukene har jeg flere dager "høstet" 3-4-5Kwh fra solpanelen ved hjelp av 2 varmovner, en på 750W, og en på 350W. Jeg slår de på manuelt når jeg ser solpanlene er fulladet, og  av etter en time, deretter må jeg slå de på igjen manuelt hvis jeg vil ha en time til. Drømmer litt om at dette kan automatiseres.




Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Tstens

Hei .jeg har støpt ned varmekabler på badet på min offgrid hytte og bruker overskuddsenergien fra mitt anlegg (4x305w paneler) til å drifte dette. Når jeg kom opp i dag i strålende sol ,og startet opp anlegget, så ga det ikke mere en 280w til lading pga kalde batterier . Satte på gulvvarmen og fikk da 920w fra panelene  . Ca 800w til varming og litt lys og resten til lading . Gikk fra 1 grad til 11 på 4 timer . Fornøyd 😃.
SMA Sunny Island 4,4M
SMA Sunny Boy 1,5
4X305w mono
8X 24v/35 ah AGM ,48v system
Honda EU70
230v stekeovn, kjøleskap,vannpumpe
Gasstopp ,gassvarmer
230v Jets
Servitek dieselvarmer 24v sta

Jgytterdal@gmail.com

Høres ut som en fin løsning der!  Hvordan opplever du strømforbruk ift den kapasiteten hele anlegget ditt har?
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Tstens

Anlegget er nok litt overkill. Har en relativt liten batteripakke , derfor store paneler for å kontre dette . Klart På den mørkeste tiden har jeg lite produksjon . Men fra mars og til oktober så har jeg plenty m strøm . Planlegger å bytte ut gasskjøleskapet m et A+++ skap . I tilegg så har jeg en vanlig komfyr (1800w) den brukes mest til å varme rundstykker  (15-20min) . Ellers så har jeg jets toalett og en dykkpumpe i nedgravd tank for dusj vann . Led i alle lamper og et vanlig tv . Går fint selv m en 6kw agm batteribank . Blir nok Teslamoduler etter hvert , men bruker opp de jeg har nå først . Har pr nå et EU30 aggregat . Men kommer til å kjøpe meg et EU70 for Autonom drift . Invertere kommer fra SMA . En Sunny Boy (1,5kw ) som konverterer fra panelene og en Sunny Island (4,4kw)  batteri inverter .
SMA Sunny Island 4,4M
SMA Sunny Boy 1,5
4X305w mono
8X 24v/35 ah AGM ,48v system
Honda EU70
230v stekeovn, kjøleskap,vannpumpe
Gasstopp ,gassvarmer
230v Jets
Servitek dieselvarmer 24v sta

Tstens

SMA Sunny Island 4,4M
SMA Sunny Boy 1,5
4X305w mono
8X 24v/35 ah AGM ,48v system
Honda EU70
230v stekeovn, kjøleskap,vannpumpe
Gasstopp ,gassvarmer
230v Jets
Servitek dieselvarmer 24v sta

Jgytterdal@gmail.com

Ser bra ut dette!  Du har et godt fundament for å oppgradere batteriene når den tid kommer!
Har du vurdert diesel aggregat i stedet for bensin?

Tryggere å lagre diesel samt høy virkningsgrad!
Gikk over til 6kw diesel aggregat fra Dometic Tec29, og han aldri angret.
Starter uanset temperatur 😀
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Torma

Med 6x300W PV og 7.5 kW Li-batteribank blir det mye overskuddstrøm i sommerhalvåret, Jeg har en Phoenix 24/3000 inverter som står på hele tida fra påske til i oktober og som driver et kjøl/frysskap og en WiFi-router . Likevel er batteriene alltid fulladet når jeg kommer til hytta. Og hytta er iskald!.
For å kunne holde en lunk i hytta mellom hvert besøk har jeg prøvd med å  plugge en oljefylt varmeovn til inverteren via en Vera WiFi-styrt bryter. Så når jeg tror/håper at sola skinner kan jeg slå den på (og av) via mobilen.
Men jeg leter etter en automatisk styring som kan slå på varmeovnen når batteribanken er fulladet, og slå den av før spenningen blir for lav.
Jeg har en batterimonitor BMV700 som har en utgang for relé. Har noen av dere tips om hvor man kan få laget en løsning hvor BMV700 benyttes til å styre en kontaktor som slår av og på 230 volt?
Eller er det bare Venus og GX som funker? ???
6x300 W til SmartSolar 100/50 +1x350 W til SmartSolar 100/20 + Phoenix 24/3000 + 24V batteribank 3x375 KWt Li + BMV700 + Cerbo GX mars-oktober. Separat 12V anlegg til WiFi+Netatmo +Reolink hele året.

StefanPal

mai 13, 2020, 13:32:32 #31 sist endret: mai 13, 2020, 17:59:42 by StefanPal
Har ikke prøvd dette selv ennå men som jeg leser det i manualen så skal det være mulig.

Hvis man setter:
12. Invert relay til ON
16. SOC relay (SOC relä, urladdningsgolv) til eks 95%
17. Clear SOC relay (Nollställ SOC-relä) til eks 99%
(Alt. bruke 18/19 Low voltage relay på 28.4V / 28.7V)

Om man da bruker relet til å styre av/på til invertener så skal inverteren slå av på 95% og så starte opp igjen når man når 99%.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

StefanPal

Ser at det enkleste vil nok være å bare sette 20/21 High voltage relay på eks. 28.7V resp. 28,4V.
Da trenger man ikke å endre 12 Invert relay
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Røilern

En variant som jeg bruker er å gjøre dette manuelt. Jeg har et enkelt smarthus oppsett basert på Teldus.

Jeg har et antall ovner som jeg slår på og som automatisk slår seg av hver hele time.

På "gode dager" henter jeg ut 10Kwh som gir en liten lunk i hytta
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Torma

Takk for innspill.
1. Inverteren kan jeg ikke slå av - den holder kjøl/frys med strøm hele tida.
2. Det var interessant å se hvor mye strøm som kan tas ut "på en god dag" med Smarthus-elektronikk.
Er det ingen som har prøvd å sette opp en kontaktor/relé direkte mellom BMV700 og en 230V-kurs (uten å forstyrre inverteren)?
6x300 W til SmartSolar 100/50 +1x350 W til SmartSolar 100/20 + Phoenix 24/3000 + 24V batteribank 3x375 KWt Li + BMV700 + Cerbo GX mars-oktober. Separat 12V anlegg til WiFi+Netatmo +Reolink hele året.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod