Honda EU20i , problem

Startet av Oerjan, april 17, 2017, 12:16:16

Oerjan

Mitt Honda EU20i trøbler litt, ved kaldstart stoppet det etter ca halvminuttet og det lyser i den røde lampa/oljevakt. Starter igjen på første drag og stopper så pånytt, etter dette går det noenlunde normalt men fusker litt når det står og går uten belastning. Aggregatet har ny olje til toppnivå.
Noen som har vært borti lignende problemer?

Amatøren

Har samme problem da det ikke står helt rett (i vater).

Har også hatt følgende hendelse:

Hadde det på service en gang og da jeg fikk det tilbake fikk det problemer som lignet og da var det slange (husker ikke om den var en gjennomsiktig eller sort - Lurer på om det var en vakum slange for turtalls regulering eller lignende) som ikke var på. gikk dårlig og stoppet etter veldig kort tid. Ta av dekselet ved oljefyllingen og sjekk at alle slanger sitter ordentlig på. Min var borttil, men ikke trykket på så det var ikke lett å se.

Minnet om når man glemmer å åpne luftingen på tanklokket bare det tok mye kortere tid.



Forsøkt å kjøre det med løst/uten tanklokk (men tror ikke det er problemet)?
Man lærer så lenge man lever.

Sæters

Jeg har bestandig problem om vinteren. Kan starte mellom 5 og 10 ganger før den går uten at rød lampe tenner og kutter motor, men etter det går den også helt greit. Har bestandig også måttet dra temmelig mange ganger før den starter første gang og ergrer meg over at det ikke er en primerfunksjon som skyver frem bensinen før start.

Heldigvis skal det ikke rare kraften for å trekke i snora, har derfor ikke giddet å ta den med til service. Jeg tror ikke det har med ujevnt underlag å gjøre, men heller sær føler på oljevakta, som må ha litt varm olje før den godtar å virke.

Oerjan

Aggregatet er lever forhandler for feilsøk ved dette, de hadde fått et par til henvendelser vedr samme problem, oljevakt sensor slår ut ved kaldstart.
Kanskje en ide å gå for 0-30W olje istedenfor 5-30W olje i kalde strök, mulig dette kan löse problemet.
Vet ikke om sensoren på de nye aggregatene er mer fölsom men hadde aldri dette problemet på mitt gamle EU20 ( 2012mod), det nye er en 2015 mod.

Sæters

Mitt er minst så gammelt som fra 2012, mulig eldre.

finnesand

Vi kjøpte EU20i brukt i 2011, for å ha den i uthuset ved hytten i Alvdal vestfjell, 955 moh. Etter et år eller to fikk vi den justert grunnet høyden over havet (ref. manualen), selv om den funket fint. Etter det fikk vi problemet meldt i denne tråden når det var kaldt. Jeg måtte holde på i flere minutter før den var stabil, noe jeg etter hvert ikke gadd. Så nå står den inne i hytten, og jeg bærer den til uthuset når jeg skal bruke den.

Selv om det passer i tid, trenger ikke justeringen være årsaken til problemet. Verkstedet prøvde forøvrig å fikse den i ettertid, uten å lykkes.
Alvdal vestfjell. Solcellep: 2x360W parallell. Regulator: Epever 4210AN. Batteri: 12V, AGM 2x350W (C100). 12V og 230V kurser. Inverter: Struder AJ 500-12. Aggregat: Honda EU20i. Snøfreser: Honda HS80

Hyttesol

Jeg har også litt det samme problemet. Den starter og går helt jevnt og fint i ca 20 sekunder, men så bare stopper den og oljelyset blinker. Starter igjen og det samme skjer igjen. På 3.-4. forsøk starter den og går helt fint. Det skjer bare når den er kald. Når den har lunket seg opp, kan man stoppe aggregatet og starte igjen helt fint.

Har sjekket oljenivået, og det ligger opptil gjengene til korken for olje.

Det virker som den gradvis har blitt verre. Det skal sies at min far skiftet olje for en tid tilbake, og at det kan være i denne sammenhengen problemet begynte. Men det er jo blitt generelt kaldere også. Jeg vet ikke hva han har hatt på det. Han er litt av typen som "mener at den oljen der kan gå", eller hører på andre som mener noe, uten å faktisk sjekke bruksanvisningen.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

finnesand

Nok olje her også, - men den er svart og gammel. Kjøpte 5W-30 og skiftet. Nå starter den på første drag, og stopper heller ikke i 0 grader. Klar forbedring.

Gjenstår å se om det holder seg og å teste den i en del minusgrader.
Alvdal vestfjell. Solcellep: 2x360W parallell. Regulator: Epever 4210AN. Batteri: 12V, AGM 2x350W (C100). 12V og 230V kurser. Inverter: Struder AJ 500-12. Aggregat: Honda EU20i. Snøfreser: Honda HS80

finnesand

Startet utmerket i de nærmeste ukene etter oljeskiftet, men over de siste ukene har jeg måtte starte den 2-3 ganger før den sviver jevnt. Så at aggregatet hadde blitt kjørt i 120 timer, og manualen sier oljeskift etter 100.

Så jeg skiftet oljen (som var svart) i går - og nå starter den på første drag (-8 grader).

Aggregatet er 955 moh. Vet ikke om det spiller inn på en eller annen måte.
Alvdal vestfjell. Solcellep: 2x360W parallell. Regulator: Epever 4210AN. Batteri: 12V, AGM 2x350W (C100). 12V og 230V kurser. Inverter: Struder AJ 500-12. Aggregat: Honda EU20i. Snøfreser: Honda HS80

Hyttesol

Jeg har lest litt rundt og det er mange som sier at det er en oljesensor som kan bli dårlig. Den er vanskelig å komme til for å skifte, men det skal visst nok være mulig å koble den bort.

Det andre jeg merker er at dersom jeg vipper den litt til siden (slik at siden med startsnor, choke og 0/1-bryteren vippes oppover) så kommer den lettere i gang. Jeg setter da en klosse eller foten under før jeg starter, lar den gå i et minutts tid før jeg setter den ned i vater igjen. Jeg tenker at selv om den etter mitt skjønn har nok olje, så skal jeg se om jeg kan fylle på den litt til og se om dette kan hjelpe. Dette er egentlig fatter'n sitt aggregat, så det er begrenset hvor mye jeg har lyst til å tukle med det.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Sitat fra: Hyttesol på januar 18, 2021, 20:51:20

Det andre jeg merker er at dersom jeg vipper den litt til siden (slik at siden med startsnor, choke og 0/1-bryteren vippes oppover) så kommer den lettere i gang. Jeg setter da en klosse eller foten under før jeg starter, lar den gå i et minutts tid før jeg setter den ned i vater igjen. Jeg tenker at selv om den etter mitt skjønn har nok olje, så skal jeg se om jeg kan fylle på den litt til og se om dette kan hjelpe.

Jeg tenker at det kanskje er for mye olje og for tykk olje for den kulda vi har nå.

Dette er vel aggregater med plaskesmøring og da er for mye olje ikke bra
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod