Latlaft LTD: Noen med erfaring fra denne hytteprodusenten?

Startet av jada, mars 05, 2009, 00:02:00

jada

Har en tomt i Vrådal som jeg skal bygge på. Ønsker i utgangspunktet en tømmerhytte.
Har vært i kontakt med Latlaft LTD, de hadde en stand på Hellerudsletta i våres, og har gitt meg, etter min mening ett meget bra tilbud. De har levert 75-100 hytter til norge de siste åra.

- Er det noen andre som har kjennskap til firmaet? På godt eller vondt?

- Er det noen som har turt å kjøpe byggesett fra utlandet uten en bankgaranti?

Jan

hanne

Skal du kjøpe  kvalitet bruk norsk produsent, Øverbygg laft eller Røros hytta. Øverbygg laft  har en enormt til kunskap på lafthytter.

jada

Joda, Øverbygd Laft er helt sikkert en super leveandør, det er også mange andre Norske leverandører.

Nå har imidlertid ikke jeg råd til å 2 eller 3-doble prisen  i forhold til det tilbudet jeg har fått, så den saken er grei.

Latlaft LTD har levert 100-150 hytter her i Norge, så spørsmålet mitt var da erfaringer med dette firmaet.

Jan

incognito

Det somer viktig er jo hva totalprisen på prosjektet blir, sammenliknet med å kjøpe f.eks fra Norge. Det er leveringsbeskrivelsen som er viktig for hva som følger med i prisen og hva som IKKE følger med i prisen. Dersom du betaler på forhånd MÅ du få en bekgaranti. Husk også norsk kontrakt, IKKE skriv under på en utenlandsk. Det er helt nødvendig at prosjektering ER utført og at den er utført OG kontrollert av en med norsk ansvarsrett. Dersom takkonstruksjonen er for dårlig dimensjonert kan du få store kostnader i ettertid. Snakk med banken din slik at de foretar en godkjennelse av av utført delarbeid før du betaler penger. Min erfaring med Baltikum er bare negativ, men dersom du tar dine forholdsregler er det selvsagt mulig å importere og få et godt resultat. Viktig er også tørking av de stokkene som skal brukes, men jeg regner med at du har sjekket opp den tekniske kvaliteten på produksjonen.

Husk at det er viktig å vite hva som IKKE er med i prisen. Det kommer som et tillegg og dersom du har lite erfaring som samordner anbefaler jeg at du skaffer deg en rådgiver som kan se på everingsbeskrivelsen og se hva som kommer i tillegg.

Husk også at jobben med å sette opp hytta må gjøre med norsk ansvarsrett.

Lykke til!
mvh
Incognito (ansatt i KMK PRO DA )

jada

Jada, takk for alle advarsler mot utenlandske aktører. Historien viser at det også  er en del norske leverandører som også heller ikke holder så god kvalitet.

Når det gjelder priser på total entreprise, gikk det jo en fin reportasje på "TV2 hjelper deg" for noen uker siden. Der kom det godt frem hva Norske håndtverkere tar betalt for å ta på seg ansvaret for en totalentreprise......

Har signert kontrakt som burde dekke opp alle eventualiteter, uten å gå i detaljer. Den er iallefall mye mer detaljert og regulert en de standardkontakter jeg har fått fra Norske leverandører. Betaling blir etterskuddsvis (hytta blir levert på 3 trailerlass.)

Har selvfølgelig brukt en del av min fritid på dette, men det er jo litt av "sjarmen" for min del. Når jeg så har spart ca 250.000,- bare på laftekassa, er det jo også godt betalt. Når tidene i byggemarkedet nå er litt roligere, burde det også være gode muligheter på resten av byggevarene, og også arbeider.

Det ser også ut til at jeg selv kan være ansvarshavende for eget bygg etter å ha dokumentert min erfaring. Alle beregninger har jeg også fått kontrollregnet.

Men spørsmålet mitt var jo om det var noen som hadde erfaring med Latlaft LTD..........

incognito

Du gir jo uttrykk for at dette er veldig enkelt, og det er jo bra, men jeg blir forbauset dersom du har skrevet signert på annen kontrakt enn 3425? Har du signert på annen kontrakt enn denne kan det hende du har en utfording. At det finnes mer detaljerte kontrakter enn 3425 visste jeg ikke.

Du skal betale ETTER at hytta er levert, jeg regner med at det betyr at du skal betale ETTER at hytta er satt opp. Dersom du skal betale noe på forhånd må du iallefall sørge for at ditt bygg er identifiserbart på fabrikken.

Når det gjelder beregninger, som jeg regner med er statikk må du selvsagt hensynta snø og vindlast, og jeg forutsetter at du har lisene over gjeldene laster for ditt område. Prosjekteringen MÅ være utført, og det må selvsagt foreligge en kontrollerklæring på det.

Er dette gjort går nok dette bra. Men du vel signert kontrakt allerede, ikke sant?
mvh
Incognito (ansatt i KMK PRO DA )

Hans

Når noen stiller spørsmål her på forumet, så synes jeg faktisk vi andre skal yte de den respekt at vi forsøker å gi svar på spørsmålene i den grad vi har noe å bidra med. Selgere som ikke har annet å melde enn å rakke ned på konkurrentene, bes finne en annen arena.

Når jeg leser innleggene til incognito så får det meg til å tenke på uttrykket om at man aldri skal spørre en paraplyselger om værvarslet...
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

incognito

Sitat fra: Hans på april 04, 2009, 14:25:51
Når noen stiller spørsmål her på forumet, så synes jeg faktisk vi andre skal yte de den respekt at vi forsøker å gi svar på spørsmålene i den grad vi har noe å bidra med. Selgere som ikke har annet å melde enn å rakke ned på konkurrentene, bes finne en annen arena.

Når jeg leser innleggene til incognito så får det meg til å tenke på uttrykket om at man aldri skal spørre en paraplyselger om værvarslet...

Hvis du leser hva jeg skriver så har jeg kommet med råd om hvordan man kan kjøpe hytte fra en utenlandsk leverandør, og jeg har IKKE markedsført meg selv i denne tråden, selv om jeg også kan levere laftede hytter i topp kvalitet. Rådene mine har vært generelle.

Det burde ikke komme som et sjokk at pris ikke er det eneste viktige når det gjelder import av hytter i fra Baltikum. Jeg har betydelig erfaring i fra import av hytter i fra Baltikum og erfaringer fra hvordan det går når den norske kunden skriver under på utenlanske kontrakter osv.

Men jeg skal da selvsagt ikke belære ekspertene om dette.. ;D

Jeg kan dog legge til at flere av mine kunder for tiden har 3 søksmål gående mot firma fra Baltikum.

mvh
Incognito (ansatt i KMK PRO DA )

jada

Nok en gang, jada, det er sikkert en risiko og bygge hytte og hus. Nå er da sånn at det er en hel del som har trøbbel med både norske og utenlandske håndtverkere, så jeg tror ikke en ensidig nedrakking av utenlandske aktører er helt riktig.

Som jeg så, jeg har undersøkt så godt det lar seg gjøre, noe jeg også ville ha gjort med en norsk leverandør.

Jeg hvet også at mange av de norske leverandørene henter sine hytter i østeuropa, og du verden så mange av de som er konk, eller ikke har stilt opp for hva de har levert. I tillegg så har de tatt seg meeeget godt betalt for formidlingen.

Så min konklusjon er: Undersøk nøye rundt hvilke leverandør man velger.

Det var da også det jeg ville når jeg spurte om det var noen som kjente til Latlaft LTD. I stedet har jeg fått mange mer eller mindre gode råd, og noen også med en sur undertone. dersom noen har ett par mill. å avse, skal jeg gjerne bestille hytte av de beste i Norge, men pr i dag har jeg desverre ikke råd til det.....

Nesten synd at kontrakt er signert. Skulle vært moro å fått ett tilbud av Incogniti...


Case closed. Jan....

incognito

Skulle gjerne gitt deg et tilbud jeg, men jeg tror vi befinner oss langt i fra hverandre når det gjelder pris og kvalitet og jeg er ikke istand til å levere den kvaliteten og prisen du ønsker. Mitt nettverk har forøvrig jevnlig blitt kontaktet av Latlaft Ltd, med forespørsel om vi vil inngå et samarbeid med dem.

Grunnen til at jeg anbefalte deg å bruke byggeblankett 3425 var at en av mine kunder har skrevet under på en annen utenlandsk kontrakt, og taper mye penger på det. Du har forøvrig valgt ikke å svare på spørsmålet om hva slags kontrakt du har skrevet under, og jeg tolker det slik at du har tatt sjansen på å skrive under på en utenlandsk kontrakt.

Jeg har valgt å gi råd ut i fra min erfaring, noe man tydeligvis ikke setter pris på ;), og det er greit det. Men ved å følge disse rådene er det iallefall en mulighet til å unngå noen av de utfordringene mine kunder dessverre har møtt på ved ukritisk å stole på selgeren.

Men jeg ønsker deg lykke til og håper at ditt prosjekt ikke møter de samme problemene noen av mine kunder har møtt. :)
mvh
Incognito (ansatt i KMK PRO DA )

jada

kontrakten er på engelsk, så jeg hvet godt hva jeg har signert på, men hadde selvfølgelig ikke signert en kontrakt jeg ikke forsto. kontrakten er ikke en standard kontrakt, men som stiller konkrete krav til matrialer fukt levering betal dagbøter mm.

Som sagt, lysten på en laftehytte har vært ønsket, og med den prisen jeg har fått er det noe jeg kan leve med.

Så gjenstår det vel å vente 2-3 år før en ser det endelige resultatet.

incognito

Språket er ikke viktig, men ved å bruke 3425 så er forholdet regulert i bustadoppføringslova. Toleranseklasser på overflater er da definert, og ikke minst sikkerthet vedr forhåndsbetaling mm. Spesielt viktig er dette med garantier og ikke minst forsikringer. Du kan jo gjøre gjeldene mangelsinnsigelser i hele 5 år dersom du bruker 3425. En standard regulerer jo de fleste spørsmål som dukker opp om noe går feil.

Viktigst er dog hva slags rett som gjelder, og jeg forutsetter at du har avtalt at det er norsk rett som gjelder. En av mine kunder har avtalt at Baltisk rett skal gjelde og har en meget stor økonomisk utfordring for å føre søksmål der nede. Siden du som du sier vet hva du har skrevet under på vil jeg tro at du har sikret deg at norsk rett gjelder, at det er garantier, sikkerhet og betalingsbetingelser etter norsk rett og da har du det meste under kontroll.

Jeg har dessverre opplevd så mange som har blitt lurt av utenlandske kontrakter at jeg ønsker å nevne dette slik at man ikke går i samme fellen, men siden den du har skrevet under sikkert er 3425 (det må være skrevet uttrykkelig 3425) i engelsk utgave går det nok bra.

Det har ikke vært meningen min å skremme, kun opplyse om hva man bør gjøre for ikke å få problemer dersom noe går galt.
mvh
Incognito (ansatt i KMK PRO DA )

Kenneth S

I og med at du bruker et utenladsk selskap, så blir det vanskelig hvis du skal klage.

Driver selv et tømrerfirma og har kjennskap til laft fra Baltikum.
Ofte er tømmeret svært fuktig + at det som regel er brukt hurtigvoksende tømmer.
Dette er som å skjære i smør med motorsaga i forhold til sentvoksende fjellfuru som de seriøse norske leverandørene bruker (Øverbygg, Malmlaft, Stokk & Stein feks).
Kompletterte selv en hytte fra Russland for noen år tilbake. Byggherren betalte laftekassa inkl montering på forskudd. Laftekassa kom ett år etter avtale, montørene kom aldri. Det endte med at byggherren måtte betale et norsk firma for monteringen.

Idag har jeg vært i kontakt med en hyttekjøper som kjøpte en tømmerhytte på 160 m2. Hytta kommer fra Latvia ( firmaet eksisterer selvsagt ikke lenger). Oppført i 2002. Problem med ising på taket. Takstmann ble bestilt, og skadeomfanget beløper seg til 560000 + mva. Takstmann oppdaget også at takåsene ikke var riktig dimmensjonert for norske forhold.

Utenlandsk er billig ved første øyekast, men det KAN (skal ikke generalisere) bli særdeles dyrt etter hvert.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

jada

Siden ingen hadde noen erfaring med Latlaft LTD, skal jeg prøve å dele noen av mine erfaringer.

De har vært utrolig gode til å følge opp alle mine spørsmål. Dette endte med at jeg skrev kontrakt med de basert på den standarkontrakten som de hadde, men modifisert med noen punkter jeg selv mente var viktig.

Var nede og inspiserte 1 etg. på Tirsdag. Hadde med meg eget måleutstyr for fuktighet mm.

Tømmeret var godt utmalmet,70-80%. Borret inn til senter på ca 30% av tilfeldig utvalgte stokker og målt fuktihet, denne varierte mellom 16-18%. Alt ser tett og fint ut. Alle må er korrekte, og veggene er i lodd og rette og fine. Stokkene vil bli pusset med 60-80 papir ved demontering og pakking, regner da med at finnishen blir grei.
Jeg mener ikke at dette kan måles mot de beste og dyreste i Norge, til det er prisforskjellen alt for stor, men arbeidet møter mine forventninger så langt.

Ut fra det som er gjort og funnet i orden, vil jeg da betale 40 av kontraktsum.

Så til det som ikke var så bra. De hadde begynt på 3 stokker som skulle bli grunnlaget for 2 etg. Her ble fuktigheten målt til 30-35%. Arbeidet ble stoppet av meg, stokkene fikk seg ett 35mm hull i hver ende for å sikre at de ikke ble brukt til stor irritasjon fra tømrerlaget....

Ihht til kontrakt får jeg nå dekt reise og opphold for ny inspeksjon for å se at dette er blitt rettet opp.

Lærdommen så  langt er at det burde være mulig å få en laftekasse til veldig god pris, men det krever god oppfølging og at en setter seg inn i hvordan ting skal være.

Dersom noen kloke hoder har flere gode tips til hva jeg bør se nøye etter ved neste inspeksjon mottas dette med takk.

hyttebyggeren

Jeg planlegger også å anskaffe en laftehytte fra Latlaft, er derfor veldig interessert i dine erfaringer med Latlaft.   Har du benyttet håndverkere fra Latlaft?
 

Tverrdalen

Hadde vært interessant å høre hvordan det går med prosjektet. Synes det er rart at det er ingen som har kjøpt fra denne leverandøren her på forumet. ???
Sitter også på nippet til å kjøpe hytte fra Latlaft, via Tiurbygg.

Aleb

Hei, jeg titter også på hytte fra Latlaft eller Tiurbygg som er norsk leverandør.

Er det noen som har inngått kontrakt eller har erfaringer med disse nå?

hyttebob

Til opplysning så er vel Tiurbygg teknisk konkurs, med en minus egenkapital på kr 271.000. Etter regnskapet å dømme, så har vel de ikke solgt mange hytter, i 2008 var omsetningen 34.000 kr, så "be aware"

http://purehelp.no/firma/detaljer/2/TIURBYGG+AS/5B4042434416404341.html

Tverrdalen

Dette var overraskende. Tiurbygg har tilnå gitt meg den beste oppfølgingen. Har til og med blitt invitert på hyttemesse.... ???

tiurbygg

Det vil alltid være vanskelig å velge hytteleverandør, både mellom norske og utenlandske. Jeg har virket i dette markedet i noen få år og sett det meste, de fleste årene som en bigesjeft. Jeg har sett norske og utenlandske selskaper komme og gå. Noen faktaopplysninger:
Latlaft er en datterbedrift av Jauda Koks som er stor tilvirker av impregnerte stolper med levering til hele Europa og Midt Østen. Et tredje generasjonsselskap. De første 5-6 årene med laftebygg foregikk produksjonen i navn av Jauda Koks. For 5-6 år siden ble Latlaft etablert som et datterselskap med kun produksjon av laftebygg. Etter ca, ett år som deres representant i Norge finner jeg Latlaft som den mest seriøse på markedet i dag. Noe som var en absolutt forutsetning for min deltakelse. Etter over 100 hyttebygg i Norge og Sverige har selskapet fått tung erfaring med laftebygg.
Øst-Europeisk tømmer har fått en negativ image forde mange produsenter har kjøpt tømmer i  Syd Russland. Dette er svært hurtigvokst tømmer. Furu fra Latvia er som saktevokst norsk furu. "Venstrevridd" tømmer blir sortert ut av produksjon. Ikke mange som gjør!
Tømmeret blir tørket til ca. 18 % på forskriftsmessig måte. Kontraktfestes.
Produksjonen kontraktfestes til å foregå etter Norsk Treteknisk Institutt sin standard for norske laftebygg - dok. nr. KNL-002, 5.1. Sammenligne gjerne vår lafteteknikk med andre.
I.h.t. kontrakten er det norsk lov som gjelder - altså Bustaoppføringslova som uansett gjelder for all byggevirksomhet i Norge, norsk som utenlandsk.
At teksten er på engelsk har de færreste problemer med i dag.
TiurBygg AS selger på provisjon, omsetningen basert på lav aktivitet er derfor ikke stor til nå. Salgsprovisjon hentes nå fra Latlaft, og prisene er derfor like. Kunden får imidlertid en norsk samarbeidspartner som kan være praktisk.
All gjeld som TiurBygg har opparbeidet er kun til meg som eier, og omfatter de investeringer som er gjort, hovedsakelig til markedsføring, reiser, kontorhold, tlf., osv. Dette er valgt å stå i selskapet som gjeld til eier. Det vil nesten alltid ta tid, penger og masse ulønnet arbeid for å bygge opp et selskap. Det kan mange skrive under på. Det er dessuten Latlaft som er kontraktspartner, og ikke TiurBygg. Latlaft er økonomisk solid, og hadde overskudd av hytteproduksjonen selv i det for bransjen vanskelige fjoråret.
Etter at samarbeidet med Latlaft ble etablert ser markedsutsiktene svært lyse ut med flere allerede inngåtte kontrakter, og flere er på beddingen.
Feil kan nok skje i all virksomhet, ikke minst så komplekst som et hytteprosjekt. Jeg har sett det meste, og kan skrive en bok om det. Jeg bestemte meg derfor for å velge kun seriøse, dyktige produsenter som kan tilfredsstille mine strenge krav til kvalitet og lovlig virksomhet i Norge. Alt annet er å selge seg selv problemer. Derfor valgte jeg Latlaft som min samarbeidspartner.
Lykke til med hytteprosjektene, hvilken produsent dere måtte velge!

Eivind N. Abrahamsen
Daglig leder og eier av TiurBygg AS

Tverrdalen

Da takker vi Tiurbygg for et opplysende innlegg. :)

bjoern500

Hei. Jeg har kjøpt hytte fra Latlaft.
Bankgaranti er OK ller du får satt opp en forsikring på byggeprosessen slik at du ved uhell el. brann får pengene tilbake eller ny hytte levert.
Tok litt tid med denne forsikringen , men LAtlaft sto på for å løse saken. Alt gikk greit og hytta kommer til Norge 21.06.10. Har vært nede for å inspisere under bygging og er imponert over håndverkskunsten de legger for dagen.

Kan være behjelpelig med å sette prosessen igang , hvis du ønsker hjelp til dette.

Bjørn


Gaustatoppen

Etter en lengre prosess hvor hytteleverandører ble evaluert endte jeg opp med Latlaft. Jeg var også å besøkte en leverandør i Litauen. Håndtverket her var også bra - men ikke så bra, og de var ikke istand til å kommunisere på engelsk. Latlaft oppfatter jeg som en meget seriøs aktør. De benytter moderne ArchiCad 3D tegneprogram og følger standarder fra Norsk Treteknisk Institutt (hadde selv en professor derfra under studier ved NTH/NTNU og det inngir tillit). Alle snakker et utmerket engelsk og de har profesjonelle delleverandører av dører, vinduer, listverk, massive tregulv etc. Vi har valgt ferdig oppsatt hytte fra Latlaft alt inkludert eks rør og el. Jeg har nå vært hos produsenten i 2 omganger etter at arbeidene startet og er imponert over håndtverk og kvalitet. Fuktighetsnivået ligger godt under de 20% som er kontraktfestet - i samtlige stokker og det er minimum 70% kjerneved i stokken. Jeg kan forstå at det føles utrygt og fremmed å få leveranse direkte fra Latvia, men selgeren kommer hjem til deg og tegner og forklarer - og han er lafteteknisk svært kompetent. Økonomisk sett er selskapet solid da de utelukkende driver med eksport. Jeg har jobbet mot baltikum i 7-8 år og fikk et firma der borte til å sjekke Latlaft - alt var i sin skjønneste orden både med hensyn til økonomi, skatt og regnskaper. Latlaft gir svært mye for pengene, og er så langt jeg har erfart det et meget godt valg.

jada

Ja, kanskje Latlaft LTD har lært litt av hva jeg har fortalt om hva Norske kunder forventer.

Noen bankgaranti kunne de ikke stille, og det var en "hjemmesnekret" kontrakt. Selv om det var beskrevet en del krav her, er jeg usikker på hvor langt jeg hadde kommet i en reklamasjonsprosess så lenge det hele tiden dreier seg om forskuddsbetaling. Hva gjør du når du har betalt 70% av kjøpesum dersom de ikke vil rette opp i evnt. feil. Du får det iverfall ikke ut fra Latlaft og Latvia.... Hvordan rettsapparatet i Latvia ville fungere i en slik sak vites ikke. ( de som har lest litt om Sigurd Coates sin bygging av Britannia i Russland har vel fått med seg at rettsvesenet ikke alltid er like forutsigbart)


De er billige, tømmeret ser greit ut, det er stort sett tørt, men jeg opplevde på en av mine inspeksjonsturer at de holdt på med stokker som hadde en fuktighet på 40%, det fikk jeg heldigvis stoppet, men poenget er at selv om de har sine "kravspesifikasjoner" har de ikke alltid kontroll på hva som blir gjort.

Videre ble det avtalt at stokkene skulle pusses, det har de ikke blitt. De har gått med på å gjøre dette i ettertid mot at jeg holder losji, og signerer en kontrakt hvor jeg frasier meg all rett til å snakke negativt om firmaet. Dersom jeg ikke gjør det, kan de saksøke meg for 200.000,- eller hvor mye det var. Ut fra dette gidder jeg ikke å ha noe mer kontakt med firmaet, og velger heller å dele mine erfaringer med de jeg vil.

Laget som satte opp hytta i Norge var trivelige karer, men hadde f.eks. ikke penger til å kjøpe nye sagblad, pussepapir og lignende så dette måtte jeg kjøpe! (jeg hadde sikker fått refundert dette, det virker bare litt amatørmessig) Videre var arbeid/pakking av stokker veldig dårlig, dette medførte at kostnad for kran ble stor, men er i stor del oppveid ved tett pakking / færre trailerlass. Noe dårlig handverk ved montering av raftesperrer, men dette ble omarbeidet når jeg påpekte dette. Heldigvis kom jeg før de begynte å legge taket, da hadde det ikke vært så lett å få det bra. Her er igjen poenget, de kan utføre bra håndverk, det så jeg når de begynte, men så fort jeg forsvant, ble det mer slurvete. Men igjen greie og hyggelige karer.

Mitt inntrykk er at Latlaft har over årene levert alt fra dårlig til bra. De første årene uten at de hadde tørke for tømmeret var katastrofale. Det står noen hytter på Gautefall i Telemark.... En kunde jeg snakket med i Finland var meget fornøyd! Om arbeidet er variabelt, eller kundenes krav er variable skal være usagt.

Ved å velge en norsk mellommann vil jo mye av usikkerheten være borte, men også her er det feller. En liten leverandør med dårlig likviditet vil lett kunne slå seg konkurs dersom ett krav blir for stort. Har du da ikke fått en bankgaranti er du like langt her også.

Jeg må si at jeg hadde mange søvnløse netter før og etter kontraktsinngåelse, men alt har blitt levert, selv om jeg kanskje bare er 95% fornøyd. Jeg har også brukt utallige timer til oppfølging av hele prosessen

Alt i alt har jeg kanskje fått det jeg betalte for??? de er jo tross alt relativt rimelige i forhold til mange andre, så de er kanskje noe i begrepene at en får det en betaler for, eller at kvalitet koster? Jeg ser som sagt noe mangler hist og her, men ikke graverende feil (med mine kunnskaper om laft) men skjønner at dette er ikke "Røkke kvalitet" men det har jeg heller ikke betalt for.

Til syvende og sist tror jeg andre må se hva de har råd til, hvor mye tid de kan sette av til oppfølging, og hvilke kvalitet som forventes før de bestemmer seg for leverandør

Aleb

Takk for alle synspunkter, det er god hjelp for andre.

Er det noen som kan hjelpe meg med en god kontrakt. Jeg er nærme en avtale med Latlaft, og tenker da på bankgarantier og forsikringer mot brann og konkurs.

Andre tips mottas med stor takk.

Tverrdalen

Har du snakket med Tiurbygg, for å høre hva han har å tilby av kontrakter?

jada

Når det gjelder brann kan du jo bare tegne en byggeforsikring. Når det gjelder konkurs, dårlig utført arbeid mm. er det kun bankgaranti som er godt nok.For ett år siden kunne ikke latlaft stille det

jada

Aleb:
Dersom du har fått en kontrakt fra latlaft, kan dau sende meg en kopi på mail, så skal jeg hjelpe deg ut fra mine erfaringer dersom dau er interessert

Mail til:
jan@tveten.biz

Kenneth S

Det bygges nå en hytte fra Latlaft i et hyttefelt hvor jeg selv har hytte.
Aldri sett eller vært borti firmaet men etter det jeg har sett så blir det nok endel restaurering om få år  ;D
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Aleb

Hei,

Hva legger du i en sånn påstand? Hva slags restaurering er det du mener må utføres om noen år?

Kenneth S

Taktroa er full av mugg og sopp.
I tillegg har latvierene begynt å beise...
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

jada

Godt at jeg har varmtak, og opphold under hele byggeperioden da :)
Er det andre ting du har å utsette på bygget? da tenker jeg først og fremst på laftet og kvaliteten her.

Kenneth S

Hjelper ikke å ha varmtak hvis bordene er soppbefengt. Taktroa ble lagt i helga under oppholdsvær så bordene var sånn ifra før.
Har kun sett bygget fra veien så hvordan laftet er vet jeg ikke.
Skal ta en tur bortom i helga da jeg er i sivil.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

jada

Fint om du gjør det, nevner for orden skyld også at alle matrialer jeg bruker er kjøpt i Norge.... Så er det vel også sann at mye trelast i norge er svensk......

Som nevnt tidligere i tråden er jeg åpen og ærlig om hva jeg har kjøpt, hva jeg er fornøyd med, og hva jeg er missfornøyd med. Dette er for å gjøre valg for andre lettere og litt hint om hva en bør følge med på.

Når det gjelder ensidig "Norskifisering" av hyttemarkedet i Norge har jeg ikke så mye til overs for det fordi mye som er levert av Norske leverandører er laget i utlandet.

Mao: det er seriøse og useriøse utelanske bedrifter, og det samme er det med Norske. Den dagen vi alle er objektive til det vi skriver her er det til nytte for alle, men den dagen vi bruker det som reklame er nettstedet verdiløst. Etter min mening da......

Q

Jeg har skrivet for i pm(jada),Latlaft har darlig kvalitet,jeg har sett produsering plats i Latvia og folk hvem jober i dene firma,hvordan kan jobe laftefirma,hvis har ingen akser i hele firma jeg snaket med eier om sammarbeid(special i stavelaft,fordi hadde ingen specialist hvem har jobet for med stavelaft),når jeg viste min siste job, hans svar til meg var,jeg er ikke interesert i håndverk,jeg er interesert i masse produsering, og det er "moto" for den firma. Masse norsk tenker fra Øst kommer dårlig kvalitet,fordi for latlaft pris er ingen muligheter lage fint produkt.
P.S.jeg er Latvian hvem for har jobet i høy kavlitet norsk laftefirma.

Kenneth S

Har nå vært å sett på Latlaft hytta. Fikk ikke tatt bilde av taktroa da den nå er pappbelagt. Pappen så "billig" ut, lignet mest på vanlig D-papp.
Tømmeret så derimot ganske bra ut med relativt tette årringer og mye malm i tømmeret. Kvaliteten på arbeidet så også ok ut.
Noe som ikke var fullt så bra var den flate himlingen som var lagt av stygge villmarksbord. Fine skjøter var et fremmedord.

Var også og så på laftetømmer fra Russland i samme hytteområde.
Der var det på det minste en halv cm mellom årringene......
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Aleb


jada

Angående takmatrialer vinduer mm:

Mitt inntrykk var at de hadde litt problemer med å redegjøre for kvaliteten på ekstra matrialer, vinduer etc.

Jeg valgte derfor å ordne med levering av dette selv.

Når det gjelder utførelse av arbeidet, har jeg det samme inntrykket som deg. Det var ikke alltid det var så bra, derfor har jeg også skrevet at det kreves en del kunnskaper fra byggherre/kontrollør. Så lenge jeg gå besked og fugte med, var det stort sett i orden, og var det ikke iorden, var de greie på å rette det opp underveis. Men igjen, det krevdes mye oppfølging. I og med at jeg har 4 uker fri i slengen har jeg da også god tid og kunnskaper til å følge det opp.

Dette har ført til at jeg kommer billig ut av det, men det går da mye ut på egeninnsats.

Når det gjelder tømmer: Latlaft får tømmer fra Rusland. De fortalte mange historier om de første lastene de fikk, men tror at de har fått god kontroll på dette. De bekreftes vel også av Kenneth.

Kenneth S

Sitat fra: Aleb på september 20, 2010, 07:13:40
Hei Kenneth,

Hvorfor er det galt å beise?

Pga at det har styrtregnet en uke før de beiset.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Kenneth S

Sitat fra: jada på september 20, 2010, 08:24:23
Angående takmatrialer vinduer mm:

Mitt inntrykk var at de hadde litt problemer med å redegjøre for kvaliteten på ekstra matrialer, vinduer etc.

Jeg valgte derfor å ordne med levering av dette selv.

Når det gjelder utførelse av arbeidet, har jeg det samme inntrykket som deg. Det var ikke alltid det var så bra, derfor har jeg også skrevet at det kreves en del kunnskaper fra byggherre/kontrollør. Så lenge jeg gå besked og fugte med, var det stort sett i orden, og var det ikke iorden, var de greie på å rette det opp underveis. Men igjen, det krevdes mye oppfølging. I og med at jeg har 4 uker fri i slengen har jeg da også god tid og kunnskaper til å følge det opp.

Dette har ført til at jeg kommer billig ut av det, men det går da mye ut på egeninnsats.

Når det gjelder tømmer: Latlaft får tømmer fra Rusland. De fortalte mange historier om de første lastene de fikk, men tror at de har fått god kontroll på dette. De bekreftes vel også av Kenneth.

Høres fornuftig ut å skaffe vinduer etc selv.

For 8-9 år siden var firmaet jeg jobbet i Riga og monterte vinduer, pga at de ikke hadde bra nok varer selv.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Latlaft


kenny

Hei,

Det er min hytte det skrives om under......Jeg har bare gode erfaringer med byggeprossessen og kvaliteten på trevarer. Dersom det er noen som vil ha ett seriøst svar er det bare å skrive til meg på dette diskusjonsforumet.

Kenneth S. opptrer veldig useriøst og uryddig og fremstår som om han ikke har kompetanse på hyttebygging overhodet.

Kenneth S

Så man er useriøs og uryddig hvis man påpeker feil og mangler på et bygg?
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Latlaft

Hei! Vi er på Facebook! http://www.facebook.com/pages/Latlaft/184047054951885

Du kan også se bilder av alle 115 hytter leveret i siste 10 år:
http://www.facebook.com/home.php#!/album.php?aid=39076&id=184047054951885

Latlaft

Bli Latlaft facebook fan og få gratis invitasjonskort for hyttemesse ,,Hytte 2011" (7-10 april i Lillestrøm www.hytte2011.no)!

Link til Latlaft facebook nettside og regler:
http://www.facebook.com/pages/Latlaft/184047054951885

Skynd deg  - vi hadde bare 3 gratis invitasjonskort i dag!

Gelarse

Latlaft satte opp hytte for meg høsten 2011, og jeg er meget fornøyd.  Hytta tegnet jeg selv, og firmaet har vært svært behjelpelig med tegne/planlegnings-prosessen.  Utallige tegninger, og nye planer har de tegnet, uten å ta seg betalt.

Alle leveranser, ble levert til avtalt tid, og avtalt pris.  Viljen til å løse problemer, stor!

Håndtverket på mitt prosjekt, veldig bra.  Tømmeret gammelt og fint.  Detaljer kan man alltid finne, også på helnorske prosjekt.

Jeg besøkte flere produsenter før jeg valgte Latlaft, og de ga ikke alle et like professionelt inntrykk.  Latlaft har andre bein å stå på, og har ikke som mål å levere et utall av hytter i det norske markedet.

Latlaft ga et solid inntrykk fra første møte, og har gjort seg fortjent til denne status i prosessen som fulgte.


Haffke

Noen som har noen flere inntrykk om Latlaft nå i ettertid? Ser det er flere som hadde hytter under oppføring og noen vurderte Latlaft.

Har selv hatt litt kontakt med de og de virker veldig ryddige så langt i prosessen.

Noen som har bare bestilt matrialen og laftet selv? Har vurdert dette, for med en god porsjon tekninsk sans, to tommeltotter og et par tre kompiser så skal det vel være overkommelige å lafte greit selv med tilsendt og ferdig tømmer?
Alt er vel ferdig kappet, tilpasset og merket, og det følger med tegninger.

Latlaft

Stor artikkel om Latlaft hytte i Hyttemagasinet sept/okt 2012 (side 14-26):
https://dl.dropbox.com/u/107916499/Latlaft%20cabin%20story%20Hyttemagasinet%202012.pdf

KES

Hei!
Vi har og fått vår hytte levert fra Latlaft i 2011, og i det store bildet har dette vært en positiv opplevelse.
Hytta er kjempefin, og ALLE de advarsler vi fikk i forkant av valget om en leverandør fra Latvia, viste seg å være lite reelle. Her manglet ikke på folk som viste råd i forkant. Vått tømmer - svindel og bedrag og useriøse leverandører var en fellesnevner vi fikk høre over alt.

Gledelig er det da å erfare at Latlaft er en seriøs aktør.

Jeg vil imidlertid advare mot å kjøre et slikt prossjekt uten en erfaren - norsk - bygge/prosjektleder. Der er kulturelle forskjeller, og prosessen hos oss har krevd en tett oppfølgning. Husk og på at man handler med kontrakter og sikkerhetsstillelse som ikke er som ved en handel med en norsk leverandør. Her skal alt betales "up front", og man har følgelig lite å spille med om/når mangler viser seg ved sluttkontroll av bygget.

Vi er nå ett år + fra byggestart, og der er fortsatt noen uløste saker å håndtere for Latlaft. (Jeg har forventninger til at Latlaft vil ordne opp, men ting tar tid). I den sammenheng vil jeg mene det er et godt råd å vurdere en handel med Tiurbygg og ikke direkte fra Latlaft i Latvia.

Uansett er vi godt fornøyde med vår nye hytte fra Latvia, og vi sparte mange penger på vårt valg av leverandør.

laftehytta

jeg bygger med dem. laftekassen er helt super, Ferdigstillingen krever nøye oppfølging da det ikke er norsk standard på den delen av jobben.

Canis

"Ferdigstillingen krever nøye oppfølging da det ikke er norsk standard på den delen av jobben."

Hei, Laftehytta!
Kan du spesifisere hvilke utfordringer det er?
Har tenkt å kjøpe herfra, og har fått forståelsen av at alle godkjenninger og regelverk skal være fulgt etter norsk standard...
Vet du f.eks om de har sentral godkjennelse for prosjektering?
På forhånd takk...

PS
Se denne tråden er noen år gammel og håper utviklingen har gått sin gang, men det hadde vert fint og fått litt oppdatering fra noen av de 200 hus og hytteeierene på banen med erfaringer herifra. Føler meg godt ivaretatt, men vil jo ikke ha utrivelige overraskelser... :P

laftehytta

Material kvalitet, og det håndtverksmessige med tanke på korrekt utførelse for at ikke skader skal oppstå etter 0-5 år.  Det som blir skjult når hytta er ferdig er det som var problemet.

Tømmerhuset

februar 02, 2014, 15:33:59 #52 sist endret: februar 02, 2014, 19:00:39 by Tømmerhuset
Jeg har fått satt opp tømmerhus fra Latlaft 2012/2013 og er ikke fornøyd med kvaliteten på hverken håndverket eller oppsettinga. Har fått et trekkfullt hus med åpninger flere steder mellom stokkene i veggen, i knutene og rundt åser. Dårlig håndverk

Tømmerhuset

Mere bilder fra tømmerhus levert av Latlaft

Tømmerhuset

Slik ser mye av tømmeret ut innvendig da det kom fra fabrikken i Latvia. Jeg ble lovt at alt tømmer skulle høvles 5 mmm på begge sider før det ble levert, men det skjedde ikke. Som kompensasjon skulle jeg få tilsendt utemøbler i tømmer, men det kom aldri. Da jeg tok dette opp på hjemmesia demmes på facebook, boikottet de meg og stengte meg ute fra sia så jeg ikke kunne kommentere mere.

Tømmerhuset

Feil utført lafteknute i tømmerkassa. Etter vindfulle dager ligger det sagspon utover gulvet etter rester inni knuter og medfar. Man må fyre godt for å holde varmen i dette huset. Dette er husdrømmen som blei til et mareritt.

Tømmerhuset

Det var problemer med takkonstuksjonen også fra fabrikken så det ble en god del tilpassing på stedet for å få til taket. Innvendige vegger måtte skjæres ned for å få lagt himling bl.a  Er spent på hvordan ting utvikler seg over tid med taket

hytta

Har fått tegnet hytte fra Latlaft, De har virket seriøse, og nå er det tid for signering av kontrakt. Er litt skeptisk til å måtte betale det meste på forhånd. Har sendt papirer vedrørende byggesøknad til Latlaft for utfylling og signering. De har godkjenning for ansvarsrett, men de ønsker at vi skal fylle ut og sende alle papirer. Har ikke noen erfaring med dette, og har vært i kontakt med et firma som kan ta på seg å lage full byggesøknad inkludert å innhente alle tillatelser/godkjenninger og ansvarsretter. Er ikke dette Latlaft sitt ansvar? Er det noen som har erfaringer, hvordan gjorde dere dette?

Tømmerhuset

Jeg ville aldri signert noe kontrakt med dette firmaet igjen, og ihvertfall ikke betalt hele kjøpesummen på forhånd. Ikke før huset var ferdig oppsatt og jeg var fornøyd med resultatet

Tverrdalen

Tømmerhuset: Jeg stusser over det siste bildet du har lagt ut. Det ser ut til at det hele er satt feil sammen?? Motgående 5 og 6 stokk fra toppen, er vel stokker som skal ligge like under åsene? Hva gjorde Latlaft med dette ekstra utstikket som skal støtte opp under åsen?

Tømmerhuset

Dette ble kappet vekk da da dem som monterte huset mente det var en feil som var gjordt på fabrikken. Vet ikke hva de har surret med. Det var selvsagt de øverste stokkene som skulle hatt den utforminga. Dem monterte kassa etter merkinga på stokkene

Tverrdalen

Totalt uakseptabelt. Klarer ikke Latlaft å sette sammen sitt eget byggesett, må de legge ned. Dette må frem i lyset, slik at andre slipper å gjennomgå det samme som deg. Er det ingenting i kontrakten som kan hjelpe deg? Har du snakket med advokat?
Skremmende.

Tømmerhuset

Ja er skremmende hele greia, Latlaft har ikke tatt seriøst i det hele tatt tilbakemeldingene fra meg om det jeg har bemerket som jeg ikke er fornøyd med. Ingen seriøs bedrift ville gitt blaffen i at de hadde levert fra seg et produkt som det jeg har fått.
Med ekstra fyringsutgifter for at det skal være levelig vinterstid innomhus, hadde det lønnt seg å kjøpe norsk kvalitet likevell.
Jeg måtte ha ut alle vinduer og dører og remontere dem etter Latlaft pga dårlig/ingen vindtetting mellom karm og vegg samt at beitskier ikke var limt/skrudd skikkelig sammen, og ikke hadde forankring i hel stokk over, så hele veggen bevegde seg når man lukket terrassedøra

http://www.forbrukerradet.no/klage/klage-på-kjøp-i-eu

Tømmerhuset

Beitskiene som Latlaft hadde montert

Tømmerhuset

Ferdigmontert utv lister av Latlaft

Tverrdalen

Tror ikke du skal irretere deg over dette. Avstand må der være, for at tømmeret skal sige, etterhvert som det krymper. Jeg har også en avstand mellom utvendig listverk og tømmer. Se posetivt på dette, lettere å beise :)

Tømmerhuset

Ja enig, dette er det minste å irritere sæ over, men er penest om listene ligger inntil tømmeret slik det er vanlig å gjøre det.
Hos meg fikk vinden godt tak i vinduslistene på ene sia siden de ikke lå helt inntill og flærra dæm av. Var festa med små stift bare.

4bikes

Sitat fra: hytta på februar 04, 2014, 17:54:18
Er litt skeptisk til å måtte betale det meste på forhånd. Har sendt papirer vedrørende byggesøknad til Latlaft for utfylling og signering. De har godkjenning for ansvarsrett, men de ønsker at vi skal fylle ut og sende alle papirer. Har ikke noen erfaring med dette, og har vært i kontakt med et firma som kan ta på seg å lage full byggesøknad inkludert å innhente alle tillatelser/godkjenninger og ansvarsretter. Er ikke dette Latlaft sitt ansvar? Er det noen som har erfaringer, hvordan gjorde dere dette?

Såvidt meg bekjent kan man ikke forlange penger for varer man ikke har levert. Ligg unna.

Tverrdalen

Ja, det er vi vel enige om alle, etter det som Tømmerhuset har skrevet, og vist av bilder.

Latlaft

Latlaft was fully booked when received order from <administrator fjernet navn på privatperson(er)> (author of these pictures), and company made the biggest mistake in it's history, when decided to use subcontractor to produce the laftekasse in competitor premises. Without everyday control it was impossible to get product in necessary quality. After the bad experience with <administrator fjernet navn på privatperson(er)>'s cabin Latlaft decided to produce only in own premises in Kandava (3 teams) and Suntazi (1 team). These are the carpenters we have trained, controlled and know very well for many years. Many customers can confirm that log houses received last years from Latlaft are good. See the reference list on web page, but much more contacts will be published after this case.

The mistakes were discovered only during construction work, and workers tried to make the cabin as good as possible. Latlaft offered a discount and some other compensations, but it is understandable that no discount can compensate something, what can't be corrected anymore.

Of course company is responsible even in case when Latlaft was a contractor, but laftekasse was produced by amateaurs, but it is difficult to find a compromise with the customer, who is trying to destroy the whole business using all possible instruments to spread negative information based on this single project.

It's Ok to continue public discussion with <administrator fjernet navn på privatperson(er)> here, because Latlaft is interested to find a compromise.

Administrator: the use of nonpublic personal information such as names etc. is not permitted on this forum.

Tverrdalen

Tømmerhuset, da er det vel bare å komme til et forlik med Latlaft? Ser Latlaft tar navnet ditt, bare ut fra bildene.

Trailman

Her innrømmer jo Latlaft at de ikke produserte i henhold til produktløfte og kontrakt.

Det er bare for dem å reise til din tomt, plukke ned kassen, og så sette opp korrekt utført kasse, i henhold til avtalen.

Eller også å betale tilbake alt du har betalt, samt kompensasjon for at du har fått utsatt ditt hytteeventyr. Kompensasjon burde du få uansett alternativ de velger, når de skal rette opp ulempene og tapet du er blitt påført.

Dette kan en advokat ordne helt greit for deg. Meld deg inn i en av disse tre, dersom du ikke alt er medlem, og la dem hjelpe deg med gratis juridisk bistand.

http://www.paahytta.no/hvem-er-best-for-hytteeierne.5040420-242452.html

Tømmerhuset

Takker så mye for tips. Byggverket er jo for dårlig som bolighus etter dagens krav så burde egentlig vært jevnet med jorden og brukt til brensel. Fint at dem vedgår at det var amatører som hadde produsert dette nå, hadde jeg visst at det ikke skulle produseres av fagfolk så hadde det aldri blitt bestilt.
Jeg er ikke så stødig i engelsk så må se litt nærmere på dette og ev. undersøke med advokat.
Har flytta inn i huset og alt av vvs og elektriskt som hører med i et hus er montert så det skulle blitt en kostbar affære å rive ned alt og bygd opp igjen. 

Trailman

Ta kopi av innrømmelsen de kommer med her, før de sletter den.

Sørg for å få den bekreftet skriftlig fra dem, om du ikke allerede har en slik bekreftelse.

Ta kontakt med en av disse foreningene, meld deg inn og la dem hjelpe deg.

Du bør i det minste få en god reduksjon i kjøpesum, mot at du uttrykker at du er tilfreds med forliket dere har inngått. Da kan du også koste på deg å si at firmaet har vist vilje til både å innrømme hva som er gjort av feil, og å kompensere deg for samme.

De er vel interessert i å fortsatt selge i Norge.

Selv om de brukte en ekstern virksomhet, pga stor ordreinngang, så har de likevel ansvar for kvaliteten på utførelsen, og det er dem du står i kontraktforhold til.

Så her har du en sterk sak, som foreningens juridiske bistand kommer til å ordne med et par brev.

administrator

Har fjernet navn på privatperson i innlegget fra Latlaft. Bruk av navn på privatpersoner er ikke i henhold til brukerbetingelsene.

Til info: Innholdet i denne tråden og/eller andre på byggehytte.no vil ikke bli slettet. Innleggene er del av diskusjoner på et åpent forum og tilhører derfor ikke den som poster etter at de er låst for redigering.
Mvh
Administratoren på ByggeHytte.no

Tømmerhuset

Ja skal tru at dem er interessert i å fortsatt selge hytter i Norge og ønsker fornøyde kunder. Takk igjen for tips, får håpe Latlaft er seriøst int i å rydde opp nå. Må stormfyre for å holde varmen innendørs og det er ikke brukbart

Latlaft

No need to copy texts from here – Latlaft has informed customer also earlier that this was not a standard quality delivery. It is clear also that contractor is responsible for mistakes made by subcontractor, and Latlaft never tried to avoid responsability regarding compensations.   

There can be two reasons why customer started discussion here. This was a small cabin and potential compensation is relatively small. If this is a question of principe and customer will use all instruments for discreditation of supplier, Latlaft will have limited possibilities to protect itself against such activities. But most probably customer wants bigger compensation than agreed earlier, and with help of this discussion will try to take the maximum.

Latlaft already made one compensation payment and agreed to deliver free furniture as offered on finn.no (http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=32173000&searchQuery=hagem%C3%B8bler%20latlaft) to compensate the rest. Due to expensive transportation 160km from Alta delivery is delayed, because transportation costs can be higher than costs of goods, if delivery is not combined with other loads to same region from the supplier or partners from Latvia. But if something changed within few last months and customer expects bigger compensation, he has to prepare and send new claim. I hope that everybody will agree here that it is a civilized way to solve problems, and such procedure is defined also in Norwegian legislation for construction works. If Latlaft won't receive such claim within this week, the customer will be contacted by telephone beginning of next week to find out, what else can be done in this situation.

Latlaft knows where the mistake was made and subcontractors for laftekasse production are not used after this project to have everyday control in own premises.

Tømmerhuset

Byggverket dette gjelder er et bolighus BRA 83,4 m2 til 1,7 mill inkl. det som hører med i en bolig.
Som nevnt tidligere måtte alle vinduer og dører mm remonteres pga dårlig arbeide utført av Latlaft. Til dette engasjerte jeg lokale håndverkere som tok 25440 kr for jobben.
Latlaft dekket kun 11500 av dette da de mente at om dem skulle sende arbeidere ifra Latvia for å utføre jobben, ville det ikke kostet dem mere. Dette er kompensasjonen de nevner i innlegget.
Mens de holdt på med å sette opp huset klagde jeg over at ikke veggene var høvlet på innsiden som blei lovt, samt mye blåved og at det ikke var borret for el som avtalt. Som kompensasjon blei jeg lovt utemøbler i tømmer som aldri dukket opp.
Jeg fikk epost en dag ifjor vinter om å kjøre 16 mil til Alta for å hente, men da jeg kom dit viste det seg at dem var solgt til en annen kunde.
Jeg har kjøpt et tømmerhus fra Latlaft som er totalt uegnet til det som det var ment som, et bolighus.
Slik jeg ser det, så er det kun to alternativer for løsning på saken.
Enten får Latlaft komme med nytt hus og montere det opp med all innstallasjon slik det fremstår nå, eller betale tilbake alt som jeg har innbetalt til dem pluss kompensasjon.

Latlaft

SitatEnten får Latlaft komme med nytt hus og montere det opp med all innstallasjon slik det fremstår nå, eller betale tilbake alt som jeg har innbetalt til dem pluss kompensasjon
Now everyone can see, why compromise in this case was impossible. Customer asks to rebuild whole cabin in spite of costs, which would be much higher compared to achieved benefit. Even ,,Norsk bygge- og anleggskontrakt" standard says: ,,The contractor is entitled and obligated to rectify defects that are invoked in time unless the costs of rectifying them will be disproportionate to the benefit achieved" (point 36.2)
Not all corners and walls are as bad as shown in pictures. Of course it is possible to put more insulation in problematic corners, use Permachink sealant to make defected corners nicer, bleach the wood and do more correction work. All this is offered free of charge one year after finishing, but not in this case. Customer doesn't want to see Latlaft workers and prefers to hire local carpenters.

It is possible to understand the disappointment of the customer, but at the same time company can't offer compensation he can't get even through the court. Construction business is one of most complicated businesses, especially if builder works in a private sector, where many things depend also on each person. It would be good to see here advices from other builders, what they would do in similar case. Everybody makes mistakes, and this is definitely not the first case in Norway when builder and customer come to the dead end.

Kenneth S

Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

stroller

Sitat fra: Tømmerhuset på februar 10, 2014, 22:54:08
Slik jeg ser det, så er det kun to alternativer for løsning på saken.
Enten får Latlaft komme med nytt hus og montere det opp med all innstallasjon slik det fremstår nå, eller betale tilbake alt som jeg har innbetalt til dem pluss kompensasjon.

Jeg må bare le av Tømmerhuset og de andre norske leverandørene i denne tråden. Er det mulig???

Fast007


Øystein K

Jeg ser at det er litt diskusjoner rundt Latlaft som leverandør, i den anledning har jeg lyst å dele mine erfaringer, siden de har levert en hytte til meg også. Etter at jeg besøkte dem i fjor vår, og ble meget imponert over profesjonaliteten til firmaet, bestemte jeg meg for å bruke de til oppføring av en tømmerhytte på Bjorli. I September startet byggingen, og jeg var selvsagt spent, siden dette var en stor hytte der det skulle leveres 6 semitrailere med materialer og utstyr, men skepsisen ble fort stilnet. Byggingen gikk helt smertefritt, og logistikken var veldig godt tilpasset tempoet på fremdriften. Jeg har en del erfaring med bygging fra før, men ikke med håndlaft, så jeg hadde alliert meg med en lokal kar som har drevet med kurs og opplæring av lafteteknikk, for å forsikre meg om at dette var håndtverksmessig god kvalitet. Han ga tilbakemeldinger på at dette var topp kvalitet på både tømmer og arbeid. Alt i alt er dette den beste opplevelsen jeg har hatt på ting jeg har bygget, så jeg har nå bestilt bygging av ytterligere tre hytter for oppføring til høsten. Dere kan se hytta mi på finn.no med kode 46801056, for den som er interessert i å se det ferdige produktet ;D

Paul

Vi vurderer sterkt å bestille fra LatLaft. Utrolig flotte hytter til en rimelig penge. Denne tråden er nyttig den, men forstår det nå slik at de har aller flest fornøyde kunder så er ikke bekymret for å bestille fra dem.
Har hørt historier om at det er noe uheldig at de bruker hurtigvoksende tømmer, og at stokkene derfor kan vri seg etter noen år. Noen som har hørt at det er et problem?
Øystein K: Utrolig flott hytte! Sånn ønsker jeg meg også! Hvilken modell der det? Er den tilpasset? Hvem har levert kjøkkenet?

Øystein K

Jeg har bygget en modell som heter Hafjell, men som ikke er i standardutvalget. Vi gjorde en del forandringer selv, og Latlaft har selvsagt tegningene. Kjøkkenet er laget av Vidir.no, en meget flink møbelsnekker. Han har også levert spisebord, kistebord, tv skap og baderomsinnredning. Om du vil kan du sende meg en mail på okrogset@online.no, så tar jeg kontakt med deg og gir deg mer utfyllende info.

laftehytta

Har noen flere erfaringer?. Assen går det med deg som har det trekkfulle huset? Har dere kommet til en løsning?

Aleb


laftehytta

Jeg har positive erfaringer  med laftetømmeret, men det andre er bare sorgen, råttene og rå materialer, gjennomhullet tak da de skrudde den ikke odkjente knotteplasten over hele taket, tekkemiddel ble heller ikke brukt i skjøyter.
Vindtetning rundt vinduer ble monter på en måte som leder vannet inn i hytta. Unnskyldningen har heletiden vært,,, "no problem done like ti\his 100ed times before". Da jeg spurte om hva som ville skje om 3-5 år da manglene ville komme til syne var svaret, no problem , me not here.
De reiste hjem etter og ha brukte to uker lenger en avtalt. De var fortsatt en del arbeis som gjensto, : Nytt tak måtte legger, råte angrepet materialer langs takrenne og selve takrennen måtte byttes. Vi avtalte nøye hva og hvordan dette skulle gjøres.
De kom til avtalt tid men hadde med 1/8 avtalte materialer, kran var heller ikke bestilt. Kran kunne komme på kort varsel med de ville ikke betale. De byttet en meter på hver takrenne, samt 4 meter bord bak disse,de hadde ikke med skruer og valgte og bruke brukte rustene skruer, de la også ny takpapp på taket. Denne sveiset de nå, forrige gang lå skjøtene løse så vann og røtter hadde fritt leide inn it undertaket. Ny sertefisert knotteplast ble innkjøpt av dem, men hun tre tuber ikke riktig limtuber til skøtene.  Så stakk de av uten og nevne et ord. Jeg var j\hjemme et ærend, og på E-39 møtte jeg bilen med snakkerne, de hadde bare stukket hjem til Latvia uten og si en ting.
De fine vite listene som brukes inn og utvendig  er fine og se på, menm i realiteten så er detde mye hunved som er blitt profilert og lakkert, dette kunne lett sees da mange av listene hadde bark på baksiden.

ADVARSELEN ER: Er du fornøyd med Latlaft så er det bra,, men få tak ti en fagkyndig person til og løfte litt på taket, se på vanninnholdet i isolasjonen, demontere et par vindusrammer/dørkarmer for og se på det eventuelle slurvet som er utført mm. Det ble også informert fra LAtlaft inspektør at jeg måtte ha forståelse for at de ikke kunne lese norsk og derfor ikke følge norske regler. De skrev jo bare at Norsk Standard skulle følges så det så pent ut på papiret.
Mine erfaringer er at det som de kaller for snekkere(i alle fall mitt teem) ikke hadde noen kompetanse på normer eller sunn fornuft. God gammel Sovjetisk gi søren holdning var godt implenmentert.

Ta gjerne kontakt på 90501946 for mere innfo
Jeg kommer til og opprette nettsiden WWW.latlaft.info med bilder og full historie, positivt og negativt så allmuen har en mulighet til og se i alle fall et prosjekt i detalj.
Advarsel

Tverrdalen

Hvordan går det med siden din? Snart på nett, eller?

laftehytta


laftehytta

latlaft tilbydde seg i dag og slå av nesten10000kr på prisen hvis jeg ordner taket og det resterende arbeidet selv. Dette er jo et generøst tilbud da bare kranbil til torva koster ca 15000kr. Samt at jeg har lagt ut ca 3000kr i gulvplater og at de kontraktsmessig er fem måneder forsinket med jobben og har kvav på en del avslaggrunnet dette.

Nei fy for et useriøst og erke sovjetisk selskap, styr unna. Koster litt mer med norsk hytte men de tiltenkte 35% i besparelse er nå brykt opp i uendelig mange timer tull og forbedringer og ferdigstiling.

Vik unna, de er greie helt til de ikke vil mer og stikker av far hele kalaset.

Torhild

OM LATLAFT
Dette tror jeg ikke på.

Jeg har annet å gjøre enn å sitte på nettet og krangle og kommer nok ikke til å bli gjenganger her, men synes ikke det "Laftehytta" skriver, skal stå ukommentert.

Latlaft har levert bolighuset mitt nettopp, (ombygget "Julia") og det er blitt en snakkis. Tømrere har valfartet for å kikke, og alle er imponert. Ikke bare er tømmeret utrolig bra, du får ikke et barberblad inn i lafteknutene. Og banken fryder seg over valuta for pengene.

Jeg er ikke helt borte, og har vert med i hele byggeprosessen. Resultatet ble et utrolig trivelig samarbeid med fire "godinger" fra Latvia, og jeg vet hvem jeg skal ringe til, hvis det er noe jeg lurer på. Det blir ikke her jeg tar kontakt ;)

Hele bygget skal sige 13-15 cm de første 3 år, så dører og vinduer er ikke festet på normal måte. Men det er ikke i det hele tatt festet, som tidligere beskrevet. Jeg har skjelden sett en så pirkete håntverker som vindusmannen her...en fryd å se.

Jeg fikk bygget nå, så det kan sige, gro torv og bli beiset før vinteren. Det blir tettere etterhvert, men det ligger tapet fast skumgummi inn i alle ytterknuter, så jeg lurer på hvor den trekken som beskrives skal komme fra. Jeg har peis og vannbåren varme, så jeg akter ikke å fryse.

Et trehus er levende. Det vil trenge ettersyn og kjærlighet. Ting vil råtne og må skiftes ut. Det kommer tre på taket som kan skade (godkjendt) papp og underlag. Dette er huseierens ansvar. Til evig tid. Konstruksjonsslurv har vi ikke sett her.
Ting kan dukke opp, men uansett er varen verdt prisen. Kontrakter og papir var ikke verre enn at jeg hadde en fagmann til å se over. Byggeforsikring og bankgaranti var problem. Jeg dreit i det, til slutt.

Jeg er dristig, men kommer ned på beina. Gir du respekt og vennlighet, får folk til å jobbe med deg. Er du ukonfortabel med ferdighus fra øst europa, ikke kjøp det.
Og ikke kom med usaklig kritikk og sverting på internett, om du ikke er fornøyd med valgene du tar....
 
Med vennlig hilsen
hun med verdens fineste hus.


laftehytta

Hei, så bra at du har gode erfaringer med det hele. Jeg misunner virkelig deg  ditt prosjekt. At ting kan råtne over tid er jeg fullt klar over men når det som monteres opp allerede er råttent,, Da har man vel egentlig et feil utgangspunkt.
Snekkerne prøvde og rette opp feil, men grunnet totalt manglende kun skal om annet enn selve laften ble heller ikke det helt bra. Sol tidligere fortalt så er laftekassen veldig bra og kan absolutt anbefales fra meg. men se opp for blåved(eller blekede felter. Klor brukes for og bleke bort blåved. Men blåved er første steg i forråtnelsen. styrken er den sammen men blir mer mottagelig for fukt) når dere inspiseres. Jeg håper ingen får levert snekkerarbeidet slik som jeg. Hytta er nå helt super det skyldes gode Lafte folk og ikke gode "snekkere og høy materialkvalitet."
Vindusmannen som var hos meg var også meget prikete og ver den eneste i Teemet som gjorde flid med sitt arbeide. Han bommet litt på vindsperren , men han ordnet dette med et smil.


Allan Fillip Solberg



Tømmerhuset

Ingen annen løsning enn at det kommer folk fra Latlaft oppover i slutten av juni for å utføre tettinger ol. Blir neppe fullgodt da det etterhvert er blitt mange steder hvor overstokk ikke ligger ann mot understokk, utette medfar. Henger nok i knutene

Torhild

Tømmerhuset:
Hytta di var bygt av kontraktor. Det er ikke en standard Latlaft hytte.
Feilen er vanskelig å rette opp for dem nå, men de har lært.



Tømmerhuset

Spiller ikke noen rolle om det er standard eller ikke standard byggverk...knutene og meddraget gjøres på samme måte uansett type bygg. Om det var kontraktører eller hva det var som lafta huset mitt vet jeg ikke noe om, fikk bare beskjed at det var et team fra Latlaft

Paul

Hei,
Jeg har tenkt og vurdert de ulike hytteleverandørene, og nærmer meg vel å velge LatLaft som leverandør.
Til tross for at de flest fornøyde kunder så har det jo vært et par episoder som er omtalt her og det gjør meg noe usikker på et par ting i kontraktsutkastet de har oversendt meg.
Jeg hadde vel ønsket meg at kontrakten var basert på Bustadsoppføringslova, og at de ville stille garantier ihht denne bl a.
Føles som at jeg løper en stor risiko ved å tegne kontrakt uten dette, men det er kanskje vanlig?
Er det noen her som har noen erfaring med dette og har noen tips til meg?
Send meg gjerne en PM.


Tømmerhuset

Huset er no blitt isolert med 5 cm rockwool pluss windstopper og villmarkspanel og har blitt til helårsbolig. Arbeidere fra Latlaft har vært en uke og gjordt en god jobb med å få huset tett så det skal bli levelig inne til vinteren.
Dette var ikke helt etter planen da jeg bestilte tømmerhus, men resultatet blei ikke så værst og er til å leve med. Takk til Latlaft for at de gjorde noe med problemet

rogers

Sitat fra: Paul på august 21, 2014, 11:52:22
Jeg hadde vel ønsket meg at kontrakten var basert på Bustadsoppføringslova, og at de ville stille garantier ihht denne bl a.
Føles som at jeg løper en stor risiko ved å tegne kontrakt uten dette, men det er kanskje vanlig?

Med garantier, mener du den økonomiske garantien.
Dette er svært viktig. Å starte et prosjekt uten at dette er på plass er absolutt ikke å anbefale.
Entreprenør kan heller ikke gjøre gjeldene vilkår som er dårligere enn hva forskriftene i loven beskriver. Garantien inkludert.

http://www.bustadoppforingslova.no/bustadoppforingslova/kapittel-2/12-garanti-oppfylling-av-avtalen/


Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Moe


Moe


kires

Var jo rimelige grove feil og mangler der!
Hva sier Latlaft til dette?

Moe

Hei!
Nei, dette ser etter min mening ille ut! Du kan sende e-post med dine spørsmål til den uheldige hyttebyggeren ved å bruke e-postadressen som er oppgitt på hyttebyggerens egen hjemmeside: www.latlaft-erfaringer.no


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod