Stjernehytten AS : Erfaringer og synspunkter

Startet av samba, mars 14, 2009, 22:45:08

Vidar1

Er kjempefornøyd med Stjernehytten. Kjøpte et Panorama 3 byggesett fra dem for noen år tilbake. Sørget selvsagt for å oppgradere gulvbord og lignende før bestilling, en må forvente at kunden leser spesifikasjonene. Hytta er litt forlenget i stort sett alle retninger og utevendig bod flytet og diverse andre endringer. Hadde veldig god kummuniksjon med leverandør under planleggingen og ingen problemer med leveransen.

Har ingenting å klage på med hytta slik den er i dag, det eneste jeg angrer på er at jeg gikk for sprosser og ikke kostet på delte vinduer.

I nærheten av hytta vår ligger det ei Solhytte, tror den heter Soltjerne, som er nesten lik vår. Hadde med en av de to daværende sjefene/eierene av Stjernehytten (Byggsystem Export) opp til Solhytta da vi var på befaring fordi vi hadde problemer med å få godkjenning av Panoramahytta. Da vi spurte om å få se på hytta var svaret at hvis vi kom fra Solhytta ville vi bli jaget, hvis ikke var vi velkommen til å kikke, så det er tydligvis andre firmaer som har misfornøyde kunder også. Representanten fra Stjernhytta påpekte forresten flere feil med lufteløsningen på Solhytta vi så på.

Hadde en lokal byggmester som ansvarshavende under selve byggingen, Stjernehytten var bare ansvarlig fram til grunnmuren var kommet opp, og fikk mange tips fra byggmesteren om detaljløsninger.

Oppgraderte til 20cm isolasjon i gulv og tak. Vi er ikke koblet til strømnettet slik at hytta bare er varmet opp når vi er på hytta. Hytta har vært oppvarmet ca 10 dager i strekk i forbindelse med jul og påske og jeg har aldri sett istapper på andre steder enn på enden av vannbrettene på vindskiene.

Alt i alt jeg kunne ikke ha vært bedre fornøyd med hytteleverandøren. Men jeg gjorde leksa mi under planleggingen og hytta ble ikke satt opp av Stjernehytten.

Maya

Nå ble jeg veldig skeptisk til Stjernehytten :-(

Skal til Suldal for å se på noen tomter som Stjernehytten har i morgen. Tomtene er rimelige. Komplett hytte inkludert tomt ("nøkkelen i døren")  koster fra 1 250 000,-

Baderomsinnredning, kjøkkeninnredning og peis er ikke inkludert, men pusset pipe m/beslag, toalett og dusj er med.

På disse tomtene er det ikke noe annet alternativ enn Stjernehytten...

Maya

Etter å ha vurdert en del fram og tilbake, er vi nå ganske sikker på at vi går for Stjernehytten. Når vi såg på tomten, traff vi noen "hyttenaboer" og de lot oss få se både inni og utenpå hytten deres. De var stort sett fornøyd med Stjernehytten og servisen de hadde fått fra dem, og hytten deres var fin både innvendig og utvendig. De hadde ikke hatt noen istapper i vinter heller (hytten ble overlevert like før vinterferien).

Nå har vi fått en totalpris på ca 1 740 00,- inkl tomt (selveier). Det eneste som kommer i tillegg nå, er kjøkkeninnredning (vi går for Ikea, så det blir ikke så dyrt), vedovn og innventar selvsagt :-)

Vi synes vi har fått ett godt tilbud, så nå håper vi bare Stjernehytten ikke kommer til å skuffe oss...

Hytten har forresten BRA på 86 m2, ca 70 m2 i første etasje og resten på hemsen.

Hyttemareritt

Vårt mareritt med Stjernehytten fortsetter.
Takreparasjonen av vår Stjernehytte ble ikke vellykket.

Jeg skrev et innlegg om vår stjernehytte i oktober i fjor (2009) om vårt mareritt med bl.a kondens og manglende takutlufting og der Stjernehytten ikke svarte på brev fra vår advokat på 5 år etc og vi måtte trekke dem for retten i Forliksrådet for å få rettet på dette og mange andre feil.
Mye av taket ble da ifjor tatt av og isolasjon lagt i der det manglet, luftespalter ble gjort større etc. Og vi trodde/håpet da at et 5 års mareritt var over.

Men det ble dessverre ikke bra. Fremdeles renner det kondensvann ut av raft og lufteåpninger i tak, med istapper etc. Vi har i vinter hatt på mer varme i hytta enn før (torde ikke ha på så mye varme på før pga store kondensproblemer), men det resulterte bare i at det i vinter ble et tykt islag på taket som velter seg ned i takrennene.
Jeg har vist bildene til en erfaren tømrermester som setter opp hytter og han sier at bildene taler for seg selv. Hytten har store problemer med utlufting og/eller isolasjon.
Hos oss er det trolig utilstrekkelig utlufting som er problemet. Jeg har sett på nettet at andre også har problemer med dette på Stjernehytter.
Men alt er iflg Stjernehytten gjort etter deres forskrifter.

Så nå etter 6 år og fremdeles problemer blir det enda en ny runde med Stjernehytten.
Jeg gjør for ordens skyld oppmerksom på at vi har shingel på taket, ikke torv. Torven ville sikkert isolere bedre (hjelper nok på ising på taket, men ikke manglende utlufting og kondens), men uansett så må man kunne levere hytter som ikke iser og kondenserer ned om vinteren med vanlig takshingel.



Halling_Tore

Problemer med Stjernehytter har dessverre blitt et samtale emne rundt omkring. Leit at Hyttemareritt har måtte oppleve dette på verst tenkelig måte.

Fint om du gir tilbakemelding på dette forumet hvordan det går med hytta di og hvordan Stjernehytten følger opp eller ikke følger opp denne gangen. Jeg ser at denne tråden om Stjernehytten pr. i dag er lest over 6800 ganger. Det er tydelig at dette opptar hyttefolk.
Dette har tydeligvis STOR allmenn interesse!! Gi oss tilbakemelding er du snill!

Lykke til videre!
Tore

Bidda

Sitat fra: Hyttemareritt på september 13, 2010, 12:27:14
..........Jeg har vist bildene til en erfaren tømrermester ........

Fint om du kan legge inn noen bilder her også.

Kjellped

Advarsel: Stjernehytten AS kommer med kreditorvarsel!!!

Så at Stjernehytten nylig kom med kreditorvarsel vedr. fisjon. De ble for ikke lenge siden (4-5 år siden mener jeg å huske) delvis kjøpt opp/tatt over av selskaper i Mester gruppen. Men nå meldes det allerede fisjon, dvs at de går ut igjen og andre tar over.
Det kan muligens bety at de ikke leverer resultater som forventet. Eller at noe ikke er som det skal.

Nylig ankommet regnskap viser en halvering av overskuddet i forhold til foregående år og de har falt ned til kun 2 på kreditor ratingen fra Lindorff som sier "Moderat risiko: Større kreditter bør sikres" .

--------
Forklaring: Decision Score 2 betyr følgende iflg inkassoselskapet Lindorff:
Et foretak i denne sonen har en statistisk sannsynlighet for uerholdelighet (konkursåpning, tvangsavvikling, insolvens og/el. akkord)  på 4,1% innen 12 måneder. Foretaket har en statistisk sannsynlighet for å få en betalingsanmerkning på 25% innen 12 måneder.)
--------------

Dette kan være dårlig nytt eller farlig for de hytte-eiere som har reklamasjoner gående mot Stjernehytten.

Dette ville jeg sjekket opp nærmere hvis jeg var dere!

Bare sånn til orientering!
Kjekt å være orientert.



janja

Ja, vi har erfaring med Geilo hytten. Vi bygger nå vår hytte nr 3 i rekken, riktignok med litt forandring i forhold til original tegning men lell dette er en svært praktisk hytte først og fremst!
Er man en familie som tidvis ønsker å ta med seg bra med besøk er denne hytten den rette for Deg fordi: Man sitter gjerne de voksne nede i den ene delen og barna oppe i loftstuen i den andre delen og man hører praktisk talt ikke hverandre, i mine øyne er dette både praktisk og fordelaktig. :)

Skimann

TV2 hjelper deg mot Stjernehytten?

Vi som har hytte i området der "Hyttemareritt" har sin Stjernehytte har jo fulgt med på denne hytten en stund. Det har vært et samtaleemne her oppe i flere år nå. Ingen av de andre nye hyttene her oppe, så vidt vi vet, har noen av de samme problemene "Hyttemareritt" har stridd med, ising og kondens. Vi ser det jo selv når vi har gått tur forbi. Men så er det heller ikke så mange Stjernehytter her opp. Og takk for det får man si. For maken til vrang hytteleverandør skal man lete lenge etter. Vi har sagt det til deg for flere år siden, og gjentar det gjerne igjen: Dette hadde "TV2 hjelper deg" eller lignende kastet seg over med en gang. Uten tvil. Slik at du en gang for alle kunne blitt ferdig med hytta di. Denne hytte-byggesaken er vel noe av det verste vi har hørt om.

Jeg ser at noen her ønsker at du legger ut bilder. Vi anbefaler deg at du legger ut alle bildene og din byggedagbok på en hjemmeside eller egen byggeblogg der det er god plass. Kanskje noen her kan tipse deg om hvordan man gjør det? Jeg har sett andre har det. Lykke til!

kellogs

Vi bygget en Panorama 4 for 4 år siden, og vi har bare positive erfaringer.
Vi fikk bra hjelp både i planlegging og under bygging. Vi gjorde en del endringer på standardversjonen og fikk god hjelp av stjernehyttens arkitekt.
Prismessig kom Stjernehytten bra ut når vi samenlignet epler og epler. Her liker hytteprodusentene og "forvirre oss litt", så dette fant vi ganske krevende.
Vi sjekket også alle forum for og finne den riktige leverandøren, uten missførnøyde kunder..... men den leverandøren finnes ikke.  :)Så da snakket vi med bekjente som hadde satt opp en stjernehytte , og hadde gode erfaringer.

Når alt kommer til altt, så er det vel egentlig håndverkerene som skal sette opp hytta som er den store "Variabelen" i bransjen. Og det er her man bør gjøre de grundige undersøkelsene.

Turmann


Når jeg leser disse innleggene minner det meg sterkt om min egen tid som hyttekjøper som tilslutt valgte en Stjernehytte. Det er noen år siden nå men jeg er forbauset over at de fremdeles driver på samme måte med hensyn til deres kundebehandling.
Når jeg nå kom over dette forum og leser her at Stjernehyttens ledelse fremdeles ikke har forandret seg så mye fra den gang vi selv bygget, men følger den samme slette kundebehandling som før, følte jeg at jeg måtte skrive dette innlegg.

Som nevnt så bygget vi for noen år tilbake. Den gang var de sikkert færre ansatte hos Stjernehytten enn nå, for det var Administrerende Direktør selv som solgte oss hytten. Etter ferdigstillelse var vi ikke fornøyd med alt. Men det skulle vise seg meget vanskelig å reklamere. Etter å ha kontaktet Administrerende Direktør med våre synspunkter, som han slettes ikke var enig i, forsto vi raskt at dette kom til å ta tid.
Han var overhodet ikke interessert i å sende noen til hytten for å rette på det vi mente var mangler ved hytten. Vi fikk beskjed om å kontakte en takstmann for å la ham bedømme det og komme tilbake dersom det var noe, så skulle han  (adm dir) vurdere det på nytt.

En takstmann som Adm. Direktør altså ville vi skulle koste selv, for Stjernhytten var "ferdig med hytten og den var slik den skulle være". Det var Stjernehyttens svar på reklamasjonen. De kom ikke engang for å kikke. Administrerende Direktør som den gang var så hyggelig da kontrakten skulle underskrives var ikke så hyggelig lenger.

En takstmann inkludert reise til og fra vår hytte, inkludert papirarbeide i etterkant, ville den gang fort kommet på 10-15.000 kroner.
Etter å ha forhørt oss litt rundt skjønte vi raskt at dette var en form for uthalingstaktikk vi ikke orket å være med på.

Heldigvis var vi såpass bemidlet at vi heller valgte å få en snekker fra et annet firma til å rette det vi mente manglet og ikke var riktig utført. Således svelget vi altså en ekstra kostnad fordi vi ikke orket å være med på Stjernehyttens form for (for oss) kostbar uthalingstaktikk. Og for å bli ferdig med hytten.

Vi valgte på en måte å kjøpe oss fri fra denne dårlige kundebehandlingen og ubehagelighetene i etterkant ved å la noen andre rette det vi (og andre) mente var mangler på hytten. Det ble ikke en enorm sum, men nok til at det ville føles meget surt for de fleste.

Det finnes sikkert veldig mange fornøyde hytteeiere med Stjernehytter, men da har nok byggeprosessen gått smertefritt. Det er i de tilfeller det blir reklamasjoner at Stjernehytten tydeligvis viser seg fra sin dårlige side. I de tilfellene det dukker opp noen uenigheter, og det gjør det vel sikkert i mange byggesaker, så viste Stjernehyttens ledelse seg som en vanskelig motpart for oss. De var meget uvillig, og prøvde (følte vi) uthalingstaktikk for å få oss til å avslutte.

At det ikke er snekkeren man måtte forholde seg til, men selveste Administrerende Direktør viste at denne negative holdningen til kunden ETTER kjøpet gjennomsyret firmaet helt opp til ledelsen og trolig var en bevisst handling for å spare penger. For Stjernehytten er jo dette sparte penger, og med mange hytter blir jo dette i sum veldig mye penger å spare for Stjernehytten med en slik holdning til kundene. Ut i fra de innleggene i dette forum virker det som om denne holdningen fremdeles gjelder hos Stjernehytten.
Men dårlig kundebehandling lønner seg som kjent sjelden på lang sikt. Derfor er det godt at man har slike byggeforum som bl.a. dette i disse internett tider.

Jeg vil derfor avslutningsvis henvende meg til mulig hyttekjøpere som vurderer en hytte fra Stjernhytten: I alle byggesaker kan det oppstå uenigheter eller dukke opp små eller store reklamasjonssaker. Stjernehytten er etter min mening og erfaring en hytteleverandør man bør styre unna. Det viser innleggene her og min egen gamle byggehistorie fra år bakover. Et søk på Google etter "Stjernehytten" som gjorde at jeg havnet her, viser jo også at det er andre nettsteder som omtaler Stjernehytten og problemer med disse.

Å sette i gang et byggeprosjekt er alltid en viss risiko. Velger du i tillegg Stjernehytten som partner så vil du (etter egen erfaring og det jeg leser her)øke denne risiko. Og det trenger man slettes ikke. Det finnes mange gode leverandører av fine hytter. Det er veldig mye å velge mellom. Velg det sikre og trygge og lytt til andres erfaringer. Og rett en stor takk til dette forum som kanskje en dag hjalp deg så du ikke valgte feil.

Er du i tvil, ja så er det ikke noen tvil.

Turmann


casa34

Det med å hale ut reklamasjonssaker er jo dessverre kjent blandt de useriøse i bransjen. Det er VELDIG mange penger å spare her for firmaer som setter opp mange hytter. Reklamasjoner er rådyrt så det å gjøre jobben 100% første gang er jo det beste og billigste for alle parter. Men hos noen spekuleres det nok i dette for å spare penger.

jalo

Stjernhytten var med som en av tre mulige leverandører for oss. Vi fant en modell i deres katalog som vi likte godt utseendemessig og den passet både oss og tomten. De to andre leverandørene som vi forsto var veldig store, hadde veldig lik hytte i sine kataloger, men ikke helt som vi ønsket oss etter å ha sett modellen hos Stjernehytten.
Men etter å ha undersøkt litt rundt om Stjernehytten, man hører og leser jo litt av hvert, så ble vi litt mer skeptiske. Men vi likte jo godt hytten vi hadde sett på bilder og i katalogen deres.
Løsningen var egentlig veldig enkel. Det virker som om mange av hytteprodusentene ser endel på hverandre og kopierer litt her og der, for mange modeller i katalogene er jo veldig like, selv om vinduer etc er forskjellige. Vi spurte de to andre store hytteleverandørene om det var mulig å endre deres modell som lignet litt, til å bli mer som modellen vi ønsket oss fra Stjernehytten. Og det var IKKE noe problem! Vi kunne flytte på vegger, vinduer og dører, forlenge og korte inn hytten, samt velge andre størrelser på vinduene. Vi kunne endre inngangspartiet, veranda, mm. Og vips så ble den som Stjernehyttens modell. Og ikke ble det noe dyrere heller. Faktisk ble det ene alternativet litt billigere. Og kvalitetsmessig er disse leverandørene kjent for gode hytter etter det vi har hørt.
Vi har ikke noen forutsetning for å si at den ene leverandøren er dårlige enn den andre eller om kvaliteten er forskjellig, men vi løste vår tvil vedr. Stjernehytten ganske enkelt ved å få tegnet om en lignende hytte slik at den ble som Stjernehyttens, men med hytteleverandører som vi føler oss komfortable med.
Så vi sender tipset videre.
Så nå får vi bruke romjulen på å bestemme oss for hvilken av de andre to hytteleverandørene vi skal velge. Vi gleder oss!

terna44

Akkurat det samme gjorde vi. Vi fant ei hytte i Stjernehyttens katalog som vi likte og fikk en annen hytteleverandør til å tegne om sin egen så den ble nesten lik. Vi så jo at mange av hytteleverandørene hadde veldig like hytter og mange skriver jo i katalogene og på hjemmesidene sine at man kan få tegnet hytta om som man vil. Men i tillegg fikk vi også tegnet om takløsningen slik at vi fikk en bedre takløsning enn det vistnok er på Stjernehyttene, med bedre takutlufting. Og det var visstnok veldig viktig ble vi fortalt. Vi ble veldig fornøyd med hytta og har aldri hatt slike problemer med den som det skrives om her.

Stjernehytten

Som daglig leder i Stjernehytten ser jeg at det er nødvendig å kommentere noe om det som skrives om oss.

Jeg har lest gjennom det som er skrevet, og det bekymrer meg at alt er anonymt og som gjør at vi ikke kan kommentere alt. Noen kjenner vi igjen og de går igjen flere ganger med stadige kommentarer.
Jeg vil spesielt nevne den som kaller seg hyttemareritt.  Dette er en sak som vi har innrømmet hadde mange feil, men som vi har rettet opp i.  Det som går igjen her er lufting av takkonstruksjonen. Dette er en hytte med gradsperr i vinkelutbygg.  Vår utlufting av tak er 5 cm oppforing for lufting.  Her var det glemt å lage åpninger i oppforingen (krysslufting) ved gradsperrene.  Dette hindret gjennomlufting her og førte til istapper ved gesims.  Vi gjenomgikk hele byggesaken i Nes Forliksråd sammen med tiltakshaver og hans tekniske konsulent. Det ble inngått et forlik som viste hva som skulle gjøres spesielt med taket. Dette er vedlagt, men jeg har sladdet bort tiltakshaver som jo antas å ville være anonym. Arbeidet ble utført sommeren 2009 med fagfolk og med tiltakshaver til stede. Vi ville flere ganger ha befaring for å få godkjent arbeidet av hans taksmann, men det var stadig unnskyldninger og saken ble stadig forskjøvet. Først den 29/10-10 etter at jeg hadde fått det til å passe med hans takstmann, skulle befaring foretas og godkjenne av ham. Det som skjer er at tiltakshaver, dagen før møte, nekter sin egen takstmann å komme og møter selv vår byggmester alene. Han har da brutt forliket som var en rettskraftig dom som gjorde at vi kunne inndrive det utestående beløpet. 
Vi har fått billeder fra hytten etter vinteren 2009. Disse er av oss fremlagt en seriøs konsulent som uttaler som oss, at den isen som vises i takutstikket er nokså normalt, og må aksepteres. Vår byggmester, sammen med tiltakshaver spurte så meg om de kunne ta ned taklistene innvendig og silikonere i overgang tak vegg. Det aksepterte jeg utført på vår regning.  Allikevel nekter han å gjøre opp for seg.  Han har selv valgt sin takstmann som han igjen nekter å være med på sluttbefaring. Det forklarer vel litt av sakens kjerne.
Det jeg med dette mener å vise er at en sak har alltid to sider. Slik dette problemet ensidig er fremstilt her men innpiskere som råder til at TV 2 hjelper deg må prøves.  Om det var mulig kunne nok saken bli belyst fra 2 sider, men jeg antar at det er uaktuelt når utbedringen er foretatt.
Jeg kan ellers nevne at den takkonstruksjonen vi bruker er i flg. standard og de største hyttefirmaene gjør likt.

Dette er et problem som vi for ettertiden tar meget alvorlig.  Vi har informert alle våre tømmermenn og aktuelle kunder som bygger selv, at spesielt ved vinkelhytter, så må dette tas meget alvorlig. Vi kan bare beklage at denne hytten ikke fikk den riktige utførelsen den gang og vi får ta det som en lærdom.  Men den er utbedret.

Vi vil ikke starte en diskusjon på hyttebloggen. De som vil snakke med oss om dette problemet eller andre ting, må være så seriøse at de henvender seg til oss med navn.

Så til Kjellped  2/10-10. Advarsel Stjernehytten kommer med kreditorvarsel.
Dette kan kun ha en hensikt, å skade Stjernehytten fra en som ikke har peiling på hva han skriver. Dette gjelder en verdifull tomt som Stjernehytten eier i Stavanger og som vår eier har fisjonert ut i et eget AS, kun av skattemessige grunner.  Det betyr ikke at andre overtar. Stjernehytten AS har aksje kapital på 4 mill.kr. og en egenkapital på ca 25 % og er vel et av de mest solide hyttefirmaene. At omsetning og overskudd gikk ned i 2009 vet vel alle skyldes finanskrisen. I år er vi igjen oppe i en omsetning på ca 60 mill. Vi har også vært Gaselle bedrift i 4 år.

Reklamasjoner på generelt grunnlag da jeg ikke vet hvem Turmann er og kan ikke kommentere hvilke reklamasjoner han sikter til. Igjen her, en sak har alltid to sider. I vår kontrakt står det at dersom det oppstår uenighet i forbindelsen med leveransen, kan begge parter oppnevne sin takstmann, og disse får så uten innblanding fra noen av partene bli enig hva som evt er feil og begge parter må godkjenne dette.  Dette er en sikkerhet ikke bare for oss men også for tiltakshaver, og det gjelder større reklamasjoner som det er uenighet om.  De som kjenner til byggebransjen vet at det lett kan oppstå uklarheter som enklest raskt kan løses med takstmenn.
Det er mulig at enkelte kunder hevder at vi ikke følger opp reklamasjoner, men det kan ha sine grunner. Om vi ikke har vært flinke nok tidligere beklager vi det, men en ting er sikkert, vi tar dette alvorlig, og det er altfor enkelt å bare komme med påstander uten at vi kan få gjennomgå dette på en seriøs måte.  Vi har tross alt bygget noen tusen hytter og opplever til stadighet at våre tidligere kunder er våre beste selgere, og da må de være fornøyde.

Jalo og Terna 44.
Det er hyggelig at dere liker våre hytter, men er det seriøst å bruke disse til å få en annen leverandør til å tegne om sin hytte slik at den ble nesten lik?? Dere er i alle fall ærlige og forteller hvordan det foregår.
Jeg har ingen kontroll over hva som anonymt skrives om Stjernehytte AS, og må vel bare akseptere at slik er verden blitt.

Stavanger  4/1-11
Thor  Rafoss
Mvh
Thor Rafoss (Daglig leder i Stjernehytten AS).

Kenneth S

Jeg skjønner hvorfor man er anonym. Jeg var tidligere mer "synlig" på forumet og etter litt konstruktiv kritikk av andre leverandører så opplevde jeg "trusler" fra noen av disse.
Stjernehytten har jeg ingen erfaring med, men regnskapet er det ingenting å si på.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Hyttemareritt

januar 05, 2011, 05:40:07 #41 sist endret: januar 05, 2011, 11:57:50 by Hyttemareritt
Svar på Stjernehyttens administrerende direktørs innlegg:

Skrevet av ”Hyttemareritt”.

Dette innlegget er en grov forvrengning av sannheten og kan ikke stå ubesvart.

Her er administrerende direktør i Stjernehytten igjen ute og forvrenger saken for å unndra seg krystallklare bevis vedr. slett kundebehandling. Bare det at han ikke svarte på brev hverken fra vår advokat eller innleid byggekonsulent på 4 år taler for seg selv. Og når rettsmøtets administrator i forliksrådet spurte ham om hvorfor han ikke hadde svart på henvendelsene i 4 år, ja så hadde han ikke noe svar på det. Vi hadde heller ikke lov å bo i hytten de første 4 årene da Stjernehyttens adm dir ikke hadde ordnet brukstillatelse som avtalt, selv etter gjentatte purringer (han skyldte på rørlegger og graver men dette var bare tull, dette var underleverandører vi kjente). Han svarte bare ikke lenger på brev om denne saken.
Det har kostet oss ca 140.000 kroner ekstra fra egen lomme for advokat, takstmann, termofotografering og byggekonsulent fordi Stjernehyttens administrerende direktør sluttet å svare da de alvorlige feilene dukket opp.

Stjernehytten ville ha det siste sluttoppgjøret for hytten 2 mnd FØR hytten var ferdig. Det er vel ikke vanlig? Etter tips fra andre som så hva Stjernehyttens snekkere holdt på med på hytten vår, ble vi anbefalt å holde igjen noen penger. Men vi hadde da allerede innbetalt det meste og kun 80.000 sto igjen som vi ville holde igjen til hytten var overlevert. Hadde vi betalt inn alt den gangen som Stjernehytten ville så hadde vi aldri sett Stjernehytten igjen, det er i hvertfall sikkert.
Stjernehytten skriver: ”Vi ville flere ganger ha befaring for å få godkjent arbeidet av hans taksmann, men det var stadig unnskyldninger og saken ble stadig forskjøvet.”
Svar: Dette er bare vås. Les videre. Vi har dokumentert og tatt vare på all korrespondanse med bilder, brev og daterte mailer. Dette var andre gangs runde med reparasjoner og utbedringer. Den første runden var i 2005. Da var Stjernehyttens snekkere der i 2 uker. Etter 2005 sluttet Stjernehytten å svare og vi måtte som nevnt trekke dem for retten i 2009.
Etter rettsforliket i 2009 skulle Stjernehyttens snekkere være ferdig med alle de nye utbedringene innen 1. juli 2009. Det greide de ikke. Det skulle bli 22. oktober før alt var ferdig. De ble ferdige med taket innen 1/7 men hadde mange flere ting igjen å rette på iflg rettsforliket. (Det var 18 punkter i rettsforliket og da hadde vi før dette fjernet en del punkter med småfeil som andre sikkert hadde reklamert på, men vi måtte konsentrere oss om det viktigste.) I sitt innlegg i denne bloggen viser Stjernehyttens adm dir frem bare en liten del av rettsforliket, kun et punkt som omhandler taket. Det var 17 punkter til.

Stjernehytten hadde dårlig kommunikasjon med sin snekker. Adm dir. purret oss på det gjenstående beløpet gjennom sommeren og høsten med begrunnelse at hytten nå var ferdig. Men det var den ikke og vi sendte om og om igjen brev/mail hvor vi gang på gang måtte gjenta hva som enda ikke var utført etter forliket i retten og at han måtte snakke med sin snekker om dette. Det var stadige trusler om inkasso og rettsinndrivelse av de resterende 80.000 kronene utover denne sommeren og høsten. Alt kan dokumenteres.
Vi ville selvfølgelig ikke betale resten før alt var ordnet. Vi visste fra 5 års erfaring med Stjernehytten at da hadde vi aldri sett dem igjen. (ref 4 år uten å svare advokat og byggekonsulent før de måtte møte oss i retten).
Vi sendte stadig e-post og ringte til snekkeren for å få til nye avtaler for å få gjort resten ferdig, men det ble stadig utsatt. Akkurat det var ikke det verste for oss, da denne nye snekkeren var den eneste i Stjernehytten-systemet som vi følte vi kunne stole på, og ville ikke mase på ham. Alternativet var trolig at vi kunne fått opp Litauerne igjen. (Litauerne fra Stjernehytten greide å skyte for lange pappspikere til shingelen gjennom taket under siste takreparasjonen, slik at begge de store overbyggene over verandaen så ut som et piggsvin under. Det var hundrevis av for lange pappspiker som var skutt rett igjennom taket på alle overbygg. Og de bare dro av gårde. (Stjernehytten hadde egentlig tenkt å sende kun 4 litauere som ikke snakket norsk til hytten i ca en uke for å rive tak og reparere alle punkter fra rettsforliket. Vi forlangte å få med en erfaren byggmester som snakket norsk og i siste liten fikk de da tak i norsk snekker (som for vi øvrig ble veldig fornøyd med og fikk et godt forhold til).

Først den 22/10-09 fikk vi mail fra Stjernehyttens snekker om at han var ferdig. (De hadde altså etter rettsforliket forpliktet seg til å være ferdige 1/7). Etter dette skulle Stjernehytten innkalle til befaring etter forliket. Innkalling kom og befaring var satt til 2. desember 2009 (!). Da lå det 50 cm snø på taket som skulle inspiseres (ny shingel, møneutluftere etc). Vi mente at når dette dro så lenge ut måtte vi vente til våren med befaringen. Men Stjernehytten ville ha pengene sine og ville sende opp noen for å måke taket (!). Et av problemene med det gamle taket var slurv i shingellegging med masse vannlekkasjer, og det var det nå umulig å kontrollere nå med snø og is på taket. Etter mye om og men, med trusler (igjen) om rettslig inndrivelse av de siste 80.000 etc. ble befaringen allikevel utsatt til våren. Administrerende direktør som selv ikke svarte på vår advokats brev om reklamasjon i 4 år før vi til slutt måtte trekke dem for retten, var nå veldig aggressiv for å få inn pengene.
Pga de store problemene med kondens og ising kunne vi ikke ha så mye varme på i hytten om vinteren. Vi hadde pga dette derfor heller ikke installert kjøkken da vi var redd for frost uten ordentlig med varme på.
Men vinteren 2009/2010  torde vi å ha på mer varme da vi jo håpet at problemene med ising og kondens var fikset. Men fra februar 2010  og utover oppdaget vi at hytten iset veldig ned og lange istapper hang ut mange steder rundt hytta. Og i det verste punktet som var før reparasjonen, den ene gradrennen og 3 meter bortover ved denne, dryppet det fremdeles vann ut av raft/gesimskasse og ble til lange istapper ut av utluftingen og mellom bordene i gesimskassen. Slik som før utbedringen, dog noe bedre. Men isingen på taket var verre, trolig fordi vi nå torde å ha på mer varme i hytta. Stjernehytten skyldte på solen som varmet opp på dagen og frøs om natten. Men den verste isingen var på skyggesiden av hytta, så den teorien holdt ikke. Men Stjernehytten svarer at dette må vi bare godta. Vi hadde også fått 4-5 store, lange buler på vel en meter hver, på shingelen på taket. Dette måtte vi også iflg mail fra Stjernhytten bare godta. Godt vi ikke ga etter for presset og betalte resten på høsten, da Stjernehytten ville måke taket for å få tatt befaringen tenkte vi!

Stjernehyttens adm dir skriver videre i innlegget over: ”Først den 29/10-10 etter at jeg hadde fått det til å passe med hans takstmann, skulle befaring foretas og godkjenne av ham. Det som skjer er at tiltakshaver, dagen før møte, nekter sin egen takstmann å komme og møter selv vår byggmester alene. Han har da brutt forliket som var en rettskraftig dom som gjorde at vi kunne inndrive det utestående beløpet”.

Svar: Dette er også bare vås og bortforklaringer fra Stjernehyttens adm dir. Vi var selvsagt ikke helt fornøyd med utbedringen og ønsket at Stjernehytten skulle komme på banen med et forslag til videre løsning på problemene. Men dette var som vanlig ikke Stjernehytten videre interessert i.
Et av problemene kunne ligge i at de første snekkerne hadde slurvet en del med plast-tettingen i alle overganger gulv/vegg og vegg/tak. Og varm luft kunne da stige opp i taket fra utette overganger vegg/tak og forårsake kondens og ising. En annen ting som en snekker vi kjenner oppdaget, var at undertaksduken (Vortex) ikke var avsluttet forskriftsmessig med klemlekter for å tette mot raft og taksperrer. Duken var bare stappet/krøllet nedi og stiftet fast, som medførte  utette  åpninger her og der.  Samt at lufteåpningen i gesimskassen er for smal.

Stjernehyttens adm dir hadde selv sendt oss mail med bilder av hvordan de bygger takene og hvordan konkurrentene gjorde det. Og tegningen viste hvordan Stjernehytten brukte klemlekter på duken. Men dette var altså ikke gjort hos oss. Men Stjernhyttens adm dir nektet nå å rette dette. Selv om han selv sendte mail om hvordan det skulle gjøres, og at de gjorde det slik. Det å åpne gesimskassa under og tettet duken med lekter  hadde vært en lett jobb. Silikontettingen mellom vegg og tak ble utført etter litt om og men, men ingenting mer. Fjerne listene og tette med silikon ga heller ingen aha-opplevelse vedr finning av feil på de verste stedene.

Stjernhytten skriver: ”Allikevel nekter han å gjøre opp for seg”.

Svar: Dette er igjen bare tull og fraskrivelser fra Stjernehytten. Vi har hele tiden sagt at vi skal gjøre opp de siste 80.000 når hytta er ferdig. Men Stjernehyttens adm dir nevner aldri med et ord at pga. han, og han alene, har vi måttet bruke 140.000 kroner ekstra av egen lomme for advokat, takstmann, byggekonsulent, termofotografering etc. Fordi han ignorerte vår reklamasjonssak. (Termofotografering som Stjernehytten nektet å utføre selv om vi dokumenterte masse slurv med trekk og kulde, jada, det manglet isolasjon mellom to bjelker i stuegulvet også, og i taket, og alle asfaltplatene under gulvisolasjonen mot krypkjeller var løse og ikke klemt, ingen av vinduene eller ytterdørene hadde fått montert utvendig vindsperre mm).

Stjernehytten skriver: ”Han har selv valgt sin takstmann som han igjen nekter å være med på sluttbefaring. Det forklarer vel litt av sakens kjerne.”

Svar: Dette er bare tull. Slik har Stjernhyttens adm dir drevet med oss hele tiden. Vi har en byggekonsulent som har fulgt saken vår fra 2005. Uten han og advokaten han skaffet hadde vi fremdeles sittet med en hytte full av feil og lekkasjer, trekk og is og fremdeles uten lov til å bo der. Men dette har kostet oss veldig mye tid og penger, og det vet Stjernhyttens adm dir. Før dette siste møtet i høst som Stjernhytten valgte å kalle sluttbefaring (selv om vi fremdeles påviste at de samme feil fremdeles ikke var helt utbedret), var alle punkter og uenigheter klarlagt via mail og bilder på forhånd. Befaring av taket med snø på var uaktuelt på det tidspunket. Det er heller ikke på den årstiden det iser. Sakslisten var debattert mellom partene på mail på forhånd og alt var dokumentert med bilder. Møtet ble et innemøte på hytten med å diskutere gjennom punktene og mulige løsninger med Stjernhyttens snekker. Vår konsulent (ikke takstmann som Stjernehytten feilaktig skriver) hadde ikke noe å gjøre der på møtet, da alt som skulle sies var blitt sagt via mail på forhånd. Det hadde vært kun bortkastet tid og penger. Møtet kunne like godt vært holdt i byen der både snekkeren, konsulenten og vi selv bor. Men adm dir i Stjernhytten forlangte at jeg skulle ta med byggekonsulenten på møtet oppe på hytten, noe som ville kostet meg 10.000,- kroner. Men selv sendte han kun sin snekker som ikke hadde myndighet til å ta avgjørelser. Slik har han drevet på i alle år. På den måten løper det på store kostnader for kunden, for at man til slutt skal gi seg.

Det samme skjedde i 2005 da hytta var ny og alle feilene ble oppdaget. Uten å se på dette selv først, forlangte han at vi hver for oss skulle engasjere en takstmann. Og så skulle da (iflg han) begge parter bøye seg for takstmennenes avgjørelse. 20.000 kostet det meg. Men hvem dukket ikke opp? Stjernehyttens adm dir med takstmann! Vi fikk en mail dagen før der han skrev at han ikke kom med sin takstmann allikevel, men ville bøye seg for min takstmanns avgjørelse. På den måten måtte vi ta alle kostnaden alene og Stjernehytten slapp unna. Det hører med til historien at da taksmannen kom med en rapport på 65 feilpunkter så nektet Stjernhyttens adm dir å bøye seg for dette. Og der sto vi og hadde brukt 20.000.  Etter dette måtte jeg leie inn en byggekonsulent som jobber med slike saker, for å få Stjernehytten i tale igjen. Det ble avtalt ny befaring med Stjernehytten på vår hytte, og vi kom nå med både takstmann (om igjen) og byggekonsulenten. Under denne befaringen godkjente adm dir i Stjernhytten 60 av de 65 feilpunktene! Da hadde det gått 20.000 kroner til. Når vi måtte trekke dem for retten i 2009 gikk det 50.000,- ++. Slik har vi opplevd at  Stjernhyttens adm dir bruker økonomisk uthalingstaktikk for å få oss til å gi oss.

Det hører med til historien at i forkant av den første befaringen var det egentlig satt en dato noen uker tidligere. Vi hadde som avtalt engasjert både takstmann på nytt og byggekonsulenten som begge hadde satt av hele neste dag på hytten. Vi ante ugler i mosen da vi dagen før befaringen ikke fikk tak i Stjernehyttens adm dir. Vi fikk ringt ham hjemme på kvelden og da bekreftet han at han ikke kom allikevel. Han hadde forsøkt å si ifra om dette samme dag, ”men ikke fått tak i noen av oss”. Men ingen av de involverte parter hadde fått noen oppringing fra han den dagen.
(Ny dato for befaring ble satt og han møtte da og godkjente som sagt 60 av punktene).

Stjernehytten skriver over i bloggen: ”Vi kan bare beklage at denne hytten ikke fikk den riktige utførelsen den gang og vi får ta det som en lærdom. Om vi ikke har vært flinke nok tidligere beklager vi det, men en ting er sikkert, vi tar dette alvorlig. Dette er en sak som vi har innrømmet hadde mange feil, men som vi har rettet opp i”.

Svar: Det har vært en 6 år lang økonomisk og psykisk kamp med Stjernhyttens  adm dir for å komme dit vi er nå. Han selv er årsaken til at vi har måttet bruke 140.000 ekstra på advokat, takstmann, byggekonsulent, termofotografering etc etter at hytta skulle vært ferdig. Pluss hundrevis av arbeidstimer med tapte inntekter for meg selv. De har aldri innrømmet noe uten omtrent å bli truet til det via advokat, takstmenn og konsulent vi var nødt til å leie inn. De har med vitende og vilje unnlatt å følge opp vår hytte.  Og fortsatt er den ikke i orden.

At adm dir kan få seg til å skrive slik og prøve å fraskrive seg alt dette, det taler for seg selv. Følgende historie viser at Stjernehyttens adm dir ALDRI har vist vilje til å gjøre noe med reklamasjonene på vår hytte: Under rettsforliket  før andre runde av reparasjonen ble det utarbeidet et dokument over hva som skulle gjøres og når det skulle være ferdig. Et av punktene var å rive deler av yttertaket og legge i isolasjon der det manglet, (iflg termofotograferingen) rette manglende utlufting og legge ny shingel pga mange lekkeasjer. Termofotograferingen viste bl.a en diger iskald flekk i taket i stuen som alle skjønte indikerte manglende isolasjon. Men pga en uheldig formulering i rettsboken om hvor mye av taket som skulle fjernes, så nektet adm dir der og da oppe på hytten å fjerne taket 1 (en) ekstra meter for å komme til det punktet der det var et stort kaldt område. Han pekte på dokumentet og sa ”dit tar vi av, ikke lenger”. Etter at han hadde reist fra hytten tok de fornuftige snekkerne allikevel av en meter til og la inn en halv isolasjonsmatte som manglet (!) i taket. Dette viser at det ikke er vilje til å LØSE problemene, men bare gjøre det man blir pålagt, slik at man kan få resten av pengene og blir ferdig.

Alt som her er skrevet er godt dokumentert med bilder, brev og e-post, samt vitner.

De fleste brev og innspill fra Stjernhyttens adm dir har som regel startet med en eller annen trussel. Trussel om inkasso, trussel om rettslig inndrivelse etc.  Vi sitter på disse brevene og mailene. I hans innlegg over i dette forumet legger han ved kun en side av rettsforliket fra 2009 som omhandler bare punktet om taket. De andre 17 punktene har han ikke tatt med. Og når han først skal legge ut dokumenter her, hvor er takstmannsrapporten fra 2005 med 65 feilpunkter, der han selv godkjente 60 av disse?? Og det var FØR man oppdaget feil ved isolasjon, utlufting og tetting.

Hvis Stjernehyttens administrerende direktør fortsetter å vri fakta og komme med direkte usannheter for å prøve å dekke over saken, vil vi svare tilbake med konkrete bevis og dokumenterte fakta. Det er ennå mye ved denne saken vi ikke har fortalt, til det er den er for stor og lang til å få med alt her. Men vi har samlet på alle bilder av feil og mangler, brev, mailer, usannheter og trusler om inkasso. Så dersom Stjernehytten ønsker å diskutere dette her på bloggen så har vi tre store permer med saksgangen mellom oss og Stjernehytten, advokat, takstmann, byggekonsulent og retten i Nesbyen, samt bilder av alt som gikk feil pga slurv og udugelige Stjernehytte-snekkere som ikke ble stoppet.

De første månedene av byggingen sendte vi hver uke rapport til Stjernehytten vedr hvor mye feil og slurv snekkerne gjorde. Men de ble aldri stoppet. Det ble aldri reagert. Det var aldri noe kontroll. Men en dag ble vi selv oppringt av Stjernehyttens administrerende direktør som hadde vår hyttesak og sa at ”nå var han lei av å få våre mailer og fakser og rapporter med  klagene våre”. Vi var i sjokk. Men snekkerne ble aldri stoppet. Og hytta ble som den ble. Når snøen gikk første våren så dukket det opp bare flekker av treverk på taket uten shingel. Og alle andre feil begynte å dukke opp. Manglende isolasjonmatter i taket, manglende isolasjon i hele det ytterste bjelkelagets lengde i stuegulvet, ingen vindtetting av vinduer og dører, utlufting av tak som var ikke-eksisterende osv. Termofotagrafering som beskriver "generelt utett langs gulv/vegg overganger" mm.
Kanskje vi en dag legger ut alt med bilder på vår egen byggeblogg hvis vi orker. Men aller helst vil vi bli ferdige med saken og hytten vår og komme oss videre. For den behandlingen vår familie har fått av Stjernehyttens adm dir i hyttesaken vår er det verste jeg har opplevd i hele mitt liv. Og det unner jeg ingen. At jeg kaller meg ”Hyttemareritt” i denne bloggen er det mest treffende navnet jeg kom på.


moby666

At en slik sak, med så tydlig mangler må havne i retten, så bør det ringe en bjelle hos alle potensielle kunder av "stjernehytten" og styre langt unna denne leverandøren.

Det finnes mange andre seriøse aktører, så det burde ikke være veldig vanskelig å velge noen andre.


Stjernehytten

Svar til Hyttemareritt.
Jeg hadde tenkt å slutte med mitt forrige svar men må nok legge frem noen faktiske forhold som hyttemareritt unngår.
Alt det som han gjengir har han på samme blogg 3 ganger skrevet om. Da vi møttes i forliksrådet den 3/3-09 var alt det han nå skriver kjent og diskutert i forliksrådet, og det ble grunnlaget for forliket som alle parter ble enige i. Vedlegget som jeg la til vårt forrige svar (må leses) sier alt hva vi skal gjøre, og det har vi gjort. Jeg trenger ikke gjenta hva som står her.
Jeg gjentar hva forliket går ut på: Partene er enige om at fristen for utbedring skal settes til 01.07.09. Videre er partene enige om at utestående beløp kroner 81.850,- senest 14 dager etter at utbedring er godkjent av Håvard Slaaten. Stjernehytten innkaller til ferdigbefaring når arbeidene er sluttført.
Partene har begjært saken hevet som forlik. Og  partene er klar over at forliket har samme virkning som en rettskraftig dom, og er bindene for partene.
Det må vel være helt innlysende at tiltakshaver ikke er den som avgjør om arbeidet er fullført. Det skal være den person som forliket sier.  Om tiltakshaver skal bestemme dette, som han her gjør, blir en jo aldri ferdig.
Vi kan gjerne igjen beklage de ulempene tiltakshaver fikk på grunn av en del dårlig arbeid som ble utført av to norske tømmermenn som ikke lenger får arbeid hos oss.

La oss slutte med å fortelle hva som har vært, men se hvordan hytten i dag er etter at den ble utbedret.
Stavanger 6/1-11
Thor Rafoss

Svar til Mobby 666.
Jeg hadde ikke tenkt å kommentere dine innlegg, men klarer ikke å unngå det nå.
Du starter 16/3-09 med enkelt, styr unna Stjernehytten, anonymt.
Du fortsetter 5/4-09, og da ser vi med en gang hvem du er. Det du her skriver har nok også to sider, men det ser jeg ingen grunn til å kommentere.
Det som er skremmende er at du i mail til oss sier at du er innehaver av denne hyttebloggen som du selv skriver i. Her er et utdrag av mailen din til oss:
Hvis du tolker min mail som en trussel, så er det opp til deg. Jeg innehar en av Norges mest besøkte byggehytte blogg, der jeg poster tilbud, erfaringer og mailer fra bla. hytteleverandører.  Det er MANGE potensielle kunder som besøker den siden.

Med en gang hyttemarerittet har skrevet noe kommer du straks etter. Se hva du skriver 11/10-09

Straks Hyttemarerittet har svart på mitt innlegg 5/4-10, svarer du igjen den 5/4-10.

Det skremmende er at du her sier at en slik sak med så mange mangler må havne i retten. Om du hadde lest mitt vedlegg, så hadde du sett at saken har vært i forliksrådet (ikke i retten) og det er falt en dom som vi har holdt oss til, men det har ikke hyttemarerittet.
Jeg har problem med å se at du som innehaver av denne store hyttebloggen kan gjøre innspill anonymt, nærmest som om du har bestemt deg for å sverte Stjernehytten fordi du ikke fikk det som du ville når du var i forhandlinger med oss.

Stavanger 6/1-10
Thor Rafoss


Mvh
Thor Rafoss (Daglig leder i Stjernehytten AS).

moby666

Hovedproblemet med dere i "Stjernehytten" er at dere aldri gir dere.
Rart at dere ikke ser at slik oppførsel skremmer kunder...

Uansett, dette er et forum og IKKE en blogg. Du/dere burde kanskje lese dere opp litt før dere uttaler dere så bastant.

Her er litt informasjon om hva en blogg er:
http://no.wikipedia.org/wiki/Blog

Og her er litt informasjon om hva et forum er (slik dette er)
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_forum

Og du får unnskylde meg at jeg ikke vet forskjellen på "et forlik som har samme virkning som en rettskraftig dom" og en dom i retten.

Jeg har desverre ikke så stor erfaring med rettssystemet, men det har tydligvis dere...

Hyttemareritt

Svar vedr. Stjernehyttens adm. dir. Thor Rafoss’ innlegg:

Skrevet av ”Hyttemareritt”.

For de av leserne på forumet som ikke er klar over det: Forliksrådet er det laveste leddet i rettssystemet for sivile saker. I tillegg er forliksrådene en domstol. Hovedregelen er at det ikke er anledning til å anlegge sak mot noen for Tingretten før saken er prøvd løst i Forliksrådet. Et forlik har samme virkning som en rettskraftig dom.

Så vet man det. Man lærer slikt etter 6 år med Stjernehytten.


Loven krevde at vi måtte begynne i forliksrådet men vi hadde fortsatt videre til Tingretten dersom Stjernehytten ikke hadde gitt seg. Vår advokat uttalte at det er sjelden man ser en så opplagt sak. Men det skjønte nok også Stjernehyttens styreleder (rettsinnkalling blir sendt til styrets leder, ikke til adm dir). Og adm direktør som hadde hyttesaken vår måtte møte opp og han ga seg da på alle punkter.
Problemet er at saken ikke stoppet der. Stjernehytten var/er absolutt ikke interessert i å reparere hytten slik at den skal bli bra, men kun å gjøre det de blir pålagt. Akkurat det viser historien med den manglende isolasjonsmatten i stuetaket som adm dir absolutt ikke ville rette. Og dette var etter rettsmøtet da reparasjonene skulle starte.
Det er som Moby666 skriver her i forumet: ”Hovedproblemet med dere i "Stjernehytten" er at dere aldri gir dere. Rart at dere ikke ser at slik oppførsel skremmer kunder...”


Stjernehytten skriver: ”Vedlegget som jeg la til vårt forrige svar sier alt hva vi skal gjøre, og det har vi gjort. Jeg trenger ikke gjenta hva som står her.”

Svar: Stjernehytten v/ adm dir la ut side 4 av rettsforliket på forumet her. Dette rettsforliket bestod av 4 sider hvorav 3 sider var punkter som skulle rettes. Adm. Dir. har visstnok funnet det best for egen del bare å legge ut den siste siden og unnlate å ta med de 17 andre punktene på side 2 og 3. Men alle disse feilpunktene, eller de 65 forrige feilpunktene fra 2005 for den saks skyld, er ikke så interessante for den vanlige leser her. Det som er viktig for en hyttekunde er at man i denne saken ser Stjernehyttens vrangvilje for å rette alle de alvorlige feil som var så åpenbare hos oss. Og at vi måtte trekke dem til  retten i forliksrådet for i hele tatt å komme videre.


Jeg refererer til innsendt forliksklage: ”Klager (hytte-eier) har på behørlig måte varslet og dokumentert sine krav, men innklagede (Stjernehytten) har unnlatt å svare eller utbedre påberopte og påviste mangler. Hans (Stjernehyttens) rett til utbedring må dermed ansees som opphørt. På vegne av klager nedlegges følgende påstand: Innklagede (Stjernehytten) dømmes til å betale til klager en erstatning begrenset oppad etter forliksrådets skjønn til NOK 300.000 +mva, med tillegg av lovens forsinkelsesrente fra forfall og til betaling skjer”.

Ut ifra den erfaring vi sitter igjen med nå hadde det nok vært bedre for oss å gått for erstatningen (om vi så måtte gått videre til Tingretten, vi hadde en veldig god sak) enn å plages videre med Stjernehytten. Da kunne vi satt andre på reparasjonsjobben. Uansett har vi til nå brukt ca 140.000 på advokat, takstmann, byggekonsulent, termofotografering etc som vi aldri får igjen.

Stjernehytten skjønte vel den gangen det hele startet at det å reparer hytten ville koste mye mer enn de 80.000 som vi hadde holdt igjen. De håpet kanskje at vi skulle ta de 80.000 og gi oss med det. Det virket i alle fall slik siden de ikke svarte på nesten 4 år.


Stjernhytten skriver: ”Da vi møttes i forliksrådet den 3/3-09 var alt det han nå skriver kjent og diskutert i forliksrådet, og det ble grunnlaget for forliket som alle parter ble enige i.”

Svar: Før rettsmøtet skrelte vi av en del mindre feil og måtte gå for de store. Problemet er at Stjernehytten ved adm dir aldri gjør mer enn de blir pålagt, og helst ikke det heller. Hyttesaken er ikke ferdig selv om Stjernehytten mener selv at de har utbedret alle punktene i rettsforliket, når noen av de viktigste utbedringene allikevel ikke ble helt vellykket. Det rant fremdeles vann/kondens ut av gesimskassen i 3 meters lengde på samme sted som før og hyttetaket iste ned rundt hele hytten da vi kommer utpå vinteren. Dokumentasjon er som vanlig igjen sendt Stjernehytten. Hyttetaket var faktisk verre i fjor vinter enn vinteren før reparasjonen, men det er nok fordi vi trodde alt var i orden og satte litt mer varme på hytta når vi ikke var der. Men uansett så er dette feil. Tykt islag veltet utover og istapper hang rundt hele hytta utpå vinteren i fjor. Og det var jo dette som var et av hovedproblemene under rettsmøtet. Så lenge dette ikke har blitt i orden så er ikke hytten reparert iflg forliket, samme hva Stjernehytten selv måtte mene.

Og til våren håper jeg at Stjernehytten også ordner det skjeve veranda-rekkverket og fullfører festing av dragerne under verandaen (de var festet med små gipsskruer til stolpeskoene) som også sto i forliket, og fremdeles står som ”ikke utført” på befaringsrapporten fra 29/10-2010. (Skulle vært ferdig 1/7-2009) Jeg imøteser fremdeles videre forslag til utbedring vedr. kondens og ising og referer til befaringsrapporten fra 29/10-10.


Stjernehytten skriver: ”Vi kan gjerne igjen beklage de ulempene tiltakshaver fikk på grunn av en del dårlig arbeid som ble utført av to norske tømmermenn som ikke lenger får arbeid hos oss.”

Svar: På de 6 år som hyttesaken vår har vart så har vi aldri fått en beklagelse fra Stjernehyttens adm dir som har hatt saken. Han ville ikke engang ha oss med når den første befaring i 2005 ble gått sammen med vår takstmann og vår byggekonsulent. Vi måtte holde oss ute på gårdsplassen.

Det er først nå etter 6 år, etter at denne utrolige hyttesaken har havnet i et hytteforum og lest over 10.000 ganger av besøkende hyttefolk, at Stjernhyttens adm dir finner at tidspunktet er inne for å beklage. Ikke til oss, men til leserne av forumet. Han har fått et meget stort forklaringsproblem. Ikke bare overfor mulige kunder men trolig også overfor kolleger og samarbeidspartnere nå som saken har kommet frem i lyset.


Når vi bestilte hytten var avtalen at Stjernehytten skulle komme med to gode norske snekkere. Vi fikk vel noen av de verste snekkerne man kunne tenke seg, som drev med juks og lureri hele veien.  Og de ble aldri stoppet tross tilbakemeldinger fra oss til Stjernehytten. Hadde nå bare adm direktør i Stjernhytten, som hadde vår byggesak, sagt i ettertid at, ok her har vi vært uheldige og du har fått en hytte med mange og alvorlige feil, men dette skal vi rette opp. Det hadde vært greit. Men slik ble det aldri. Vi fikk ALDRI noe beklagelse. De sluttet å svare på brev, selv fra advokat, og måtte til slutt trekkes for retten. Og veien frem til å få utbedret hytten har vært en lang og hard kamp. Det har vært som å stange hodet i veggen. Og Stjernhyttens adm direktør har i alle de 6 år behandlet oss som om dette var vår skyld, og vrir og vrenger det hele tiden til at det er vi som er de vrange. Det kan man jo lese i hans innlegg. Som Moby666 i sitt innlegg sa: Stjernehytten gir seg aldri.


Når man leser her på forumet (og andre steder på internett) at også andre har hatt/har problemer med Stjernehytten så vet man at man ikke er alene. Selv om det ikke er noen trøst.

Det som er mest skremmende for en hyttekjøper er å se hvordan Stjernehytten trekker ut en opplagt reklamasjonssak nesten i det uendelige og med overlegg drar sin kunde inn i en spiral av store økonomiske utlegg til advokater, takstmenn, konsulenter, rettsmøter med mer. Og for noen kan slikt bli et økonomisk uføre. Hvem har flere hundre tusen å bruke på slikt i etterkant når man akkurat har bygget hytte?


Det vi har lært av dette er at det er veldig stor forskjell på det å HA RETT og det å FÅ RETT dersom motparten ønsker å trenere saken. På den måten vil noen kunder nok gi seg underveis og dette vet en profesjonell partner som Stjernehytten. Det virker jo som om de har erfaring fra rettssystemet.


Hvis noen nå ønsker å benytte seg av Stjernehytten som hytteleverandør så skjønner vel den oppegående hyttebygger som har fulgt med her i forumet at dette vil utgjøre en risiko dersom hyttebyggingen ikke skulle gå helt på skinner.

Jeg kan derfor ikke gjøre annet enn å slutte meg til de andre her på forumet og si som dem: Stjernehytten – STYR UNNA. Og takk og lov for at det finnes et slikt hytteforum som dette som får slike ting frem i lyset. Jeg ser at bare denne tråden om Stjernehytten pr. i dag har blitt lest over 10.000 ganger!


Og så får heller herr administrerende direktør i Stjernehytten holde på videre og styre sitt firma, sine medarbeidere og sine samarbeidspartnere i grøfta. Det ser ut som om det er det han ønsker.



aksla

 
Jeg ønsker ikke å ta stilling til selve saken, men kan ikke se at påstand fra Stjernehytten om forbindelse/eierskap mellom moby666 og ByggeHytte.no er kommentert, hverken av moby666 eller av ByggeHytte.no.

Sitat Stjernehytten:

Det som er skremmende er at du i mail til oss sier at du er innehaver av denne hyttebloggen som du selv skriver i. Her er et utdrag av mailen din til oss:
Hvis du tolker min mail som en trussel, så er det opp til deg. Jeg innehar en av Norges mest besøkte byggehytte blogg, der jeg poster tilbud, erfaringer og mailer fra bla. hytteleverandører.  Det er MANGE potensielle kunder som besøker den siden.



Sitat fra: moby666 på januar 06, 2011, 22:30:58
Uansett, dette er et forum og IKKE en blogg. Du/dere burde kanskje lese dere opp litt før dere uttaler dere så bastant.

Her er litt informasjon om hva en blogg er:
http://no.wikipedia.org/wiki/Blog

Og her er litt informasjon om hva et forum er (slik dette er)
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_forum




moby666

Har aldri hevdet at jeg har noe med byggehytte.no å gjøre i det heletatt.
Eneste jeg har sagt, er at jeg har en helt uavhengig hytteblogg.

At "Stjernehytten" klarer å blande sammen dette, må stå for dems regning.

AdvoCato



Hyttesaken til "Hyttemareritt" er tragisk og vi føler med ham.

Men det som er komplett uforståelig for den som følger med på dette utenfra er at direktøren i Stjernehytten med dette holder på å ødelegge merkenavnet "Stjernehytten". Han forstår tydeligvis ikke dette selv.

Hva med Stjernehyttens eiere og bedriftens styre? Hvor er disse i denne saken før direktøren styrer ting mot det uopprettelige? Han forstår tydeligvis ikke virkningen av nye kommunikasjonskanaler som internett har blitt.

Stjernehytten burde bruke noen penger på kommunikasjons veiledning før deres direktør greier å ødelegge Stjernehytten-navnet for mange år fremover.

De har vel forhandlere og trolig også selvstendige tømmermenn rundt om i landet som er avhengig av at produktet "Stjernehytten" er salgbart.
Et søk i Gule Sider viser at direktøren er født i 1945, dvs vel 66 år.
Kanskje på tide at eiere/styret tar grep i saken og pensjonerer direktøren før skaden blir uopprettelig for alle som er involvert i stjernehytten - systemet.

I ytterste konsekvens påvirker dette ikke bare eiernes overskudd, men også inntektene til forhandlere og arbeidsplassene til alle ansatte som har sitt daglige virke rundt produktet "Stjernehytten". Dette kan ta år å bygge opp igjen.

Er det ingen andre som forstår dette hos Stjernehytten? Det er helt ufattelig at ikke eierne griper inn før direktøren gjør markedsmessig havari av Stjernehytte-navnet.

aksla

Sitat fra: moby666 på januar 07, 2011, 11:18:53
Har aldri hevdet at jeg har noe med byggehytte.no å gjøre i det heletatt.
Eneste jeg har sagt, er at jeg har en helt uavhengig hytteblogg.

At "Stjernehytten" klarer å blande sammen dette, må stå for dems regning.


Takk for avklaring. Det sier jo sitt.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod