Kombi lader/inv 1200W/2400W, Axpert MEX 1.5K-12, fra Sparelys, erfaring ?

Startet av Sæters, februar 06, 2018, 13:08:55

Sæters

Søker stadig den rette løsningen for fornying av mitt solcelleanlegg. Jeg kommer nok til å holde det så enkelt som mulig og lander antagelig på 2 stk. 350 ah, AGM batterier fra Sparelys. Kommer i første omgang kun til å belaste med TV, antagelig ny strømgjerrig Finlux, Wallas parafinkamin og sparsommelig med LED lys rundt om. Kunne sikkert greid meg med mindre batteribank, men vil heller ha en overdimensjonert med tanke på vintermånedene med dårlig lading.

Vil egentlig ikke være avhengig av inverter, men denne saken her med både inverter, kraftig lader og solcelleregulator til en forholdsvis grei pris, frister meg litt. Har også mulighet for automatisk start av aggregat ved ladebehov. Så er spørsmålet, er dette for rimelig til å være bra? Noen med erfaring eller synspunkter?

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2218&category_id=88&option=com_virtuemart&Itemid=39

perg


jeg tror dette er et annet brand for MPP Solar som jeg har.
de er litt for like på utseende og funksjoner til at det kan være en tilfeldighet...


MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Sæters

Ja, ser at det er likhet mellom den merket MPP PIP-MS 1212, hos Sparelys, men som er ute av lager. Mulig det bare er forskjellig leverandør av samme enhet?

Er du fornøyd med din løsning?

Toillball

Jeg har mpp solar hs2424. Temmelig lik men 24v og 25a lader og pwm regulator. Er veldig fornøyd med inverter delen, kunne tenkt meg kraftigere lader og mppt regulator. Ville ikke hatt 12v inverter,  kjekt med mere enn nok strøm. Jeg kan kjøre luftkompressor, induksjonstopp, støvsuger kaffemaskin ,stekeovn etc. Jeg kjøpte på eBay og betalte under 3000kr ferdig levert,  så du kan spare endel fra utlandet. Ingen garanti fra eBay, men hvis du installerer selv så ryker vel den uansett?
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

perg

Sitat fra: Sæters på februar 06, 2018, 16:00:59
Ja, ser at det er likhet mellom den merket MPP PIP-MS 1212, hos Sparelys, men som er ute av lager. Mulig det bare er forskjellig leverandør av samme enhet?

Er du fornøyd med din løsning?

Inverteren fungerer som et skudd, den er 24 V, veldig fornøyd, men ikke helt fornøyd med MPP laderen, syns den leverer for lav spenning så jeg kjøpte en annen MPPT lader som jeg bruker isteden. Men veldig bra å kunne lade med 60 A fra aggregat når det trengs, det er ikke så mange andre som greier det i denne prisklassen. Husk at du får veldig store strømmer på 12V kontra 24V når du bruker noe som bare trekker middels strøm på 230V siden.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Sæters

Takk for tips, til begge.

@Toillball: Ser at ebay tar en del mer nå, men absolutt noe å vurdere. Tror forøvrig ikke det spiller noen rolle for event. garanti ved kjøp i Norge, dette er jo ikke noe man ikke har lov til å montere selv?

@perg: Hva mener du med at laderen leverer for lav spenning? Er ikke den regulerbar for forskjellige batterityper og forskjellig type lading? Eller er det at den ikke leverer like mye effekt, som en MPPT regulator kan gjøre grunnet høyere spenning fra solcellepanelene?

Det som er viktigst for meg er at en slik enhet kan lade med riktig spenning for tenkt innkjøpte AGM batterier, samt at den klarer å dytte inn mest mulig strøm på batteriene når jeg kjører lading via aggregat. Inverteren er ren bonus for meg slik jeg har det nå, kommer foreløpig ikke til å være avhengig av den. Alternativet mitt er å f.eks kjøpe kraftig lader og en god MPPT regulator, f.eks fra Victron, men da er jeg i nærheten av prisen på denne, uten å få med inverter.

Hvis Victron sin løsning er mye bedre, noe jeg håper å finne ut av med denne tråden, vil jeg heller unnvære inverter. Har en omformer uten sinus idag, har vært i bruk som erstatter for aggregatkjøring, men jeg erfarer at den kan tappe batteriene vel mye om man ikke holder tunga rett i munnen, så jeg vil ikke se det som noe stort tap å være foruten. Ser allikevel at situasjonen kan snu seg og ville tatt den med om resten av elektronikken henger på greip og prisen deretter.




elektrikern

Pass også på å ikke kjøpe inverter med stort tomgangstap. Jeg har en Victron Multiplus 3000 24v som trekker ca 30w i tomgang. Det blir ca 0,7kWh i døgnet. Trenger litt størrelse på batteribank og store solceller da hvis.den skal stå på 24/7.
Hadde jeg vært mer bevisst på dette ville jeg antagelig valgt annen inverter.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

Sæters

Godt du nevner. Jeg kommer neppe til å bruke inverteren spesielt mye, men kanskje den automatisk trekker strøm når den er integrert med regulatoren?

Toillball

Neida, man slår av inverter når man ikke trenger den og da fortsetter lading via sol og ac.

Men tror alle invertere har egetforbuk.
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

Offgrid

Ser av spesifikasjonen at"Operating temperature" er fra 0grC og oppover på en MPP Solar 2424..Har du noen brukserfaringer i temperaturer godt nede på den blå siden av skalaen med inverter og batterilader fra AC? Ligger det en temp sensor innebygget som gjør at den ikke fungerer under 0grC?

perg

Sitat fra: Sæters på februar 07, 2018, 11:33:10
Takk for tips, til begge.

@Toillball: Ser at ebay tar en del mer nå, men absolutt noe å vurdere. Tror forøvrig ikke det spiller noen rolle for event. garanti ved kjøp i Norge, dette er jo ikke noe man ikke har lov til å montere selv?

@perg: Hva mener du med at laderen leverer for lav spenning? Er ikke den regulerbar for forskjellige batterityper og forskjellig type lading? Eller er det at den ikke leverer like mye effekt, som en MPPT regulator kan gjøre grunnet høyere spenning fra solcellepanelene?

Det som er viktigst for meg er at en slik enhet kan lade med riktig spenning for tenkt innkjøpte AGM batterier, samt at den klarer å dytte inn mest mulig strøm på batteriene når jeg kjører lading via aggregat. Inverteren er ren bonus for meg slik jeg har det nå, kommer foreløpig ikke til å være avhengig av den. Alternativet mitt er å f.eks kjøpe kraftig lader og en god MPPT regulator, f.eks fra Victron, men da er jeg i nærheten av prisen på denne, uten å få med inverter.

Hvis Victron sin løsning er mye bedre, noe jeg håper å finne ut av med denne tråden, vil jeg heller unnvære inverter. Har en omformer uten sinus idag, har vært i bruk som erstatter for aggregatkjøring, men jeg erfarer at den kan tappe batteriene vel mye om man ikke holder tunga rett i munnen, så jeg vil ikke se det som noe stort tap å være foruten. Ser allikevel at situasjonen kan snu seg og ville tatt den med om resten av elektronikken henger på greip og prisen deretter.





Jeg har målt spenningen på batteriene etter å ha kommet opp på hytta før jeg slår på noen laster og iflg. datablad skal den ligge på 28,2 ish når sola har stått på nok og det gjør den ikke.
Jeg prøvde å koble inn en Tracer 2215RN MPPT lader som jeg kjøpte brukt på finn og den drar spenningen glatt opp på 28,2.
Da tenker jeg at noe er feil, men det trenger jo ikke å være sånn med alle, det kan godt være at min har en feil på seg og etter påske når vi har vært på hytta blir den nok montert ned og sendt inn for sjekk.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

perg

Sitat fra: Offgrid på februar 08, 2018, 07:41:48
Ser av spesifikasjonen at"Operating temperature" er fra 0grC og oppover på en MPP Solar 2424..Har du noen brukserfaringer i temperaturer godt nede på den blå siden av skalaen med inverter og batterilader fra AC? Ligger det en temp sensor innebygget som gjør at den ikke fungerer under 0grC?

Vet ikke hvorfor de har satt 0 grader der, den fungerer helt fint i minusgrader, jeg har vel bare testet den ned mot -10, men den fungerer helt fint, bortsett fra det jeg nevnte med MPPT laderen som jo kan være en feil denne enheten har.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Sæters

Ser av tråden om Victron Multiplus at det ikke nødvendigvis tas automatisk hensyn til norske temperaturer. At den virker under 0 grader betyr, så vidt jeg vet, ikke at den nødvendigvis virker optimalt under denne temperaturen. Forstår jeg rett skal det en ganske stor korrigering i ladespenning til for å gi optimal lading ved f.eks 10 minus som det ofte er på fjellet.

Her er vi egentlig ved kjernen av mine spørsmål omkring solstrøm på hytta. Etter å ha lest om mange havarier på AGM batteripakker og viktigheten av riktig spenning i forskjellige faser av ladeforløpet, har jeg lenge vegret meg for å fornye mine gamle bly-syre batterier. Det er tross alt snakk om en god del tusen kroner man investerer og som bør holde en god del år fremover.

Håper noen kan komme med oppklarende innspill her.


steinis

Pågår en spennende utvikling rundt batterier til off-grid. Selv er jeg litt reservert enda i forhold til hvilket anlegg jeg skal gå for. Ønsker at anlegget skal være så enkelt og brukervennlig som mulig, helst online 24/7.

Eaton/Nissan har inngått samarbeid om bruk av Lithium batteri, både brukte og nye batteri i Xstorage, noen som har kjenskap til dette? Er vel helst for de som ikke har kjøpt noen enheter enda eller føler det er på tide å bytte ut MPPT/inverter/batteri.



http://electricalsector.eaton.com/energystorage_nissan_xstoragehome
http://images.electricalsector.eaton.com/Web/EatonElectrical/%7Bd70be445-694f-4bfd-bb04-8e0970a25b27%7D_EATON_xStorage_Home_Eaton_Nissan_Home_energy_storage_September_2016_eu.pdf
Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v

Sæters

Jeg tror at vi om få år har en helt annen problemstilling vedrørende solstrøm, eller ikke noen problemstilling overhode. Frem til da gjelder det å finne løsninger i dagens marked som er så optimal som mulig.



Toillball

Sitat fra: Offgrid på februar 08, 2018, 07:41:48
Ser av spesifikasjonen at"Operating temperature" er fra 0grC og oppover på en MPP Solar 2424..Har du noen brukserfaringer i temperaturer godt nede på den blå siden av skalaen med inverter og batterilader fra AC? Ligger det en temp sensor innebygget som gjør at den ikke fungerer under 0grC?

Har ikke hatt problemer når jeg har brukt den i 10-15 minus. 👍

Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

perg

Det er vel ingen av disse produktene som er lagd med hensyn på det norske markedet.
Dersom du ser youtube videoer med folk som har testet f.eks MPP Solar o.l så kommer brukerne i mange tilfeller fra Australia dvs helt andre temperaturer enn vi har.
Inverterne er ofte lagd i Taiwan så noe voldsom kvalitet skal man neppe forvente.

Hvorvidt Victron er bedre egnet er jeg usikker på, men som regel får man det man betaler for og Victron er jo desidert i en helt egen prisklasse og virker mye mer solid enn andre.

Grunnen til mitt valg var helt og holdent basert på pris.


MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Sæters

Det kan vel da, hvis det er slik at de ikke er beregnet for norske kuldegrader, virke som forhandler selger utstyr som ikke er egnet for den oppgaven det er tiltenkt?

Har jeg forstått riktig, så har Victron nylig lansert en oppgradering til bruk på Multiplus, nettopp grunnet dette. Omtales vel i vedlagte link, så vidt jeg forstår.

http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1883.0


perg

Det gjelder sikkert mange produkter det at man selger noe som er mer eller mindre egnet til oppgaven.
Dersom jeg hadde hatt et større budsjett hadde jeg nok gått for Victron kontra Taiwan produkter.

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Offgrid

Jeg ser her at Voltronic Axpert MEX-modellen(som også Sparelys selger) er modifisert med tanke på kaldere klima, mens de andre modellene ikke er det....

http://www.voltronicpower.com/oCart2/index.php?route=product/product&path=24&product_id=151

perg

Jeg tviler på at den er noe spesielt modifisert, heller at de har oppdatert databladet fordi de nå også selger den på det skandinaviske marked.
Ser ikke for meg at noen av disse enhetene bruker MIL specede komponenter er nok bare vanlig industristandard på alt som selges og det er jo i utgangspunktet 0-70 grader.
Før jeg kjøpte min MPP solar kombienhet spurte jeg sparelys om det virkelig var sant at den kun virket mellom 0-50 grader og de svarte at den ville virke også ved lavere temperaturer selv om de ikke sa hvor lavt.
Det stemmer jo godt med mine erfaringer også, den har alltid virket.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Toillball

Tipper de fleste funker ok i kulden, men produsent tør ikke garantere det da det er et hav av trøbbel som kan oppstå i kulde og fuktige omgivelser. Og ingen batterier stortrives i den tempen uansett.
Bare prøv telefonen din i 15 minus.

Og Taiwan er vel blitt en anerkjent industrinasjon med kvalitet?  Vært mere skeptisk hvis det hadde vært produsert i Kina...
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

OS

Som nevnt ovenfor er det ikke nok at laderen virker i kuldegrader, den må temperaturkompensere ladespenningen også. F.eks ved -15C skal et typisk 12V AGM batteri ha over 15V ladespenning.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Toillball

Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

Sæters

Sitat fra: Toillball på februar 09, 2018, 17:18:55
Ladespenning kan reguleres i menyen. 👍

Ja, greit nok, men fremdeles er vel ikke dette bra nok om ikke regulator automatisk kompenserer for temperaturen batteriene står i? Som OS skriver, et AGM batteri skal typisk ha over 15 V ladespenning ved -15C, men en helt annen spenning ved -5C og igjen ved +5C. Da går det ikke bare å regulere spenningen i menyen, dette må jo regulatoren gjøre automatisk, ellers må en jo stå stand by og regulere spenning i forhold til temperatur?

Håper vi vi ikke snakker forbi hverandre, dette tror jeg er et meget viktig poeng for mang en hytteeier. Feil spenning ved lading av batterier har vært en gjenganger i årevis.

Bl.a. tyske biler var kjent for å ha for lav ladespenning og kostet bileiere mange ergrelser og kroner når vinteren kom og bilen ikke ville starte. Bosh, som jeg mistenker hadde eierinteresser i batterifabrikker var kjent for å ha regulatorer med manglende effekt, noe som gjorde at batteriene på biler de leverte elektronikk til, hadde langt lavere levetid enn f.eks japanske biler. Selvsagt et større problem i Norge enn på kontinentet, hvor det knapt er kuldegrader.

perg

Sitat fra: Sæters på februar 10, 2018, 10:56:54
Sitat fra: Toillball på februar 09, 2018, 17:18:55
Ladespenning kan reguleres i menyen. 👍

Ja, greit nok, men fremdeles er vel ikke dette bra nok om ikke regulator automatisk kompenserer for temperaturen batteriene står i? Som OS skriver, et AGM batteri skal typisk ha over 15 V ladespenning ved -15C, men en helt annen spenning ved -5C og igjen ved +5C. Da går det ikke bare å regulere spenningen i menyen, dette må jo regulatoren gjøre automatisk, ellers må en jo stå stand by og regulere spenning i forhold til temperatur?

Håper vi vi ikke snakker forbi hverandre, dette tror jeg er et meget viktig poeng for mang en hytteeier. Feil spenning ved lading av batterier har vært en gjenganger i årevis.

Bl.a. tyske biler var kjent for å ha for lav ladespenning og kostet bileiere mange ergrelser og kroner når vinteren kom og bilen ikke ville starte. Bosh, som jeg mistenker hadde eierinteresser i batterifabrikker var kjent for å ha regulatorer med manglende effekt, noe som gjorde at batteriene på biler de leverte elektronikk til, hadde langt lavere levetid enn f.eks japanske biler. Selvsagt et større problem i Norge enn på kontinentet, hvor det knapt er kuldegrader.

Jeg tviler på at du får noe særlig temperaturkompensering på disse "billige" inverterne, men hvorfor spør du ikke sparelys.
De pleier å yte god kundeservice og svare raskt og har rimelig grei peiling.


MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Sæters

Klart jeg kan spørre leverandør, men hadde håpet å få svar på spørsmålet her inne. Det bør være til manges fordel at slike ting kommer frem i dagens lys, det er noe av poenget med slike forum.

Toillball

Men utifra at mppt regulatoren får kritikk, samt jeg er ikke overbevist om pwm regulatoren i mitt kombiapperat er helt suveren,  så kan man vel si at apparatene først og fremst er gode invertere med litt middels regulatorer.
Så hvis trådstarter ikke er så avhengig av inverter så er vel en god regulator å foretrekke til oppgaven.
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

Sæters

Du har absolutt et poeng. Med kostbar batteripakke vil jeg mene at det er viktigst med optimal lading, jeg dropper heller inverteren hvis det ikke er optimalt med denne kombiløsningen.

Tottoa

Jeg kjøpte min PIP-MS 4048 via ebay direkte fra fabrikken i Taiwan, og hadde på forhånd spurt produsenten om temperatur kompensering. Svaret jeg fikk var at denne egenskapen ikke var tilgjengelig for gjeldende modeller, men at de jobbet med problemstillingen. Hva det nå enn måtte bety vet ikke jeg.

Uansett, jeg kjøpte min derfra og er godt fornøyd. Ladespenningen har jeg justert opp til 64 volt, men har i tillegg koblet på en Xantrex pwm regulator med temperatur kompensering og dump last. Til dumplast har jeg 2x1600w 48v vvb elementer som varmer en tank med kjøleveske som jeg kan gjøre nytte av på forskjellig vis.

På den måten er det ingen solenergi som går til spille, enten blir det strøm til batteriene eller så blir den brukt til varme.

perg

Sitat fra: Sæters på februar 12, 2018, 13:46:59
Klart jeg kan spørre leverandør, men hadde håpet å få svar på spørsmålet her inne. Det bør være til manges fordel at slike ting kommer frem i dagens lys, det er noe av poenget med slike forum.


Var på hytta nå i helga og avleste spenning på batteriene med det samme jeg kom opp og da var spenningen på 28,7 Volt, dvs nesten 2 volt høyere enn tidligere.
4 uker siden jeg var der sist.
Forskjellen nå er at jeg har brukt en MPPT tracer 2215RN som solcellelader og ikke startet Cami på forhånd, men jeg mener likevel at jeg kan konkludere med at MPP Solar sin MPPT lader leverer mye lavere spenning under samme forhold enn den burde uansett om det er pga feil eller at det er et dårligere produkt.



MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Toillball

Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

perg

Sitat fra: Toillball på februar 19, 2018, 20:17:31
Og det er ikke pga at vårsola banker på døra? 😅

Det kan nok være litt av forklaringen, men ikke hele i og med at jeg har erfart at den gir lavere spenning tidligere også.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

mariust

Jeg lurte også på hvorfor jeg fikk så lav ladestrøm med paneler 2x265w seriekoblet til denne enheten. Displayet viste 1A med 61V inn fra panelet nå i helga med sola direkte inn på panelene.  Jeg husker dessverre ikke hvor stor spenningen på batteriene var, men jeg tror det var i størrelsesorden 27V.

Batteriene mine er fra et vera 12v solcelleanlegg og har funka fint tidligere, derfor ble jeg litt overrasket om de ikke tok lading, selv om de har vært veldig nedtappet i den siste tida, da vi har vært på hytta hver helg siden jul omtrent.

Etter å ha lest denne tråden har jeg researcha litt og finner jeg at når apparatet står på agm type, er ladespenningen 27v på float og 28,2 på bulk.
Det står ingenting om temperaturkompensasjon i manualen.

I manualen fra vera står det følgende om ladingen ved 25'C
Float 14,1v, boost 14,4v, -4mV/'K pr celle.

Dersom vi antar at vera sin regulator gjør riktig, skulle det vært 28,2 float og 28,8 bulk

Sønnak har sin anbefaling her: http://sonnak.com/batterikunskap/optimal-ladespenning/
Ved 25'C har de 14,4 v optimal ladespenning.
Det ser ut til å samsvare bra med Vera.

Da er det fristende å prøve å sette apparatet på user og stille inn tilsvarende verdier og se om det blir annen dans. Evt også kompensere noe for lav temperatur, 0'C gir ifølge sønnak 15,15V og da er vi jo på 30,3 og det er jo et stykke fra 27. Mistenker at apparatet har hoppet over i float veldig tidlig også. Tror jeg tvangskjører det til 2 timer.

Sæters

Tja. Hvis du leser tråden om lading og oppbevaring av batterier som jeg har startet, forstår du sikkert at det er en del spørsmål jeg ønsker svar på og dermed ikke er ekspert i dette, men dataene du refererer til samsvarer med hva Sparelys oppgir i databladet for AGM Solar 350 Ah batteri når det gjelder float, som skal ligge mellom 13,6 og 13,8 v.

Jeg synes forøvrig det opereres med så mange forskjellige terminologier at det skaper forvirring. Vet ikke om estvends ble noe klokere av tråden han startet i mars 2017, hvor han kun fikk ett svar og det 1/2 år senere, men dog fra en av leverandørene av solcelleanlegg.
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1996.msg12479#msg12479

Der opereres det med 3 forskjellige faser av lading. Bulk, boost og float, og dermed 3 forskjellige spenninger.

Jeg snakket med Sparelys, en av leverandørene av laderegulatoren/inverteren som tråden handler om, de visste rett og slett ikke om det var temperaturkompensering på denne. Da var det heller ingen vits i å spørre noe nærmere om ladespenninger, syntes jeg.

etsvends

Sitat fra: Sæters på februar 28, 2018, 10:46:24
Tja. Hvis du leser tråden om lading og oppbevaring av batterier som jeg har startet, forstår du sikkert at det er en del spørsmål jeg ønsker svar på og dermed ikke er ekspert i dette, men dataene du refererer til samsvarer med hva Sparelys oppgir i databladet for AGM Solar 350 Ah batteri når det gjelder float, som skal ligge mellom 13,6 og 13,8 v.

Jeg synes forøvrig det opereres med så mange forskjellige terminologier at det skaper forvirring. Vet ikke om estvends ble noe klokere av tråden han startet i mars 2017, hvor han kun fikk ett svar og det 1/2 år senere, men dog fra en av leverandørene av solcelleanlegg.
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1996.msg12479#msg12479

Der opereres det med 3 forskjellige faser av lading. Bulk, boost og float, og dermed 3 forskjellige spenninger.

Jeg snakket med Sparelys, en av leverandørene av laderegulatoren/inverteren som tråden handler om, de visste rett og slett ikke om det var temperaturkompensering på denne. Da var det heller ingen vits i å spørre noe nærmere om ladespenninger, syntes jeg.

Jeg fikk noen oppklaringer av svaret til 2 soler AS i min tråd. Sendte også en mail til sparelys og de ga jo litt sprikende svar. Først anbefalte de GEL (14,2V)innstilling (EP solar har ikke egen AGM) Jeg poengterte at databladet anbefalte lading til 14,4-14,9 og ba dem konkretisere. De ble vel enige med seg selv at jeg skulle stille inn 14,4 og tillate temperaturkompensasjon opp til 14,9.

2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod