Brønnboring

Startet av Geiri, mars 10, 2018, 19:33:53

Geiri

Har fått tilbud på brønnboring.
Vannpost på tunet. 110m boring uten trykking.
85.000,-
Noen her inne som har boret? Hva betalte dere? Mange meter havnet dere på? Måtte det trykkes?

jkirkebo

Sitat fra: Geiri på mars 10, 2018, 19:33:53
Har fått tilbud på brønnboring.
Vannpost på tunet. 110m boring uten trykking.
85.000,-
Noen her inne som har boret? Hva betalte dere? Mange meter havnet dere på? Måtte det trykkes?

Jeg boret 55m i fjor, da kom de ikke lengre ned pga. mye vann. Betalte 23.000,- (vi fikk 4000,- i avslag fordi de allerede var i området og holdt på).

Pumpe, slange, wire, brønntopp osv. kjøpte jeg fra Sverige, gikk for en Grundfos SQE 3-55. Gir nesten 5 kubikk i timen kontinuerlig. Kostet i underkant av 14.000,- inkl. kabel, så vi endte på ca. 37.000,- for ferdig brønn (da monterte jeg alt av pumpeutstyr selv, det er enkelt om man er to).

Manuell pumpe hadde jeg unngått om overhodet mulig. Dyrere og dårligere. Med elektrisk pumpe kan du spyle med hageslange, fylle en vedfyrt stamp på 20 minutter osv. Dessuten kan man "mosjonere" brønnen ved å tømme ut noen hundre kubikk, det går ikke med manuell pumpe. Ulempen er selvsagt at du trenger 230V tilgjengelig, enten via inverter eller aggregat. Ca. 1200W for min Grundfos-pumpe (den har mykstart, så den drar ikke stor startstrøm).

Geiri

Tilbudet er inkludert grundfors sq85
Tviler på at noen vil ta på seg å komme opp å bare borre og fore/hylse.
Så må nok belage meg på full pakke. Er ikke vei for lastebil helt opp så jigg og agregat må ta de siste 2km inn for egen madkin / traktor.

EG

Vi boret i fjord høst. Boret 100-110m, kostnad ca. 80.000 (Trøndelag), uten trykking. Prisen høres ok ut.
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.

Sæters

Vi boret i 2016, 90 meter, Valdres. Ca 60.000 inkl. Lejon håndpumpe. Hadde vært samme pris med elektrisk pumpe, men  kona ville ha litt nostalgi. Litt jobb med håndpumpe, men helt ok. Har ingen formening om det er mer eller mindre solid enn elektrisk, men vi pumper ufortrødent opp vann midtvinters og da er vi fornøyd.

Sjansen for å få påbud om renseanlegg er nok mindre med håndpumpe enn elektrisk. Du pumper ikke opp overdrevent med vann med denne metoden.

perg



Vi boret i fjor høst kostet ca 70 med elektrisk pumpe, 90 meter, Valdres.

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

KjellG

Sitat fra: Sæters på mars 10, 2018, 22:06:49

Sjansen for å få påbud om renseanlegg er nok mindre med håndpumpe enn elektrisk. Du pumper ikke opp overdrevent med vann med denne metoden.

I Fredrikstad skal du ikke ha mer enn ei vassbøtte eller to inne,  ingen tank, om du skal unngå «innlagt vann» med krav om godkjent avløp.

Jutulhaugen

Høsten 2015, på fjellet øst for Nesbyen, 75m 48000,-. Valgte håndpumpe pga begrenset strømtilgang, samme pris med elekrisk pumpe. Vi var 6 stk som boret samtidig.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

Sæters

Sitat fra: KjellG på mars 12, 2018, 22:00:24
Sitat fra: Sæters på mars 10, 2018, 22:06:49

Sjansen for å få påbud om renseanlegg er nok mindre med håndpumpe enn elektrisk. Du pumper ikke opp overdrevent med vann med denne metoden.

I Fredrikstad skal du ikke ha mer enn ei vassbøtte eller to inne,  ingen tank, om du skal unngå «innlagt vann» med krav om godkjent avløp.
Da hadde opplegget vårt også passert i Fredrikstad, ca 250 km unna der vi har hytta, vi har bare én vannkanne med kran inne, ca 20 liter Når vi skal dusje, fyrer vi opp i badstua, som ligger i annekset og fyller vanntanken som er koblet til pipeløpet. 2 personer bruker 20 - 30 liter vann, som blir båret inn etterhvert. Tror knapt det kan kalles skadelige utslipp som vil kreve renseanlegg.

Kroppen har godt av å være på en hytte uten innlagt vann, overdreven dusjing og deretter bruk av deodorant og annet som skal skape godlukt er ikke bra. Noen har begynt å koble deodoranter som inneholder aluminium med brystkreft, overdrevent renhold innendørs blir koblet til astma og allergiplager. Kan man unngå renslighetshysteriet vil man antagelig leve bedre. Bruk håndpumpe, da begrenser vannbruken seg selv  ;)

KjellG

He, he. Dette er en sommerhytte med kun kaldt vann. «Dusj» er 1 liter i vannkokeren blandet ut i ei bøtte = 1 «bøttedusj».
Siden 1960 har vi og forrige eier hat en kaldvannskran med cisternevann på kjøkkenet med en enkel utslagsvask til ei klove. Det ble for meget for Fd kommune med litt Zalo.  Nå står krana ute på veggen.

Geiri

Har støtt på noen problemer...
De jeg har fått pris fra har aggregat på lastebil.
Veien opp til hytta er ikke fremkommelig med lastebil.
Noen som vet av firma i Midt-Norge som har aggregat på Aksel som kan trekkes med traktor?

jkirkebo

Sitat fra: Geiri på mars 18, 2018, 15:18:39
Har støtt på noen problemer...
De jeg har fått pris fra har aggregat på lastebil.
Veien opp til hytta er ikke fremkommelig med lastebil.
Noen som vet av firma i Midt-Norge som har aggregat på Aksel som kan trekkes med traktor?

De som boret hjemme hos meg (energibrønn) hadde boreaggregat som var selvgående, med belter. Kommer seg fram de fleste steder. Prøv å finne noen som har et slikt.

Kompressoren kommer gjerne i form av en stor henger eller container, men denne trenger ikke å stå rett ved hytta, så lenge de har lang nok luftslange (men noe mer enn noen titalls meter er nok vanskelig). Kommer det på stor henger kan nok traktor brukes til å trekke det opp.

Jutulhaugen

https://www.broennboring.no/bronnboring-17649s.html
De skriver de kan bore langt fra vei. Ingen personlig erfaring med de.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

Geiri

Sitat fra: Jutulhaugen på mars 18, 2018, 17:47:11
https://www.broennboring.no/bronnboring-17649s.html
De skriver de kan bore langt fra vei. Ingen personlig erfaring med de.

langt fra hønefoss til trøndelag...

Jutulhaugen

Sitat fra: Geiri på mars 18, 2018, 18:21:08
Sitat fra: Jutulhaugen på mars 18, 2018, 17:47:11
https://www.broennboring.no/bronnboring-17649s.html
De skriver de kan bore langt fra vei. Ingen personlig erfaring med de.

langt fra hønefoss til trøndelag...

Såvisst, så ikke at du skrev midt-Norge..
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

ivarw

Bumper denne.

Har nylig boret etter vann. 66 m. Fyren som gjorde det var trivelig men fåmælt, og jeg mistenker at noen løsninger var litt lettvinte, og sitter igjen med et par spørsmål.

1. Foringen går ca. 7-8 m i løsmasse og er slått godt ned i grunnfjell. Han mente at det ikke var behov for støping. Oppfatninger om dette?

2. Det er fall fra kran på vegg til brønn. Har forstått at det må tilrettelegges for "bleed"/"drainback" for frostsikring. Dette glemte han, men sa på tlf. at det eneste jeg behøvde var å punktere vannrører med en skrutrekker 4 m under bakkenivå.
Mener å ha lest at det skal på en type ventil her ..? Noen oppfatninger om hvorvidt det er en brukbar løsning å bare punktere vannrør?
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

elektrikern

1.Det er ikke vanlig herover å støpe hvis en får slått foringsrøret godt ned i fjellet.                                                     
2. Hvis du borer et 5mm hull nede på slangen trengs ingenting mer. Kan muligens gå opp til 7-8mm hvis det renner for sakte tilbake.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

jkirkebo

Sitat fra: elektrikern på juni 12, 2018, 13:30:55
1.Det er ikke vanlig herover å støpe hvis en får slått foringsrøret godt ned i fjellet.                                                     
2. Hvis du borer et 5mm hull nede på slangen trengs ingenting mer. Kan muligens gå opp til 7-8mm hvis det renner for sakte tilbake.

Så stort hull trengs absolutt ikke. 3mm er ganske vanlig, sjekket dette godt opp da vi boret. 3-4mm var anbefalingene. Vi gikk for 3mm hull ca. 3 meter ned (som er godt under der vannivået i brønnen står) og det har vært null problemer med det.

ivarw

Bør/må dreneringshullet ligge under vannivå?
Hva er uansett anbefalt dybde i brønnen for å komme under frost? Ligger på ca. 900 moh.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

aksla

Ikkje behov for å ha dreneringsholet under vatnnivå, men så langt ned at ein kjem til frostfri djupne. Normalt er vel 3 meter. Då treng ein heller ikkje dra slangen så langt opp for å bora hol. Vil anbefala å bora hol i staden for å stikka hol, då eit bora hol enkelt kan pluggast dersom det på eit seinare punkt blir aktuelt å endra til innlagt vatn med trykktank.

jkirkebo

Sitat fra: aksla på juni 14, 2018, 12:59:19
Ikkje behov for å ha dreneringsholet under vatnnivå, men så langt ned at ein kjem til frostfri djupne. Normalt er vel 3 meter. Då treng ein heller ikkje dra slangen så langt opp for å bora hol. Vil anbefala å bora hol i staden for å stikka hol, då eit bora hol enkelt kan pluggast dersom det på eit seinare punkt blir aktuelt å endra til innlagt vatn med trykktank.

Sitter pumpa dypt ville jeg heller dratt den 3m opp og kappet av den delen av slangen som er over hullet.

KjellG

Hos oss står en nedgravd vanlig betongkjegle direkte på fjellet som brønnhus. Ingen isolasjon, men vanligvis med mye snø over. Ikke kjent med at dette har frosset i løpet av 20 år. 900 moh

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på juni 18, 2018, 14:58:02
Hos oss står en nedgravd vanlig betongkjegle direkte på fjellet som brønnhus. Ingen isolasjon, men vanligvis med mye snø over. Ikke kjent med at dette har frosset i løpet av 20 år. 900 moh

Det kommer jo an på hvor høyt vannivået står i brønnen. Hos oss står vannet under 50cm ned, og det fryser FORT på vinteren. Har derfor varmekabel inni den øvrste delen av røret. Har jeg tint det opp og fylt opp buffertanken så trenger det ikke åmstå mer enn kanskje 3-4 timer før det fryser igjen. Heldigvis tiner varmekabelen det på maks 5 minutter.

Håvard

Sitat fra: Geiri på mars 18, 2018, 18:21:08
Sitat fra: Jutulhaugen på mars 18, 2018, 17:47:11
https://www.broennboring.no/bronnboring-17649s.html
De skriver de kan bore langt fra vei. Ingen personlig erfaring med de.

langt fra hønefoss til trøndelag...
Mulig du har fått ordna deg, men eg nemner det i tilfelle: Har fått tips om å sjekke med Nordenfjeldske brønnboring eller Båsum Boring for pris på boring i Trøndelag. Ser ut til at i alle fall Nordenfjeldske har rigg på belter...

Geiri

Sitat fra: Håvard på juni 21, 2018, 07:50:18
Sitat fra: Geiri på mars 18, 2018, 18:21:08
Sitat fra: Jutulhaugen på mars 18, 2018, 17:47:11
https://www.broennboring.no/bronnboring-17649s.html
De skriver de kan bore langt fra vei. Ingen personlig erfaring med de.

langt fra hønefoss til trøndelag...
Mulig du har fått ordna deg, men eg nemner det i tilfelle: Har fått tips om å sjekke med Nordenfjeldske brønnboring eller Båsum Boring for pris på boring i Trøndelag. Ser ut til at i alle fall Nordenfjeldske har rigg på belter...

De fleste har rigg på belte. Tror ikke jeg har sett rigg på annet en belte.
Det er aggregatet som er problemet. Båsum har ikke aggregat på Aksel lenger, jeg har snakket med de 👍🏻

jkirkebo

Sitat fra: Geiri på juni 21, 2018, 18:22:03
De fleste har rigg på belte. Tror ikke jeg har sett rigg på annet en belte.
Det er aggregatet som er problemet. Båsum har ikke aggregat på Aksel lenger, jeg har snakket med de 👍🏻

Tja, hos oss boret de med lastebilmontert rigg. Aggregatet satt også på lastebilen. Praktisk når det er lett å komme til med lastebil, ikke så praktisk ellers...


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod