Erfaringer/synspunkter på grunnarbeider for støpt plate

Startet av olet, mars 13, 2018, 07:47:44

olet

Hei
Vi skal bygge ny hytte og I den forbindelse ønsker jeg meg noen synspunkter:
På tomta har det vært ei gamel hytte I 50 år, denne er rivd og bærte ingen preg av fukt.
Området rundt hytta er myr, tomta ligger oppe på en liten forhøyning av grus og stein, høgdeforskjellen mellom myr og der hvor den støpte plate blir liggende er ca. 1m.
Det er tatt jordprøver I omerådet og det er dårlig drenerende masser, slik at jeg fikk ikke lov til å ha spredegrøft til gråvannet, men måtte ha ett renseanlegg.
Å traue ut ei tomt for så og fylle opp med stein og pukk tror jeg ikke er aktuellt da vann fra myra vil trenge inn I trauet og fylle dette med vann....
Tanken min er å skave av matjord på toppen legge 2 lag med duk, pukke opp 0,5m, isolere med jackofoam 900mm ut fra plata og 1500mm I hjørnene, benytte L-elementer 300mm og støpe en plate.
Blir dette godt nok?
Blir takknemlig for svar!

Tottoa

Det er litt vanskelig å vurdere dette bare ut fra et kartutsnitt. Der det verken fremgår høyde over havet (marin leire problematikk), målestokk eller ekvidistans. Men generelt kan jeg si at det kan oppstå utfordring med setning i grunn dersom du fyller for mye masse på underlaget.

Det kan lønne seg å fjerne masser først. Vekten av massen du fjerner må være større enn alt som blir tilført, inkludert hytta med tilbehør.

olet

Hei og takk for svar!
Ingen leire problematikk!
Tomta ligger akkurat på 1000moh.
Høyde forskjell på tomta og myra rundt, 1 m.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod