Ringmur vs. støpt såle

Startet av Håvard, juni 21, 2018, 09:24:58

Håvard

Har hytteplaner, og grubler på fundamentering: Ringmur eller støpt såle.

Er det stor forskjell i pris på dette? Eg ser det stort sett anbefales støpt såle. Er det andre argument enn pris for å eventuelt velge ringmur?

Aktuell plassering har 20-100 cm jorddekke over fjell, ca. 1-1,5 m forskjell i høgde på høgaste/lågaste hjørne. Total lengde mur: 54 m, totalt areal plate: 64 kv.m.

jkirkebo

Sitat fra: Håvard på juni 21, 2018, 09:24:58
Har hytteplaner, og grubler på fundamentering: Ringmur eller støpt såle.

Er det stor forskjell i pris på dette? Eg ser det stort sett anbefales støpt såle. Er det andre argument enn pris for å eventuelt velge ringmur?

Aktuell plassering har 20-100 cm jorddekke over fjell, ca. 1-1,5 m forskjell i høgde på høgaste/lågaste hjørne. Total lengde mur: 54 m, totalt areal plate: 64 kv.m.

Plate gir mindre sjanse for fuktproblemer og et mye stivere gulv. Jeg hadde helt klart valgt støpt såle så sant tomta ikke var veldig skrånende og man gjerne vil ha lagringsplass under hytta.

hel1017

Sitat fra: Håvard på juni 21, 2018, 09:24:58
Har hytteplaner, og grubler på fundamentering: Ringmur eller støpt såle.

Er det stor forskjell i pris på dette? Eg ser det stort sett anbefales støpt såle. Er det andre argument enn pris for å eventuelt velge ringmur?

Aktuell plassering har 20-100 cm jorddekke over fjell, ca. 1-1,5 m forskjell i høgde på høgaste/lågaste hjørne. Total lengde mur: 54 m, totalt areal plate: 64 kv.m.

Vi holdt på med dette i fjor.  Det er ikke alltid så lett å velge løsning.
Det kommer jo litt an på budsjett og hva man er komfortabel med å utføre selv.
Eller om man tenker å sette bort jobben til andre.

Vi endte opp med glava ringmurelementer.
Først armering og støp av ringmur. Før oppfylling, isolasjon og støp av plate.

Vi valgte å sette bort jobben, men jeg tror det er veldig overkommelig arbeid hvis man ikke har 10 tommeltotter.
Grunnarbeid og betong arbeid er tungt og møysommelig arbeid så det gjelder å ikke stresse.
Jeg angrer ikke på at jeg satte det bort, selv om jeg nok skulle ha klart det selv også.

Vi hadde ca samme størrelse på vår såle. Husker ikke nøyaktig hva vi betalte, men tror det var i området 100 000 all in.




ksae

Henger meg på denne tråden, selv om det er en tid siden forrige innlegg. Vi skal bygge ny hytte og vurderer ringmur ift støpt plate. Støpt plate har fordeler bl.a. mht at det gir et stabilt og godt fundament og at hytta blir liggende litt lavere i terrenget, mens ringmur og bjelkelag antar jeg gir et lunere gulv når man har begrenset mulighet for elektrisk gulvvarme. Pris skal det visst ikke være så stor forskjell på. Vi legger varmekabler i entre og bad, men antar batterikapasiteten fort spises opp og at vi for det meste vil måtte leve uten gulvvarme.

Noen med hytte uten tilkoblet strøm som har vært gjennom samme vurdering mht bjelkelag eller støpt plate og som kan dele erfaringer? Hva bør man velge som gulvbelegg?   

EG

Vi har støpt plate. På gulvet har vi limt fast gulv av kork (hydrocork fra Wicanders), rett på betongen. Det er omtrent samme komfort som furugulv, og lunere enn vinyl og laminat. Godt og mykt å gå på, selv om det er behov for lugger på vinteren (fryser fort på beina når man har gulvvarme hjemme). Finnes i eik-etterligning og vi er godt fornøyd med dette gulvet.
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.

eisvin

Støpt plate og tilfarergulv med laminat. Selv familiens frysepinn måtte innrømme at gulvtemperaturen er god.

ksae

Takk for svar! Skal sjekke ut både tilfarergulv og gulv av kork. Når det gjelder det siste: kork kan selvsagt ikke brukes i dusj, men bruker dere kork for øvrig på bad og entré, dvs i rom der det kan bli vått?

EG

Vi har kork på stue, gang/entre og kjøkken, men kunne godt lagt på bad i følge produsenten. Valgte vinyl på soverom og bad, mest for å spare penger. Vinylen er også limt. Liming er nødvendig i hytte uten strøm for å sikre at det ligger i ro. Korkgulvet er av denne typen; https://wicanders.com/en/home/productdetail/wood/Castle-Toast-Oak-B0P1001
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.

Jutulhaugen

Laft på støpt plate (bta 129m2), tilfarergulv med 4" Glava. Beiset&lakket furugulv som virker overraskende lite kaldt! Oppvarming med vedfyring samt Wallas. På bad og toalett har jeg et mørkt belegg med skifermønster. Hytta ligger på 966moh delvis utsprengt "hylle", så mulig jordvarme spiller inn positivt.(?)
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

hel1017

Vi har nybygd hytte som vi har off-grid og uten gulvvarme. Betongsåle på mark som du ser bilde av lenger opp i tråden her.
Det skal veldig store off-grid anlegg til for å drifte varmekabler har jeg lest meg til, så det var ikke et alternativ for oss.
Ser det er flere som eksperimenterer med vannbårne løsninger og det er ikke sikkert det er så dumt. Men vi valgte bort dette også for å gjøre det enklest mulig.

Jeg hadde fra starten bestemt meg for å legge tregulv på tilfarere. Men jeg ble fort nedstemt. ???
Ønsket om et slitesterkt og vedlikeholdsfritt gulv veide tyngst. Så hos oss ble det tilslutt langt et premium laminatgulv fra Berry Alloc. I hele hytta unntatt badet.
Jeg var livredd for at dette skulle oppleves kaldt å gå på. Så jeg måtte gå både en og to runder med meg selv.

Løsningen hos oss ble å legge en varmereflekterende folie på betonggulvet og legge 2cm med xps isolasjon på oversiden av betongen. Under betongen ligger det 30cm med isopor.
Over isolasjonen som ligger oppå betongen ligger det 18mm sponplater som er lagt flytende i motsatt retning av isolasjonen og med  2cm lekt som en ramme i ytterkanten av isolasjonen mot vegg, slik at sponplatene får god støtte i ytterkantene.
Også laminatgulvet på toppen av dette.

Vi har hatt hytta i bruk et års tid nå og har bare gode erfaringer med løsningen.
Gulvet hos oss oppleves overhodet ikke kaldt med mindre hytta har stått uten varme når vi kommer opp.
Vi forvarmer hytta med Cami ovn og peisovnen overtar når vi kommer på hytta.
Du blir ikke varm på beina, men gulvet oppleves heller ikke kaldt slik jeg var redd for.

Gulvet er også helt dødt og ikke antydning til noe knirk noe sted.

Løsningen med å legge et nytt isolert gulv over betongen er kanskje litt overkill, men jeg er sikker på at hvis du legger gulv rett på betongen, uansett hvilken type gulv du benytter, så vil det oppleves kaldt. 

Selv så er jeg forsatt av den oppfatning at det skal være tregulv på hytter, men noen kamper vinner man og andre taper man. Happy wife, happy life.
Og sluttresultatet ble da slett ikke så verst til slutt.

Håper dette kan være til litt inspirasjon. Lykke til med valget.

ksae

Superinteressant, takk! Drøfter dette med snekker!

rogers

Noe av samme oppbygning i annekset hos meg. Radonduk og isopor under betongsåle.
Over sålen ligger det 5cm XPS, dampsperre, gulvspon, parkettunderlag og parkett.
Stabilt og lunt.

Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

ksae

Etter at flere melder her om gode erfaringer går det nok mot en lignende oppbyggingen av gulvet også i vår hytte. Utrolig imponerende dokumentasjon av hele hytteprosjektet! Veldig nyttig for oss som starter uten all verdens erfaring. Takk! 

jkirkebo

Det er ikke noe problem å få gulvvarme i en hytte uten innlagt strøm. Vi har det i vår og det fungerer supert. 750L akkumulatortank, vedovn med vannkappe og 20mm PEX-rør enten i spaltegulv (der det er tregulv) eller innstøpt i betong der det er betonggulv. Perfekt komfort :)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod