Bjelkelag > 4m

Startet av Håvard, juni 21, 2018, 09:34:50

Håvard

I planlagt hytte har eg ein del der det er planlagt 4,25 m lange golvbjelker, i utgangspunktet 2"x8" bjelker. Eg ser at det i tabellane frå byggforsk anbefales maks lysopning på frå 3,6 (30 cm c/c) til 3.15 (60 cm c/c) meter (forutsatt 2x8 C24 virke).

Kor problematisk er det å tøye grensene her? Bør eg evt. legge inn ekstra mur/støtte under?

jkirkebo

Sitat fra: Håvard på juni 21, 2018, 09:34:50
I planlagt hytte har eg ein del der det er planlagt 4,25 m lange golvbjelker, i utgangspunktet 2"x8" bjelker. Eg ser at det i tabellane frå byggforsk anbefales maks lysopning på frå 3,6 (30 cm c/c) til 3.15 (60 cm c/c) meter (forutsatt 2x8 C24 virke).

Kor problematisk er det å tøye grensene her? Bør eg evt. legge inn ekstra mur/støtte under?

Ja, det ville jeg gjort. Et stivere gulv er bare av det gode. Selv har jeg bjelker som er 6,38 lange i gulvet (fingerskjøtt 48x198) og de er understøttet 3 ganger underveis. Gir et superstivt gulv. Maksgrensene vil jeg holde meg laaangt unna.

Håvard

Takker for innspel. Som eg har teke opp i ein anna tråd (som du jo òg har kommentert på) har eg ikkje sprikra val av ringmur eller såle. Ein fordel med såle er jo at denne problemstillinga fell bort...

ik@guard.no

Sjekk ut S-Bjelken.  S-bjelken er en spesiell limtrebjelke i 48 mm bredde. Blir ikke særlig dyrere enn hvis du må legge cc 30 med vanlig 2x8".

Eks.
https://www.moelven.com/no/Produkter-og-tjenester/Limtre-og-Kerto/S-Bjelken/

Sæters

Hvor vanskelig er det med en midtsvill som deler spennet? Med ringmur kan du lage anlegg for en midtsvill og understøtte denne med et passe antall  pilarer hvis du har grei dybde til fjell. Alternativt en støpt/murt midtmur/såle på styropor for å forhindre telehiv hvis det ikke er fjell rimelig nært. For stort spenn i gulvbjelkene blir bare sjøgang som dumper verdi og bruksverdi på hytta.

Slyboy

Jeg har ett spenn på 4,15 meter. Jeg brukte 3"/8 og det føles som å gå på betong. Anbefaler å benytte dette istedet for 2"/8.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Håvard

Takker for svar. Etter litt grubling har eg vel landa på at det blir støpt plate, så dette blir ikkje noko problem :)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod