Ladespenning litium fra elbil

Startet av ThomasR, juli 31, 2018, 16:52:34

ThomasR

Jeg har byttet batteribank til en 8,2kWt litiumbank fra brukte elbilceller. Det er Alternativ energi i Grimstad som har bygd om og levert pakken.

Jeg har fått litt underlige råd/beskjeder fra firmaet når det gjelder programmering av ladespenning. Jeg har derfor rådført meg litt med Kirkebø her på forumet, da han er den jeg vet om med kanskje lengst erfaring med bruk av brukte elbilbatterier i solcelleanlegg. Han er flink til å dele med oss andre av sin erfaring!! Jeg syns Kirkebøs råd virker mest logisk basert på det jeg selv vet om litiumceller og hva som dreper disse og hva som gir lengst levetid. Men litt artig å høre hvordan flere har gjort det, eller hva slags råd andre har fått fra leverandører.

Pakken er bygd opp sju seriekoblinger.

Alternativ Energi anbefaler:
- Absorbsjonsspenning: 28,70V (4,1V/celle)
- Floatspenning: 28,2V (4,03V/celle)

Problemet med denne konfigureringen, slik jeg ser det, er at hvis batteriet først er ladet opp til 28,70V, og hytta ikke er i bruk noen uker, så blir jo spenningen liggende så høyt i ukesvis...

Kirkebøs anbefaling basert på eget anlegg og generell kunnskap om litiumceller:
- Både absorbsjons- og floatspenning på 28,35V (4,05V/celle)
- Man reserverer altså en buffer i topp man ikke bruker for å unngå at batteriet står med høy cellespenning over tid.

Alternativ energi mener 28,7V er nødvendig for celleutjevning..
(Jeg har sendt dem en e-post der jeg ber de redegjøre for om BMSen de bruker virkelig krever 4,1V/celle for å utjevne, men venter på svar. Er nok litt ferieavvikling der.

Flere som har vært borti problemstillingen eller har tanker?
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

elektrikern

Har samme batteripakka fra Alternativ Energi. Solcelleregulatoren lader opp til ca 28,2v. Dette er innstilt fra Alternativ Energi og skulle være passe for denne pakka.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

ThomasR

Sitat fra: elektrikern på august 01, 2018, 13:51:24
Har samme batteripakka fra Alternativ Energi. Solcelleregulatoren lader opp til ca 28,2v. Dette er innstilt fra Alternativ Energi og skulle være passe for denne pakka.

Vil det si at både absorbsjon og float er innstillt på 28,2V? Eller lader den kortvarig med høyere spenning? Jeg fikk som sagt beskjed om 28,2V som floatspenning, men 28,7V som absorbsjon.

Hvis de har stilt inn din regulator til å stoppe på 28,2V, så kolliderer jo iallfall det med det de sier om behov for 28,7V for at celleutjevning skal skje. 28,2V er jo bare ca 4,03V per celle.

Er du forresten fornøyd med batteriet? Hatt det lenge?
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

dybis

Begge rådene gir mening...

Det er mest vanlig å balansere batteriene når de er fullladet (eller nesten tom). Ellers er det vanskelig å balansere p.g.a. relativt flat spenning.

Samtidlig så er det ikke optimalt å lagre batteriene på full spenning med tanke på levetid.

Spørsmåølet er hvor ofte trenger du å balansere... kan du se spenningen på de ulike cellene?

jkirkebo

Sitat fra: dybis på august 02, 2018, 16:00:26
Begge rådene gir mening...

Det er mest vanlig å balansere batteriene når de er fullladet (eller nesten tom). Ellers er det vanskelig å balansere p.g.a. relativt flat spenning.

Samtidlig så er det ikke optimalt å lagre batteriene på full spenning med tanke på levetid.

Spørsmåølet er hvor ofte trenger du å balansere... kan du se spenningen på de ulike cellene?

Min BMS begynner balansering når battericellene er over 4,00V (konfigurerbart). Jeg ser som regel maks 60mV forskjell mellom de, så det fungerer nok fint.

ThomasR

Jeg fikk følgende svar fra Alternativ Energi vedrørende hvorvidt man MÅ lade til 4,1V/celle for at balansering skal skje:


Hei Thomas.

Balansering fungerer etter prinsippet om å tappe høyeste celle/r. I slike system tapper man kun når spenning når ønsket nivå. Celler som eventuelt når opp til 4,1Volt før de andre vil da holdes på 4,1 inntil de andre også har 4,1Volt. Samme system har vi i flere år brukt på EL-bil ombygginger. Det har vist seg å være det absolutt sikreste systemet, og har gitt helt perfekt balansering av batteripakkene. De vil så vidt kunne begynne å balansere litt før 4,1Volt, og øker på med tapping desto høyere spenningen går. Dermed blir balanseringen veldig nøyaktig.

Det er også forskjell på celler, slik at noen fint tåler standard lading opp til 4,1-4,2Volt uten at det går ut over levetiden. Batteriretur har testet dette over tid, og kjører 4,14 Volt på sine anlegg, for da er de godt under anbefalt spenning for cellene (er ikke sikker på hvilke celler de har)
Tesla kjører nærmere 4,20Volt, og har nå justert sin anbefaling om standardlading opp fra 80%, til 90%.

De cellene som sitter i din batterikasse er bygd for å lades som standard opp til 4,1Volt.
Hvis du ønsker å bare lade til 4,05Volt, så kan du kjøre automatisk equalizing en gang pr uke, eller hver 14dag til 4,1Volt. Hvis du gjør det for sjelden, så risikerer du å få ubalanse i cellene over tid. Vi mener at det ut ifra en nytte / levetids beregning ikke vil lønne seg å bare lade til 4,0-4,05Volt, men hvis du ikke har behov for større kapasitet så vil det ikke skade cellene.


Med Hilsen
Svein Teistedal
Alternativ Energi AS
Industriveien 26
4879 Grimstad
www.alternativenergi.no
s.teiste@online.no
tlf: +47  37049446



Det ser med andre ord ut til at jeg med denne pakka med jevne mellomrom må/bør lade opp til 28,7V (4,1V/celle) for å være trygg på at cellene balanserer. Han anbefaler å programmere denne spenningen inn som equalize hver 14. dag hvis jeg på det jevne kun ønsker å lade til 4,05V/celle.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Jgytterdal@gmail.com

Kan dere som har kjøpt pakka fra Alt. Energi dele erfaringer med dette.
Opplevd ytelse, kapasitet vinter osv....
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

ThomasR

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på desember 20, 2018, 03:20:25
Kan dere som har kjøpt pakka fra Alt. Energi dele erfaringer med dette.
Opplevd ytelse, kapasitet vinter osv....

Vi har ikke hatt batteripakka gjennom noe vinter enda, men kan jo si noen få ord foreløpig:

- Battericellene er bygd inn i et solid stålkabinett. Positivt!

- BMS som er brukt er utrolig enkel. Den gjør nok jobben, men mangler justeringsmuligheter og mulighet for monitoring. Negativt!

- Kapasitetsmessig ser det foreløpig ut til å være som forventet! Man kan trekke stor effekt uten særlig stort spenningsfall, og ellers ingen indikasjon på at man får færre kWt enn man betaler for. Men mangler brukererfaring fra mange minusgrader. Rundt 0 grader virket iallfall alt uproblematisk!
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Jgytterdal@gmail.com

Takker for svar. Høres jo positivt ut.
Noen mulighet for å monitorere dette på noen annen måte en å skifte bms?
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

ThomasR

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på desember 28, 2018, 21:03:27
Takker for svar. Høres jo positivt ut.
Noen mulighet for å monitorere dette på noen annen måte en å skifte bms?


Da må man i så fall montere en monitorløsning med separate spenningsmålere over hver av de seriekoblede cellegruppene.

BMS i dette batteriet fungerer som følger:

(La oss for enkelthets skyld si at batteriet består av 7 celler. I virkeligheten er det 7 grupper av parallellkoblede celler som så er seriekoblet)

CELLEBALANSERING:
Dette foregår individuelt og uavhengig på hver enkelt celle. Det sitter en motstand mellom + og - på hver celle som aktiveres hvis spenningen nærmer seg 4,1V. Denne motstanden «svir av» opptil 1 A, økende etter hvor høy cellespenningen er. (Tilsammen har altså batteriet 7 slike)

SIKKERHET MOT OVER- OG UNDERLADING:
Fra en kontrollboks går det en kabel ut via alle de 7 cellebalansererne og tilbake til boksen. Hvis en enkelt celle får for høy (over 4,24V) spenning eller for lav spenning (tror det er under 3,2V), så sendes et signal via denne kabelen til kontrollboksen. Kontrollboksen vil da skru av et relé, slik at all strøm til og fra batteriet kuttes.

Fordeler:
Et enkelt og rimelig system. Sikkerheten bør være bra ivaretatt her. Balansering fungerer bra så lenge man av og til topplader til 28,7V (4,1V/celle)

Ulemper:
- Ingen monitoring på cellenivå
- Ikke mulig å justere ved hvilken spenning balansering skal starte
- Releet slår av strømmen begge veier hvis grensene for høy/lav spenning brytes. Med andre ord: Hvis releet slår ut grunnet lav spenning, så vil også lading avbrytes. (Dette siste syns jeg personlig ikke betyr så mye, all den tid dette bare er sikkerhetsmekanismer. Jeg har programmert både Multiplus og MPPT-regulator til å slå ut FØR BMS gjør det!)

Skulle gjerne hatt en REC BMS eller liknende med masse justeringsmuligheter og bedre oversikt, men føler meg samtidig trygg på at denne ivaretar nødvendig sikkerhet for batteriet.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

jkirkebo

Sitat fra: ThomasR på desember 29, 2018, 08:56:54
Ulemper:
- Ingen monitoring på cellenivå
- Ikke mulig å justere ved hvilken spenning balansering skal starte
- Releet slår av strømmen begge veier hvis grensene for høy/lav spenning brytes. Med andre ord: Hvis releet slår ut grunnet lav spenning, så vil også lading avbrytes. (Dette siste syns jeg personlig ikke betyr så mye, all den tid dette bare er sikkerhetsmekanismer. Jeg har programmert både Multiplus og MPPT-regulator til å slå ut FØR BMS gjør det!)

Høres ut som det er brukt en billig Kina-BMS?

At strømmen slås av begge veier ved underspenning er en STOR ulempe. La oss si at hytta har et visst grunnforbruk. Så går det mange dager uten lading (f.eks i desember) og pakken tappes ned. Til slutt slår BMS av alt, og når sola plutselig skinner neste dag så lades ikke pakken opp igjen men blir stående utladet lenge og blir kanskje ødelagt.

Greit at Multiplus kan programmeres til å kutte ut tidlig, men det er ikke alltid det er nok. Man kan ha andre forbrukere som går utenom den. Jeg har f.eks en DC-DC for å lage 12V samt en PoE-switch som går rett på 53V batterispenning. Disse kan ikke programmeres til å kutte selv, de må stoppes av BMS ved for lav spenning.

Det er visse ting som jeg ville satt som absolutte krav for å kjøpe en ferdig pakke:

- Mulighet til å lese ut spenning på cellenivå (helst med display men i det minste med PC)
- Balansering også når pakken ikke er toppladet (f.eks fra 4,0V)
- Separat utkobling av lading og forbruk

Det høres ut som Alternativ Energi burde satse på en litt mer avansert modell. Den de bruker nå høres ut som den passer best på et elsykkelbatteri.

Om BMS kutter lading/utlading samtidig, hvordan får du koblet inn lading igjen?

ThomasR

Ved en evt utkobling resettes releet ved en manuell bryter.

Jeg er jo helt enig med deg, Kirkebø! De burde definitivt valgt en mer avansert BMS-løsning!

Samtidig så vil den nok gjøre nytten i de fleste anlegg. Hvis egetforbruket til «standby utstyr» kan tappe ned hele batteripakka på en måned eller to, så har man kanskje en litt uheldig dimensjonering..?

Personlig overvåker jeg spenningen hjemmefra, og vil få en alarm hvis spenningen i anlegget blir for lav. Da kan jeg (hvis så skulle skje) starte aggregatet og lading hjemmefra.

Så ja, er jo enig med deg! Og hadde jeg kunnet like mye om BMS-er da jeg kjøpte batteriet som jeg kan nå, så hadde jeg nok vært litt mer opptatt av å sjekke dette nærmere. Personlig syns jeg det er kjipere at man ikke kan monitore på cellenivå og at man ikke kan justere når balansering starter, enn at den kutter både lading og forbruk hvis yttergrenser nås.

Men jeg tror likevel denne BMS-en gjør jobben i de fleste installasjoner.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

frank2

Det er vel litt urealistisk at produsenter av små batteripakker skal bruke en dyr BMS
De fleste forbrukere er vel ikke heller interessert i å ha en PC e.l. for å sitte og følge med på cellespenninger, dette blir jo for de av oss som er litt spesielt interessert.
Noen hevder jo også at en enkel BMS faktisk kan være tryggere enn en avansert.
Enten vi vil eller ikke så er nok BMSer produsert i Kina fremtiden, det meste av elektronikk lages jo der allerede.
Det som er spesielt med hyttebruk er jo at vi kanskje ønsker å holde cellespenningen på et ganske stabilt nivå som gir lengst mulig levetid, ikke hurtig opplading med etterfølgende utlading.
Da er jo en justerbar BMS veldig nyttig, men utvalget er jo ganske begrenset, spesielt til en rimelig pris.

jkirkebo

Sitat fra: frank2 på januar 01, 2019, 19:45:11
Det er vel litt urealistisk at produsenter av små batteripakker skal bruke en dyr BMS
De fleste forbrukere er vel ikke heller interessert i å ha en PC e.l. for å sitte og følge med på cellespenninger, dette blir jo for de av oss som er litt spesielt interessert.
Noen hevder jo også at en enkel BMS faktisk kan være tryggere enn en avansert.
Enten vi vil eller ikke så er nok BMSer produsert i Kina fremtiden, det meste av elektronikk lages jo der allerede.
Det som er spesielt med hyttebruk er jo at vi kanskje ønsker å holde cellespenningen på et ganske stabilt nivå som gir lengst mulig levetid, ikke hurtig opplading med etterfølgende utlading.
Da er jo en justerbar BMS veldig nyttig, men utvalget er jo ganske begrenset, spesielt til en rimelig pris.

Mer avanserte BMSer kommer nok til å falle mye i pris fremover når produksjonen og utvalget øker.

Ellers er jeg uenig i at forbrukere ikke er interessert i en noe mer avansert BMS. Å måtte resette BMS med en bryter for å få startet lading er ikke god design. Det logiske ville vært at lading startet når man startet aggregatet. Å måtte lete etter manualen for å finne ut hvordan man får igang lading er kronglete, spesielt når hytta er mørklagt ;)

Å måtte lade batteripakken til en spenning som over tid er skadelig for pakken for å få balansert den er heller ikke god design. Forbruker bør kunne velge et ladenivå som gir batteripakken lang levetid uten at det går ut over muligheten for balansering.

Visning av cellespenning er ikke så viktig, og trenger ikke være med i standardpakka. Men det bør være mulighet for å kjøpe en display som viser dette og annen info som SOC om man ønsker det. Det er dumt å måtte bruke ekstern batteriovervåkning når BMS har full oversikt over dette.

I forhold til kostnaden for hele batteripakka er ikke en god BMS dyr. For sluttbruker ligger de på ca. 5000,-, for de som kjøper mange en del under dette. På en batteripakke til kanskje 50.000,- er det ikke de 3-4.000,- man bør spare.

ThomasR

Litt oppdatert info om foreløpig erfaring med 8,2kWt lithiumpakka levert av Alternativ energi.

Jeg har fortsatt aldri foretatt noe fullstendig nedtapping ned til BMS slår av forbruk, så vanskelig å si noe nøyaktig om kapasiteten. Men erfaringen så langt er god. Den største effekten jeg har trukket ut er ca 2,5kW, og da synker spenningen rundt 0,5V under belastning.

Jeg har i følge batterimonitoren vært nede i 40% gjenstående energimengde. Jeg har da en hvilespenning på 27,10V (3,87V/celle)

Men:
Jeg savner en mer avansert BMS med mulighet for avlesning på cellenivå. Jeg har ingen mulighet til å følge med på hvor stor ubalanse det evt er i cellene, og må derfor også bare gjette på hvor ofte jeg bør lade til 28,7V for å balansere.

Jeg tror på mange måter batteribakka er veldig grei for "hvermansen" som bare skal ha noe som fungerer. For det opplever jeg den gjør, og så lenge man med jevne mellomrom lader til 28,7V, så er jeg rimelig sikker på at den balanserer greit.

Men for de av oss som liker å følge med, og kanskje også gjøre noen egne innstillinger (f eks når balansering skal starte), så blir det litt mangelfullt.

Personlig har jeg nok gode nok elektronikkunnskaper til å kunne ha bygd meg et eget batteri av moduler fra Nissan Leaf, og investert i en skikkelig REC-BMS. Så jeg angrer på at jeg ikke gjorde det.

Men det sagt:
Jeg har stor tro på at denne pakken vil levere problemfritt i mange år :-)
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Jgytterdal@gmail.com

Takk for bra oppdatering på denne pakka , greit å høre at tingene fungerer som forventet!

Jeg tror den enkle BMSén kan fungere greit så lenge man sørger for å unngå å lade batteriene helt ut.

Selv er jeg skrudd sammen slike at eg lader heller oftere en sjelden!

etter hver kan jo  vurdere å bytte ut BMS selv med en litt mere avansert model med litt mere overvåking og styringsmuligheter
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Offpist

Er det mulig å poste noen bilder av denne pakken?
Lite info å finne..

Selv har jeg bygget en god del batteri pakker nå av el-bil batterier.. bare litt nysgjerrig på hvordan Alternativ Energi har bygget sine løsninger.

Er også enig i det som nevnes over at man bør ha BMS med to rele`r.. en for under spenning og en for overspenning.

Generell vil jeg også si at 4,1V spenning på celle nivå er ganske safe. Ville ikke bekymret med om å senke det lavere enn det.
Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

ThomasR

Sitat fra: Offpist på januar 24, 2019, 09:53:28
Er det mulig å poste noen bilder av denne pakken?
Lite info å finne..

Selv har jeg bygget en god del batteri pakker nå av el-bil batterier.. bare litt nysgjerrig på hvordan Alternativ Energi har bygget sine løsninger.

Er også enig i det som nevnes over at man bør ha BMS med to rele`r.. en for under spenning og en for overspenning.

Generell vil jeg også si at 4,1V spenning på celle nivå er ganske safe. Ville ikke bekymret med om å senke det lavere enn det.

Jeg skal se om jeg kan få tatt noen bilder en dag, men pakka mi er litt godt innebygd...

Du nevner at du vurderer 4,1V/celle som "ganske safe". Kan du utdype litt hva du legger i det? Tenker du at det er uproblematisk i forhold til degradering å la pakken stå med 4,1V/celle, selv om det kan bli stående i ukesvis slik?

Siden man med denne BMSen uansett MÅ lade opp til 4,1V/celle med jevne mellomrom, så hadde det selvsagt vært enklest å bare la den stå på dette hele tiden. Selv har jeg vurdert det slik at 4,1 virker i ovrkant høyt for "oppbevaring", særlig sommerstid i varmen. Å lade opp til 4,1V/celle, for så å bruke pakken umiddelbart etterpå, er jo selvsagt helt uproblematisk!

Jeg har derfor valgt å ha MPPT-regulatoren på 4,05V/celle på det jevne, for så å skru den opp på 4,1V/celle et par dager inne i mellom.

Men kanskje er det lite reell forskjell på dette og å bare ha den på 4,1V/celle hele tiden. Iallfall vinterstid, da er degraderingen mindre, samt at den på grunn av lite sol faktisk sjeldnere vil nå maks innstilt spenning...
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Offpist

Ladespenningen er faktisk lavere om vinteren enn om sommeren.
Sånn sett burde man være mer forsiktig med høy ladespenning om vinteren, enn det man er om sommeren.

Får komme tilbake med mer utfyllende svar en annen gang.
Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

ThomasR

Sitat fra: Offpist på januar 25, 2019, 12:09:05
Ladespenningen er faktisk lavere om vinteren enn om sommeren.
Sånn sett burde man være mer forsiktig med høy ladespenning om vinteren, enn det man er om sommeren.

Får komme tilbake med mer utfyllende svar en annen gang.

Ja, følger deg på den. Men som nevnt tidligere er det ikke selve ladespenningen jeg er bekymret for. Effekten det lades med siste bit opptil 4,1V/celle er vinterstid (iallfall i mitt anlegg) svært lav. Med aggregat lader jeg uansett ikke høyere enn til 4,05V/celle.

Det er helst det at batteriet etter å ha nådd de 4,1V/celle blir stående slik i noen uker, jeg tenker på. Og DEN BITEN bør jo være mindre problemtatisk vinterstid enn sommerstid...?

Som nevnt lader jeg i dag på det jevne til 4,05V/celle, og topplader til 4,1V/celle bare av og til.
Men det ble interessant å diskutere det litt igjen, basert på at du nevnte at "4,1V/celle bør være ganske så safe". Men mulig du snakket helst om selve ladespenningen, ikke det å bli stående slik.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Offpist

Ja, du har rett i at 4,1 er nok ikke ideell spennnig for lagring over lengre tid.
Så hvis ingenting står og trekker strøm og du ikke skal bruke hytten på en stund er det lurt å gå noe ned.
Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

Slyboy

Hvordan gikk det utover vinteren med denne pakken? Fungerte den som forventet?

Sitter så si klar og skal bestille en pakke med 48V/16kW batteribank, men hadde vært greit å høre hvordan den fungerte i frosten?
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

ThomasR

Sitat fra: Slyboy på juli 31, 2019, 20:38:15
Hvordan gikk det utover vinteren med denne pakken? Fungerte den som forventet?

Sitter så si klar og skal bestille en pakke med 48V/16kW batteribank, men hadde vært greit å høre hvordan den fungerte i frosten?

Alt har fungert fint med vår så langt. Det skal dog sies at vinteren 2018/2019 ikke akkurat var den kaldeste i manns minne.

Det er tre ting jeg ikke liker:
- Man må av og til lade til 4,1V/celle for at BMS skal balansere (ikke justerbart)
- Det er ingen mulighet for å koble til skjerm eller pc for å overvåke batteriet på cellenivå.
- Hvis batterispenning mot formodning blir for lav eller høy, så kobles både forbruk og lading ut.

Bortsett fra dette, så virker batteriet å levere varene, og ingen trøbbel hos oss så langt. Kameraten min som ikke har noe overvåking hjemmefra (jeg har via GSM-enhet) opplevde derimot et problem nettopp med BMSens virkemåte:
De hadde glemt en strømtrekker (som går utenom inverteren) på ved avreise. Det lå snø på panelene i dette tidsrom, slik at etter ca 1 uke var spenning så lav at BMS (korrekt) koblet ut forbruket. Men dermed også laderegulator. Slik at da sola smeltet snøen av og egentlig skulle lade opp det uttappede batteriet, så skjedde jo ikke det.
Batteriet ble dermed stående med svært lav spenning til neste gang de kom til hytta og fikk nullstilt BMS.

Min vurdering er så langt at batteriet er bra, men at BMSen som Alternativ Energi bruker er  av det simple slaget. Den gjør jobben med å koble ut ved for lav spenning, og den balanserer så lenge man av og til lader til 4,1V/celle. Men man må være klar over begrensningene den har sammenliknet med f eks en god REC BMS.

Utover disse begrensningene har pakken fungert som forventet!
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

glamsland

Hiver meg på denne gamle tråden..
Jeg har nå kjøpt meg et 24v 6.3kw lithium batteri fra alternativ energi. Mye bra informasjon her. Jeg har fått samme info ang ladespenning som dere. Interressant det med " eqlizing " hver 14dag, smart. Hva er drres erfaringer nå etter noen år?  Fortsatt samme orginale bms? Eller byttet til noe mere avanert?   Ser den som sitter på min, tror ikke det er bms'en , men bare rele styringen som går ned til bms med en kabel. Ser den boksen koster 200$ på en nettside..
Hvordan står det til med batteriene deres? 😁
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

ThomasR

Sitat fra: glamsland på oktober 28, 2021, 20:05:22
Hiver meg på denne gamle tråden..
Jeg har nå kjøpt meg et 24v 6.3kw lithium batteri fra alternativ energi. Mye bra informasjon her. Jeg har fått samme info ang ladespenning som dere. Interressant det med " eqlizing " hver 14dag, smart. Hva er drres erfaringer nå etter noen år?  Fortsatt samme orginale bms? Eller byttet til noe mere avanert?   Ser den som sitter på min, tror ikke det er bms'en , men bare rele styringen som går ned til bms med en kabel. Ser den boksen koster 200$ på en nettside..
Hvordan står det til med batteriene deres? 😁


Interessant å høre at Alternativ Energi ser ut til å ha byttet type BMS. Legg gjerne ut link til den BMS en fra nettstedet du fant. Eller bilder fra egen installasjon.

- Jeg har valgt å lade til 4,05V/celle på det jevne, og equalize til 4,1V/celle hver 14. dag. Det ser ut til å ha fungert bra.
- Jeg merker ingen reduksjon i kapasiteten i batteriet mitt så langt. Men det er jo bare en subjektiv erfaring. For å teste det skikkelig, må jeg i tilfelle tappe ned til BMS slår av batteripakka og lese ut hvor mange Ah jeg har dratt ut. Det er det AE gjør før de leverer ut pakka, og som danner grunnlaget for hvor mange kWt de selger.
- Jeg savner muligheten til oversikt over spenningen på hver enkelt cellemodul. Rent bortsett fra det, så virker det som om BMS gjør jobben sin greit med balansering. Har aldri tappet batteriet så langt ned at BMS har slått av strømmen, da jeg har programmert Multiplus relativt konservativt.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

glamsland

oktober 29, 2021, 08:17:34 #25 sist endret: oktober 29, 2021, 11:52:49 by glamsland
her er link til den som står i mitt batteri:

Ser nå at den har separate bms moduler på hvert batteri, som igjen går opp til kontrollboksen. kontrollboksen har releer som bryter leder på batteriet ved feil, samt en trykknapp for resetting av evt feil.
https://www.ev-power.com.au/product/bcu-ppak/

80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

ThomasR

Sitat fra: glamsland på oktober 29, 2021, 08:17:34
her er link til den som står i mitt batteri:

Ser nå at den har separate bms moduler på hvert batteri, som igjen går opp til kontrollboksen. kontrollboksen har releer som bryter leder på batteriet ved feil, samt en trykknapp for resetting av evt feil.
https://www.ev-power.com.au/product/bcu-ppak/



Da er det i bunn og grunn samme BMS som de brukte da jeg kjøpte. Som sagt: Ser ut til at den gjør jobben greit, det er når det kommer til monitoring/oversikt/kontroll, den oppleves noe simpel...
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

glamsland

etter å ha sett meg både sliten og sår i øynene på diverse youtubekanaler og forum, så tenker jeg at jeg bytter ut bms`en men en litt mere brukervenlig type. Kommer til å gå for QUCC bms.  En Li-ion 200a 7S bms med rele . det selges også egne display med tuchskjerm til denne. den har også en bra app som man kan følge med på balanseringen, samt gjøre endringer på parametere. 

Bakdelen med den bms som følger med batteriet mitt er at man ikke vet hva som skjer, man må bare stole på at den gjør jobben sin...,- noe den sikkert gjør, men uansett interessant å kunne følge med for en duppedittfreak som meg..

Har lest så mye om dette temaet nå, at hadde jeg vist det jeg vet nå, så hadde jeg nok heller bygget mitt eget batteri.. , men nå har jeg nå det jeg har og trives med det..

Blir nok montering utpå nyåret. ;D

80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

glamsland

Det testes nå med en miniversjon av mitt 7s batteri hjemme på verkstedet. Den nye bms'en er koblet opp mot 7s 3.7v/3a celler. Dette simulerer da samne spenning som mitt hyttebatteri fra Alernativ energi.

Funker knall,- ladet opp og ned , og testet forskjellige senarier for å utløse utkobling. Veldig lærerikt kveldsyssel..

Men nå har det oppstått et nytt lite "problem".. jeg finner ikke ut hvilken type celler jeg har. Siden jeg nå planlegger å åpne opp et batteri som er laget av noen andre, og leveres med garanti, så tar jeg over ansvaret for hva som evt måtte gå galt med batteriet i ettertid.
Har kontaktet leverandøren ,fortalte min ombyggingsplan og fremla min forståelse av garantibortfallelsen, samt ba om celleinfo. de hadde ingen detaljinfo på batteriene , de viste bare at de kom fra xxx bil og brukte standard li-ion ladeparameter, samt at han kunne oppgi at den bms som de bruker kutter på nedre grense 3.1v.

Den er grei, jeg har jo hoved-parameterene, så sikkerheten skal jwg nok gå god for, men uansett, det kunne vært betryggende åvite nøyaktig hvilken kjemi som er brukt, anbefalte maxladespenninger fra produsent osv..

Har googlet rundt, men finner ingen andre bilder av samme som mitt batteri. Det likner på bmw sitt batteri, men er for høyt. Likner mere på volvo sitt hybrid batteri, men fortsatt ikke samme...
Vedlegger et bilde av cellene tatt fra siden. Det er mange celler, 3celler i parallell, så 7 i serie.
Så hver celle må være ca 3.7v/90 amp.

Noen som har,sett noen slike celler før?


hmm.. får ikke lastet opp bilder.. hvorfor ikke?  "finnes ikke bildemappe " er meldingen..
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

glamsland

Prøver å lage en link til bilde....

På bildet ser du cellene stå på høykant. Bms i den hvite boksen på toppen. Den blå kabel er en varmekabel..
Høyde ca40cm, hver celle bredde ca 2cm. Dybde ca 30cm.   

https://imgur.com/a/lOekrxB
https://imgur.com/a/lOekrxB
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Jgytterdal@gmail.com

Har hatt mine Lev50 celler (16s7p) et par tre år nå, sammen med Rec bms.
Og jeg må bare si at hytteliv må regnes før og etter vi fikk disse batteriene.
De har vært helt strålende synes jeg. Om de har tapt seg ørlite grann er helt ubetydelig.
Den viktigste egenskapen bort sett fra kapasiteten, er evnen til å tåle stor belastning uten spenningstap.
Jeg kan belaste med ca 2,6kw (stekeovn) og synker spenningen med ca 0,35v
Det er meget bra.
Lader batteribanken opp til 28,7v (4,1v) og det fungerer helt greit, equalizer aldri da jeg ikke helt ser poenget med det. Bms vil optimalisere celle spenningen konstant,
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Ygnastølen

Det må jeg si meg enig i @Jgytterdal, hadde egentlig nye AGM, og like "stor" i kapasitet som litium, men det er som natt og dag i komfort og brukeropplevelse:-)
Som å ha 230V fra en dyr strømleverandør, foruten regningen:-)
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Hyttesol

Blybatterier har vel en del mer "dødgang" i spenningen fra man lader til man belaster batteriet, og et 12V blybatteri kan sikkert svinge med 2V, der det knapt er merkbart på et lithiumbatteri. I tillegg til generell høyere indre motstand.
Tar man med et fulladet til et fullt uttappet batteri kan sikkert spenningen svinge med så mye som 5V per batteri innenfor "normalt spenningsområde". Så med en 48V batteribank kan batterispenningen svinge mellom 39-59V (39V lav SOC + belastning, til 59V absorbsjonsspenning når det kompenseres for kulde)

I praksis har jeg aldri opplevd at det å starte en stor last har konket ut inverteren, med mindre batteriene har vært lavt tappet ned og under anbefalt SOC i utgangspunktet. Jeg ser for meg at spenningstap kanskje er et større problem med litt mindre batteribanker, hvor man har batterier som er bra oppladet, men ikke store nok til å klare å levere nok strøm på en gang?

Det jeg derimot opplever er at når en stor last kobles inn, så blir det en liten dipp i AC-spenningen hvor man ser at lysene gir et lite blink (skjer også med rene resistive laster som stekeovn, varmeelement i oppvaskmaskin, og ikke bare induktive laster). Jeg har tenkt at det antagelig normalt og bare pga. at inverteren bruker noen millisekunder på å finne ut hvor mye strøm den må gi for å stabilisere seg på riktig AC-spenning ut. Det er ikke noe som plager meg eller noe jeg tenker at må fikses.

Men dere som har erfaring med både lithium og bly, har dere merket om det er forskjell her etter bytte til lithium?
Jeg har lurt på om kanskje blybatteriene kan ha litt å si her fordi samtidig som inverteren prøver å trekke mer, så faller DC-innspenningen, som igjen gjør at inverteren må øke pulsbredden enda mer enn den først "planla" for å kompensere for spenningstapet på DC-siden. Det blir som å skulle ta et hopp, hvor gulvet under gir etter i det man tar sats. Man når ikke helt opp der man tenkte, så må ta et nytt kraftigere hopp hvor man tar høyde for svikt i gulvet. Mens på lithium blir det mer som å hoppe fra et solid underlag hvor man når opp på første forsøk.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

glamsland

Da er jeg ferdig med ombygging av strømskapet og bytting av bms på lithium batteripakka. 
Det ble jo selvsagt slutt på all garanti fra batterileverandøren, men den sjansen tar jeg..

Den opprinnelige bms kunne ikke avleses på noe vis, så jeg hadde ingen anelse hvilken tilstand cellene befant seg i.

Etter en vinter med mye undersøkelser så gikk jeg for en QUCC smart bms. 200a.
Denne har bluetooth som man kobler til en app for å se batteri-info.

Byttingen gikk veldig greit, og faktisk så var balansen i batteriene helt grei med den gamle bms'en. Men som den tekno-nerden jeg er, så liker jwg å følge med på batteriene, så for min del var det verdt det.

På bildet her ser du hver celle, balansediferensen, ampereforbruk, og temperatur. Her kan selvsagt alle innstillinger enkelt endres. Alle mulige alarmgrenser som evt slår ut releet slik at batteriet ikke tappes mer enn det bør, eller heller ikke overlades hvis feks laderegulatoren ryker og sender inn for høy spenning osv..  veldig fornøyd👍
Screenshot_20220508-123825_xiaoxiang.jpg
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

glamsland

SitatMen nå har det oppstått et nytt lite "problem".. jeg finner ikke ut hvilken type celler jeg har. Siden jeg nå planlegger å åpne opp et batteri som er laget av noen andre, og leveres med garanti, så tar jeg over ansvaret for hva som evt måtte gå galt med batteriet i ettertid.
Har kontaktet leverandøren ,fortalte min ombyggingsplan og fremla min forståelse av garantibortfallelsen, samt ba om celleinfo. de hadde ingen detaljinfo på batteriene , de viste bare at de kom fra xxx bil og brukte standard li-ion ladeparameter, samt at han kunne oppgi at den bms som de bruker kutter på nedre grense 3.1v.

Den er grei, jeg har jo hoved-parameterene, så sikkerheten skal jwg nok gå god for, men uansett, det kunne vært betryggende åvite nøyaktig hvilken kjemi som er brukt, anbefalte maxladespenninger fra produsent osv..

Har googlet rundt, men finner ingen andre bilder av samme som mitt batteri. Det likner på bmw sitt batteri, men er for høyt. Likner mere på volvo sitt hybrid batteri, men fortsatt ikke samme...
Vedlegger et bilde av cellene tatt fra siden. Det er mange celler, 3celler i parallell, så 7 i serie.
Så hver celle må være ca 3.7v/90 amp.

Noen som har,sett noen slike celler før?


hmm.. får ikke lastet opp bilder.. hvorfor ikke?  "finnes ikke bildemappe " er meldingen..


Oppdatering;  har nå, via en kar på et annet forum fått høre at mitt "bmw" batteri er fra en KIA soul!  Fortsatt meget overrasket over at leverandør som bygget denbe pakka hardnakket påstår at det kommer fra en bmw.. som jeg sa til han tidligere i vår, så har ikke bmw denne typen eller dimensjoner på sine celler . Dette er ncm pouch celler. Han som ga meg info, sendte meg også datablad og bilder av orginalbatteriet for sammenlikning. Ingen tvil. 

Men uansett greit å være ferdig med det, å slippe å tvile..👍Screenshot_20220509-171438_Office.jpg
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod