Utfasing 3G900MHz

Startet av Offgrid, september 04, 2018, 09:52:47

Offgrid

Hei, straks starter nedbygging av dette frekvensbåndet og blir erstattet av 4G hos både Telia og Telenor.
Spørsmålet er vel om dekningen blir like bra spredt mellom bakkar og berg med høyere frekvens?
Vi som har 3G900MHz i dag har ikke mulighet til SMS fjernstyring av div utstyr, noen som vet om dette nå vil bli mulig ved overgang til 4G?   SMS er vel såvidt jeg forstår på 2G båndet.
Dette er med tanke på en evt installasjon av Wallas m Sikom-styring.

Noen som har innsikt her inne?

OS

Jeg har også Mobilt bredbånd på 3G900 som ikke kan brukes til Wallas. Vi kan fint sende SMS til hverandre på mobil så SMS virker fint på 3G. Det er Sikom-enheten som ikke støtter 3G.

Jeg har inntil nå brukt retningsstyrt antenne på Sikom som peker på en 2G sender fra Telenor men den virker ikke lengre.

Hadde jeg visst at Wallas styringen bare virket på "gammeldags" 2G før jeg bestilte den så hadde jeg nok valgt Cami eller Safire isteden da de kan styres over nettet.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

poster svar jeg fikk fra Pasi Alvemaa som er Technical Manager Wallas Finland:
Det skal i følge han gå an å styre Wallas via en 3 part enhet med rele styring.
se tekst jeg fikk fra han:

"
Start and stop
The heater can be started by using remote control device which has a relay and its state can be controlled. The control panel needs to be plugged to a heater to get it work.
The command of the control panel "Start heater" is a digital input signal with an internal 10 kohm pull-up resistor to 5 volts.

To start the heater, pull this "Start heater" signal low to GND. To stop the heater, drive the "Start heater" high or release it.
Signal level is interpreted as low, if voltage in connector pin is 0.0 - 1.0 volts. If signal level is between 4.0 - 5.0 volts the signal is interpreted as high.
Signal state of the "Start heater" should be high and stable as long as the heater is wanted to be on.
Stopping heater is possible, even if the heater has been started from the control panel, by pressing a heater button. This is done by first pulling "Start heater" low (at least 5 seconds) and then releasing it.
Flame detection
"Flame detection" is a digital output signal with an output impedance of 1000 ohms.
When inactive, the signal is driven to a voltage level of 5.0 volts.
When active, the signal is driven to a voltage level of 0.45 volts
Note: "Flame detection" signal state is undefined if Relay interface is not explicitly in use by pulling "Start heater" low!
Technical Specification
T0190
IMPORTANT NOTES!
Behavior of the device
When the pin 4 is wired to the pin 2, the heater will start to PI-thermo control (thermostatic) mode. Even if the heater has been used at the very last time in manual adjusting mode, the remote control startup will start the heater to PI-thermo control mode.
The control panel will indicate that the device is in remote control use, by blinking the orange thermostat light at the bottom left at following frequency: every tenth second, the orange thermostat light blinks 0.25 seconds. (0.25s/10s)
The sun switch is deactivated when using remote control.
If the heater has been started with remote control, it is impossible to shut down the heater from the control panel. When started via remote control, the pin 4 needs to drive high or release, to shut down the heater.

Dette gjelder for Wallass 40CC/26CC

Ser også tegning
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

ThomasR

Sitat fra: OS på september 04, 2018, 10:33:43
Jeg har også Mobilt bredbånd på 3G900 som ikke kan brukes til Wallas. Vi kan fint sende SMS til hverandre på mobil så SMS virker fint på 3G. Det er Sikom-enheten som ikke støtter 3G.

Jeg har inntil nå brukt retningsstyrt antenne på Sikom som peker på en 2G sender fra Telenor men den virker ikke lengre.

Hadde jeg visst at Wallas styringen bare virket på "gammeldags" 2G før jeg bestilte den så hadde jeg nok valgt Cami eller Safire isteden da de kan styres over nettet.

Mulig Sikoms nye GSM enhet for 12-24V støtter flere standarder..? Se vedlagt bilde dere som kan det. Dette er arvtakeren til Sikom GSM12A+, og er bla laget for å styre Wallas.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Vasefis

Slik jeg forstår det så skal 2G/3G avvikles og frekvensene gjenbrukes for 4G. Dekningen vil da bli den samme, eller kanskje bedre siden de også kjører 4G på 800Mhz.
Utfordringen vil komme for de som har utstyr som ikke støtter 4G og må oppgradere til nyere enheter i forhold til datoene for når 2G/3G termineres.
Men det er vel ikke  utenkelig at noen smartinger finner opp noe som Tx/Rx 4G og konverterer til en meget begrenset lokal 2G/3G dekning slik at gammelt utstyr kan benyttes.
Jeg ville ikke investert i dyrt utstyr i dag som ikke støtter 4G eller lar seg oppgradere til 4G.

Offgrid

Men da forstår jeg det slik at 4G er paret m 2G slik at feks Sikom sin mottaker virker når frekvensen blir endret?

Offgrid

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på september 04, 2018, 10:43:53
poster svar jeg fikk fra Pasi Alvemaa som er Technical Manager Wallas Finland:
Det skal i følge han gå an å styre Wallas via en 3 part enhet med rele styring.
se tekst jeg fikk fra han:

"
Start and stop
The heater can be started by using remote control device which has a relay and its state can be controlled. The control panel needs to be plugged to a heater to get it work.
The command of the control panel "Start heater" is a digital input signal with an internal 10 kohm pull-up resistor to 5 volts.

To start the heater, pull this "Start heater" signal low to GND. To stop the heater, drive the "Start heater" high or release it.
Signal level is interpreted as low, if voltage in connector pin is 0.0 - 1.0 volts. If signal level is between 4.0 - 5.0 volts the signal is interpreted as high.
Signal state of the "Start heater" should be high and stable as long as the heater is wanted to be on.
Stopping heater is possible, even if the heater has been started from the control panel, by pressing a heater button. This is done by first pulling "Start heater" low (at least 5 seconds) and then releasing it.
Flame detection
"Flame detection" is a digital output signal with an output impedance of 1000 ohms.
When inactive, the signal is driven to a voltage level of 5.0 volts.
When active, the signal is driven to a voltage level of 0.45 volts
Note: "Flame detection" signal state is undefined if Relay interface is not explicitly in use by pulling "Start heater" low!
Technical Specification
T0190
IMPORTANT NOTES!
Behavior of the device
When the pin 4 is wired to the pin 2, the heater will start to PI-thermo control (thermostatic) mode. Even if the heater has been used at the very last time in manual adjusting mode, the remote control startup will start the heater to PI-thermo control mode.
The control panel will indicate that the device is in remote control use, by blinking the orange thermostat light at the bottom left at following frequency: every tenth second, the orange thermostat light blinks 0.25 seconds. (0.25s/10s)
The sun switch is deactivated when using remote control.
If the heater has been started with remote control, it is impossible to shut down the heater from the control panel. When started via remote control, the pin 4 needs to drive high or release, to shut down the heater.

Dette gjelder for Wallass 40CC/26CC

Ser også tegning


Tenk om de kunne hatt dette som et «bestillings-option»!

Offgrid

Sende en forespørsel til Sikom v Molden ang overgang til nye antenner m 4G for å få bekreftet om mottageren deres vil fungere til Wallas.

Svaret var «JA»!

steinarm

Hei

For å klargjøre litt om Sikom enheter angående 2G,3G og 4G, og da spesielt de enheter vi har solgt til Wallas ovner.
Dette gjelder da følgende enheter, GSM 12A, GSM 12A+ og GSM Remote 12-24.
Dette gjelder også av-arter av disse enhetene og eldre enheter som GSM 12H, GSM 12H+, GSM 12Z og GSM 12V.

Alle disse enhetene går på SMS styring, disse enhetene har 2G modem, så hva som skjer med 3G eller 4G har ingen betynind for disse enhetene.

Mvh
Steinar Molden / Sikom AS

etsvends

Sitat fra: steinarm på september 06, 2018, 07:05:02
Hei

For å klargjøre litt om Sikom enheter angående 2G,3G og 4G, og da spesielt de enheter vi har solgt til Wallas ovner.
Dette gjelder da følgende enheter, GSM 12A, GSM 12A+ og GSM Remote 12-24.
Dette gjelder også av-arter av disse enhetene og eldre enheter som GSM 12H, GSM 12H+, GSM 12Z og GSM 12V.

Alle disse enhetene går på SMS styring, disse enhetene har 2G modem, så hva som skjer med 3G eller 4G har ingen betynind for disse enhetene.

Mvh
Steinar Molden / Sikom AS

Hvis 2G nettet skal avvikles slik det nevnes over vil det jo bli en utfordring.
Men det blir kanskje en stund til det evt skjer?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

jkirkebo

Sitat fra: etsvends på september 06, 2018, 09:12:25
Hvis 2G nettet skal avvikles slik det nevnes over vil det jo bli en utfordring.
Men det blir kanskje en stund til det evt skjer?

Innen den tid håper jeg noen har fikset en Wallas-fjernstyring som går over internett...

Jgytterdal@gmail.com

Jeg venter på min nye 40cc og skal fjernstyre denne med min CBW Quad enhet.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Jutulhaugen

Og konklusjonen er; at det ikke pr. nå ikke eksisterer en fjernstyringsenhet til Wallas som fungerer der 2G ikke finnes/bygges ned?!
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

etsvends

Men er det slik at 2G nettet faktisk skal bygges ned eller er det slik at det bare ikke bygges ut? Alle nye installasjoner er vel da 4G, men håper jo de beholder dagens 2G i flere år når mange faktisk bruker det.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

etsvends

Ifølge denne artikkelen ser det ikke ut til at 2G skal bygges ned heller tvert om. Det er 3G som skal byttes ut med 4 og 5g.
http://e24.no/digital/telenor/telenor-legger-ned-3g-dette-er-helt-noedvendig/24367285
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

OS

Sitat fra: jkirkebo på september 06, 2018, 09:39:12
Innen den tid håper jeg noen har fikset en Wallas-fjernstyring som går over internett...

Fikk denne fra Sunwind for en tid tilbake:

SitatHei

Det vil trolig komme nye muligheter og nye spennende løsninger fremover når en ny felles plattform for alle typer Wallasvarmere er klar.

Vi har allerede introdusert Can Bus protokoll for kommunikasjon på noen båtvarmere. Dette betyr for eksempel at en slik varmer kan styres fra en Sunwind kraftpakke. 

Noen endring av GSM modulene ligger det foreløpig ikke noen planer om da det ikke legger noen begrensninger på produktet slik det er i dag.

«Gammaldags» mobildekning eksisterer ikke da alle 4G sendere vil gå ned på «halfrate» mot 2G enheter, men det skjer en stadig utvikling her også så jeg vil ikke spekulere i hva som skjer i fremtiden her.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Satte opp min nye Wallas 40cc i dag med CBW enheten.
Fungerte helt perfekt.
Kan nå fjernstyre uten Sikom.

Den går i '' remote control '' modus slik beskrivelse sier.

Har fortsatt mulighet til å justere varmen på panelet.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod