Støpe pilarer - mørteltype og diameter?

Startet av Eggedal, september 09, 2018, 19:25:33

Eggedal

Skal nå støpe 24 pilarer rett på fjell. Høyde varierer, de fleste korte og greie, men en lang på rundt 140 cm. Jeg tenker å bruke støperør i papp på 190 mm dia. Høres dette tilstrekkelig ut? Neste str er 250 mm, og selv om det vil koste en del mer, så er det kanskje heller bæring av enda mere mørtel og vann som "Bekymrer" meg...

Fjellet er stort sett jevnt, men 2-3 pilarer blir stående på relativt skrått underlag. Støperørene kan kuttes jevnt med underlaget, og jeg bruker minst 3 stk 12 mm armeringsjern i hver pilar, borret med overdim 80 mm skrått inn og "limt" med mørtel.

Den sterkeste ferdigmørtelen jeg kan finne er B30. Det burde vel holde?

Jgytterdal@gmail.com

Har akkurat støpt 12 stk med lengde fra 50-140cm på fjell.
Har armert på samme måte ved å Borre ned i fjell og brukt 2 12mm armering jern pr søyle.
Ble anbefalt å bruke 150mm rør og b20.
Høres ut som du er godt innafor!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

jkirkebo

Jeg har støpt 53 pillarer på hytta. Laveste 30cm og høyeste 280cm. Brukte en kombinasjon av 19cm rør fra Biltema og 20cm rør fra Byggmax da disse går inni hverandre og blir lette å skjøte. Brukte da enten 20cm i bunn med 19cm litt oppi for å skjøte, eller 2 stk. 19cm med en bit 20cm utenpå skjøten for å stabilisere den. Det blir litt enklere for deg som bare skal ha maks 140cm, jeg hadde mange på over 2 meter.

Jeg boret ned 3 stk. 16mm kamjern i hver pillar, 20cm ned i fjell og hamret de fast (boret med 18mm bor). Det holder sikkert med 12mm også.

Mange av mine står på skikkelig skrått fjell. Jeg kappet da rørene jevnt med underlaget og så boret jeg et hull på hver side av røret i overkant. Der satte jeg ned to små biter med kamjern og så brukte jeg en 1m strammerem fra disse bitene, rundt røret og tilbake igjen. Da ble bunnen av røret holdt på plass under støping. Om du ikke får holdt bunnen på plass vil den skli nedover når du begynner å fylle røret.

Jeg blandet selv med sement, sand og pukk. Blandet til noe mellom B30 og B35.

Jgytterdal@gmail.com

For orden skyld, jeg brukte også 19cm rør.
Når jeg trengte å skjøte, skar jeg en bit av et rør og tredde utenpå de to som skulle skjøtes og strammet det opp med laste stropper. Fungerte som fjell.

De som var lengst, støttet jeg opp med et par tynne bord jeg hadde liggende for å stabilisere under støping.

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Eggedal

Takk for tips - hadde absolutt tenkt å hindre de i å skli unna.  :)

B20 har jeg funnet at ikke er optimalt, men det er mulig jeg leser tabeller som Fanden leser bibelen...

Å bruke skjøtemuffe slik var smart! Det hadde jeg ikke tenkt på! Men ser at Byggmax og BT har "egnede" rør til nettopp det. Genialt :)

Så langt har jeg funnet billigst B30 på Byggmax. De skal også ha en B35 kvalitet, men den er selvfølgelig ikke på lager noe sted... Det går jo ikke med all verden.

In sak funderer jeg på... Jeg har gravd meg helt ned til fjell til en bit utenfor der hytteveggen havner. Terrassen vil jo dekke over åpningen foran, men bak huset er det litt fall. Og jeg tenker at en del snø og ikke minst regnvann vil havne under hytta den veien. Er det noen ide å støpe en mur på den siden pga dette? Har tenkt å ha en smal gangvei langs veggen på baksiden (utpreget leside), dels for lettere tilgang, men mest for å kunne kjøre snøfreseren der og således hindre oppbygging av snø som ligger inn mot veggen.

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har brukt b20 etter anbefaling fra en snekker.
Blir litt bekymret nå føler jeg!
Hva er ditt argument mot b20?

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Eggedal

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på september 10, 2018, 15:25:05
Jeg har brukt b20 etter anbefaling fra en snekker.
Blir litt bekymret nå føler jeg!
Hva er ditt argument mot b20?




Jeg argumenterer ikke - for jeg er snekker, ikke murer!!   ;D

Følgende er sakset fra Byggmax sin hjemmeside:


GENERELT OM MØRTLER
Mange er kjent med B20, men ikke B30, B35 mv. Tallet etter B sier noe om styrken. Desto større tall etter B, jo sterkere er det, og desto flere ganger vil produktet tåle å fryse-tine uten å ta skade.

Når det gjelder B20, er det mange som bruker den ute men den oppfyller ikke kravene til å brukes ute etter standarden (NS-EN 206). B20 er beregnet for bruk der den ikke utsettes for vann og frost eller aggressivt kjemisk miljø og der det er lave krav til styrke, f.eks. inne i bolig. Brukes B20 ute må man påregne begrenset levetid på konstruksjonen.

B30 kan i noen tilfelle brukes ute med godt resultat, uten stor risiko for frostsprengning. Brukes på vertikale flater eller om man bruker lite vann. Står angitt på sekken.

M35MF45 er for større belastninger og for utebruk. Kan f.eks. brukes til garasjegulv fordi den tåler veisalt. Det tåler ikke lavere klasser som B20, B25, B30. Den er frostsikker ihht NS-EN 206 i de fleste eksponeringsklasser. På sekken er det angitt en maks mengde vann for at den skal være frostsikker.



Nå jobber madammen i Norsk Standard, men jeg syns det var lettere å klippe og lime litt fra Byggmax enn å hente opp noen tusen sider fra NS...    ::)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod