UPS batterier PowerSafe 2V275

Startet av Fjellhytteeier, november 13, 2018, 13:16:08

Fjellhytteeier

Er dette noe jeg kan bruke på hytta? (Se bilde) (For eksempel med 12V med 1 eller 2 parallelle pakker med 6 stk i serie, evt 24V med 12 stk)? Har ikke overtatt hytta enda, så jeg har ikke oversikten på eksisterende lader/paneler/batteri, men det er et "typisk" hytteoppsett fra tidlig 2000-tall. Planlegger å bytte lader/regulator uansett... Men bytter ikke ut batteriene som er der (som er bortimot nye) dersom det er lite hensiktsmessig.

Innspill og tips mottas med takk :)

ivarw

Så spørsmålet er om du skal bruke de avbildede batteriene sammen med de som allerede står der? Det kan du sikkert, men du bør ikke sette sammen batterier av ulik type og alder i samme bank.
Om batteriene du har bilde av er brukbare i en hytte, er avhengig av hvilken type og tilstand de er og hva du vil bruke dem til.
Hva er planen?
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Fjellhytteeier

Nei, vil vurdere å bytte ut de gamle. Dette er brukte AGM batterier fra en større UPSbank. Tilstanden er bra.

Bruk, i det store og hele hyttebelysning i en liten hytte, ssmt noe lading av mobil/nettbrett.

På sikt, kanskje noe mer.

Jeg kan få tak i ganske mange av disse.

Røilern

Sitat fra: ivarw på november 13, 2018, 16:39:30
Så spørsmålet er om du skal bruke de avbildede batteriene sammen med de som allerede står der? Det kan du sikkert, men du bør ikke sette sammen batterier av ulik type og alder i samme bank.

Å blande batterier av forskjellig spesifikasjon og/eller alder går ikke. De beste batteriene reduseres raskt til nivået med de dårligste
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: Fjellhytteeier på november 13, 2018, 13:16:08
Er dette noe jeg kan bruke på hytta?

Ja det kan du, men cellene er litt små. Det ser du på Ah og på vekten.

Hvis batteriene er like og har samme spenning, kan koble de i serie. Jeg ville gått for 12 x 2 = 24V alternativt faktisk 48V litt avhengig av hva du har av tilgang på solpaneler og regulator. Fordelen med 48V er en mulig forberedelse på fremtiden med en skikkelig 48V inverterer.

12V lager du i mellomtiden ved hjelp av en DC DC omformer

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Fjellhytteeier

Får tak i 24 stk uten problemer, trolig også 48 stk, men det er noe med hvor mye plass det skal ta inne i hytta. Kan eventuelt ha banken i uisolert bod, men det er vel ikke spesielt heldig mtp temperatur.

Sånn preliminært ser jeg et forbruk på ca 100 Wh/døgn når vi er på hytta. Det inkluderer kun lading og lys. Tipper energibudsjettet her kan være litt optimistisk.

Men om vi sier at jeg har ca 10 000 kr til nye panel(er), ny MPPT og eventuelt en DC-DC omformer (24 eller 48V til 12V) - kommer jeg noen vei med et slikt budsjett, og har dere eventuelt noen anbefalinger på utstyrssiden? Om ikke, hvor mye må jeg bruke og på hva?


ivarw

1. Kan med rimelig stor grad av sikkerhet mene at forbruksansalget ditt ligger et godt stykke under hva fasit vil vise seg å bli. Be Røilern (her på forumet) om å sende deg regnearket med energibudsjett.
2. Beregn raust og med rom for vekst.
3. Mål og se hva du kan sette opp av paneler (relartivt sett lav investering pr. kWh)
4. Finn ut om du vil koble paneler i serie eller parallell og planlegg kjøp av regulator etter det. Gå for en MPPT-regulator av god kvalitet (Victorn eller Morningstar).
5. Ta høyde for et aggeregat og tilhørende batterilader. Det er lite solenergi å hente fra mid oktober til midt februar.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Fjellhytteeier

Tusen takk for svar!

1: Har regneark, skal se på røilern sitt. (Mener det ligger på forumet.)
2. Utviste raushet og kom til 230 Wh/døgn. Fremdeles kun lys og mobillading. Har en kategori for fremtidige (stor)forbrukere (ventilator, Wallas, TV og diverse), som også gir 230Wh. Så behov+vekst gir da ca 500Wh/døgn.
3. Skal måle plass når jeg kommer meg på hytta, og sjekke hvilke paneler som er på anlegget.
4. Forstår det slik at serie er mest effektivt på panelkoblingen, men krever en del av regulatoren?
5. Har aggregat, type Norgesaggregat, men sikler jo egentlig på et Honda-aggregat.

Det kan bli til at jeg kjøper regulator og solceller, skaffer batteriene og monterer dette sammen hjemme i garasjen og tester litt over vinteren.

ivarw

Det er fordeler og ulemper både ved kobling av paneler i serie og parallell:
I serie vil panelene fungere som et stort panel. Hvis hvert panel har en nominell spenning på f.eks. 25V, vil du i en serie på tre av disse få en nominell spenning på 75V. Amper blir tilsvarende lavere, men effeten (W) blir den samme.
Fordelen med seriekobling og høyere spenning, er at du får mindre spenningsfall/tap frem til laderegulator. Det har betydning hvis det er et lengre kabelstrekk mellom disse to, og du kan greie deg med mindre tverrsnitt på kablene.
Når panelene står i serie, er du mer avhengig av at alle har like lys og skyggeforhold. Du kan/bør ikke vende dem i ulike retninger. Når de fungerer som ett stort panel, vil skygge el.l. på et av panelene vesentlig påvirke effekten på hele strengen. Denne effekten er mindre på en rekke med parallellkoblede paneler.
Høyere spenning krever en MPPT-regulator. Jo høyere spenningen blir desto kraftigere laderegulator må du gå for. I Victron-serien, vil du se at produktene har benevnelser som f.eks 75/30. Det første tallet står for maks spenning inn (V), det andre for maks ladestrøm (A). Maks ladestrøm er konstant, slik at du på en 24V batteribank i realiteten har dobbelt så stor ladeeffekt, sammenliknet med et 12V-anlegg med samme regulator.
Ved kobling av paneler og valg av regulator, husk at spenningen den skal tåle er det som panelene leverer på det meste. Du skal da se etter open ciurcut. Denne verdien er gjerne oppgitt ved 25 grader, og vil stige som en funksjon av fallende temperatur. Hvis tempuraturen faller 50 grader til -25 leverer de en vesentlig høyere spenning. Jeg tror det er vanlig å beregne en sikkerhetsmargin på minst 15%.

Sikkert en god ide å sette sammen et system i garasjen på forhånd. Du vil sikkert også ha nytte av en batterimonitor, f.eks. BMV7XX fra Victron og en sikring mellom paneler og regulator og mellom batteri og forbruk.

Gøy prosjekt. Lykke til!
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Røilern

Sitat fra: Fjellhytteeier på november 13, 2018, 20:41:20

Sånn preliminært ser jeg et forbruk på ca 100 Wh/døgn når vi er på hytta. Det inkluderer kun lading og lys. Tipper energibudsjettet her kan være litt optimistisk.

Men om vi sier at jeg har ca 10 000 kr til nye panel(er), ny MPPT og eventuelt en DC-DC omformer (24 eller 48V til 12V) - kommer jeg noen vei med et slikt budsjett, og har dere eventuelt noen anbefalinger på utstyrssiden? Om ikke, hvor mye må jeg bruke og på hva?



Fra hofta:
2 x 300W panler a 1700,- Eller mer hvis du har plass
Regulator 3-5000,- (Victron har mange alternative MMPT i riktige størrelser)
DC DC omformer 800,-
Batterimåler 1000,- (hva koster en Victron BMS-702 nå om dagen?)
Sikringer, skikkelige koblinger og kabler - ikke vær gjerrig her - det straffer seg

100-200Wh pr døgn - Det er ikke nok til å lade mer en 1-2 mobiltelefoner og noen få lyspærer. Hvordan ser budsjettregnestykket ditt ut, her må det være noe feil.

Det Ivarw skriver om seriekobling er riktig. Forskjellige himmelretning eller skyggelegging er fy-fy. En tilleggsfordel med seriekobling er at spenningen raskere blir høy nok ved dårlig solforhold til å begynne å lade.
3 paneler i parallell som hver gir fra seg 10V i overskyet vær gir null lading  av et 12V batteri. De samme panelene koblet i serie gir 30V og noe lading via en MPPT regulator

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Fjellhytteeier

Igjen, takk for svar!

Energibudsjettet er i utgangspunktet basert på noen få LEDlys og lading av noen mobiltelefoner ja. Jeg var trolig for gjerrig på timene, og er sikkert det enda. Men legger ikke opp til så mye strømkrevende utstyr i utgangspunktet. DE som er på hytta er stort sett to voksne og en baby. Hytta er dog bare 40m2. Men har nå oppjustert til 250 - 500 Wh/døgn... Som nok er lite. Og ingen grunn til å ha 10 kWt+ batterikapasitet...:D


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod