Lime takåser selv

Startet av Eggedal, desember 20, 2018, 07:42:25

Eggedal

I god selvbyggerånd tenker jeg å lage limtredragere selv. Ferdige limtredragere blir dyrt fordi konstruksjonen bygger på å bruke to dragere med 240cm senteravstand. Belastning på hver av de blir såpass høy at jeg ikke kan gå ned på dimensjonen heller - dette fordi dragerne avlaster veggene siden senteravstand er såpass stor. Løsningen er valgt for å få god utnyttelse av hems med lav takhøyde, samt at bredde på hytta (720cm) krever 4 søylerader/gulvdragere.

Nabohytta (Saltdalshytta) har en lignende konstruksjon, og selv med noe lengre spenn enn jeg får, så har jeg notert meg at den kun har ca 100x400mm dragere. Dette ser noe pinglete ut, og jeg får det ikke til å stemme med mine belastningsteorier. For det er jo ikke automatisk slik at to dragere gir noe særlig mindre belastning, når senteravstand er såpass stor (omtrent som min). Nå er de fleste ferdighytter dimensjonert så minimalististisk som det går an, men det er vel ikke så sannsynlig at produsenten har bomma fullstendig likevel??

I mitt hode vil feks 150x400mm være «passe», men noen tabell finner jeg ikke noe sted for styrkeberegning av to dragere. Moelven svarer ikke, og forhandlerne skjønner heller ikke noe av det. Tips om slik beregning mottas med takk.

Jeg tenker å lime selv, dels for å spare penger, men like mye fordi jeg da kan lime i hel lengde liggende på pilarene i stedet for å streve med å løfte opp ferdiglimte. Feks med 8 lag 48x148 så får jeg en meterpris på 230 kroner.

Jgytterdal@gmail.com

Her har du beregningstabell fra byggforsk.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Eggedal

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på desember 20, 2018, 10:06:17
Her har du beregningstabell fra byggforsk.

Jeg får dessverre ikke så mye ut av den. Jeg må dimensjonere med at 50% av vekt mellom vegg og drager + 100% av vekt mellom drager og møne. Tabellen er ut i fra at vegg og drager tar 50% på hver side x 2. Må vel til med å lage formelen sjøl...

Jgytterdal@gmail.com

skal du i realiteten lage takstoler selv. eller er dette sperretak konstruksjon med åpen himling?

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Eggedal

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på desember 20, 2018, 11:05:37
skal du i realiteten lage takstoler selv. eller er dette sperretak konstruksjon med åpen himling?



Dette er sperretak ja. Lengste spenn blir 480cm over stua.
Hvis man regner på én mønedrager, hvordan brukes tabellen du la ved?

Tottoa

Noen tips til lamineringen;
- Det går helt fint å bruke 48x98, altså vanlig 2x4, ettersom det først og fremst er høyden på bjelken som teller for å oppnå styrke og prisen er mye lavere.
- Om du måler opp riktig lengde, så du slipper å kappe, er det greit å kombinere lim og 95 mm spiker, håndspiker trekker bedre enn pistol. Bruk nokk spiker til å trekke lamellene sammen! På den måten går prosessen mye fortere. Kapping kan evt gjøres med bajonettsag med dertil egnet blad.
- Liming/spikring av de to-tre første lamellene er greit å gjøre langs/mot et stabilt og rett underlag for å hindre skjevheter.
- Fordel skjøtene utover hele lengden av bjelken, det er ikke nødvendig å bruke fingerskjøter da hele konstruksjonen virker som et fagverk.
- Det er en fordel å fukte limflatene med vann, da vil limen fordele seg bedre, og gi bedre kontaktflater. Det gjelder både hvit lim og PU lim.
- Bjelker vil alltid ha litt svikt, lag derfor gjerne litt overhøyde på de midterste 30% av bjelken, bruk et bord i samme bredde som bjelken og høvl av mot endene.

Jeg har brukt denne metoden mange ganger, med lengder helt opp mot 7-8 m. Det fungerer utmerket!

Moelven ga tidligere tilgang til deres beregningskalkulatoren, om man registrerte en bruker på deres hjemmesider. Det er det slutt på nå, årsaken jeg fikk opplyst var pga konkurranse, og selvbyggere som lånte formelen.

Eggedal

Ja det går sikkert fint med 48x98 styrkemessig. Med 148 så ser det nok bedre ut  ;D
-Jeg får fundere litt på det.

Jeg har og tenkt å dra planken gjennom høvelen, for sikrere limfeste, men og for å få bort de runde hjørnene. Men det kan være jeg uansett må kle inn bjelken for det estetiske likevel.

Limtype har jeg fundert litt på. Noen anbefaler epoxy. Jeg vurderer å bruke løsemiddelbasert sponplatelim (syntetgummi), rett og slett fordi det er lett å jobbe med om vinteren. Men har ikke bestemt meg. Planken kan både spikres og trekkes sammen med skruer.

Det kan kanskje være en fordel å legge inn et lag med 148mn plank på høykant? Fatter'n gjorde det på en kraftig bjelke på et tilbygg. Det ble stivt!


Tottoa

148 mm laminert har høyere bøyefasthet og styrke enn 148 mm i heltre.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod