Problemer med lading fra solcelle på vinteren.

Startet av torn, januar 10, 2019, 18:21:23

torn

Jeg har et solcelleanlegg som består av 1200w solcellepanel på bakkanten, og 12kw batteribank (Lifepo4)
Jeg har Victron colorcontrol og mobil bredbåndsruter fra telenor for å kunne følge med på batteristatus, lading og forbruk fra mobilen. Problemet er at om vinteren tapper batteribanken seg fullstendig om jeg eruheldigq med været. Grunnen er at det legger seg snø og is på panelene. Forbruket på en 24-12 V DC omformer og bredbåndsruteren er 12w. Jeg har derfor sett meg nødt til å skru av ruteren, slik at det bare er 24-12V omformeren som står på. Denne leverer også strøm til Wallas fjernkontroll. På den måten er det kontinuerlige forbruket redusert til 5w. Dette tåler batteribanken gjennom vinterperioden, men ulempen er jo at jeg ikke får status på anlegget.
Planen har i utgangspunktet vært å koble opp aggregatet (Honda EU 70is) til Victron slik at dette kan starte å lade for eksempel mellom 20% soc og 80% soc. Dette kan vel skje automatisk, og jeg kan vel også starte og stoppe det gjennom VRM-appen. Jeg kommer nok til å gjøre dette uansett. Også kjekt på høsten når jeg er på hytta og forbruket er større enn produksjonen. (Jeg kjører alt strømforbruk, bortsett fra ruter og wallas på 230 V, gjennom multiplus 5kv)
En tanke jeg fikk var at jeg kanskje også kunne brukt en av de to reelene i wallasfjernkontrollen til å starte og stoppe ruteren Da trenger ikke ruteren å stå på annet enn når jef planlegger å lese av status på anlegget. Er dette en tullete ide, eller hva?

etsvends

Jeg har ikke color control med overvåkning så ikke behov enda for å bruke ruter når jeg ikke er det, men det kommer kanskje.
Jeg har en regulator som kan slå på strøm i feks en time etter solnedgang. Det er en ide, men du har sikkert ikke forbrukskurs med den størrelsen på anlegget.
Mitt andre alternativ har vært rele utgang på Wallas.
Alternativ 3 jeg har lest om en relé med tidsstyring slik at den kan koble inn ruter x antall ganger PR døgn eller uke.

Det går jo an å ha en kombinasjon slik at du kan tvinge ruter på med Wallas releet hvis du vil selv om det styres av timer.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

ivanJensen

Jeg har satt opp et tidsstyrt relæ slikt alt forbruk er skrudd av som standard. Da vi kun bruker hytten i helgene på vinteren er timeren satt til å åpne relæ fredag 12-18 og lørdag 6-12. Da brukes det kun strøm 12 timer i uka. I tillegg har jeg GSM relæ bak tidsrelæet. Så dersom vi skal på hytta skrur jeg på varmen med en sms/app. Hvis ikke er det kun GSM relæ som bruker strøm de 12 timene. Kommer vi på hytten kan vi enkelt kjøre strøm uten om relæ med en kontrakt og har da strøm.
2x350 AGM
1155 W paneler
EP Solar 4210 og 3210 MPPT
12/230 V inverter 3500 W
Diverse relæer, timere og andre dingser


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod