Victron Multiplus - hva trigger egentlig Bulk?

Startet av ThomasR, januar 19, 2019, 21:39:53

ThomasR

For ca en måned siden ladet jeg mine lithiumionbatterier litt uvanlig lenge med aggregatet, slik at Multiplusen til slutt gikk over i Float (absorpsjonsspenning innstilt på 28,35V og maksimalt 2 timer)

Etter dette starter multiplusen lading DIREKTE I FLOAT når aggregatet startes... Bulk lar seg liksom ikke trigge igjen. Til tross for at det har gått uker, og at Multiplusen har vært avslått i mellomtiden.

Jeg fant i dag et spørsmål noen hadde stilt på internasjonalt Victronforum, om hva som re-trigger bulk. Svaret hva at bulk starter opp igjen hvis spenningen (i et 24V-anlegg) faller mer enn 2,6V under innstilt Floatspenning... I mitt anlegg gjør den jo aldri det, så det kan jo forklare saken...! Men samtidig syns jeg det er svært underlig at dette "lagres" i minnet selv om Multiplus blir slått av..?!

Det stod også at ved å velge lithium som batteritype i Multiplusen, så ble denne grensen endret til 0,4V. Så skal gjøre et forsøk med det.

Nå er det jo ingen ting i veien for å sette både absorpsjons- og floatspenning på 28,35V, da betyr det jo ikke noe om den lader i bulk, absorpsjon eller float.. Men syns liksom hele greia var noe underlig....
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

ThomasR

For å oppdatere mitt eget problem:

Jeg endret innstilling til «Lithium» i VeConfig, men uten å velge noe mer av de forslagene som da kom opp (siden jeg har egendefinerte verdier for spenning)

Kort fortalt:
Det fungerte. Nå starter lading via aggregat og Multiplus i Bulk igjen. Så selv om det virker underlig, så kan det altså virke som at Bulk ikke ville starte igjen uten at spenningen hadde vært 2,6V under innstilt Float. Til tross for at Multiplus hadde vært avslått noen uker siden sist den svitsjet til Float.

Jeg huket som sagt av på «Lihium» nå under charge-fanen, og da var alt normalt igjen (hvis det jeg fant hos Victron stemmer, så trigges nå bulk bare 0,4V under innstilt Føoat)
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod