Hjelp til layout på hytte på støl/støyl.

Startet av bonamassa, februar 15, 2019, 15:24:48

bonamassa

Hei. Vi har planer om hytte på støylen, og trenger litt hjelp til å utnytte hytta best mulig. Tenkte først å lage en liste over krav fra kommunen slik at folk ser hva vi er bundet av.

- maks 45m2
- maks 4,5 meter bredde på hovedfasade, MEN hytten kan være i vinkel så lenge vinkel er i bakkant av hytten.
- gesimshøyde over mur 1,9m
- mønehøyde over mur 3,5m
- Saltak 30-35 grader og torvtak
- uhøvlet liggende kledning
- koblede vindu
- gavl/hovudfasade må ligge mot øst, og og eventuell vinkel på hytta må ligge mot sør og være mindre enn hovedbygning
- gråsteinsmur, eller i det minste forblendet med gråstein
- takutstikk på maks 30cm
- vinduer på gavl mot øst skal ha ett vindu på midten, eller 2 stk plassert symmetrisk.
- ikke innlagt vann
- vannklosett/kjemisk toalett ikke lovlig.
- det er 1,8km i luftlinje fra parkering til hyttetomtene. Ca 2,5km gange.

Vi planlegger for solcelleopplegg for lys, og gass for koketopper og kjøleskap. I tillegg til layout, så trenger vi hjelp med tips til toalettløsning, og valg av solcelle"pakke".

Dette er altså en hytte som kommer til å stå kald så lenge den ikke er i bruk. Jeg ser det varierer når det kommer til anbefalinger angående oppbygging av vegg/takk. Både byggmestere, Byggforsk og Glava/Rockwool er uenige virker det som. Tips taes imot med takk. Jeg skal selvsagt også forhøre meg med de som har hatt hytte på samme sted i flere tiår.

Ok. Så til selve "layouten". Vi ønsker (nærmest selvsagt) å ha stue ned mot dalen der utsikten er. Det er det eneste jeg har markert på min eksellente Paint-tegning. ;) Men hvordan skal vi gjøre det angående resten...? Vi ønsker to soverom. Ett med 2x3 køyesenger og ett med plass til dobbeltseng. Rommene kan gjøres ganske små for her snakker vi ikke uker i slengen med behov for oppbevaring av klær. En liten kommode på hvert rom under ett vindu vil fylle behovet. Boden kan (bør?) være "delvis" utenfor. Med det mener jeg at den kan ikke være frittstående, men bør også kunne være ett sted der man kan stable en god del ved som kan ha behov for å tørke noe. Så kanskje ene veggen er en del av hytten, mens resten er noe luftigere..? Et lite "bad" som kun trenger å inneholde en form for do og mulighet for å vaske seg i ett vaskekar eller lignende. "Kjøkken" trenger ikke være stort mer enn en benk på ca 2m. Gjerne med ett vindu rett over benken.

Ønsker også innspill ang hems. I utgangspunktet ønsker vi dette for å "ta unna" litt soveplasser og gjøre slik at de andre rommene kan være større, men syns kanskje det kan være vanskelig med relativt lav gesims/mønehøyde...? Soverom/bad kan ha lavere takhøyde om det hjelper noe, men i stuen ønsker vi full høyde. Ønsker ikke dører rett fra stua til soverom.

Har jeg vært vanskelig nok nå? ;)  :D

Håper noen kan forbarme seg over oss og hjelpe oss litt. Står litt fast her. Legger ved noen bilder viss jeg får det til. En stund siden jeg hang på forumer.

Første bilde er starten på en layout med vinkel på hytta. Nr to er for å vise at det også er lov å lage "2 hytter" der bakerste er forskjøvet og forhøyet. Total m2 er det samme.

bonamassa

Legger ut noen illustrasjoner fra kommunen for hvordan en vinkelhytte kan se ut.

eisvin

Oj, det var detaljerte krav..

Tips nummer en er å tegne i riktig målestokk. Da blir det veldig mye lettere å se hvordan ting kan løses.

Har du sett på Drammenshytta Fjellset? Ved å forminske den litt så kan den være et godt utgangspunkt for å tegne noe som kan passe?

bonamassa

Takk for link til den hytta. Veldig fint å se på løsninger der arealet er tett på det vi har til rådighet. Om man tar bort kjøkkenkroken så er det omtrent riktig areal.

Ang tegning så var det litt av det jeg trenger hjelp til. Har lastet ned Skechup 3 ganger i mitt liv. Gitt opp like mange ganger.

Strenge krav her ja. Det er ikke et hyttefelt, men et gammelt stølsområde. De har vært relativt rause når det gjelder m2 i forhold til de eldre byggene, men det er ikke til å skyve under en stol at 1,9m gesimmshøyde gjør ting litt vanskeligere.

eisvin

Hehe, jeg må innrømme at jeg foretrekker godt gammeldags papir, linjal og blyant. Tegn opp en grunnflate som er innafor, kopier denne i x-antall. Finn frem en god whisky om du har, og så er det bare å sette seg ned å leke med forskjellige løsninger.

Litt forskjell fra kommune til kommune, men der hvor jeg skal bygge så legges alle søknader og tegninger på nett (offentlig innsyn etc), så da er det mulig å tjuvtitte litt på hva andre bygger for inspirasjon.

Bidda


bonamassa

Finner ikke noe slikt her hos min kommune, men mulig det bare er jeg som ikke kan lete. Skulle gjerne smugtitta på ei hytte som ble bygd der oppe for noen år siden. Skal kjøpe rutepapir i morgen tenker jeg. Whisky drikker jeg ikke, men en barleywine eller Imp Stout gjør nok samme nytten. 😉

Setter stor pris på forslag her folkens. Skråveggene mot soverom skal jeg ta med meg Bidda. 😊

bonamassa

Det ble feil gitt. Var inngangspartiet jeg likte fra Bidda. Skråveggene var fra Fjellset-hytta. 😉

bonamassa

Etter å ha tegnet litt, liker vi faktisk best varianten med «to hytter». En til sove/bad, og en til kjøkken/stue. Vi venter på tilbakemelding på tomten. Spennende tider. 😊

eisvin

Du må gjerne dele tegningene du har tegnet.  ;D

bonamassa

Ikke veldig vakkert, men JEG forstår tegningen i det minste. 😉

bonamassa

I begge variantene er det ikke beregnet hems. Problemet med vinkelhytta er at det er vanskelig å se for seg (for meg) hvordan overgangen mellom de to delene blir seende ut. Med to hytter får vi utnyttet plassen bedre, og får større og luftigere oppholdsrom. Bakdel er større utgift på to ovner/piper. Stålpipe er overraskende dyrt.

eisvin

Min første tanke er at badet er veldig lite og trangt. Og at du har tegnet inn VELDIG mye møbler. Tror det blir lite følelse av pusterom når det ser slik ut.

Jeg tror nok jeg ville ha lagt inn kun en ovn, og heller hatt en parafin-løsning om det trengs i "sovedelen". Dette er en veldig liten hytte, og du skal ikke ha mange kubbene i ovnen før du har badstue i stua, og god temp på soverommene med bare en ovn i stua heller.

Jeg forsøkte å tegne hvordan jeg kanskje ville ha tenkt. Om du vil ha hems (som kommer til å være veldig trang med den reguleringsplanen), så kan den legges over soverommene og med en hemsestige mellom soveromsdørene.

Og så har jeg tatt meg friheten å kaste ut litt møbler, og satset på å bruke samme bord til både spise, kos og spill.. En hjørnesofa rettet mot peisen/ovnen er jo trivelig. Og så har jeg en forkjærlighet for ørelappstoler selv - så den må med.  ;)


bonamassa

Herlig med innspill. :)

Ser absolutt argumentet med lite bad og mye møbler. Det var litt for å sjekke hva som er mulig. Tviler på at vi bare går for en sittegruppe, men jeg tror jeg må slutte å planlegge for besøk. Vi er 5 i familien, men jeg har en tanke om at vi bør ha plass til 8-9stk slik at vi kan ta med oss andre. Men det er nok unødvendig å legge til rette FOR MYE for noe som kanskje skjer 1-2 ganger i året. Burde holde med noen skumgummimadrasser under en av sengene som kan legges ut på gulvet, og at noen sitter i sofagruppen når vi spiser.

Hems har vi nok slått fra oss. Mye kjekkere med luftige rom med full takhøyde. Unntaket tror jeg blir badet. Tanken var å lage et tak på det rommet, som igjen fungerer som gulv for batteripakken. Begynner å være enig i argumentet ang to ovner, selv om det var planen å bruke gangen utenfor soverommene til å tørke klær. En form for varmeflytter (pc-vifte feks) i tillegg til parafin/gassovn burde holde. Man vil jo gjerne ha det litt kaldere på soverom, uten at det blir "rått" selvsagt.

bonamassa

En snekkerkompis mener det er bare å gi f i noe som helst Tek her, og jeg er enig i det. Hytta kommer til å stå kald når den ikke er i bruk, så jeg lurer på oppbygging av vegg/tak. Lest endel både her og byggebolig, og det virker ikke som om det finnes noe fasit her. Kompisen mente at jeg burde gå for feks Isola Airguard Dampbrems og asfaltplater/Huntonitt Vindsperr. Noen tanker her? Legger ved en tegning av vegg.

Fra venstre.

Liggende panel
Asfaltplater
Stendere/isolasjonslag
Dampbrems
Lekter
Panel

Leser at flere mener det er viktig med mange ventiler som holdes åpne når hytten ikke er i bruk slik at forskjellen mellom inne og utetemp er minst mulig. Planen er 10+5cm isolasjon kryssisolert.

Moen

Hei,ville valgt en vindsperre utpå asfaltplatene. Samme over taksperrene,så lekter og taktro. Da får du lufting under taktroet,da er det lkke problem med å bruke det arealet til hems. (varme fra sol)Hems er jo et areal som er der og er utmerket til soveplasser så lenge det ikke står åpent til oppvarmede rom som stue og kjøkken. Vi er iallefall fornøyd med den ekstra plassen det gir oss😊😊


bonamassa

Det blir ikke for tett da med ekstra vindsperre? Litt spesielle forhold dette med kald fjellhytte.

Når det gjelder hems er jeg i utgangspunktet enig, men med de strenge målene vi må holde oss innenfor syns jeg det blir for trangt. Både nede og oppe. Med 4 toms undergurt som etasjeskille, og ~2cm gulv snakker vi 110-115cm på det høyeste punktet på hemsen. Med 35 grader tak, forsvinner gulvplassen fort, og etter å ha testtegnet så får vi bare to soveplasser ut av vinkelhytta med den løsningen. Ikke verdt det, og klaustrofobisk.

Moen

 Det er jo bredde og takvinkel  på bygget som avgjør takhøyde på hems.Slik skissen din er blir det jo lite takhøyde på ca 4m bredde. Vindsperre er viktig særlig i vindutsatte strøk. Ser at hytteprodusenter her i nord bruker det.😊

bonamassa

Alltid vanskelig med de små detaljene når man diskuterer på nettet, og jeg er litt usikker på om jeg helt forstår "hvor du vil". ;)  ;D   Bredden på skissen er gitt av det kommunen vil godta, og takvinkel må være mellom 30-35 grader. Også gitt av kommunen. Så da blir det svært lite å bygge hems på. Mulig du bare slo det fast også. ;)

Jeg er også helt enig i at man vil ha det vindtett, men jeg vet ikke hva som er "for mye" dersom det er en ting. Jeg leser bare her og på byggebolig at det ikke er ønskelig  at hytter som står kalde store deler av året er for tette slik at kondens blir fanget i konstruksjonen. At vi må fyre litt ekstra er verdt det dersom det er det som skal til for å slippe fukt. Men dersom det er fornuftig med både asfaltplater og feks Tyvek, så går vi for det. :)

Alt i beste mening, derav mange smileys. ;)

bonamassa

I går snakka jeg med han som var den siste som bygget på støylen. Mye nytting info der. Jeg har jo vært der inne mange ganger, men ikke tenkt så mye over grunnforhold og slikt før nå i vinter. Og da var det vanskelig å finne ut av. Han kunne fortelle at alle hyttene stod på berg/fjell. Ikke så mye graving å snakke om. Vi snakket også om hvilken av de 3 tomtene som er igjen som var "best". Vi har gjort avtale med grunneier om tomt, bare ikke hvilken. Det er festetomt. 

Han jeg snakka med hadde støpt ringmur, men angret på at han ikke hadde gått for støpt plate. Det er helning, men ikke mye. Nøyaktig hvor mye vet jeg ikke enda. Pga de strenge kravene om gesims/mønehøyde hadde han og de andre som bygget for 10+ år siden senket bjelkelaget for gulvet på innsiden av ringmur. Det for å "få" 20 cm ekstra i høyden innvendig. Han (og de andre) mente at det var gjort en feil fra kommunen, og at det var meningen at gesimshøyden skulle måles innvendig, og ikke utvendig. De hadde gjort kommunen oppmerksom på dette, men det har enda ikke skjedd noe formelt.

Hvordan bygger jeg opp en støpt plate rett på fjell? Isolerer man? Støper jeg plate og så ringmur oppå. tilsvarende høyden på bjelkelaget, eller støper man ringmur først og "fyller i". Hva med vanntrykk på oppsiden av mur, mellom plate og ringmur..? Dersom bjelkelaget ligger rett på støpt plate vil det vel være fare for fukt?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod