Innspill på solcelle anlegg med Lithium pakke

Startet av Mska, mai 25, 2019, 17:27:34

Mska

Har kjøpt en strømløs hytte, og planlegger å installere solcelle anlegg.
Tenker følgende oppsett (se vedlagt tegning):
- 2 x 310W solcelle panel koblet i serie.
- 24V 550Ah (16KWh brutto) lithium pakke fra trilling elbil (11P 7S) (24v -28v)
- REC Q BMS med Shunt og rele for å koble fra batteripakken
- Axpert MEX 3k 24 (3000VA inverter, 24V, 40A MMPT (80V), 60A batterilader)
- Generator
(24V i stømbod med inverter, og 230V derfra til hytten)

Ser Victron er foretrukket av mange her, men synes det er heftige priser når man skal opp i litt effekt (2-3Kw).  Vurderer derfor å benytte Axpert MEX 3k 24 som inverter/lader. 
Den bruker riktignok dobbelt så mye strøm som Victron i standby (25w), og ser ikke ut til å kunne kommunisere med BMS.  Men er manglende kommunikasjon med BMS kritisk? 
Tenkte sette opp laderen til å lade til celle spenning er 4.05v og BMS til å koble ut batteri dersom spenning likevel skulle nå 4.15v.  Tilsvarende ved lav spenning skal lader/inverter koble ut last en god stund før BMS kobler fra batteri for å beskytte det.
Så det burde kun være ved balansering at BMS kobler fra batteri.  Noen opplagte problemer med dette som jeg har oversett?

BMS fra Rec er også heftig priset (kr 5 450), men her finner jeg ikke noe alternativ. Noen som har brukt noe annet med hell?

Må hele eller deler av et slikt anlegg ha samsvarserklæring fra et elektro firma?

jkirkebo

Må si jeg blir litt skeptisk til en 3kW inverter som veier bare 7kg. Kvalitetsinvertere ligger typisk på rundt 25-30kg, med en vekt på bare fjerdeparten av dette vil jeg tro det er spart inn ganske kraftig på en del komponenter.

Er det noen grunn til at du vil gå for 24V? Personlig hadde jeg nok heller gått for 6p13s, dvs. 48V nominelt. Evt. 5p16s (60v nominelt) om utstyret klarer høy nok spenning.

Jeg har en 3kW Outback inverter (VFX3048E) til overs forøvrig, som kan selges til en hyggelig pris. Den klarer opptil 68V, dvs. null problem på 16S.

Mska

24V er kun fordi det virker som om utvalget av utstyr (Laderegulatorer og invertere) er mye større enn på 48V. (egetforbruk på de rimlige inverterene er også mindre på 24V versjonene).  Ellers ser jeg absolutt fordelene med å få strømstyrken ned med høyere batterispenning.

Får høre med sparelys om de har noen erfaringer fra salg av denne modellen.

Outback ser solid ut ja :)
Slik jeg leser spekken på Outback Inverteren kan den lade batteriet via aggregat (2+kw) og koble ut last ved lav batterispenning.
Men hvordan blir dette når man kjører solcelleregulator separat.  Vil den påvirke spenningen som inverter oppfatter?  (For høy batterispenning slik at last ikke kobles fra, eller for høy spenning slik at lading fra aggregat stoppes?)





jkirkebo

Sitat fra: Mska på mai 26, 2019, 10:52:15
24V er kun fordi det virker som om utvalget av utstyr (Laderegulatorer og invertere) er mye større enn på 48V. (egetforbruk på de rimlige inverterene er også mindre på 24V versjonene).  Ellers ser jeg absolutt fordelene med å få strømstyrken ned med høyere batterispenning.

Får høre med sparelys om de har noen erfaringer fra salg av denne modellen.

Outback ser solid ut ja :)
Slik jeg leser spekken på Outback Inverteren kan den lade batteriet via aggregat (2+kw) og koble ut last ved lav batterispenning.
Men hvordan blir dette når man kjører solcelleregulator separat.  Vil den påvirke spenningen som inverter oppfatter?  (For høy batterispenning slik at last ikke kobles fra, eller for høy spenning slik at lading fra aggregat stoppes?)

Du klarer ikke å påvirke spenningen på en slik lithium-pakke med mer enn noen få tidels volt med et normalt solcelleanlegg. Jeg har over 5kW med paneler og forskjellen mellom sol/ikke sol er kanskje 0,2V. Så det har null betydning. Dessuten har du jo nok strøm om spenningen er høy pga. mye lading, ikke noe behov for å koble fra da.

Knerten

Sitat fra: jkirkebo på mai 26, 2019, 09:18:05
Må si jeg blir litt skeptisk til en 3kW inverter som veier bare 7kg. Kvalitetsinvertere ligger typisk på rundt 25-30kg, med en vekt på bare fjerdeparten av dette vil jeg tro det er spart inn ganske kraftig på en del komponenter.

Er det noen grunn til at du vil gå for 24V? Personlig hadde jeg nok heller gått for 6p13s, dvs. 48V nominelt. Evt. 5p16s (60v nominelt) om utstyret klarer høy nok spenning.

Jeg har en 3kW Outback inverter (VFX3048E) til overs forøvrig, som kan selges til en hyggelig pris. Den klarer opptil 68V, dvs. null problem på 16S.
Er enig med jkirkebo her, kvalitet veier, vår SMA SI 4.4 veier f.eks gode 43kg og snakker uten problemer med REC BMS via CAN bus
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

etsvends

Går du foe 48v syntes jeg multiplus 2 fra Victron gir en del for pengene. Rett over 10000 for 3kw utgave.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Mska

Sitat fra: etsvends på mai 27, 2019, 19:46:22
Går du foe 48v syntes jeg multiplus 2 fra Victron gir en del for pengene. Rett over 10000 for 3kw utgave.

Ja, denne er jo overkommelig priset, og et OK alternativ.  48V regulator koster en del mer, så totalprisen på lader/inverter fra Victron blir likevel ca dobbelt av Axpert 24V.

jeg har valgt å kjøpe Outback inverteren fra jkirkebo, og tror jeg går for Victron Smarsolar 150/35. Dette er jeg trygg på er solide komponenter.

Men jeg fikk svar fra Sparelys at de har solgt mange av Axpert løsningen og at det er en fungerende løsning med minimalt reklamasjon (dog noen prosent mer enn Victron).  Så jeg hadde nok tatt sjansen på denne dersom jeg gikk for en rimligere 24V pakke (uten Lithium.)



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod